KUNDALINI ALS MODEL VOOR HET WEDERGEBOORTEPROCES
Lee Sannella, MD schreef het boek ‘KUNDALINI ‐ PSYCHOSIS OR TRANSCENDENCE?’, Catalogusnummer 76-43180 van de Library of Congress, uitgegeven en gepubliceerd door Lee Sannella, MD, Washingtonstraat 3101, San Francisco, Californië 94115, VS en niet meer in Nederland te verkrijgen.
N.B. Alles wat op deze pagina staat is voor mijn eigen studie en niet te gebruiken noch te citeren!!
– INTRODUCTIE
– DE BETEKENIS VAN HET WEDERGEBOORTEPROCES
– HET PROBLEEM VAN OBJECTIVITEIT
KUNDALINI ALS MODEL VOOR HET WEDERGEBOORTEPROCES
Elke spirituele traditie die zich bezighoudt met het proces van wedergeboorte heeft haar eigen model. Meest hiervan zijn beschrijvingen die de subjectieve kant van de ervaring benadrukken, ofwel het behandelen van de objectieve signalen als bijkomstig of negeren. Dus deze accounts, hoe geldig ze ook zijn op hun eigen voorwaarden zijn, zijn niet nuttig bij het maken van objectieve vergelijkingen van verschillende tradities. Als het gaat om fysiologische interpretaties, hebben de meeste van deze modellen weinig relevantie
Een uitzondering is het kundalini-model uit de yoga. Kundalini wordt gezien als een energie die gewoonlijk slaapt aan de basis van de wervelkolom. Wanneer deze energie ontwaakt, stijgt ze langzaam omhoog wervelkanaal naar de bovenkant van het hoofd. Dit kan het begin zijn van een proces van verlichting.
In zijn opkomst zorgt kundalini ervoor dat het centrale zenuwstelsel stress afwerpt. De stresspunten zal meestal pijn veroorzaken tijdens meditatie. Wanneer kundalini deze stresspunten of blokkeert, begint het uit eigen beweging te handelen, een zelfgestuurd, zelfbeperkend proces van zich verspreiden door het hele fysiopsychologische systeem om deze blokkades op te heffen. Een keer een blokkade wordt verwijderd, kundalini stroomt vrijelijk door dat punt en gaat verder omhoog reis totdat het volgende stressgebied wordt aangetroffen. Verder diffundeert de kundalini-energie naar binnen deze reis, zodat het op verschillende niveaus tegelijk kan werken en er verschillende kan verwijderen verschillende blokken. Wanneer de cursus is voltooid, wordt de energie weer allemaal gericht op de bovenkant van het hoofd. Het verschil tussen deze eindtoestand en de begintoestand is niet eenvoudig dat kundalini op een andere plek is gericht, maar dat het inmiddels is doorgetrokken elk deel van het organisme, het verwijderen van blokkades en het ontwaken van het bewustzijn daar. Dus de het hele proces van kundalini-actie kan worden gezien als een proces van zuivering of balancering.
Net zoals een elektrische stroom licht produceert wanneer het door een dunne wolfraamgloeidraad gaat, maar niet wanneer het door een koperdraad gaat, omdat de gloeidraad merkbaar is weerstand terwijl de draad dat niet doet, dus ook de kundalini veroorzaakt de meeste sensatie wanneer het een gebied van geest of lichaam binnengaat dat geblokkeerd is. Maar de warmte die wordt gegenereerd door de wrijving van kundalini tegen deze weerstand brandt al snel de blokkade uit, en daarna de sensatie stopt. Evenzo, net zoals een intense waterstroom door een kleine rubberen slang de slang met geweld rondslingeren, terwijl dezelfde stroom door een brandslang dat nauwelijks zou zijn opgemerkt, zo ook de stroom van kundalini door verstopte kanalen in het lichaam of geest bewegingen van die gebieden veroorzaken totdat de obstakels zijn uitgewassen en de
kanalen verbreed. (De termen “kanaal”, “verbreden”, “blokken”, enzovoort moeten worden gebruikt metaforisch. Ze verwijzen mogelijk niet naar daadwerkelijke fysieke structuren, dimensies en processen, maar zijn slechts bruikbare analogieën om dit model van kundalini-actie te begrijpen. De daadwerkelijke proces is ongetwijfeld veel subtieler en complexer.)
De spontane bewegingen, verschuivende lichaamssensaties en andere fenomenen die in ons interculturele onderzoek en in onze eigen gevallen gemakkelijk kunnen worden geïnterpreteerd als manifestaties van kundalini-actie. Bovendien heeft Bentov onlangs een fysiologisch model voor voorgesteld kundalini die verantwoordelijk is voor veel van wat we hebben gerapporteerd en waargenomen. Zijn studie is later geëvalueerd in termen van onze resultaten. Vanwege de objectieve oriëntatie van zijn kundalini model, zijn universele toepasbaarheid en zijn gevoeligheid voor fysiologische interpretatie, wij zal het als uitgangspunt voor onze besprekingen nemen.
Er zijn echter verschillen tussen onze eigen waarnemingen en de klassieke kundalini concept. Het meest opvallend is dat we waarnemen, en verschillende tradities melden, dat de energie of gevoel stijgt op de voeten en benen, het lichaam, de rug en de ruggengraat naar het hoofd, maar gaat dan over naar beneden over het gezicht en door de keel, uiteindelijk eindigend in de buik. Dit is geheel in overeenstemming met voorspellingen van Bentovs model, maar enigszins in strijd met de rapporten van Muktananda, Gopi Krishna en klassiek yoga geschriften.
Daarom stellen we de term fysio-kundalini voor om naar die aspecten van kundalini te verwijzen ontwaken, zowel fysiologisch als psychologisch, dat kan worden verklaard door een zuiver fysiologisch mechanisme. We zullen verwijzen naar het fysio-kundalini-proces, de fysio-kundalini-cyclus, het fysio-kundalini-mechanisme en het fysio-kundalini-complex.
Het model van Bentov beschrijft zulke fysiologische veranderingen waarvoor geen supernormale krachten nodig zijn.
De langzame progressie van energiesensatie omhoog door het lichaam, dan door de keel, vergezeld van een verscheidenheid aan bewegingen, sensaties en mentale stoornissen die eindigen wanneer deze reizende stimulus zijn hoogtepunt bereikt in de onderbuik kenmerk, dat we het de fysio-kundalini-cyclus zullen noemen. Wanneer de energie een weerstand tegenkomt, deze vervolgens overwint en het systeem van die blokkade zuivert, zullen we zeggen dat de locatie van dat blok is geopend. De keelopening is een typisch voorbeeld. Deze geeft ons een terminologie gekoppeld aan het kundalini-concept, passend bij het niveau van onze waarnemingen en vatbaar voor fysiologische interpretatie. Tegelijkertijd is het behoudt de volledige integriteit van de klassieke betekenis van kundalini zonder ons te verplichten tot een overtuiging dat dit mystieke concept nauwkeurig is of overeenkomt met iets dat objectief echt is.
CROSS-CULTURELE ASPECTEN VAN KUNDALINI