Verbeelding – Walter Breuggemann en Richard Rohr
In zijn klassieke boek, The Prophetic Imagination, geeft theoloog Walter Brueggemann een stem aan de rol van de profeet bij het eren van de bediening van de verbeelding. Brueggemann schrijft:
De taak van profetische bediening is om een bewustzijn en perceptie alternatief te koesteren, te voeden en op te roepen voor het bewustzijn en de perceptie van de dominante cultuur om ons heen. . . .
auteur: Richard Rohr
datum: 11 juli 2019
website: https://cac.org/imagination-2019-07-11/
Het alternatieve bewustzijn dat moet worden gekoesterd, dient enerzijds als kritiek bij het ontmantelen van het dominante bewustzijn. In zoverre probeert het te doen wat de liberale tendens heeft gedaan: de huidige ordening van dingen verwerpen en delegitimeren. Aan de andere kant dient dat alternatieve bewustzijn dat moet worden gekoesterd om personen en gemeenschappen van energie te voorzien door de belofte van een andere tijd en situatie waarin de geloofsgemeenschap zich kan bewegen. In zoverre probeert het te doen wat de conservatieve neiging heeft gedaan, te leven in vurige verwachting van de nieuwheid die God heeft beloofd en zeker zal geven. . . .
Onze sociologie is voorspelbaar afgeleid van, gelegitimeerd door en weerspiegelt onze theologie. En als we ons verzamelen rond een statische god van orde die alleen de belangen van de “haves” behartigt, kan onderdrukking niet ver achterblijven. Omgekeerd, als een God wordt onthuld die vrij is om te komen en te gaan, vrij van en zelfs tegen het regime, vrij om slaafkreten te horen en zelfs te beantwoorden, vrij van alle goede goedheid zoals gedefinieerd door het rijk, dan zal dit doorslaggevend zijn voor de sociologie. omdat de vrijheid van God in de steenbakkerijen naar boven zal komen en zich zal manifesteren als gerechtigheid en mededogen. . .
Hier is het genoeg om erop te staan dat Mozes, paradigma voor profeet, het alternatief in beide richtingen droeg: een religie van Gods vrijheid als alternatief voor de statische imperiale religie van orde en triomf en een politiek van rechtvaardigheid en mededogen als alternatief voor de imperiale politiek van onderdrukking. Het punt waar profetische verbeelding over na moet denken, is dat er geen vrijheid van God is zonder de politiek van rechtvaardigheid en mededogen, en er is geen politiek van rechtvaardigheid en mededogen zonder een religie van de vrijheid van God.
De profeet vraagt niet of de visie geïmplementeerd kan worden, want implementatiekwesties zijn pas van belang als de visie kan worden voorgesteld. De verbeelding moet vóór de implementatie komen. Onze cultuur is bekwaam om bijna alles te implementeren en bijna niets voor te stellen. Hetzelfde koninklijke bewustzijn dat het mogelijk maakt om alles en nog wat te implementeren, is het bewustzijn dat de verbeelding doet krimpen omdat verbeelding een gevaar is. Zo is elk totalitair regime bang voor de kunstenaar. Het is de roeping van de profeet om de bediening van de verbeelding levend te houden, om te blijven oproepen en toekomstalternatieven voor te stellen voor de enige die de koning als de enige denkbare wil aandringen. . . .
VOENOOT:
Walter Brueggemann, The Prophetic Imagination, 2e ed. (Vesting Augsburg: 2001), 3, 8-9, 40.