Hoogbegaafde en angst voor het wereldgebeuren
Hoogbegaafde volwassenen en kinderen hebben vanuit hun andere manier van kijken, voelen en denken ook vaak hun angst voor alles wat ze op landelijk en wereld niveau zien gebeuren te dragen en mee om te gaan. Ik vond een mooi artikel vanuit de joodse spiritualiteit die helpt om om te denken en vol te leven. Het leerde mij om te doen, waar ik wat aan kan doen; en waar ik niets aan kan doen ‘ten volle te leven’ en daarvoor mijn verantwoordelijkheid daarvoor te nemen.
Auteur: Shea Hecht
Datum: 2004
Website: https://www.chabad.org/
Vertaling: Dineke van Kooten
Uit het jaarlijkse rapport “State of Our Nation’s Youth” bleek dat een op de vier Amerikaanse kinderen denkt dat het grootste probleem in de VS de kans op een nieuwe terroristische aanslag is. Er zijn veel meer jonge kinderen bezorgd, maar in mindere mate. Wat kunnen we onze kinderen vertellen, aangezien de meeste volwassenen hetzelfde vrezen? Hoe kunnen we hun zorgen wegnemen en ze een gevoel van veiligheid geven?
Om te beginnen zijn er twee dingen die wij als ouders kunnen doen. Een ding dat we kunnen doen, is ervoor zorgen dat onze kinderen zich bij ons thuis geliefd en veiliger voelen. Studies tonen aan dat kinderen die een extra knuffel en een speciaal gevoel van liefde en veiligheid in hun huis krijgen, beter in staat zijn om te gaan met wat er ook buiten hun huis op hun pad komt. Het tweede dat we kunnen doen, is onze kinderen leren dat ze iets concreets kunnen doen om zichzelf te beschermen: we kunnen onze kinderen uitleggen dat we erkennen dat terrorisme bestaat en dat we daarom onze antennes omhoog moeten hebben en waakzamer moeten zijn; we kunnen ze laten zien hoe ze zich meer bewust kunnen zijn van hun omgeving en van verdachte objecten, en een volwassene kunnen informeren als iets er verdacht uitziet; we kunnen helpen de beveiligingsregels te begrijpen die van kracht zijn om ons te beschermen, en dat deze regels moeten worden gewaardeerd en gerespecteerd. Dit alles zal kinderen het gevoel geven dat ze enige controle over de situatie hebben.
Op een ander niveau moeten we, hoewel we tegenover onze kinderen moeten erkennen dat terrorisme bestaat, kunnen aangeven hoeveel goede dingen er zijn gedaan door eerbare mensen als reactie op het kwaad dat werd gepleegd. Kinderen moeten begrijpen en troost putten uit het feit dat hoewel we misschien niet de volledige controle over terrorisme hebben, we wel controle hebben over onze eigen reacties op terrorisme. We hebben de keuze om op het kwaad met kwaad te reageren, of op het kwaad met iets positiefs te reageren. Veel mensen die terrorisme ervaren en doorstaan worden niet negatief en radeloos, maar gebruiken dit kwaad eerder als springplank naar goede dingen. Na 9/11 zijn er talloze liefdadigheidsinstellingen en verenigingen voor gratis leningen opgericht – door zowel kinderen als volwassenen.
Op nog een ander niveau moeten we met onze kinderen bespreken waarom we zijn gemaakt en waarom we in deze wereld zijn. Die God heeft ons geschapen met een doel, om goede daden te doen op deze wereld. Als kinderen begrijpen dat iedereen op deze wereld is gezet om iets te bereiken, worden ze minder bezorgd over de ‘wat als’ en meer gefocust op het ten volle leven van elke dag. Kinderen kunnen begrijpen dat wanneer onze tijd om is, het om is, en we hoeven niet bang te zijn, omdat het allemaal deel uitmaakt van het grote plan – en dat het goede dat we bereiken gedurende de tijd dat we hier zijn, eeuwig is. We kunnen hen uitleggen dat in plaats van ons af te vragen waarom sommige mensen terreur overleven en anderen niet, we ons moeten concentreren op waarom we hier zijn, wat ons doel is en wat we zouden moeten bereiken terwijl we op deze aarde zijn.
Het belangrijkste dat we een kind kunnen geven dat het onbekende vreest, is waarschijnlijk een extra mate van geloof. We moeten onze kinderen geruststellen dat we alle menselijk mogelijke voorzorgsmaatregelen nemen om onszelf te beschermen tegen de slechte mensen in deze wereld die anderen kwaad willen doen; toch begrijpen we ook dat er een grotere macht is die de wereld bestuurt, en we geloven dat alles het beste is.
De traditie leert ons dat de donkerste tijden voor het licht zullen komen – voor de ultieme verlossing. Geloof hebben en geloven dat het goede uiteindelijk het slechte zal overwinnen, zal een groot verschil maken voor de emotionele stabiliteit van kinderen die bang zijn voor het onbekende.
Als we uiteindelijk normale en gezonde kinderen willen opvoeden in een wereld die beladen is met angst voor terrorisme, moeten we een krachtige verklaring afleggen aan onze kinderen met ons leven als voorbeeld. Ze moeten inzien dat we leven met het credo dat we zullen doen wat binnen onze macht ligt om terrorisme te bestrijden, maar tegelijkertijd erkennen we dat er een hogere macht is die de beschermer van de wereld is en die ons allemaal zal beschermen, en dat het onze voornaamste zorg is om ons steentje bij te dragen om de wereld een betere, veiligere en fijnere plek te maken. Ons geloof zal dan op onze kinderen worden overgedragen en hen een echt gevoel van veiligheid geven.