De wijsheid van vrouwen terugwinnen
auteur: Richard Rohr OFM
datum: 24 april 2018
website: Daily Meditation van het Center for Action and Contemplation
Reeks meditaties over: Gender en seksualiteit: week 2
Hoewel er grote waarde schuilt in de archetypen van vrouwelijke en mannelijke principes – die we, ongeacht ons geslacht, misschien allemaal belichamen – is het belangrijk om de ongelijkheid binnen de kerk en de cultuur in het algemeen te erkennen. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld, verdienen vrouwen 83% van wat mannen verdienen; de loonkloof is zelfs nog groter voor vrouwen met een andere huidskleur. [1] Ik kan alleen maar mijn hoofd schudden en instemmend knikken met de kritiek op de rooms-katholieke kerk vanwege haar minachting voor vrouwen als leiders.
Gelukkig werken veel mensen aan een meer inclusieve en rechtvaardige samenleving en religie. Womanistische theologie helpt om een vrouwelijke kijk op God en de Schrift te herstellen, door de stemmen en ervaringen van zwarte vrouwen te eren. Het past Alice Walker’s concept van ‘womanist’ toe op theologie, een vakgebied dat al lang gedomineerd wordt door mannen. [2] Delores Williams schrijft:
Wat is dan een vrouwelijkheid? Haar oorsprong ligt in de zwarte volksuitdrukking “Je gedraagt je als een vrouw”, wat volgens Walker betekent “meer en dieper willen weten dan goed is voor iemand – schandalig gedurfd, moedig en eigenzinnig gedrag.” Een vrouwelijke vrouw is ook “verantwoordelijk, verantwoordelijk, serieus.” Ze kan naar Canada lopen en anderen meenemen [een verwijzing naar Harriet Tubman]. Ze houdt van, ze is toegewijd, ze is een universalist. . . . Walker benadrukt dat een vrouwelijke vrouw ook “toegewijd is aan overleving en heelheid van hele mensen, zowel mannen als vrouwen.” [3]
Andere theologen herhalen het belang van vrouwen in de Bijbel. Hoewel de Bijbel voornamelijk door mannen werd geschreven tijdens patriarchale periodes, zijn er tal van voorbeelden van vrouwen in posities van wijsheid of autoriteit: Deborah, Esther, Ruth en Naomi, Judith, Rachab, Anna, Priscilla, de verschillende vrouwen die Jezus begeleiden en steunen , en natuurlijk Maria, de moeder van Jezus.
En dan is er Maria Magdalena. Mijn collega, CAC-kernfaculteitslid Cynthia Bourgeault, suggereert dat een zorgvuldige studie van deze vrouw die de verrezen Christus voor het eerst zag, ons kan helpen ‘door twee millennia van doctrine en dogma’s naar Jezus’ onderwijs te snijden. We vinden hier relationele gezondheid, een verbazingwekkende visie op liefde als een transformationeel pad, en sterk empowerende modellen van vrouwen en mannen die samenwerken in spirituele leiderschapsrollen. Maria Magdalena terugvorderen is het christendom heroveren. Zonder haar is ons begrip van wat Jezus werkelijk leerde onvolledig. Het is zelfs aanzienlijk vervormd. ” [4]
Morgen zal ik meer van Cynthia’s inzichten delen van deze verguisde en genegeerde vrouw die misschien een vriend en volgeling was die dichter bij Jezus stond dan zijn twaalf mannelijke discipelen.
Referenties:
[1] Pew Research Center, http://www.pewresearch.org/fact-tank/2017/04/03/gender-pay-gap-facts/ en http://www.pewresearch.org/fact-tank/2016/07/01/racial-gender-wage-gaps-persist-in-u-s-despite-some-progress/
[2] Voor meer informatie over womanistische theologie, zie Linda E. Thomas, “Womanist Theology, Epistemology, and a New Anthropological Paradigm”, Cross Currents 48 (4), Winter 1998/1999, 488-499, http: // www. crosscurrents.org/thomas.htm.
[3] Delores S. Williams, ‘Womanist Theology: Black Women’s Voices’, Christianity and Crisis (2 maart 1987), beschikbaar op https://www.religion-online.org/article/womanist-theology-black-womens-voices/.
[4] Cynthia Bourgeault, God As Us, schijf 1 (Centrum voor actie en contemplatie: 2011), dvd, cd, mp3-download.