Hoofdstuk 7 – Openbaring: hoofdstukken 14, 15, 16
Edward F. Edinger schreef het boek ‘Archetype of the Apocalypse, Divine Vengeance, Terrorism, and the End of the World‘, Open Court Publishing Company, 1999, april 2002, EAN 9780812695168, 256 pagina’s
N.B. Alles wat op deze pagina staat is voor mijn eigen studie en niet te gebruiken noch te citeren!!
– Voorwoord van de redactie
– Hoofdstuk 1 – De grote finale catastrofe
– Hoofdstuk 2 – Openbaring: hoofdstukken 1, 2, 3
– Hoofdstuk 3 – Openbaring: hoofdstukken 4, 5
– Hoofdstuk 4 – Openbaring: hoofdstukken 6, 7
– Hoofdstuk 5 – Openbaring: hoofdstukken 8, 9, 10
– Hoofdstuk 6 – Openbaring: hoofdstukken 11, 12, 13
EERSTE VRUCHTEN
Helemaal aan het begin van hoofdstuk veertien lezen we:
Vervolgens zag ik in mijn visioen de berg Sion en daarop het Lam staan dat honderdvierenveertigduizend mensen bij zich had, allemaal met zijn naam en de naam van zijn Vader op hun voorhoofd geschreven. Ik hoorde een geluid uit de hemel komen als het geluid van de oceaan of het gebrul van de donder; het was als het geluid van harpisten die hun harpen bespeelden. Daar zongen ze voor de troon een nieuwe hymne in aanwezigheid van de vier levende wezens en de oudsten, een hymne die alleen kon worden geleerd door de honderdvierenveertigduizend die waren verlost (“gekocht”] van de wereld. Dit zijn de zonen die hun maagdelijkheid hebben bewaard en niet met vrouwen zijn verontreinigd; ze volgen het Lam waar hij ook gaat; zij zijn van alle mensen verlost om de eerstelingen te zijn voor God en voor het Lam. (14: 1-4)
Ik wil me hier concentreren op het beeld van “eerste vruchten” zoals het verschijnt in combinatie met “honderdvierenveertigduizend” mensen. Dit grote getal kan worden beschouwd als de ‘apotheose’ van het getal twaalf: het is twaalf kwadraat maal duizend, dus het is het getal twaalf dat naar steeds hogere niveaus wordt verheven en dus een getal van ‘totaliteit’. Volgens de Schrift is dit het totaal van uitverkoren martelaren die zijn geofferd voor het volgen van het Lam, dat zelf is geofferd. Maar de kwestie heeft te maken met ‘eerstelingen’, een zeer interessant thema in het Oude Testament. Jahweh stelt expliciet dat de eerste vruchten van alle oogsten (inclusief de eerste vrucht van de menselijke baarmoeder) hem toebehoren. Ze moeten worden opgeofferd. Als iemand die eis verwaarloost – als iemand fruit eet of een geliefd eerste kind tegenhoudt in plaats van hem dan aan Jahweh te geven voor zijn maaltijd – dan is dat een ramp. En dat wordt expliciet vermeld in het tweede hoofdstuk van Jeremia:
“Israël was heilig voor Jahweh;
de eerstelingen van zijn oogst;
allen die aten kregen schuld,/
rampspoed overkwam hen” (2:3).
Symbolisch gezien het idee dat de eerstelingen Gods voedsel zijn; en als hij zijn maaltijd niet vrijwillig krijgt, dan neemt hij die met geweld.
Maar in de vroege geschiedenis van Israël, ten tijde van de Exodus, hadden de Egyptenaren het meest te lijden onder dit fenomeen. Hun eerstgeborenen werden gedood als “eerstelingen”, zegt de Bijbel. Omdat ze niet vrijwillig een offer hadden gebracht, werd wat nodig was onvrijwillig genomen. Het patroon herhaalt zich zelfs op goddelijk niveau, omdat de “eerste vrucht” van Jahweh is zijn “eniggeboren” zijn Jezus Christus; en toch wordt hij aan de Vader geofferd. Ik kan niet precies zeggen waarom dit zo zou moeten zijn. maar de vereiste snijdt door vele niveaus van de psyche. En het lijkt waar te zijn dat in de menselijke ervaring, heel vaak, de ‘eerstgeborene’ in een gezin een andere psychologie heeft dan die van latere broers en zussen, net als een enig kind in relatie tot andere kinderen. Er blijkt een andere relatie te bestaan met de transpersoonlijke dimensie van het onbewuste, een relatie die problematischer is. Wat de betekenis of het doel ook is, dit patroon lijkt een archetypisch feit te zijn.
HET EEUWIGE EVANGELIE
Vervolgens lezen we in onze Apocalyps:
Toen zag ik een andere engel, hoog overvliegend, gestuurd om het evangelie van de eeuwigheid te verkondigen aan iedereen die op aarde leeft, elke natie, elk ras, elke stam en elke stam. Hij riep: “Vrees God en verheerlijk hem. De tijd is gekomen voor hem om te oordelen; aanbid de hemel en de aarde en de zee en de waterbronnen.” (14:01)
Hier is de relevante afbeelding het zogenaamde “Eeuwige evangelie dat Jung als antwoord op Job als volgt becommentarieert:
De eerste engel verkondigt een “eeuwig evangelie” waarvan de kern is: “Vrees God!” Er wordt niet meer gesproken over Gods liefde.Wat gevreesd wordt, kan alleen iets angstaanjagends zijn.
En dan gaat Jung dieper in op het thema:
“Zou iemand met een gezond verstand kunnen ontkennen dat Johannes op zijn minst enkele van de mogelijke gevaren die onze wereld in de laatste fase van de christelijke eon bedreigen, correct voorzag? Hij wist ook dat het vuur waarin de duivel wordt gekweld, voor altijd brandt in het goddelijke pleroma. God heeft een verschrikkelijk dubbel aspect: een zee van genade wordt ontmoet door een ziedende poel van vuur, en het licht van liefde gloeit met een felle donkere hitte waarvan wordt gezegd “ardet non lucet” – het brandt maar geeft geen licht Dat is het eeuwige, in tegenstelling tot het tijdelijke evangelie: men kan God liefhebben, maar moet Hem vrezen [cursief van Jung].”
Psychologisch begrepen, verwijzen deze opmerkingen naar het feit dat de nabijheid van het Zelf gepaard gaat met angst. Denk aan Johannes’ reactie op de godheid aan het begin van zijn visioen in hoofdstuk één: “Toen ik hem zag, viel ik aan zijn voeten alsof ik dood was” (1:17). Deze dode flauwte is een uniform kenmerk in de Bijbel wanneer individuen een engel of manifestatie van de Heer tegenkomen; daarom is het allereerste wat de engel moet zeggen: “Vrees niet!” Het is heel belangrijk om deze transpersoonlijke dimensie van angst te begrijpen. De ervaring van angst wordt niet voldoende persoonlijk aangepakt – althans niet voor volwassenen – voor wie angst vaak wijst op nabijheid van het Zelf. Elke grote angstervaring is inderdaad een soort miniatuur ‘Apocalyps’. Aan het begin van dit boek kondigde ik aan wat ik beschouw als de essentiële psychologische betekenis van de Apocalyps: het tot bewustzijn komen van het Zelf – en angst is een voorbode van dat fenomeen. “Men kan van God houden, maar moet hem vrezen.”
EEUWIGE MARTELINGEN
Dit brengt dan het thema van “eeuwige marteling” naar voren zoals we het vinden uitgedrukt in Openbaring:
“Een derde engel volgde, luid schreeuwend: “Allen die het beest en zijn standbeeld aanbidden, of zich op de hand of op het voorhoofd hebben laten branden, zullen de wijn van Gods woede die onverdund klaar staat, in zijn beker van vergelding drinken. ; in vuur en zwavel zullen ze gemarteld worden in de aanwezigheid van de heilige engelen en het Lam en de rook van hun marteling zal voor eeuwig en altijd opstijgen. Er zal geen uitstel zijn, dag noch nacht, voor degenen die het beest of zijn standbeeld aanbidden of het brandmerken met zijn naam aanvaarden.” (14:9-11) (Zie figuur 7.1. pgina 121)
Ik denk dat we in de eenvoudigste bewoordingen kunnen stellen dat “eeuwige marteling door vuur” verwijst naar het lot van iemand die volledig geïdentificeerd is met de oorspronkelijke psyche. Wanneer het Zelf wordt geactiveerd in een persoon die wordt geïdentificeerd met het “Beest” (met de oorspronkelijke psyche in zijn “LeviathanBehemoth”-combinatie), dan zal die persoon worden “gefolterd” door dwangmatige verlangens naar plezier en macht. Plezier (hongerig verlangen, afgunst, haat, alles wat met plezierige bevrediging te maken heeft) en macht (superieur moeten zijn, machtsbevrediging van alle soorten) zijn in feite de twee grote beestachtige principes. Ze zijn wat alchemistische teksten de “ruwe zwavel” noemen – in tegenstelling tot de echte zwavel.
Het is weer Jung die ons de klassieke beschrijving van de zaak geeft in Mysterium Coniunctionis, een passage die de moeite waard is om steeds opnieuw te lezen en over na te denken omdat ze gewoon vol zit met betekenis. In de paragraaf spreekt Jung over een alchemistische allegorie alsof hij een droom interpreteert. En aangezien het een droom is die ieder van ons zou kunnen hebben, is het commentaar op ons allemaal van toepassing. Na een verwijzing naar “ruwe zwavel” te hebben verbonden met begeerte, schrijft hij:
Ook jij bent besmet met deze collectieve ziekte. Denk daarom eens een keer aan je… en bedenk: wat zit er achter al dit verlangen? Een dorst naar het eeuwige, dat, zoals je ziet, nooit met het beste kan worden bevredigd, omdat het “Hades” is ter ere van wie de verlangende “gek worden en razend”. Hoe meer je je vastklampt aan datgene waar de hele wereld naar verlangt, hoe meer je Everyman bent, die zichzelf nog niet heeft ontdekt en door de wereld strompelt als een blinde die blinden met slaapwandelende zekerheid in de sloot leidt. klampt zich aan allen vast als een melaatsheid.Want begeerte brandt alleen om zichzelf op te branden, en in en uit dit vuur komt de trua levende geest voort die leven voortbrengt volgens zijn eigen wetten… Dit betekent branden in je eigen vuur en niet als een komeet of flitsend baken zijn, anderen de juiste weg wijzen maar het zelf niet weten.
Jung zegt meer, maar dit is hoe men het martelende vuur in Openbaring psychologisch moet begrijpen. Het is het vuur van calcinering met alle symboliek die een dergelijke operatie met zich meebrengt.
Maar de vraag blijft: waarom is het ‘vuur’ van identificatie met de oorspronkelijke psyche eeuwig? Aangezien dit niet erg gunstig klinkt voor transformatie, moet het worden begrepen in de context van de algemene aard van christelijke geschriften, namelijk als documenten van separatio. Zoals we zullen zien, eindigt de Openbaring met het beeld van heelheid – het “Nieuwe Jeruzalem” als een mandala-stad – maar de inhoud van het boek omvat voornamelijk een beslissende, radicale “scheiding” tussen hemel en aarde, alle dingen boven en beneden, tussen geest en materie of de natuur. Dit is een cruciaal kenmerk van de christelijke mythe toen deze zich ontwikkelde en de westerse beschaving uit zichzelf voortbracht, en het is een cruciaal kenmerk van de westerse psyche als geheel. We zijn allemaal verdeeld. En binnen de mythe was het het enige dat men zich kon voorstellen voor een einde aan het kosmische verhaal: een permanente, eeuwige splitsing. Hoewel Origenes in de derde eeuw nog steeds de mogelijkheid van de verlossing van de duivel kon overwegen, kon het idee in het christendom niet worden getolereerd – en Origenes werd gebrandmerkt als ketter. Het boek Openbaring behoort tot wat wij de oude eon als een separatio-document noemen. Het is echter een stand van zaken die in de nieuwe eon zal veranderen. De komende “psychologische eon” is gericht op de vereniging van wat is gesplitst.
OOGSTEN
Laten we nu eens kijken naar het thema van “oogsten”, zoals dat in de volgende lange apocalyptische passage wordt gevonden:
Nu zag ik in mijn visioen een witte wolk en zittend erop, een als een mensenzoon met een gouden kroon op zijn hoofd en een scherpe sikkel in zijn hand.
Toen kwam er een andere engel uit het heiligdom en riep luidkeels naar degene die op de wolk zat: “Pak je sikkel en oogst: de oogsttijd is gekomen en de oogst van de aarde is rijp.” Toen zette degene die op de wolk zat zijn sikkel aan het werk op de aarde, en de oogst van de aarde was binnen.
Een andere engel, die ook een scherpe sikkel droeg, kwam uit de tempel in de hemel, en de engel die de leiding had over het vuur verliet het altaar en riep met luide stem naar degene met de scherpe sikkel: “Steek je sikkel in en oogst de trossen van de wijnstok van de aarde; al zijn druiven zijn rijp.” Dus zette de engel zijn sikkel aan het werk op de aarde en oogstte de hele oogst van de aarde en plaatste het in een enorme wijnpers, de wijnpers van Gods toorn, buiten de stad, waar het werd getreden tot het bloed dat uit de wijnpers kwam, was tot aan de teugels van de paarden tot zestienhonderd stadiën toe. (14:14–20) (Zie de sikkel in Gods hand in figuur 6.4 p. 109)
Wat een verschrikkelijke foto! Hoewel niet expliciet beschreven, is het onderliggende idee hier dat de mensheid een enorm “landbouwproces” is dat God moet oogsten voor zijn eigen eten en drinken. Het idee komt elders op; het komt bijvoorbeeld voor in het zevende hoofdstuk van de apocriefe oudtestamentische geschriften, 1 Henoch. Daar beschrijft Henoch wat er gebeurde vlak voor de zondvloed van Noach, toen engelen of hemelse wezens uit de hemel neerdaalden en met de dochters der mensen trouwden. Dit is wat hij zegt:
En alle anderen namen samen met hen vrouwen voor zich, en ieder voor zich één, en zij begonnen bij hen binnen te gaan en zich met hen te verontreinigen, en zij leerden hen toverspreuken en betoveringen, en het snijden van wortels, en maakten hen kennis maken met planten. En zij werden zwanger, en zij baarden grote reuzen, wier hoogte drieduizend el was: die alle aanwinsten van mensen verteerden. En toen de mensen ze niet langer konden volhouden, keerden de reuzen zich tegen hen en verslonden de mensheid. (7:1-4).
Jung becommentarieert deze passage in ‘Antwoord op Job’ en zegt dat de ‘reuzen’ wijzen op ‘een inflatie van het culturele bewustzijn in die periode’, net voor de mythologische zondvloed. En ik heb een droom met hetzelfde thema gepubliceerd in ‘de Schepping van Bewustzijn’ die ik hier zal inkorten. Maar laat me eerst opmerken dat ik door middel van deze belangrijke apocalyptische droom resoluut wil aantonen dat waar we in dit hele boek mee te maken hebben niet een reeks abstracte ideeën en louter interessante beelden zijn, maar een levende psychische realiteit die tot het hier en nu behoort:
“Ik loop langs wat de Palisades lijkt te zijn, met uitzicht op heel New York City. . . . NYC ligt in puin – de wereld is in feite vernietigd zoals wij die kennen. Heel NYC is slechts één puinhoop, er zijn overal branden, duizenden mensen rennen verwoed alle kanten op, de Hudson River heeft vele delen van de stad overstroomd, overal rook stijgt op. Voor zover ik kan zien is het land geëgaliseerd. Het was schemering; vuurballen zijn in de lucht, op weg naar de aarde. Het was het einde van de wereld, de totale vernietiging van alles wat de mens en zijn beschaving hadden opgebouwd.
De oorzaak van deze grote vernietiging was een ras van grote reuzenreuzen die uit de ruimte waren gekomen – uit de verre uithoeken van het universum. In het midden van het puin zag ik er twee zitten; ze waren nonchalant mensen bij de hand aan het opscheppen en opeten. Dit alles gebeurde met dezelfde nonchalance die we hebben als we aan tafel gaan zitten en druiven bij een handvol eten. … de reuzen landden in vliegende schotels (de vuurballen waren andere landingen). In feite is de aarde zoals wij die kennen in het begin der tijden door dit ras van reuzen verwekt. Ze cultiveerden onze beschaving, zoals we groenten verbouwen in een broeikas. De aarde was als het ware hun warme huis, en nu zijn ze teruggekeerd om de vruchten te plukken die ze hadden gezaaid. …”
Deze moderne droom en de teksten van 1 Henoch en het boek Openbaring presenteren beelden die precies parallel lopen, omdat de betekenis vandaag even toepasselijk is als in het verre verleden.
Wat betekent het om “door reuzen te worden opgegeten?” Het betekent bezwijken voor inflatie, een psychologische aandoening die endemisch is in onze tijd. In een interessante passage in het gnostische evangelie van Thomas zegt Jezus: “Gezegend is de leeuw die wordt wanneer hij door de mens wordt verteerd; en vervloekt is de man die de leeuw verteert, en de leeuw wordt mens” (Logion 7). Hier worden twee mogelijkheden genoemd: de eerste is dat de mens een leeuw eet, en de leeuw wordt een mens; de tweede is die leeuw eet de mens op, en de mens wordt gelijkgesteld met leeuwengewas – en gewond is de ene en vervloekt is de andere. Dat is precies het psychologische voor bewustzijn wanneer het collectieve onbewuste wordt geactiveerd wanneer het zich onbewust door ons heen leeft. Voor zover zijn ego wordt opgegeten door een van de archetypische ‘reuzen’ of ‘leeuwen’, is de mens onmenselijk geworden; en dat is een ramp. Aan de andere kant, in de mate dat de ervaring van het collectieve onbewuste kan worden opgenomen en begrepen door het bewustzijn, worden de archetypen vermenselijkt. Dit is het probleem achter de beelden van het oogsten in Openbaring. En het is de fundamentele kwestie die door alle niveaus van het bestaan loopt: wie eet wie? Het is absoluut elementair voor alle levensprocessen en is niet alleen van toepassing op de fysieke wereld, maar ook op het psychologische bestaan.
ZEVEN GOUDEN KOMPEN MET PLAGEN
We gaan nu naar de hoofdstukken 15 en 16 waar we leren over de “zeven schalen met plagen”:
Hierna, in mijn visioen, opende het heiligdom, de tent van het getuigenis, zich in de hemel, en kwamen de zeven engelen met de zeven plagen, gekleed in zuiver wit linnen, om hun middel vastgemaakt met gouden riemen. Een van de vier levende wezens gaf de zeven engelen zeven gouden schalen gevuld met de toorn van God die in eeuwigheid leeft. De rook van de heerlijkheid en de kracht van God vulde de tempel zodat niemand erin kon gaan totdat de zeven plagen van de zeven engelen waren voltooid.
Toen hoorde ik een stem uit het heiligdom die tot de zeven engelen riep: “Ga en leeg de zeven schalen van Gods toorn over de aarde.” (15:5-8; 16:1) (Zie figuur 7.2.)
Toen, de een na de ander, werden deze zeven schalen van pest en goddelijk tijdperk op de aarde geleegd. Het is nogal opmerkelijk dat deze inhoud zich in “gouden kommen” bevindt. In een later hoofdstuk van Openbaring verschijnt een gouden beker in de hand van de Hoer die op het Beest rijdt – een ander verrassend contrast tussen het kenmerk van kostbaar “goud” en de inhoud van het vat. Voor zover het de empirische psychologie betreft, is een ‘gouden kom’ ‘ vertegenwoordigt het Zelf in zijn bevattende aspect, waarbij ‘goud’ in het bijzonder de hoogste waarde vertegenwoordigt. En die symboliek was expliciet aanwezig in de alchemie. Een verwoestende “plaag” gedragen in een “gouden schaal” is dus een paradoxale combinatie van tegenstellingen.
Als we ons losmaken van de gruwel die deze beelden emotioneel oproepen – en er even op een objectieve en klinische manier naar kijken – zien we opnieuw dat de hemel wordt gereinigd van een heleboel onaangename dingen, die vervolgens aan de aarde worden overgedragen om mee om te gaan. Psychologisch gezien is dit een beeld van zeer negatieve inhoud in het collectieve onbewuste (‘hemel’) die in het ego (‘aarde’) wordt gegoten: en dat geeft aan dat er een opeenhoping van onaangename inhoud in het onbewuste heeft plaatsgevonden die ertoe heeft geleid dat uiteindelijk tot een “overloop”. Ik denk dat het vaak relevant is om psychologische kwesties op deze manier te beschouwen – alsof ze bijna mechanisch zijn – om de neiging aan te vullen om ‘bestraffende doelen’ op het onbewuste te projecteren, iets dat vaak wordt gedaan in het boek Openbaring. Het onbewuste heeft echter geen bestraffend doel; in plaats daarvan heeft het onbewuste de neiging om op het ego te reageren zoals het ego erop reageert. En als het onbewuste wordt gebruikt als een “bewaarplaats” voor alles wat onaangenaam is vanuit het oogpunt van het ego – zoals zo vaak het geval is – dan zal dat depot vroeg of laat overstromen! Als we op deze mechanische manier denken (zoals we denken aan de wet van de zwaartekracht, ook al is het niet het hele verhaal), corrigeren we onze neiging om in overdreven bestraffende termen te interpreteren.
Hieruit volgt dat er een psychologische “overloop” kan ontstaan na een langdurige en diepgaande verwaarlozing van het onbewuste, waardoor een problematisch libido is ontstaan dat het ego door middel van onderdrukking heeft weggewerkt. dynamiek wordt persoonlijk gezien als het veronachtzamen van Gods prerogatieven, als het nalaten om hem de aandacht te schenken die hem toekomt – waarvoor men dan wordt gestraft. Maar ik zou zeggen dat het falen erger is dan een “zonde”: het is een vergissing, een psychologische fout. Zo gesteld heeft het voordeel dat het objectiever is; en het demoraliseert iemand met een schuldgevoel niet. Het is al moeilijk genoeg voor ons om de fouten te accepteren die we hebben gemaakt, vooral de grote; en dus is een meer bewuste manier om de zaak te stellen nuttig.
Met betrekking tot de beelden van “plagen” die uit de hemel neerdalen, is mij een moderne droom ter ore gekomen:
Ik ben net boven een zwaar wolkendek, zoals in een vliegtuig… De hemel, de lucht, boven de wolken is helder en blauw. In het begin is het als een film, maar ik ben echt aanwezig als bij een theatervoorstelling. Maar het is in de open lucht, niet in een theater. Recht tegenover me, op halve afstand, is de Capitol-koepel, Washington, D.C. Ik denk eerst dat het echt is, en vraag me dan af of het geen mock-up van een toneeldecor is. Het wordt verlicht, omlijnd, door vele kleine lichtjes, zoals de kleine lichtjes met Kerstmis. … In de ruimte tussen mij en de koepel van het Capitool komt een figuur (een acteur?) gekleed als een engel. Hij zegt: “Ik heb in mijn hand gesneden.” En een stroom bloed wordt naar het aarde-aids-geïnfecteerde bloed geleid. (Onmiddellijk bij het ontwaken denk ik aan de proloog in de hemel in Job en dan ook in Faust. Ik weet, in de droom of bij het ontwaken, dat dit een soort plaag betekent.)
Zoals de lezer wellicht weet, bieden sommige fundamentalistische christelijke predikanten een mythologische interpretatie van de moderne aids-plaag. Volgens hen wordt de epidemie veroorzaakt door Gods “woede” over zondig seksueel wangedrag. Maar als we mijn principe toepassen – “Het is meer dan een zonde, het is een vergissing” – rijst de vraag met betrekking tot aids en als reactie op deze droom: Wat is de psychologische fout die aids veroorzaakt?
De fenomenologie van het aids-virus heeft een diepgaande symboliek. En ik suggereer dat de fout die aids veroorzaakt – sprekend op symbolisch niveau – is dat men niet de “grenzen” van iemands individuele identiteit bewaakt. Aids verscheen voor het eerst bij wat eufemistisch “seksueel actieve” mannelijke homoseksuelen worden genoemd. Sommige van deze personen zijn bijna ongelooflijk promiscue: ik heb van mijn eigen patiënten gehoord van herhaalde one-night-stands met volslagen vreemden, nacht na nacht, onbekende personen toelatend in hun huizen, in hun lichaam en in hun psyche – zonder enig gevoel van individuele grens. Dit is buitengewoon gevaarlijk om te doen, alleen al op fysiek niveau, dat uitnodigt tot roof en zelfs moord. Psychisch is het net zo gevaarlijk. Toch voelen deze individuen zich zo diep leeg in zichzelf, dat er een drang ontstaat om gevuld te worden met een soort van intiem contact.
Compulsies werken echter niet; het zijn onbewuste gedragingen en herhalen zichzelf alleen maar. Seksuele promiscuïteit is het soort gedrag dat een ernstig gebrek aan het licht brengt in de ‘grenzen’ van de individuele identiteit. Deze grenzen ontbreken, of ze zijn poreus en de psychologische deuren staan wijd open.
Denk nu eens aan de symboliek van het aids-virus. Het virus valt specifiek het immuunsysteem aan en vernietigt; dat is zijn doel. En het immuunsysteem is het fysiologische middel dat de individuele integriteit van het organisme beschermt. Telkens wanneer materie in de bloedbaan komt, is het het immuunsysteem dat vraagt: “Is dit ik of is het niet-ik? Hoort het bij de identiteit van dit organisme of is het buitenaards?” Als de materie vreemd is, vernietigt het immuunsysteem het; zo niet, dan wordt de stof geaccepteerd. Maar het aids-virus valt dit beschermende middel aan door zijn cellen binnen te sluipen en de cellen te sturen om meer van het virus te maken – de cellen van het immuunsysteem van binnenuit vernietigen. Ik denk dat het duidelijk is dat de fysiologische werking van het virus een beeld is van de psychologische fout die in de eerste plaats de deur naar het virus opende.
Hier is nog een droom met een verwijzing naar aids samen met apocalyptische beelden – die Hill rapporteert in ‘Dromen van het einde van de wereld‘:
Ik bezoek de vriend van een homoseksuele man die ik ken in een ziekenhuis in Florence, Italië. Hij is een katholieke priester die sterft aan aids. Mijn vriend vertelt me voordat ik de priester ontmoet dat zijn neus en mond verrot zijn, zodat ik niet geschokt zal reageren als ik hem zie. Ik verzeker hem dat deze dingen mij niet storen aangezien ik verpleegster ben – maar van binnen ben ik onzeker.
Ik vertel de priester een droom over een ecologische ramp; en terwijl ik dat doe, kijk ik uit het raam naar Florence en zie de kathedraal in het centrum afbrokkelen en de stad zelf uiteenvallen in kleine eilanden en bosjes bomen die met de wind over het water verspreiden.
Ik beklim een rotswand en zoek daar mijn toevlucht. Mijn neven hebben ook hoger gelegen terrein in de buurt gevonden.
We weten alleen dat de dromer een zelfverklaarde ‘gevallen katholiek’ is, een persoonlijk feit dat enorm relevant is voor het beeld van een ‘kathedraal in het centrum die afbrokkelt’, beginnend met de persoonlijke referentie en vervolgens naar het collectieve of archetypische. Maar Jung geeft ons verschillende voorbeelden van dromen waarin “kerken in puin liggen”, wat betekent dat we hier niet alleen te maken hebben met een persoonlijke ramp, maar met een collectieve ramp: het uiteenvallen van de conventionele, traditionele, religieuze of mythologische container van onze cultuur. Niet alleen de priester die aan het wegrotten is van aids (weerspiegeld door de kerk die aan het afbrokkelen is) wijst naar de Apocalyps, ook het droombeeld van ‘ecologische rampspoed’.
Het lijkt misschien oppervlakkig, maar de kwestie van aids behoort tot de symboliek van orgaantransplantaties in de moderne geneeskunde. Persoonlijk ben ik tegen orgaantransplantaties, maar dat geldt ook voor het immuunsysteem. Het immuunsysteem accepteert geen orgaantransplantaties en moet worden gedood om een transplantatie intact te houden. Ik kies echter voor het immuunsysteem, omdat het verbonden is met het onbewuste.
KIKKERS
Het boek Openbaring presenteert ons vervolgens het beeld van ‘kikkers’. Ze verschijnen in het zestiende hoofdstuk waar de “schalen van Gods toorn” over de aarde worden geleegd:
De zesde engel dronk zijn schaal leeg boven de grote rivier de Eufraat; al het water droogde op zodat er een weg werd gemaakt voor de koningen van het Oosten om binnen te komen (van Parthia, de gevaarlijke vijand in die tijd) Toen zag ik uit de kaken van draak en beest en valse profeet drie onreine geesten komen; ze zagen eruit als kikkers en waren in feite demonische geesten, in staat om wonderen te doen, uit te gaan naar alle koningen van de wereld om hen samen te roepen voor de oorlog van de Grote Dag van God de Almachtige (16:12-14) (Zie Afbeelding 7.2 p. 126)
Het is niet ongebruikelijk om in analytisch werk verwijzingen naar kikkers tegen te komen. En zelfs Nietzsche was geobsedeerd door het idee dat hij op de een of andere manier ‘een pad zou moeten inslikken’ – zoals hij verontrustend werd geïnformeerd door een droom. Jung becommentarieert die obsessie in de Zarathoestra-seminars als volgt: ‘het is de uitdrukking van de walging van het leven, of van de lagere mens’ – ‘de inferieure mens die in het moeras of de modder leeft.’ Dit was inderdaad Nietzsches probleem; hij probeerde te leven boven zijn minderwaardigheid, zijn schaduw. Maar kikkers en padden zijn ook, merkt Jung op, “de eerste poging van de natuur om iets als een mens te maken… dus het zijn symbolen voor menselijke transformatie.” En ze onthullen transformatieve eigenschappen door metamorfoseren van waterhoornkikkervisjes tot volwassen amfibieën. We denken aan het sprookje van de “kikkerprins”, dat een transformatieverhaal is: wat begon als een nederige kikker – toen het werd geaccepteerd – werd een prins.
Ons beeld in het boek Openbaring is echter het tegenovergestelde van Nietzsches obsessie. In plaats van te worden ingeslikt, worden kikkers uitgebraakt: de richting is omgekeerd, net als de relatie met dat nederige dier. In dit opzicht registreert Hill een zeer interessante apocalyptische droom:
“Ik ben in de woestijn in de buurt van Alamogordo, New Mexico (waar de eerste atoomproeven werden gehouden). Open de deur van een klein bouwvallig huis met een tinnen dak, ik zie mijn vader. Zijn gezicht straalt, zacht van pure zoete welwillendheid en hij heeft een heel ander evenwicht dan de dronken uitspattingen van toen hij nog leefde. Hij vertelt me: “Het is tijd” en leidt me naar de deur. Ik ben verbaasd en opgewonden – niet wetend waar ik opgewonden over ben.
Ik klim op mijn roestige fiets en ren een flauwe helling af naar de woestijn beneden. De hele horizon is zichtbaar en onder de donker wordende lucht flitsen de lichten van de stad aan en uit. De lucht wordt geladen alsof de bliksem binnenkort zal inslaan. Ik realiseer me dat de bom op het punt staat te vallen, en ik race, extatisch, naar Ground Zero zodat ik hem volledig kan ontmoeten. In mijn wakkere leven heb ik nog nooit zo’n extase gevoeld.
Bij “Ground Zero” is er donder zonder bliksem. In plaats van de bom valt een vreemd kikkerachtig wezen uit de lucht en zweeft zo langzaam als een veertje naar beneden, met zijn grote zwemvliezen als vleugels. Het is ongeveer één meter hoog.
Zodra het landt, wordt het aangevallen door de lokale bevolking. Ze sloegen het genadeloos. Ik grijp in op het moment dat ze hem met benzine willen overgieten en aansteken.
Ik zit erbij en lees er een kinderboek voor, in een poging het Engels te leren. Het is heel wijs, maar de meeste van zijn wijsheid lijkt in zijn vermogen om te spelen. Het schiet in en uit konijnenholen. Ik voel me gefrustreerd, ook al weet ik dat de bijzonderheid van zijn intelligentie op de een of andere manier verbonden is met zijn speelsheid – zoals die van een kind.”
Dit is een opmerkelijke droom met veel betekenis. Hoewel we geen persoonlijke informatie over de dromer hebben, kunnen we vaststellen dat het droom-ego een heel andere houding heeft ten opzichte van de ‘kikker’ dan wordt afgebeeld in Openbaring. Het is waar dat de christelijke houding ook in de droom aanwezig is – de lokale bevolking probeert het dier uit te roeien met vuur – bewijs van een emotioneel conflict dat binnen de dromer gaande is over deze kwestie. Maar het droom-ego doet precies het juiste en ontdekt dat door het accepteren van dit slijmerige dier dat wordt geassocieerd met moeras en pest en demonische geesten (door de weg van individuatie te gaan), het “kikkerachtige wezen” een brenger van wijsheid is.
Verder lezen: https://www.dinekevankooten.nl/archief/hoofdstuk-8-openbaring-hoofdstukken-17-18/