Het wordt tijd dat kerkleiders opstaan
Christelijke huisarts hekelt vaccinatiedrang: “Het wordt tijd dat kerkleiders opstaan”
“Vaccinatie had niet als ‘enige uitweg’ gepresenteerd hoeven worden. Ik mis eerlijke voorlichting over vaccinatie en tolerantie richting niet-gevaccineerden. Dat ik vrienden heb verloren is verbijsterend. Zover had het niet mogen komen.” Aan het woord is Els van Veen. De christelijke huisarts uit Dalfsen is ervan overtuigd dat de tijd van zwijgen voorbij is en spreekt zich uit tegen het huidige coronabeleid en de vaccinatiedrang die dit in haar ogen met zich meebrengt. “Kerken zijn doodstil en laten het gebeuren.”
auteur: 01 november 2021 door Jeffrey Schipper
datum: 1 november 2021
website: https://cip.nl/cip+/88004-els-van-veen-hekelt-vaccinatiedrang-het-wordt-tijd-dat-kerkleiders-opstaan/
In het begin van de coronacrisis hield Van Veen zich nog stil, maar sinds ze merkt dat niet-gevaccineerden ten onrechte als ‘wappie’ en ‘anti-vaxxer’ worden weggezet, spreekt ze zich uit. “Ik ben gevaccineerd volgens het Rijksvaccinatieprogramma”, vertelt de huisarts. “Omdat ik vóór de mazelenvaccinaties ben geboren, heb ik als peuter zelf mazelen doorgemaakt, daar ben ik levenslang immuun tegen. Voor wat betreft corona werkte ik begin 2020 in mijn eigen praktijk in Kampen (per 1 januari 2021 heb ik de praktijk verkocht). Ik heb onbeschermd (en later beschermd) met zieke mensen gewerkt. Ik ben al die tijd niet zelf ziek geworden.”Eerlijk gezegd vind ik het oorverdovend stil vanuit kerkelijk Nederland. Ik had verwacht dat kerkelijk leiders meteen op hun achterste benen zouden staan, er wordt discriminatie ingevoerd.”
Omdat ik een gezond gewicht heb, gezond leef, niet rook en dagelijks de fiets pak heb ik een gezonde leefstijl. Ik heb dit coronavaccin niet genomen omdat ik er geen toegevoegde waarde van verwacht. En dan zou ik een ‘anti-vaxxer’ zijn? Of een gevaar voor de IC-bezetting? Dat bestrijd ik. Maar ondertussen kan ik nu het land niet meer uit, niet naar de horeca, theater of bioscoop. Ik ben verbijsterd dat dit zover heeft kunnen komen in Nederland. Eerlijk gezegd vind ik het oorverdovend stil vanuit kerkelijk Nederland. Ik had verwacht dat kerkelijk leiders meteen op hun achterste benen zouden staan, er wordt discriminatie ingevoerd.”
U stelt dat veel kerkelijke leiders te stil zijn. Hoe verklaart u dat zij zich niet (of alleen in de wandelgangen) uitspreken?
“Ik denk dat vooral naïviteit een rol speelt. Vooral bij de van oorsprong hervormden (actief binnen de PKN, red.) zit heel sterk het idee er in dat de overheid een soort van ‘door God aangesteld is’. Het is, als je er eenmaal van bent overtuigd dat de overheid het goede met ons voorheeft heel moeilijk om de switch te maken naar twijfel aan de goede intenties. Verder zijn predikanten geen artsen. Ik ben dat wel en zag al snel dat corona nauwelijks verschilt van griep/influenza. Daar overleden voorheen elk jaar mensen aan, ook kinderen.”
Demissionair zorgminister Hugo de Jonge noemde vaccinatie eerder “een daad van naastenliefde” en deze week stelde Ernst Kuipers, voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ), dat je vaccinatie zou kunnen zien als “een gift van God”. Wat vindt u van dergelijke uitspraken?
“Niet alleen Hugo de Jonge heeft dit gedaan, ook staatssecretaris Paul Blokhuis van de ChristenUnie. Het is een variant op ‘je neemt een vaccin voor een ander’. Maar je neemt een vaccin niet voor een ander. Het is wel een slimme marketingtruc van de farmaceut, in mijn ogen. Er is niemand die zo rijk wordt van deze crisis als de farmaceut. Ik ben kritisch opgeleid, we leerden en werden gewaarschuwd, voor slimme PR van de medicijnfabrikanten.”Deze coronavaccins werken maar op één klein aspect. Eigen immuniteit beschermt waarschijnlijk beter dan deze nieuwe vaccins.”
Een vaccin neem je voor jezelf. Je bent bijvoorbeeld bang om erg ziek te worden van corona, en je neemt een vaccin om jezelf te beschermen. Door het verhaal de wereld in te brengen dat je een vaccin ‘voor de ander’ neemt, heb je nu hele rare toestanden gekregen. Ik ken oude mensen die het vaccin hebben genomen en alsnog doodsbang zijn voor hun niet-gevaccineerde kleinkinderen. Eigenlijk vertrouwen deze mensen het vaccin dan niet.
Wat ik mis is eerlijke voorlichting over deze coronavaccins. Ze zijn alle vier (Pfizer, Moderna, Janssen en Astra) gebaseerd op een nieuwe techniek. Klassieke vaccins bevatten een stukje (verzwakt) virus – of een bacterie – en dat krijg je geïnjecteerd. Je lichaam maakt dan zelf antistoffen tegen dat verzwakte virus, dus zonder dat het vaccin de lichaamscel binnen gaat. Bij de coronavaccins krijg je een genetische code voor een heel klein deel van het coronavirus, het spike-eiwit, geïnjecteerd. Deze code gaat de lichaamscellen binnen, dat is een nieuwe techniek. Je eigen cellen gaan dan dat spike-eiwit aanmaken. We weten nog niet wat de effecten op de lange termijn zijn van deze vaccins. Vooral bij jonge mensen baart mij dat zorgen. Júist bij zo’n onschuldige virusinfectie voor jonge mensen zou een vaccin heel erg betrouwbaar moeten zijn, ook op de lange termijn.”
Wat zijn in uw ogen goede redenen om je niet te laten vaccineren?
“Allereerst wil ik benadrukken dat deze vaccins ‘leaky’ zijn, ze beschermen niet 100 procent. Dus je kunt na vaccinatie nog evengoed ziek worden en anderen besmetten. Dat blijft ook onderbelicht in de media. Een mazelenvaccin beschermt bijvoorbeeld nagenoeg 100 procent tegen mazelen en werkt levenslang.
Goede redenen zijn:
* Je hebt al corona gehad, mensen zijn dan waarschijnlijk levenslang immuun. Het immuunsysteem zit zo enorm complex in elkaar. Deze coronavaccins werken maar op één klein aspect. Eigen immuniteit beschermt waarschijnlijk beter dan deze nieuwe vaccins.
* Je bent vitaal, bent jonger dan 60-70 jaar en hebt geen onderliggend lijden. Je maakt de afweging dat je liever corona krijgt en natuurlijke afweer ontwikkelt.
Ik vind het een erg slechte reden om de prik te halen ‘omdat je anders niet meer naar de bioscoop kunt’. Dat gebeurt nu wel, bijvoorbeeld door jonge mensen. Ik vind dat verschrikkelijk en neem deze jonge mensen niets kwalijk. Maar ik neem het de overheid wel kwalijk dat zij eerst rechten heeft ontnomen aan mensen, en ze pas teruggeeft als je een prik haalt. Dat heeft niets met gezondheid of zorg te maken.”
“Corona is in mijn ogen een ‘cultus’ geworden, met nieuwe regels waar je aan moet voldoen. Voldoe je niet, dan word je uitgesloten.”
Wat zijn naast vaccinatie andere wegen om uit de coronacrisis te komen?
“Thuisblijven als je je ziek voelt, goede ventilatie en zorgen voor goede zorg en uitgeruste en toegeruste zorgverleners, dus opschaling van de IC-capaciteit. En vooral niet banger zijn dan nodig. Dat is de medische kant van het verhaal. Maar eigenlijk vind ik de existentiële kant veel belangrijker. Accepteer dat het leven eindig is. Ga niet voor kwantiteit (zo lang mogelijk leven) maar voor kwaliteit; leven in dankbaarheid met je dierbaren en buren. Geniet van de schepping. Eet en drink samen, huil en lach samen.
Dat vind ik juist mooi aan hechte gemeenschappen zoals Urk en Staphorst. Daar is nog gemeenschapszin. Daar zijn mensen nog trouw aan God. Iemand die zij niet volledig begrijpen, maar wel willen volgen qua leefregels. Ik heb jarenlang in Kampen gewerkt, daar wonen ook orthodoxe christenen. We hadden een tolerant klimaat, mensen die om religieuze redenen geen vaccin wilden hebben was prima. Waardoor is de tolerantie nu verdwenen? Ik lijd daaraan en ik ben niet de enige. En vooral; wees niet bang, niet voor elkaar en ook niet voor het coronavirus.
De grondredenen van deze enorme angst voor corona is volgens mij dat mensen in het Westen niet meer om kunnen gaan met lijden en sterven. Zie ook wat Matthias Desmet over ‘massavorming’ zegt. Massavorming kan alleen ontstaan als er al veel maatschappelijke onvrede is, en een verlies van zingeving. Corona is in mijn ogen een ‘cultus’ geworden, met nieuwe regels waar je aan moet voldoen. Voldoe je niet, dan word je uitgesloten.
Ik heb zelf de eerste golf meegemaakt en ik had al snel in de gaten dat het ziektebeeld corona minder ernstig was dan werd voorgespiegeld in veel media. Vaccinatie had niet als ‘enige uitweg’ gepresenteerd hoeven worden. Het was oorspronkelijk bedoeld voor de meest kwetsbare mensen. Die hadden in april 2021 hun vaccinaties gehad. Wat had moeten gebeuren – opschaling van de IC-capaciteit – is niet gebeurd. Maatregelen zoals lockdown, avondklok, social distancing en het mondkapje zijn allemaal wetenschappelijk gezien te betwisten.””Het coronabeleid werkt in mijn ogen als een splijtzwam. Overal ontstaat ruzie en verwijdering tussen mensen.”
In hoeverre is er in uw omgeving sprake van een tweedeling tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden en welke bijdrage heeft de coronapas daaraan geleverd?
“Mijn omgeving is helaas gepolariseerd. Ik heb sommige vrienden verloren doordat zij fel voorstander zijn van vaccinatie. Sommige familieleden vinden het normaal dat ik niet meer naar een restaurant kan omdat ik geen QR-code heb. Ook verder uit het land krijg ik veel schrijnende verhalen te horen, zoals vriendengroepen die uit elkaar vallen. Ik heb weet van huwelijken die onder spanning staan, kleinkinderen die de grootouders niet meer zien, of waarbij de grootouders bang zijn voor de kleinkinderen omdat zij niet zijn gevaccineerd. Bizar en ten hemel schreiend vind ik dat. Het coronabeleid werkt in mijn ogen als een splijtzwam. Overal ontstaat ruzie en verwijdering tussen mensen.
Ik moet erbij zeggen dat ik de afgelopen twintig maanden gelukkig ook nieuwe vrienden heb gekregen, bijvoorbeeld onder artsen. En mijn vader (weduwnaar) en mijn man staan gelukkig achter mij, daar ben ik erg blij mee. Het lijkt me heel lastig, wat helaas ook gebeurt, als twee echtgenoten anders in het vaccineren van hun kinderen staan. Het is belangrijk om ons nooit te laten uitspelen tegen elkaar. In mijn ogen zijn we met corona bovenmatig bang voor elkaar gemaakt en angst is een slechte raadgever. Ik hou me vast aan mijn geloof in God, aan de woorden ‘wees niet bang, want Ik Ben bij je’.”
Van Veen vindt het te naïef om te stellen dat “overheden het beste met ons voor zouden hebben”. “Ik ben getuige geweest van nare sterfbedden, waarbij zelfs echtgenoten niet bij hun stervende familie mochten zijn. En ondertussen worden nu kinderen gepusht een prik te halen, een prik waar ze ontoelaatbare risico’s mee lopen, juist omdat het coronavirus niet gevaarlijk voor kinderen is.”
Het valt de huisarts op dat “de overheid nu bezig is om niet-gevaccineerden te ontmenselijken, er wordt openlijk op gezinspeeld dat ‘ongevaccineerden’ minder rechten zouden moeten hebben. Dat is ongehoord. Ik ben als arts opgeleid om iedereen zonder onderscheid te behandelen. Juist christenen zouden hier fel tegen moeten protesteren. Maar kerken zijn nu doodstil en laten het gebeuren. Als je om welke reden dan ook geen vaccin wilt, word je leven je steeds moeilijker gemaakt. Wij kunnen nu het land niet meer uit, niet meer naar een restaurant, niet meer naar de bioscoop en de overheid kondigt nu al nog meer maatregelen aan. Het voelt erg onrechtvaardig en niet christelijk.”
Wil je meer weten over dit onderwerp?
Kijk op: https://www.dinekevankooten.nl/tag/politiek/
Voor een overzicht kijk op: https://www.dinekevankooten.nl/archief/overzicht-great-reset-corona/