Euthanasie – vraagtekens
Ancilla van de Leest geeft een ander geluid met betrekking tot euthanasie: gaat het bij euthanasie wel over de vrije wil?
Ze heeft een jaar lang onderzoek gedaan en een dossier opgebouwd met betrekking tot euthanasie.
In deze aflevering duiken Sanae Orchi en Ancilla van de Leest diep in de controversiële en verontrustende ontwikkelingen rondom euthanasie. Is er een verborgen agenda die de normalisering van euthanasie stimuleert? Publicist Ancilla van de Leest vertelt hoe media en zorgprofessionals steeds vaker euthanasie als een moedige en eervolle keuze presenteren. Van subsidies voor positieve berichtgeving tot de druk op zorgverleners om het gesprek vroegtijdig te beginnen— deze aflevering onderzoekt de ethische dilemma’s en maatschappelijke trends.
000:00 – Ancilla van de Leest: “Dat je een heel systeem optuigt waarin mensen gewoon afgemaakt worden dan moeten we het beestje bij de naam gaan noemen en dan is het moord .”
Sanae Orchi: “Waar zie je dat aan? Wat zijn de kenmerken van dit systeem?”
Ancilla van de Leest : ” Dus in de zorg. Dat er op zorgcongressen echt mensen worden aangemoedigd, zorgprofessianols, om alvast het gesprek met mensen te voeren.
In de media zie je dat. Er zijn dikke subsidies beschikbaar voor media die positief over euthanasie willen schrijven.
‘Moedig’; ‘eervol’; ‘het beste’; ‘dapper’, ‘blij’.
000:29 – Ja, het is natuurlijk afschuwelijk dat we iemand hebben moeten loslaten, maar we zijn blij dat we eindelijk rust hebben.
hm hm
Dus ook de omgeving wordt heel erg meegenomen hierin.
Het lijkt erop dat lijden er niet meer mag zijn en met jouw lijden mag je al helemaal niet andere mensen laten lijden.
Dus: als jij lijdt val er vooral niemand anders lastig mee want dan gaan zij ook lijden en dat moeten we niet hebben!
“Zowel een feitelijke trend, als een psychologische trend van: wereldoverbevolking. We zijn met teveel mensen. Mensen zijn maar naar. We moeten minder mensen. Als er minder mensen zijn dan komt alles goed, dan is alles veel beter mensen . We moeten geen kinderen meer krijgen.
Ja, als dat je bril is. Je kijk op het leven, op de wereld, op de mensheid dan is natuurlijk niet heel gek dat jij denkt als iemand vrijwillig uit het leven wil stappen: let them!
Het wordt genormaliseerd
Het wordt totaal genormaliseerd en ik denk dat we echt bijna daar zijn van: Oké, als jij ood wilt, dan is het gewoon heel onbeleefd om daar vragen over te stellen. Want het is toch gewoon jouw keus keus!
Ja maar, het is niet jouw keus. Het is iemand anders keus om eraan mee te werken ,om jou van het leven te beroven.
Dat is een hele belangrijke distinctie!
001:37 – En toen ik zelf een jonge tiener was toen worstelde ik ook behoorlijk met depressie en ook met heel veel, heel vaak gedachtes over zelfmoord. Als het systeem destijds was opgetuigd zoals het nu is opgetuigd, dan was ik er misschien niet meer geweest.
MUZIEK: Only in the darkness did I Find My – Enkel in het duister, vond ik mijn licht
0:01:56 – Engage My lower and my higher – Verbind mijn hogere en mijn lagere
while I’m in between – terwijl ik te midden ben van
The Fight of wrong and right – het gevecht tussen goed en slecht
Roleplaying in the parade of nature – rollen spelen in de parade van de natuur
while stripping layers or my many faces – terwijl ik lagen afpel van mijn vele gezichten
Tricks of ego trips – streken van ego trippen
journeys to nowhere – reizen naar nergens
Now, here, we are – Nu, hier, zijn we
in the same world that takes and giver – in dezelfde wereld die neemt en geeft
where everybody dies – waar iedereen dood gaat
but not everybody lives – maar niet iedereen leeft.
Yes, trauma and stress – Ja, trauma en stress
But also our greatest powers lie suppressed – maar ook onze grootste krachten zijn onderdrukt
in feared shadows – in gevreesde schaduwen
Just craving to be expressed. – verlangend naar uitdrukking.
[Muziek]
Sanae Orchi: Fijn dat je kijkt naar een nieuwe aflevering van ‘wijsdom’
Ik doe het vandaag iets anders dan normaal.
En dat doe ik zodat je een beetje achtergrond informatie hebt van hoe deze aflevering tot stand is gekomen.
Ik ben een paar weken geleden gemaild door een jongen die aangaf dat zijn moeder kampt met borstkanker en zij heeft besloten om euthanasie te plegen. Zijn moeder is een trouwe wijsdomkijker. Zij wilde graag mijn intro waar ze zo van onder de indruk was laten zien op haar afscheid. En hij vroeg dus toestemming daarvoor. Maar ook of ik een videoboodschap wilde inspreken voor zijn moeder. Ik heb toen gebeld en ik heb voorgesteld om langs te gaan. Dus ik met mijn zusje in de auto naar het zuiden van het land. We hebben een dag met die mevrouw doorgebracht
0:03:36 – En ondanks dat ik mezelf had voorgenomen om emotioneel niet betrokken te raken, is me dat niet gelukt . Ik merkte dat ik daar zat en ik zag een vrouw vol met leven in haar ogen maar een gevoel van moedeloosheid in het hart. Ik weet niet eens of dat een woord is maar ze voelde heel moedeloos aan. Deze ketting heb ik gekregen van haar en die heeft zij weer gekregen van haar moeder die 5 jaar geleden euthanasie heeft gepleegd.
0:04:05 – Ik merkte heel veel weerstand in mijn lichaam en ik dacht alleen van: Maar moet dit? Is dit de enige keuze die je hebt?
0:04:13 – Zijn er geen andere mogelijkheden? Is dit wel echt jouw keus?
0:04:18 – Dus… Ik heb enorm genoten die dag van de gesprekken die we hebben gehad maar het heeft me ook heel erg bezig gehouden.
0:04:25 – Het heeft ook heel veel dingen in beweging gezet.
Een dag later, nee twee dagen later zou ik een gesprek hebben wat over heel wat anders ging, hier in de studio en mijn gast had dus een één dag van tevoren afgezegd. Waarom? Haar moeder zou euthanasie plegen.
Dus euthanasie kwam ineens steeds vaker op mijn pad.
Ik sprak een Turkse meneer die ook weer een moeder heeft al 10 jaar ziek. Hij was juist voorstander van euthanasie. Want die had zoiets van: mijn moeder heeft 10 jaar geleden. We hadden eigenlijk zelf eerder moeten ingrijpen in plaats van dat we haar zo lang moesten laten lijden.
Dus ineens kwam het onderwerp vanuit allerlei kanten naar me toe.
Ik heb toen gezocht naar iemand om daar een podcast over op te nemen maar ik kreeg steeds niet de juiste match.
Toen belde ik twee dagen geleden een oud collega op van Blackbox: Ancilla. Ik zei Ancilla: Je staat al heel lang op mijn lijstje. Ik wil je heel graag spreken voor Wijsdom. Na een half uur zei ik: maar is er niet iets wat jou heel erg bezighoudt? Waar je graag over wil praten? En ze zegt:
0:05:36 – Nou, ik ben al een jaar bezig met een dossier over euthanasie.
En toen klikte het. We hebben meteen een afspraak ingepland. Twee dagen later zat ze hier bij mij in de studio.
Mocht jij kijken mevrouw uit het mooie zuiden? Weet dan dat deze aflevering absoluut geen poging is om je te overtuigen of om je op welke manier dan ook negatief of positief te beïnvloeden.
0:06:02 – Weet wel – en dat staat hier even los van – dat echt alles in mij hoopt en wenst dat je kiest voor het leven waar je nooit voor hebt gekozen. Maar wel vanuit je hart heel graag had gewild voor alle andere mensen.
Ik wens jullie heel veel kijkplezier
Laat alsjeblieft weten wat je ervan vindt in de comments.
Dan gaan we nu de diepte in met Ancilla van de Leest.
Ancilla van de Leest (publiciet): Steeds vaker wordt een levenseinde als oplossing aangedragen. Dat is een maatschappelijk fenomeen, een media fenomeen, waarvan ik het op een gegeven moment begon op te merken en dacht: hier is iets heel apart gaande. Dit is een soort afwijking van de maatschappelijke afspraken die we eerder met elkaar hadden. En Nederland staat ook echt wel bekend als voorloper op het gebied van euthanasie, samen met Canada en België.
Dus als je het even bekijkt vanuit wereldperspectief , dan zijn wij in dit hele verhaal al heel extreem. En het word ook echt alleen nog maar extremer.
0:07:13 – Dus dat is iets om in ieder geval in de eerste plaats op te merken en ten tweede ook te analyseren.
En dat gebeurt op dit moment niet genoeg.
Sanae Orchi: Nee, maar dat heb jij wel gedaan!
Ancilla van de Leest: Heb ik gedaan.
Sanae Orchi: Wat zijn de dingen die je het meest opvielen?
Ancilla van de Leest: heel toevallig was ik meer dan 10 jaar geleden op een conferentie. Daar was heel toevallig een spreker en die had het over media richtlijnen over zelfmoord.
Sanae Orchi: Oké
Ancilla van de Leest: volgens mij was er destijds net een push om te implementeren dat wanneer het in de media gaat over zelfmoord. Dat er dan bepaalde psychologische mechanismes zijn waardoor je mensen ertoe kan zetten om zelfmoord te plegen
0:07:59 – of mensen ervan kan weerhouden om zelfmoord te plegen.
Toen is heel bewust het besluit genomen van: oké als media moet je de verantwoordelijkheid nemen niet alleen de feiten te rapporteren, maar ook met enig bewustzijn dát wat je rapporteert dat dat iemand ook kan bewegen om die stap te gaan nemen. Toen zijn er richtlijnen geïmplementeerd. Bijvoorbeeld: niet teveel details geven over de manier waarop zelfmoord is gepleegd: ga het niet glamourizen, ga het niet romantiseren. Zeker bij celebrities
00:08:39 – zie je dat natuurlijk van oké als een celebrity zelfmoord pleegt dan krijgt het een soort glammer dingetje en toen
00:08:47 – is heel duidelijk het besluit genomen van oké als media zijn jullie ook verantwoordelijk om dit niet als een
00:08:54 – soort lawine over de wereld uit te storten en die richtlijnen zijn toen
00:08:59 – mente Ert succesvol heb ik afgelopen 10 jaar gezien van Oké ja media houdt zich daar wel redelijk aan en aan het eind
00:09:05 – van Elk bericht in de media staat ook altijd Denk je ook aan zelfmoord waarschijnlijk bij deze aflevering zal
00:09:11 – dat ook moeten Denk je ook aan zelfmoord wel bla bla bla is heel beschikbaar et cetera en nu zag je opeens een hele
00:09:20 – andere Toon in de media namelijk wel exact al die dingen glamour details
00:09:28 – hele persoon verhalen waarbij dus ook woorden werden gebruikt als blij mooi Ik
00:09:36 – denk dat dit het moment is dat ik mijn lijstje er even bij pak want het is nog wel een lijstje woorden die meest
00:09:41 – gebruikt worden nou woorden die vreemd genoeg in de context van dit onderwerp
00:09:47 – heel vaak gebezigd worden op een manier waarvan ik zeg dat ze behoorlijk ongepast zijn waardig moedig
00:09:56 – eervol het beste Dapper blij ook heel vaak blij mensen
00:10:03 – zijn blij dat het eindelijk kan blij dat ze doodgaan Ja dat gaat het ook bijvoorbeeld om de naaste dus blij
00:10:11 – ja het is natuurlijk Afschuwelijk dat iemand dat we iemand hebben moeten loslaten maar we zijn blij dat we
00:10:16 – eindelijk rust hebben dus ook de omgeving wordt ook heel erg meegenomen hierin
00:10:22 – ja knap bijzonder hartverwarmend humaan veilig Sereen
00:10:30 – Sereen Mooi hè Die wil nou niet sereniteit en eh liefdevol en mensen
00:10:35 – voelen zich eindelijk gehoord en eh loslaten Liefde is Loslaten is een hele
00:10:41 – grote Ja dat is wel een hele extreme vorm van loslaten Het is een hele
00:10:46 – extreme vorm van loslaten en is het loslaten want je je het is niet alleen loslaten Het is ook een actie hè Ik
00:10:53 – bedoel je vraagt wel iemand om iemand anders leven te ontnemen
00:10:59 – is dat Is dat loslaten of is dat een hele ingrijpende actie ja eh en bij al deze woorden heb
00:11:08 – ik hele ernstige vraagtekens Van is het wel zo Sereen is het wel echtte
00:11:14 – blijdschap is het wel humaan wat denk je
00:11:19 – ik denk het niet Ik denk in heel veel gevallen niet Er zijn natuurlijk heel veel gradaties van eh euthanasie je hebt
00:11:25 – oude mensen die nou ja je zou kunnen zeggen terminaal ziek zijn waarvan dan wordt
00:11:32 – gezegd zo reuzen natuurlijk ook ooit geïmplementeerd in Nederland van ja moeten we nou echt die oude mensen die
00:11:38 – zo lijden en die toch binnenkort doodgaan moet je die nou echt met man en
00:11:43 – macht in leven houden oké Weet je ik zeg niet dat ik er mee eens ben maar ik kan er een heel eind mee komen Ik denk de
00:11:49 – meeste mensen en nu schuift het steeds meer op richting hele jonge mensen en niet
00:11:56 – alleen fysiek zieke mensen maar ook gewoon depressieve tieners dan
00:12:03 – al Ja Ja is het nu in Nederland toegestaan Ja dat als je als tiener
00:12:10 – depressief bent dat je dan euthanasie laat Leen Ja Dan plakken dus een label
00:12:15 – op uitzichtloos lijden ondragelijk en uitzichtloos lijden en dan mogen we je
00:12:21 – loslaten maar een depressie is toch gewoon iets wat je zo kan verhelpen nou voor z mensen is dat wat lastiger dan
00:12:27 – voor anderen dat zou ook zeker niet ongeneselijk hoezo is is depressiviteit
00:12:33 – ongeneeslijk ga met de tienduizenden mensen praten die depressie overkomen zijn zeker mensen die in hun tienertijd
00:12:39 – depressief waren dat zijn er meer wel dan niet denk ik ja Dus dit is een hele
00:12:45 – absurde weg die we nu inslaan Ik zie ook heel vaak de connectie gemaakt worden tussen
00:12:51 – en euthanasie en autisme zo van ja als je autisme hebt Ja weet je het komt
00:12:58 – gewoon nooit meer goed Go met jou dus misschien kunnen je maar beter
00:13:03 – loslaten ja echt Het gaat nu zo’n extreme kant uit en minister Kuipers
00:13:09 – nu is hij geen minister meer denk ik maar in ieder geval voormalig minister Kuipers die heeft het ook in gang
00:13:15 – gezet dat het gesprek heel actief wordt gevoerd binnen de zorgsector dat mensen ook lang voordat ze daar aan toe al het
00:13:22 – gesprek moeten voeren van goh Heb je eigenlijk wel eens nagedacht over je levenseinde en wat nou als je dement
00:13:27 – raakt enzo wil je dan niet nu nu alvast vastleggen dat je er dan maar beter niet kan zijn heb ik ook een heleboel
00:13:34 – kanttekeningen op maar waar minister Kuipers ook mee bezig was is dus ook echt daadwerkelijk euthanasie bij hele
00:13:40 – jonge kinderen van 1 tot met 12 Dit gaat zo ongelofelijk ver en dan kan je
00:13:46 – aankomen met eh ongeneeslijk ziek en al dat soort dingen maar dit gaat zoveel dit gaat zo
00:13:54 – ver Ja jonge kinderen dood die kunnen daar eigenlijk helemaal niet over beslissen ook Nee want je doet dat dus
00:14:00 – dat is één van de hallmarks van euthanasie dat iemand in staat moet zijn om zelf op R
00:14:07 – rationeel niveau die beslissing te maken en als hij dat niet kan dan is dat dus moord en bij zeker in het geval van
00:14:14 – kinderen en ook in het geval wat mij betreft van demente mensen kan je wel
00:14:20 – vooraf vastleggen dat ze later dood willen maar misschien is het op dat moment veranderd en wat dan moet je dan
00:14:25 – een dement persoon die niet dood wil moet je die dan het leven gaan ontnemen en inderdaad met kinderen die zijn
00:14:31 – überhaupt niet beslissingsbevoegd om deze beslissing te maken dus dan moeten we
00:14:38 – het beestje bij de naam gaan noemen en dan is het moord dan is het geen
00:14:43 – loslaten Er wordt ook heel vaak gezegd van eh alles is geprobeerd en vervolgens wordt niet gespecificeerd Wat dan
00:14:50 -precies is geprobeerd Daar ben ik dus uitgebreid ingedoken en wat je ongelooflijk vaak ziet is dat de mensen
00:14:58 – die eh uiteindelijk bij eutanasie uitkomen dat zijn bijvoorbeeld jonge meiden die hebben anorexia gehad Die zijn in zo’n
00:15:06 – tehuis gekomen voor patiënten met anorexia daar worden ze op allerlei
00:15:13 – manieren ook weer geweld toegedaan psychisch eh fysiek is gewoon niet
00:15:20 – een veilige plek op wat voor manier dan ook voor ze Ik heb ook contact met een aantal van dit soort meiden Vervolgens
00:15:26 – kom je dus als jonge tiener met een anorexia eh issue kom je uit zo’n eh
00:15:33 – behandelcentrum gerold En ben je er nog zoveel slechter aan toe dan toen je erin ging wat je ook heel vaak terugziet bij
00:15:40 – mensen die uiteindelijk euthanasie willen is eh electroshock therapie en dan wordt er dus gezegd Ja
00:15:47 – we hebben alles al geprobeerd zelfs elektroshocktherapie en als je daarna
00:15:53 – nog dood wil ja dan weten wij het gewoon ook niet meer Maar wat nou als die electros therapie er juist voor zorgt
00:16:01 – dat je het niet meer ziet zitten Dat is best wel iets om over na
00:16:06 – te denken Want op een gegeven moment wordt gezegd Ja we doen eerder teveel want als iemand al 150 keer geëlektrocuteerd is en hij wil daarna
00:16:13 – niet meer leven ja dan ligt het toch niet aan ons misschien is elektroshock therapie
00:16:21 – therapie niet helemaal de Ik weet eerlijk gezegd helemaal niet eens wat dat is oké dat is dus daadwerkelijk wat
00:16:27 – hoe het klinkt gewoon dat je elektrische sokjes krijgt Ja ik heb gesproken met iemand die is eh psychiater op dit
00:16:35 – vlak die werkt met een universiteit en doet daar onderzoek naar en die eh
00:16:41 – doet dit dus bij patiënten en eh hij zegt hij heeft tegen mij gezegd Ja, ik weet niet hoe het we weten niet
00:16:50 – echt hoe het werkt maar Soms helpt het hè ja en dit zijn de letterlijke woorden van de specialist tegen mij eh en dit is
00:16:58 – ver voor dat ik eh in dit eh op deze manier in dit onderzoek dook Dus het was een heel neutraal gesprek waarin ik
00:17:04 – gewoon geen enkele agenda had ofzo Ja maar het is me natuurlijk wel bijgebleven van Ik heb ook de beelden
00:17:10 – gezien Hij he me de beelden laten zien van hoe dat er dan aan toe gaat Ik zeg hoe dat is behoorlijk heftig ja eh
00:17:18 – ja goed die mensen hebben daar een bepaalde logica bij terwijl ik denk Oké Er wordt dus gezegd in de media van ja
00:17:24 – of door ouders of door de behandelaar wordt gezegd We hebben alles geprobeerd alles Oké laat maar e een lijstje zien
00:17:30 – dan heb je al geprobeerd om TW weken naar Peru te gaan en daar aan de ayawaska te gaan of vind je dat er
00:17:36 – riskant te riskant ten opzichte van wat moord euthanasie ten opzichte van het leven
00:17:44 – beëindigen vind ik het niet zo heel riskant Heb je al geprobeerd om 3e maanden eh ergens op een strand te gaan
00:17:51 – zitten en bijvoorbeeld knuffeltherapie te proberen Het zijn ik durf don op te
00:17:57 – zeggen dat dat niet is geprobeerd want dat zijn niet de normale behandelingen die binnen dat systeem worden geopperd maar het zijn wel
00:18:03 – behandelingen waarvan ik weet dat het bij mensen heel erg veel kan helpen Ja
00:18:09 – en dat het mensen heeft geholpen die compleet vastliepen in het medische systeem dus elke keer als er wordt
00:18:16 – geopperd Ja er is alles geprobeerd het is gewoon een laatste een laatste Uitweg
00:18:21 – dan ik I’m not buying It I’m not buying it Nee en weet je misschien dat er nu
00:18:29 – mensen kijken en denken van wat zeg jij nou knuffeltherapie maar heel veel ziektes die ontstaan die kun je Genezen
00:18:35 – Door de meest simpele dingen en de basisdingen de cruciale dingen die we nodig hebben goed eten goed slapen
00:18:41 – rusten Liefde is echt gewoon de basis ingrediënten die we hebben die we nodig hebben voor het Boesten van onze
00:18:48 – gezondheid elektroshocktherapie Ik heb ja ik heb er een beeld bij maar dat lijkt mij Ik weet niet ik weet er
00:18:55 – niet het fijne van maar dat lijkt mij niet heel gezond Nou dat blijkt dus ook want de mensen die daaruit komen willen
00:19:01 – vaak euthanasie Ja dus waarom doen we dit nog heel apart flink aantal
00:19:07 – documentaires die ik heb gekeken van mensen die uiteindelijk euthanasie hebben gepleegd die mensen liggen helemaal plat van de medicatie Het licht
00:19:15 – is gewoon helemaal uit in hun ogen en dan heb ik ook de medicatie opgeschreven uitgezocht bijwerking uitgezocht van de
00:19:22 – lijstjes aan medicatie die die mensen noemen onder de noemer We hebben alles geprobeerd kijk alle medicatie die die
00:19:28 – we er hebben gegeven het werkt nog steeds niet Ja maar vervolgens zijn de bijwerking van die medicatie zijn
00:19:33 – suïcidale ideation Ja zijn het feit is het feit dat je het niet meer het leven niet meer ziet zitten de hele Kromme
00:19:40 – redenering Maar je bent dan ook helemaal niet in staat om dat soort beslissingen te nemen daar moet toch ook eigenlijk
00:19:46 – gewoon rekening gehouden mee worden Ja vind ik wel vind ik wel een heel
00:19:51 – belangrijk concept van depressie overkomen is door je
00:19:57 – gevoelens heen gaan door de gevoelens van rauw door de gevoelens van boosheid
00:20:02 – door de gevoelens van onrecht door al die emoties en met die medicatie eh zet
00:20:09 – je wel degelijk een stop op eh de vrije Flow van die energie in je
00:20:16 – lichaam Ik weet dat je een hele spirituele podcast hebt dus dit soort dingen kan ik hier melden Ja zeker
00:20:22 – en dit is hoe ik denk dat het gaat maar goed ik ben geen medisch specialist Maar ik ben wel iemand die er flink is
00:20:27 – ingedoken en eh bij wie in ieder geval alle alarmbellen afgaan en ik hoop dat andere als andere mensen er naar kijken
00:20:34 – dat er meer mensen denken Hey dat is wel heel bijzonder hoe dit allemaal gaat je had net een hele lijst met woorden die
00:20:40 – dan het meest gebruikt worden in de media moedig Dapper eh blijheid Sereen eh
00:20:46 – allemaal hele verheerlijkende woorden ik kan me
00:20:51 – voorstellen dat dat niet alleen een patiënt eh bemoedigt en aanmoedigt om
00:20:56 – zo’n keus te maken maar ook de omgeving het is natuurlijk ook heel moeilijk om iemand waarvan je houdt te zien lijden
00:21:02 – Ja dat is ook moeilijk dat is gewoon één van de zwaardere dingen in het leven en lijden hoort heel vaak bij het leven
00:21:09 – zowel zelf Leiden als dat mensen om je heen lijden om wat voor reden dan ook
00:21:14 – financieel psychisch eh fysiek en het lijkt wel alsof we een soort van
00:21:19 – hele hoge intolerantie hebben opgebouwd om dat maar te voelen ja dat mag niet
00:21:25 – meer Dat mag er niet meer zijn dat Leiden mag er niet meer zijn met dat leidden mag je al helemaal niet andere mensen laten leiden Dus als jij leidt
00:21:33 – val vooral niemand anders lastig ermee want dan gaan zij ook leidden en dat moeten we niet hebben weet je wel We
00:21:38 – zijn heel incapabel geworden als maatschappij om gewoon te zitten met die emoties en het te doorvoelen en ook met
00:21:46 – andere mensen te zitten zoals jij dus heel mooi hebt gedaan met die vrouw waar je het over had die ja klaarstaat
00:21:52 – voor die euthanasie maar jij bent een dag met haar gewoon gaan zitten en haar verhaal laten doen en
00:21:59 – haar daarin gefaciliteerd met haar emoties te verwerken en dat is zo waardevol als jij naar een psycholoog of
00:22:06 – een psychiater gaat je krijgt een uurtje volgens mij drie kwartier ofzo Ja ja dat is toch dat is gestoord dat is gestoord
00:22:15 – Hallo jij bent een zwaar lijdend persoon die zware trauma heeft meegemaakt ga
00:22:20 – zitten Vertel me alles eh je krijg drie kwartier Ja wat ja dit kan niet Dit is
00:22:26 – niet dat blijkt maar weer want we hebben een gigantische GGZ crisis in het land dit is niet de manier voor negen
00:22:33 – van de 10 mensen klopt dus er wordt niet actief gekeken naar wat heb jij nodig en
00:22:39 – als dat drie uurtjes is vandaag of vier uurtjes of vijf uurtjes dan is dat wat je krijgt want ik heb als doelstelling om
00:22:46 – jou beter te maken en niet gewoon om buurtje factuurtje precies ja ja ik vind
00:22:53 – het Ik vind het onethisch dat je iemand uitnodigt om het uitgebreid over zijn zware trauma’s en problemen te hebben
00:22:58 – hebben en emoties tegen de tijd dat eh de ontspanning en het vertrouwen is opgebouwd om nou eigenlijk echt tot de
00:23:05 – kern van de zaak te komen of überhaupt die gevoelens aan te raken ben je echt wel een half uur verder minstens Ja en
00:23:11 – vervolgens is er totaal geen plek voor Ik denk dat je daarmee In sommige gevallen meer schade aanbrengt dan dat
00:23:16 – het helpt want elke keer rijdt je weer die wond open en stuur je weer iemand
00:23:22 – naar buiten met een open wond Kijk in welke gevallen Zou jij zeggen dat euthanasie oké is Ik vind het een hele
00:23:29 – lastige vraag omdat je Ten eerste ben je een hele maatschappelijke infrastructuur aan het optuigen voor mensen om in dat
00:23:36 – systeem te verdwijnen om het zo maar even te noemen en ten tweede zit er ook
00:23:41 – een hele heftige ethische implicatie aan van de persoon onder andere de persoon
00:23:46 – waarvan jij dus vraagt om jou het leven te ontnemen ik ik heb mezelf een beetje de
00:23:51 – gewoonte aan geleerd om altijd de vraag te stellen wat voor soort mensen puntje puntje puntje wat voor soort mensen
00:23:59 – luisteren naar hiphop wat voor soort mensen houden van fietsvakanties wat voor soort mensen kiezen ervoor om elke
00:24:06 – dag mensen van het leven te beroven Hm dat is een hele heftige ethische
00:24:12 – implicatie als arts er zijn ook medisch ethische richtlijnen Ooit was er de eet van Hippocrates waarbij werd gezegd Oké
00:24:19 – je belooft dat je iemand beter maakt en vooral niet er een eind aan maakt dat was onderdeel van de medische ethiek die
00:24:25 – je op school meekreeg en daar hebben we dus blijkbaar compleet afscheid van
00:24:30 – genomen als arts kan jij dus nu gewoon zeggen Nou eh ik help jou met jouw gezondheid door jou van het leven te
00:24:38 – beroven daar zit iets heel lugubers aan waar ik
00:24:43 – niet helemaal achter kan staan een soort van eh kompassie moord ofzo Weet je wel
00:24:49 – en ik weet niet of dit helemaal de manier is waarop we compassie moeten laten zien eh zeker niet in een systeem
00:24:57 – waar bij alles een heel systeem dus is opgetuigd om dit
00:25:03 – op dagelijkse basis bij mensen te implementeren ik probeer wel echt naar
00:25:09 – de rode lijn te kijken naar de trends eh en naar het grote plaatje niet een
00:25:15 – individu wat leidt maar oké als we dit op grote schaal dus gaan implementeren we zijn dus nu al zover afgegleden het
00:25:22 – gaat niet meer over oude mensen die chronisch ziek zijn en die binnenkort toch doodgaan daar gaat het al niet meer
00:25:28 – echt al lang niet meer over het gaat nu om inmiddels jonge kinderen en mensen die tieners die psychisch lijden omdat
00:25:36 – ze net uit een zwaar traumatische situatie komen of nog steeds in een hele traumatische situatie komen dus wat je
00:25:43 – op een gegeven moment creëert met de maatschappij is dat we überhaupt Geen vragen meer gaan stellen want elke reden die je geeft is toch wel geldig Het
00:25:49 – maakt niet uit waarom jij dood wil het wordt genormaliseerd het wordt totaal genormaliseerd en ik denk dat we echt
00:25:55 – bijna daar zijn van Oké ja als jij dood wil dan is het gewoon heel onbeleefd om daar vragen over te
00:26:00 – stellen want het is toch gewoon jouw keus is jouw keus Ja maar het is niet jouw keus Het is iemand anders keus om eraan mee te werken om jou van het leven
00:26:07 – te beroven Dat is een hele belangrijke distinctie en die mensen gunnen wij dus
00:26:12 – als maatschappij een ereplekje een dik salaris een carrière een alle aanzien weet je
00:26:22 – wel dus dat is een heel ander iets dat je creëert los van iemand en wil je die
00:26:30 – persoon compassie tonen en hoort daar wellicht bij die persoon uit zijn Leiden verlossen Ja we zijn zover daar vanaf al
00:26:38 – Ja je zegt ook Er wordt een heel systeem opgetuigd Waar zie je dat aan Wat zijn de kenmerken van dit systeem dus in de
00:26:46 – zorg dat er op zorgcongressen.nl
00:26:58 – zou je niet Alvast vastleggen dat je dan toch liever eh euthanasie wil in de
00:27:04 – media zie je dat eh ook door middel van subsidies trouwens er zijn gewoon dikke subsidies beschikbaar voor media die
00:27:10 – positief over euthanasie wil schrijven nou ik had al zo vermoeden want ik zag
00:27:15 – bepaalde mediaplatform zag ik elke keer weer op een heel naar positieve manier
00:27:21 – over euthanasie berichten en dat waren altijd weer diezelfde eh Linda
00:27:27 – Magazine is bijvoorbeeld één van dat ik denk Waarom nou weer Linda Magazine Waarom nou weer Waarom nou weer dit
00:27:32 – onderwerp om maar een voorbeeld te noemen maar er zijn dus dikke subsidies beschikbaar voor het wordt gewoon
00:27:39 – geld heen gegooid onder de aandacht te brengen om mensen te programmeren positief te programmeren rondom dit
00:27:45 – onderwerp Ja om het te promoten Ja het wordt gepromoot
00:27:51 – nu waarom denk je waarom wordt het nu gepromoot Waarom wordt het genormaliseerd nou ja dan zou je Wat is
00:27:58 – het belang van mensen Ja ja Hoe ga je dat netjes zeggen
00:28:06 – richting de afgrond helpen nou ja dan zou je dus moeten kijken naar wie doen dat eh ik kan een zeer
00:28:13 – Prominent persoon noemen minister Ernst J.Kuipers en Menno Oosterhoff is een bekende
00:28:18 – psychiater die constant weer in de media is en zeer dubieuze figuur er zijn
00:28:23 – ook psychiaters die een brandbrief hebben gestuurd naar het om waar waarbij zij deze persoon noemde van hier is
00:28:31 – wel iets heel apart gaande Dit is iemand die openlijk ook zegt dat hij eh psychische problemen heeft eh Hij
00:28:38 – heeft namelijk de psychiater zelf Ja hij heeft een dwangstoornis oké heeft hij uitgebreid over verteld in vele
00:28:43 – interviews Hij heeft er een boek over geschreven eh hij heeft allerlei initiatieven eh daaromtrent en hij is|
00:28:49 – heel open over het feit dat hij een dwangstoornis heeft in een bepaald interview van hem wordt zelfs gezegd eh
00:28:56 – door hem dat het is alsof de duivel hemal op de hielen zit hm hm en dit
00:29:01 – soort mensen geeft de media een prominente plek in praatprogramma’s in
00:29:07 – uitgebreide interviews en dit is iemand die dus onder andere
00:29:13 – euthanasie bij jonge meiden met psychische problemen eh
00:29:18 – promoot heel heftig Dus nogmaals moet je kijken van Oké wie zijn precies de mensen eh minister Kuipers was overigens
00:29:25 – bij zijn boek eh presentatie Dus die link is is er Ja Ja zijn dat goede vrienden die toevallig ideologisch eh
00:29:32 -aligned zijn ofzo ik weet het niet Het is alleen maar speculatie ik weet
00:29:37 -het niet maar ik weet wel dat er een trend gaande is in de maatschappij eh zowel een feitelijke Trend als een
00:29:42 – psychologische trend van wereld overbevolking We zijn met te veel mensen zijn maar naar we moeten minder
00:29:49 -mensen als er minder mensen zijn dan komt alles dan is alles veel beter mensen moeten geen kinderen meer krijgen
00:29:55 – ja in als je als je zo als dat je bril is eh je kijk op de op het leven op
00:30:00 – de wereld op de mensheid dat is natuurlijk niet heel gek dat jij denkt ja als iemand vrijwillig uit het leven
00:30:06 – wil stappen let Them ja waarom moet ik diegene tegenhouden Ja ga dan alsjeblieft Ik bedoel er zijn toch al te
00:30:12 – veel mensen gaan we dan echt Resources gooien naar eh naar mensen die er niet eens willen zijn prima toch
00:30:19 – doei goed dat is dus niet de werelds blik die ik aanhang Nee want hoe zou jij dat dan liever willen zien
00:30:26 – ik vind ethiek en moraliteit vind ik heel belangrijk los van eh religie want
00:30:33 – het wordt heel vaak in verband gebracht met religie van ja religie heeft alle normen en waarden en eh en als je niet
00:30:39 – een bepaalde religie aanhangt Dan is alles maar eh nal en void zijn we gewoon
00:30:45 – een floating Rock in Space en het leven doet er niet toe heel nihilistisch
00:30:51 – wereldbeeld het lijkt wel alsof het het één of het ander is heel eh Scientific heel veel mensen van de Scientific
00:30:57 – Community zijn aanhangers van het hele neis ische wereldbeeld ook geen toeval
00:31:02 – denk ik denk dat er ook door middel van de universiteiten dat daar een heel systeem is
00:31:08 – opgetuigd waarin mensen dus bewogen worden richting dit soort denkbeelden en
00:31:14 – nu zijn we dus op een cruciaal punt gekomen dat we een compleet onethische weg aan het inslaan zijn het
00:31:21 – normaliseren van het leven nemen van kinderen om maar wat te noemen of demente bejaarden vind ik er ook wat van
00:31:27 – maar goed psychisch jonge mensen mensen met autisme Waarvan dan wordt gezegd jij jij
00:31:35 – valt niet meer te fixen autisme is allemaal genetisch ongeneselijk Ja jij valt niet met te fixen dus ga maar dood
00:31:41 – ja ja En waarom ja er zijn ook wel daadwerkelijk een aantal Trends in de
00:31:47 – maatschappij gaande waarvan je kan zeggen oké dat is feitelijk aan de hand er zijn steeds minder jonge mensen die
00:31:52 – voor steeds meer oudere mensen moeten zorgen er zijn steeds meer chronisch zieke mensen chronisch
00:31:58 – zieke mensen die Waarvoor gezorgd moet worden door een steeds kleinere gezonde populatie Dus er zijn ook wel Trends in
00:32:05 – de maatschappij gaande waardoor je kan zeggen van ja als je deze lijn doorzet is het niet houdbaar als er steeds meer
00:32:11 – chronisch zieke mensen en steeds meer ouderen zijn wie gaat voor al die mensen zorgen dat is een trendlijn die je heel
00:32:17 – makkelijk kan waarnemen en waarop dus als jij een beetje nalis isch in het leven staat een heel makkelijk antwoord is ja we moeten maar gewoon wat mensen
00:32:24 – gaan loslaten jaren geleden zouden gewoon zeggen Dit is zelfmoord Ja maar omdat het nu wordt toegediend door
00:32:30 – iemand anders hebben het een andere naam gegeven maar het is eigenlijk gewoon zelfmoord je vermoord jezelf Ja en je
00:32:37 – geeft iemand anders toestemming om dat voor je te doen ja kijk er zijn natuurlijk hele extreme situaties van
00:32:43 – mensen die die die in pijn zijn of lijden of het echt niet meer zien zitten Wat zou jij voor zo’n persoon willen
00:32:51 – vanuit omgeving maar ook vanuit de zorg ik denk dat we opnieuw moeten kijken
00:32:56 – naar empathie en compassie en wat dat nou eigenlijk is en hoe we dat tonen naar andere mensen toe Ik denk dat we daar
00:33:03 – een hele vreemde vorm in hebben gevonden maatschappelijk gezien eh medisch gezien We hebben het helemaal
00:33:10 – gemedicaliseerd en ik zie het gewoon niet werken Ik zie
00:33:16 – gewoon mensen heel vaak helemaal niet beter worden daarvan Ze raken alleen maar meer in een soort
00:33:23 – afgestompte Kolk in plaats van door die emoties heen te gaan en hoe we die emoties moeten faciliteren daar hebben
00:33:30 – we helemaal geen vorm voor daar hebben we helemaal geen ruimte voor Niemand heeft tijd
00:33:37 – we hebben helemaal geen ruimte daarvoor gecreëerd als je een beetje wat meer in de
00:33:44 – spirituele kringen zit en ik weet dat je ook vaak naar ceremonies gaat enzo Dan
00:33:49 – dan heb je daar zoiets wat heet een spaceholder Ja dat is gewoon iemand die is er gewoon die is er voor jou ja die
00:33:55 – gaat jou niet iets bij jou doen iets duwen of iets trekken of iets ontkennen
00:34:01 – of wat dan ook die is er gewoon en die zit gewoon met jou en wat er komt mag er
00:34:07 – zijn is het boosheid is het verdriet is het rauw is het is het allerlei is het
00:34:13 – vreugde is het misschien is het vreugde weet je wel like Misschien is het geil
00:34:19 – heid like like Whatever Whatever Whatever is het mag er zijn Het mag gaat
00:34:24 – er niks mee doen Ja maar het mag er het mag er allemaal zijn Ja en dat daarvoor
00:34:29 – hebben we geen enkele infrastructuur gebouwd in de maatschappij we hebben amper knuffel therapeuten We sturen
00:34:37 – mensen niet op eh drie weken ayawaska in de jungle je kan zoveel dingen bedenken
00:34:44 – bijvoorbeeld eh massagetherapie Hoeveel zou het helpen lichaamstherapie Hoeveel zou het helpen
00:34:50 – als we gewoon wat meer daarop inzetten met het medische systeem en gewoon
00:34:56 – het feit dat er iemand voor jou is die echt de tijd en echt de ruimte voor jou maakt om met jou te zitten voor hoe lang
00:35:03 – het duurt ja al duurt het 5 uur Dat mag er zijn heel veel mensen hebben gewoon
00:35:08 – wel ouders waarbij ze kunnen uithuilen of dat ze hun moeder bellen en die zegt oh liever Het komt wel goed ofz Heel
00:35:14 – veel mensen ook niet heel veel mensen hebben niet iemand die ze kunnen knuffelen Heel veel mensen hebben niet iemand die ze kunnen bellen waarbij ze
00:35:21 – hun problemen kwijt kunnen en heel veel mensen zitten wel in een relatie of binnen een bepaald familiesysteem
00:35:26 – maar kunnen daar niet over praten ja met de mensen om wie ze werkelijk geven Soms
00:35:31 – is het familiesysteem het probleem hè En zit je dus in het hol van de leeuw zonder dat je het door hebt er is een
00:35:37 – hele mooie uitspraak die gaat Before your eh before you diagnose yourself with low self-esteem en in depression
00:35:44 – First check If You’re Not surrounded by assholes hm het is natuurlijk een beetje een grappig bedoelde quote Maar er zit
00:35:52 – wel een kern van waarheid in van Oké soms zijn de mensen om je heen Toxic soms is je omgeving Toxic je werk je
00:35:59 – werkomgeving Toxic misschien zijn de steden waarin wij wonen niet echt eh stimulerend voor onze natuurlijke
00:36:07 – gezondheid er zijn zoveel factoren die op dit moment eh mislopen die we allemaal maar genormaliseerd hebben we
00:36:14 – hebben de 925 Rabbit Rabbit Rabbit Hall Red
00:36:20 – race al die knaagdieren ze heb ik er nooit naar gekeken je hebt er wel gelijk
00:36:28 – maar dat hebben we allemaal genormaliseerd dus als jij daar negatieve emoties bij hebt ja Deal with
00:36:34 – it weet je wel ja eh als jij eh je kleine baby achter moet laten eh bij de
00:36:40 – opvang eh terwijl dat totaal indruist tegen alles wat jij als vrouw en moeder voelt Ja dat is nou eenmaal hoe we dat
00:36:47 – hier doen in Nederland deal we dit Je moet toch gaan werken Hoezo ga je niet werken Je bent toch niet zo’n eh zo’n
00:36:52 – parttime vrouwtje weet je wel We hebben een aantal hele toxisch ik
00:37:00 – eh Bas de basis In Onze samenleving voor heel veel thema’s is best wel Toxic en
00:37:08 – daar mag je niks over vinden daar mag je niks over voelen en dan heb je de we gaan even naar een ander dier maar
00:37:14 – Canary in de coalmine Ken je dat concept nee Dat eh vroeger als als er kolmeijers
00:37:21 – waren dan dan namen ze een kanar nietje mee in een kooitje En als het kanarie pietje omviel dan wi misten ze van oh we
00:37:28 – moeten nu weg want nu komen er giftige stoffen vrij of precies dat heet de Canary in the col Mine Oh w Ik denk dat
00:37:35 – we nu heel erg veel canaries in de coalmine hebben van mensen die omvallen omdat het hele systeem stinkt Ja en de
00:37:43 – meest gevoelige de meest empathische mensen lijden daar het meest onder en
00:37:48 – vallen vervolgens bij bosjes wat zeggen wij vervolgens tegen die mensen Ja
00:37:55 – het zal wel a jou liggen want wij met ons gaat het goed zijn we zijn
00:38:00 – allemaal massaal aan de ssr aan de antidepressiva aan weet ik veel wat voor medicatie allemaal we zuipen ons te
00:38:07 – pletter in de bar en we zijn door weeks aan de kook maar met ons gaat het prima Ik weet niet wat jouw probleem is we
00:38:13 – misschien moeten jullie maar loslaten alle systemen in de maatschappij zijn zo verrot de fundering
00:38:21 – is compleet kapot het hele gebouw staat op instorten en er worden nu gewoon mensen geofferd
00:38:27 – van de mensen die het voelen ja van de mensen die het overkom ja ja ja ja ja je
00:38:34 – had het net over dat mensen die euthanasie plegen dat ze dan aangeven in
00:38:40 – in die fase dat ze zich nu eindelijk gehoort voelen ja wat bedoel je daarmee
00:38:46 – Er zijn een aantal zinnen die me echt opvielen van van mensen die ik heb eindeloze podcast geluisterd
00:38:53 – documentaires gekeken interviews gelezen met alle betrokkenen in in dit hele
00:38:58 – verhaal en bij die euthanasie patiënten zoals ik ze dan maar even noem bij gebrek aan beter
00:39:04 – hoor je heel vaak bepaalde zinnetjes terug en
00:39:09 – dit is daar dus één van van ja Zodra mensen het euthanasie traject
00:39:15 – ingaan dan voelen ze zich eindelijk gehoord maar maar waarin voelen ze zich dan gehoord of gezien dat is een hele
00:39:22 – goede vraag ik kan me voorstellen dat je het leven niet meer ziet zitten en dat je dus dus tegen iemand zegt Ja ik
00:39:28 – ik zie het leven niet meer zitten en dan zeg en dan zit je in euthanasie traject en dan zeggen ze ja dat begrijpen
00:39:35 – we Oké dan is de volgende stap misschien niet eh dus dat gaan we doen dan is de
00:39:41 – volgende stap misschien dat mag er zijn ja en We’re Just gonna sit with that Ik
00:39:48 – ben bij je ik hou je hand vast en zolang het duurt gaan we hier
00:39:54 – doorheen door alle gevoelens die daar onder zitten want het is het topje van de ijsberg hè Ik wil dood is het topje
00:40:00 – van de ijsberg is een symptoom maar de berg van emoties die daaronder ligt die
00:40:05 – moet verwerkt worden Daar moet doorheen gegaan worden ja een andere is Ik wil niet dood
00:40:12 -maar die heb ik gehoord Ik wil niet dood maar die heb ik gehoord ja ik wil niet
00:40:18 – dood maar wat maar ik wil niet meer strijden voor wat strijden voor
00:40:23 – liefde Ja ik wil niet meer strijden voor liefde Ja ik ben moe en dat raakte me
00:40:30 – want ze heeft ook eh last van borstkanker Ja en ik geloof dat alles of
00:40:37 – waar ziekte zich manifesteren in het lichaam dat dat iets zegt over het thema Nou ja borst
00:40:44 – eh zorg liefde compassie relaties Zorg
00:40:51 – dus hier was het gewoon totaal uit balans en als je dan ook zegt ik ben klaar met strijden voor liefde Ja dat
00:40:57 – vond ik heel eh dat raakte me heel erg ja eigenlijk zeg je Ik wil niet dood je
00:41:04 – zegt ik wil niet dood maar maar je zegt dus eigenlijk gewoon Ik wil niet dood Ik wil dood die mensen zeggen letterlijk zo vaak Ik wil niet dood zo vaak letterlijk
00:41:11 – zeggen ze het en wat zeggen die zorgprofessionals nou we zouden over
00:41:18 – TW maanden Zullen we alvast wat gaan inplannen Nee we snappen dat je niet dood wil maar ja eh dan heb ik het
00:41:26 – lijstje weer het het is wel eh dapper en knap en
00:41:32 – eh bijzonder en humaan veilig veilig Sereen liefdevol wil je niet een Sereen
00:41:38 – liefdevol einde Ik weet dat je niet dood wil
00:41:43 – maar dit is zo’n verkeerde afslag Ja ook gewoon omdat ik geloof dat dat wat
00:41:50 – je hier niet oplost dat wat je hier niet geneest neem je per definitie mee
00:41:57 – Dus je denkt dan misschien van oh ik ik wil niet meer Ik wil stoppen met deze pijn of weet je ik ben gewoon moe eh ik
00:42:04 – wil niet meer lijden dus ik kies voor de oplossing de oplossing is de dood Ik
00:42:09 – denk niet dat het daar stopt Ik denk dat dat je dat meeneemt naar waar je hier
00:42:15 – naartoe gaat eh lat er een theorie oplossen waar je naartoe gaat maar ik geloof dat die
00:42:21 – informatie die draag je met je je gaat er toch weer mee moeten dealen you will pick up left af Dat geloof ik Ik vind
00:42:29 – het gewoon treurig om te zien dat je dan in een een land leeft of in een omgeving beweegt waar
00:42:36 – niet wordt gestimuleerd of aangemoedigd om misschien anders te denken om te kijken van Oké hoe kunnen
00:42:43 – we het Hoe kunnen we het anders oplossen ja hoe kunnen je met minder belasting
00:42:50 – laten sterven en niet nu laten sterven maar gewoon wanneer je sterft met minder belasting in plaats van meer
00:42:57 – iedereen wil gelukkig goed en gezond leven Tuurlijk dus misschien kunnen we
00:43:03 – dan niet kijk is het dan beter om niet te kijken van Oké hoe ga je ongelukkig of in pijn dood Maar hoe kun je weer
00:43:09 – gelukkig en gezond en goed leven voor sommige mensen zal dat een te grote stap zijn hè Nou van depressie naar
00:43:17 – gelukkig Ja heel vaak moet je eerst door eh een afgestompte dan kom je van een
00:43:24 -afgestompte depressie en dan moet je eerst daar tegen door de gevoelens en de emoties Ja en dat is een hele reis en
00:43:31 – dat is een hele zware reis waarbij je het liefst wat hulp nodig hebt van mensen die om je geven en die er voor je
00:43:36 -zijn en die je ondersteunen niet met allerlei acties en daden enzo maar die gewoon je handje vasthouden en zeggen ik
00:43:42 -ben er voor je zolang als het duurt ja maar ja waar was ik met dit verhaal
00:43:50 -En soms is het niet je familie hè soms is het niet je familie is het niet je omgeving zijn het niet je vrienden Nee
00:43:55 -en zijn het mensen die wel gewoon begrijpen of die je aanvoelen of die denken van Ik snap je en zijn het totaal
00:44:02 -vreemde Ja het hoeft niet altijd familie te zijn zeker heel veel mensen hebben die familie niet nee dus voor
00:44:09 -sommige mensen is dat geen optie en we gaan er als maatschappij wel altijd vanuit dat mensen een soort van
00:44:15 -liefdevolle familie hebben ofzo en dat dat is heel vaak gewoon niet het geval heel vaak is familie ook Toxic Ja en
00:44:21 – moet je is dat juist de omgeving waaruit je moet ontsnappen dus ja Ja een hoop een hoop
00:44:30 – issues in de wereld waar we echt met een frisse blik naar moeten kijken
00:44:35 – van als we deze Trends gaan inzetten en die rode lijn zet zich door in de
00:44:41 – toekomst Waar komen we dan uit met z allen h Is dat echt waar we heen willen ik denk het niet Nee maar hoe
00:44:50 -kom jij hierbij Waarom is dit voor jou zo’n thema Waarom ben je dit gaan
00:44:56 – onderzoeken nou ik deel natuurlijk heel veel met de media dus ik ik ben altijd al kritisch geweest op de
00:45:01 – media hoe die over dingen rapporteren enzo dus toen hier opeens een soort van
00:45:06 – Trend omslag kwam van wat ik eerder zei die zelfmoord richtlijnen van de
00:45:12 – Media naar opeens een heel positief glamor ising verhaal toen gingen bij mij al de alarmbellen af van Hey hier is
00:45:19 – iets aan de hand iets bewust Dit is een bewuste keuze Dat kan niet anders
00:45:25 – maar ook omdat ik zelf dingen heb meegemaakt waarin ik toch wel bepaalde dingen herkende van de personen die dan
00:45:32 – vervolgens in de media kwamen die uitgebreid een platform kregen dus dan heb je een aantal moeders eh die hebben dan
00:45:40 – een stichting eh heel veel heel veel ouders van mensen die eutonie hebben gepleegd komen uitgebreid Aan het woord
00:45:46 – in podcasts en dat soort dingen die komen dan vervolgens elke keer weer met die terminologie van eh lief Liefde is
00:45:53 – loslaten volgens mij komt die term regelrecht van de dubieuze psychiater Meno Oosterhof die heel erg
00:46:01 – begaafd is in andere mensen zijn Talking Points te laten overnemen merk
00:46:06 – je aan alles maar ik zag dus bij die ouders zag ik
00:46:12 – ik zag hen in de media zitten en met dikke tranen liefdes loslaten en zo We
00:46:18 – hebben zo geleden en we zijn nu eindelijk soms wordt daar gewoon letterlijk in gezegd blij Soms zijn blij
00:46:25 – Ja het is allemaal heel pijn pijnlijk hoor het is heel verdrietig maar we zijn wel blij en dan blij dat blab bla bla
00:46:32 – maar ik hoor alleen het woordje blij en ik denk is dit nou daadwerkelijk de emotie die je voelt bij
00:46:38 – het feit dat je je kind bent kwijtgeraakt of hebt laten gaan in liefde en toen ik zelf een jonge tiener
00:46:46 – was toen worstel ik ook behoorlijk met depressie en ook met heel veel heel vaak gedachtes over zelfmoord
00:46:52 – op een gegeven moment zijn eh biologieleraar zei op school van ja
00:46:57 -Als je meer dan 2e weken depressieve gedachtes hebt dan ben
00:47:03 -je depressief of eh neerslachtige gedachtes hebt dan ben je depressief en dan moet je eigenlijk met iemand gaan
00:47:08 -praten daarover en ik dacht gaan praten daarover Jeetje ja oké dus ik ik
00:47:16 -Raap al mijn moed bij elkaar en ik ga naar mijn moeder toe met wie het toen al niet heel erg goed boterde in principe
00:47:23 – En ik stap op mijn moeder af en ik zeg van ja ik ik eh ik weet niet meer hoe ik het precies zei maar in ieder geval ik
00:47:29 – worstel met gevoelens van gedachtes over zelfmoord en zij zei op een hele
00:47:37 – kille manier zei ze tegen mij van Ja wat wil je dat ik eraan doe Wauw Ja en het was eigenlijk gewoon
00:47:47 – heel duidelijk de boodschap van Ja schat eh Je moet niet bij mij zijn ik eh ja
00:47:52 – oké maar laten we ervanuit gaan dan je moet je moet niet bij mij zijn en nu eh eh word je gestuurd naar een of andere
00:47:58 – zorginstelling hm hm en nu kom je in een zorgmolen terecht hm hm met allemaal zorgpersoneel want na al die congressen
00:48:05 – is geweest waar gestimuleerd wordt om je patiënt te helpen met een fijne overgang
00:48:12 – en je was hoe oud 12 12 jaar nou en dan zit je daar tegenover iemand die zegt
00:48:17 – van oh maar als jij het niet meer ziet zitten dan kunnen we hierbij helpen als het systeem destijds was opgetuigd zoals
00:48:24 – het nu is opgetuigd was ik er misschien niet meer geweest had ik niet hier nu met jou kunnen zitten en kunnen zeggen
00:48:30 – Hey wat ik nu signaleer vanuit mijn eigen ervaring gaan alle alarmbellen af
00:48:35 – ja en ik denk dat het heel belangrijk is dat we hier heel nauwlettend in de gaten
00:48:42 – houden wat zich hier nou precies afspeelt op medisch ethisch gebied in de media
00:48:47 – in het hele zorgsysteem en ook gewoon in de maatschappij in zijn geheel
00:48:53 – hebben we mensen hebben we hebben we ruimte voor menselijk Leiden ja of mag dat er gewoon niet meer
00:48:59 – zijn Ja en als het er is hoe kun je mekaar dan helpen en ondersteunen in dat
00:49:04 – proces en waar vind je de juiste mensen die je daarbij kunnen helpen als het niet in je eigen veilige omgeving is of
00:49:11 – onveilige omgeving In sommige gevallen ja maar vergeet niet hè Er gaan er gaat
00:49:17 -zoveel belastinggeld heen naar eigenlijk precies dit hè naar het helpen van de
00:49:23 – zwakkeren in de maatschappij Wij sturen bakken met belastinggeld naar de
00:49:28 – overheid en dit is wat ze ermee doen mensen die echt lijden kunnen niet geholpen worden kijk wat is er aan de
00:49:36 – hand maar is dat ook niet zo’n een gedachte zo van de zwakkere
00:49:43 – mensen mogen gewoon weg die Laten we gewoon gaan ja dus bepaalde krachten zo van ja die eh daar gaan we niet in
00:49:49 – investeren kost veel geld kost veel tijd kost ons teveel Dus laat ze maar
00:49:55 – gaan en sterker nog we gaan kijken hoe we dat kunnen stimuleren om die mensen draai te filteren Ja is misschien hele
00:50:01 – zieke gedachte maar dat is wel wat ik zo hoor als ik jouw verhaal hoor zeker in Canada Heb je ook een hele ernstige zaak
00:50:07 – dat heb je nu ook een heel programma dat heet een Made program Canada is een heel socialistisch land in principe zou dat
00:50:14 – alle ruimte moeten hebben om mensen te helpen maar het gebeurt dus steeds vaker dat daar mensen eh zijn die depressief
00:50:20 – zijn of arm gewoon armoede en dat er dan wordt gezegd van ja heb je ook wel
00:50:25 – overwegen om eh gewoon een eind te maken aan je leven want we zijn we faciliteren dat graag voor jou hè bizar in plaats
00:50:32 – van geon een huis te regelen en gewoon normaal Voedsel en gewoon iemand die af
00:50:37 – en toe wat ontspanning kan opzoeken en een empathisch medemens weet je wel We
00:50:42 – zijn ook helemaal onze communities kwijt We zijn helemaal onze tribes kwijt eh klopt dus normale menselijke
00:50:51 – interacties zijn zijn steeds schaarser Ja en die zijn juist fundamenteel voor
00:50:59 – een goed en gezond en gelukkig leven Zeker
00:51:05 -Ja jeetje zwaar onderwerp vind ik het wel hoor zeg ja tuurlijk Nou ja ook omdat
00:51:10 – het natuurlijk in jouw persoonlijke levenssfeer nu op dit moment ook speelt Ja het is ook heel heftig Het is super
00:51:16 – heftig en ik denk dat daarom het ook zo moeilijk is voor mensen om het erover te hebben mensen zijn zo bang om iets
00:51:23 – verkeerds te zeggen want er gaan wel mensen dood hè mensen lijden wel weet je wel Ik hoor dat hoor ik ook zo vaak ja
00:51:29 – maar jij weet helemaal niet hoe het is om bla blabla denk ik dat is gewoon niet waar ik weet wel hoe het is om en daarom ga ik er iets over zeggen en ik voel me
00:51:36 – daarin gelukkig gesterkt vanuit mijn eigen Ja mijn eigen stabiliteit en mijn
00:51:42 – eigen kracht maar al heel snel word je word je klein gehouden je mag je mag er
00:51:48 – geen vragen over stellen want het onderwerp is te zwaar het onderwerp is te heftig er leidden mensen maar dat is toch eigenlijk ook raar want het enige
00:51:55 – wat je zegt is Ik vind mensen doodmaken geen oplossing ja mensen doodmaken is geen
00:52:02 – oplossing ze al helemaal niet mensen systematisch gaan doodmaken dat je een heel systeem optuigt waarin mensen
00:52:09 – gewoon afgemaakt worden in Zwitserland Heb je de subsidie Pot daar gaan nu
00:52:15 – mensen heen bijvoorbeeld mensen die schade ondervinden van bepaalde
00:52:21 – experimentele medische handelingen ik zal verder geen specifieke namen noemen
00:52:26 – noemen maar er zijn mensen die dus daar schade van ondervinden concluderen Ja ik
00:52:32 – ik word nooit meer beter en vervolgens in die Subsidie pot
00:52:37 – verdwijnen het is gewoon een cabine daar ga je inzitten en dan eh moet je nog geon
00:52:44 – handeling doen zo van ja ik weet het zeker en eh ja ik wil er echt een uit te maken en dan word je gewoon eh dus is
00:52:51 – ook een soort robotisering van eh je gaat je stapt gewoon als een soort zonnebank weet je wel je stopt gewoon je
00:52:58 – stapt gewoon de machine in en dan ben je er niet meer Er worden nu allerlei
00:53:03 – dingen opgetuigd om om dit te vergemakkelijken om het te versoepelen
00:53:09 – om het toegankelijker te maken ja et cetera en Hoe kijk je er naar vanuit een
00:53:15 – spiritueel oogpunt nou wat jij net tegen mij zei
00:53:21 – resoneert ook wel heel erg bij mij van Ik geloof niet dat dat het hiermee opgelost is als je er een eind maakt Ik
00:53:27 – geloof in een zielsregressie
00:53:56 – eh mensen in je naaste omgeving klasgenoten het raakt zoveel mensen echt niet alleen de persoon die
00:54:03 – eh die die die uit het leven verdwijnt zeg maar er was een meisje bij
00:54:09 – mij op de middelbare school en die was 15 die die ik zal geen specifieke
00:54:15 – details noemen vanuit de media richtlijn maar eh zij had zichzelf van het leven
00:54:22 – beroofd en ik heb gezien de volgende dag en de volgende weken Hoe vervolgens
00:54:27 – al die leraren en die klasgenoten er allemaal bij liepen en dat was zo krijg nog een keer vel dat was zo’n diepe
00:54:35 – impact zo tragisch en dat heeft echt wel een ook een hele diepe wond
00:54:40 – achtergelaten bij de mensen eromheen Er was ook een meisje bij een eh euthanasie congres
00:54:48 -waar dat ik bijwoonde eh en zij zei ook van ja mijn vader heeft euthanasie gepleegd Maar achteraf loop ik echt wel
00:54:54 -met de vraag van was er niet nog iets wat we hadden kunnen doen en was dit wel Zij zat toen ook in een soort situatie
00:55:01 – dat ze niet optimale ruimte had die ze had willen bieden aan hem maar
00:55:07 – achteraf bleef ze met allemaal vragen zitten van ik heb niet het gevoel dat dit de
00:55:13 – goede oplossing was en dan heb je vervolgens dus ook een bepaalde schuld die je met je moet meedragen
00:55:20 – Ja want was er iets wat je nog had kunnen doen als je later tot die
00:55:25 – conclusie komt is het te laat Ja want denk je dat het een vrijwillige
00:55:32 – keuze is van de persoon in kwestie om uit het leven te stappen Nou het is niet op het moment dat je eh maatschappelijk
00:55:40 – door middel van de Media en de Talking Points eh en de soort van bijna
00:55:45 – industrialisatie het allemaal normaliseert dan creëer je dus een
00:55:51 – situatie en een maatschappelijke druk voor mensen om uit het leven te
00:55:56 – stappen als jij eh als jij een langrijk leven hebt geleid en je bent
00:56:02 – gewend om altijd voor mensen te kunnen zorgen altijd de sterke persoon te zijn altijd voor anderen te kunnen zorgen
00:56:09 – en je gaat richting het eind van je leven en je wordt kleiner je wordt zwakker je krijgt een paar gebreken
00:56:16 – ineens heb jij hulp en opeens heb jij hulp nodig precies voor heel
00:56:23 – veel mensen is het een flinke aanslag op hun ego en ik zeg dat met liefde ego
00:56:28 – dat ze opeens een hele andere rol krijgen en vaak voor de omgeving is
00:56:33 – dat ook heel erg ingewikkeld want zij zijn er nou eenmaal aan gewend dat altijd voor hen gezorgd werd en dan kan
00:56:40 – dat opeens niet meer of opeens of langzamerhand niet meer maar zo als
00:56:48 – we dus we vinden het heel normaal dat baby’s in een kinderwagentje geduwd moeten worden en een luiertje verschoond
00:56:54 – moet worden en eh ze kunnen nog niet zoveel en ze hebben met alles hulp
00:56:59 – nodig enzo En eigenlijk is de levensloop van een mens gaat een beetje op die manier dat het aan het begin van je
00:57:05 – leven zo is dan word je sterk stabiel en productief en dan ga je richting het
00:57:11 – eind van je leven en dan ga je bijna weer naar die Kindertijd van niet zoveel meer weten eh niet zo niet cognitieve
00:57:19 – dingen gaan achteruit Misschien moet je een luier dragen Misschien zit je in een rolstoel en moet je geduwd worden en om
00:57:26 – É of andere reden vinden we dat aan het begin van een leven vinden we dat nog soort van de de moeite waard de investering waard ofzo en ook mooi ja
00:57:33 – vinden we mooi en schuldig en ja kunnen we er van genieten Ja maar ik denk ook
00:57:38 – niet alleen in levensloop van hoe jij je ontwikkelt als mens en hoe je dus eigenlijk de Rise en die Fall hebt maar
00:57:45 – ook in de rollen dus als ouder krijg je een kind en heb jij een verzorgende rol
00:57:50 – hm hm Maar ik geloof dat naarmate het kind ouder wordt en de ouder dus eigenlijk weer die val maak dat de
00:57:56 – rollen omgedraaid worden dat de kinderen een verzorgende rol krijgen voor de ouders dus wat je hebt gekregen van je
00:58:03 – ouder geef je terug voordat een ouder weer eh dit leven verlaat Ja dat is een
00:58:09 – heel mooie manier om er naar te kijken en ik denk dat dat in de Marokkaanse cultuur is dat denk ik nog normaler dan
00:58:16 – dan in de Nederlandse cultuur waarbij iedereen maar heel zelfstandig Mo zijn verzorgingstehuis wordt gestopt zo
00:58:22 – heftig zo heftig en de mensen worden daar ook heel vaak mishandeld en E zeker
00:58:27 – maar ik denk dat er ook iets moois is in eh het helingsproces van in dit geval dan de ouder op het moment dat je
00:58:34 – verzorgd wordt door je kinderen hm want je je je ziet dan ook de liefde je voelt
00:58:39 – de zorg eh je voelt dat om je wordt gegeven en dat doet natuurlijk ook iets
00:58:45 – met je helingsproces dat is anders dan wanneer je op je meest kwetsbare eh door
00:58:51 – wildvreemde mensen verzorgd wordt die uurtje factuurtje hebben Dus die dat ook
00:58:57 – niet met echt met liefde doen en wil ik niet alle zorgpersoneel meteen op een bepaalde manier afschrijven maar het is
00:59:03 – toch anders als je vanuit liefde als kind voor je ouders zorgt Jazeker en hier hebben we inderdaad Is het normaal
00:59:09 – om ouders maar weg te stoppen in een verzorgingstehuis wat jij net allemaal
00:59:15 – zegt Ik denk dat dat besef is er denk ik totaal niet in de Nederlandse maatschappij in de westerse maatschappij
00:59:20 – klopt dat dat hele idee van voor je ouders zorgen of eh met verschillende generaties eh in het hetzelfde huis|
00:59:26 – wonen dat is natuurlijk ook allemaal afgeschaft met kleine appartementjes en eh dat soort dingen eh Je moet vooral
00:59:33 – niet meer ruimte innemen dan je nodig hebt met Tiny houses Weet je het is allemaal onderdeel van bepaalde
00:59:40 – maatschappelijke Trends die op een gegeven moment een heel Toxic omgeving creëren als we Z meteen allemaal in Tiny
00:59:47 – houses wonen wat heel veel mensen nog best wel aanspreekt want lage kosten enzo lekker efficiënt Ja op het moment
00:59:54 – dat een vriend van jou helemaal slecht gaat en die zegt ja kan ik even een paar dagen op je bank crashen Nee natuurlijk heb je daar geen ruimte voor nee goed
01:00:02 – Ancilla Ik denk dat wij zo langzaam maar richting een een einde gaan valt
01:00:07 – zoveel over te zeggen maar ik denk dat we al heel veel ben ik iets vergeten of wil je nog iets zeggen Nee ik denk dat
01:00:14 – we zo veel al hebben gegeven aan de kijker om over na te denken hoop ik Ja
01:00:20 – je hoeft het er niet mee eens te zijn maar precies zolang er maar even een paar lagen extra denk en voel WK in zit
01:00:29 – voordat je dit soort beslissingen neemt of dit soort dingen beslissingen toejuicht
01:00:34 – ja ik wil nog één anekdote noemen eh meisje wat ik ken die was uitgenodigd
01:00:40 – voor het afscheidsfeestje van een vriendin zij had de euthanasie gepland en zij gaf dus een feestje om dan
01:00:46 – afscheid te nemen van al haar vrienden en bekenden Ja en dat
01:00:52 – meisje zei dus van ja ik wil helemaal niet gaan want ik wil helemaal niet haar uit einde van haar leven vieren dat
01:00:58 – voelde zo verkeerd voor haar en ze voelde zich toch onder druk gezet om Ja
01:01:03 – tuurlijk ga je naar iemand afscheidsfeestje Je kan daar niet nee tegen Nee je kan daar niet nee tegen zeg
01:01:10 – Hoe durf je het is de laatste wens van iemand ja en maar je wordt dus wel gedwongen om het einde van iemands leven
01:01:16 -te vieren de afhankelijk van hoe je daar naar kijkt toch de moord op iemand De ingeplande
01:01:22 – geïnstitutionaliseerde Moord Met toestemming eh dat moet je dan toejuichen en is dat Is dat is dat wel
01:01:30 – iets wat je van mensen kan vragen Dankjewel cella Ja heel Hoof draait over
01:01:36 – uren ja je hebt ook een website waar althans
01:01:41 – je bent ermee bezig ja je belde me eh dit ging allemaal heel spontaan eh dus
01:01:47 -ik was nog bezig eh met eh de puntjes op de i betreft mijn dossier ik ben inderdaad bezig met een soort
01:01:53 – Masterclass is een beetje gek woord maar bij gebrek aan beter in ieder geval een informatieve online
01:01:59 – sessie eh genaamd Ik wil niet dood maar wat als je niet dood wil maar ja
01:02:07 – daar heb ik inderdaad wel ideeën over wat je dan vervolgens kan doen in plaats van de euthanasie weg in te slaan
01:02:15 – die lanceer ik eind september als je op de nieuwsbrief lijst wil staan op de hoogte gehouden wil worden dan kan je me
01:02:23 – berichtje sturen via Twitter x heten Tegenwoordig eh Instagram LinkedIn zet
01:02:29 – ik je op de mailinglijst geen enkele verplichting of wat dan ook maar dan blijf je gewoon op de hoogte van in
01:02:34 – ieder geval die Masterclass ja en ja ik eh ik hoop dat ik eh dat ik
01:02:43 – mensen kan meegeven wat ik in ieder geval zelf uit mijn eigen levenservaring heb geleerd Ja dat hoop
01:02:51 – ik ook Dankjewel voor het delen we hebben twee jaar samengewerkt Ja nooit deze diepte bereikt dit wist ik ook niet
01:02:57 – van je Dus dankjewel voor je vertrouwen voor je openheid Dankjewel voor je nieuwsgierigheid er zijn ook niet veel
01:03:03 – mensen die het onderwerp aandurven Nee nou ja het is heel grappig Hoe dat zo allemaal is gegaan want we spraken
01:03:10 – elkaar twee dagen geleden en de afgelopen TW drie weken zat ik met dat in mijn hoofd van Eigenlijk zou ik nog
01:03:16 – iemand willen spreken over euthanasie maar ik kreeg steeds niet de juiste match en toen belde ik jou voor
01:03:22 – een podcast waarbij ik niet wist waarover en toen kwam jij ineens met eten en zie ik denk ja maar kan het
01:03:27 – alsjeblieft dan nog deze week Ja wat mij betreft ook want ik zit dus al een jaar
01:03:32 – op dit dossier Ik had eigenlijk al in september of in december al iets willen publiceren Ja en eh om É of andere reden
01:03:38 – was het moment nooit daar achteraf gezien zijn er ook wat dingen voorgevallen waarvan ik denk ik ben blij dat ik het toen niet heb gepubliceerd Ah
01:03:44 – ja maar dan nu viel het helemaal op zijn plek en dan moet het zo zijn Ja precies Alles op zijn tijd Dael ik ook in de win
01:03:51 – timing Ja goed dankjewel Ancilla jij heel erg bedankt voor het kijken laat in
01:03:57 – de comments even weten wat je ervan vindt Hoe je erbij voelt en wat je misschien een volgende keer wil horen of
01:04:02 – wie je hier op de proef ziet zitten of graag ziet zitten dan nodig ik diegene uit en steunen mag natuurlijk altijd via
01:04:08 – zor.com doneren en vergeet niet om deze podcast door te sturen en vergeet ook niet om je
01:04:15 – te abonneren op mijn kanaal ik wens je een hele mooie dag en tot de volgende keer.