De vierde weg – Maurice Nicoll
Psychologische commentaren op de leer van Gurdjieff en Ouspensky
Deze psychologische commentaren van Maurice Nicoll bestaan uit vijf delen en vormen belangrijk studiemateriaal voor het gaan van de weg en het doen van het werk. In heldere taal worden Nicoll verschillende Werk-principes zoals zelf-observatie, zelf-herinnering, interne en externe overwegingen, identificatie en transformatie en niet veel meer principes van de Vierde Weg gebruikt.
Het is op dit moment zeer noodzakelijk om iets te begrijpen van wat de Vierde Weg betekent. Er zijn vier manieren om aan jezelf te werken. We behoren tot de Vierde Weg die de moeilijkste van allemaal is, omdat deze midden in het leven moet worden beoefend. De weg van Fakir – dat wil zeggen de eerste weg – de weg van de monnik, dat is de tweede weg – de weg van yogi, dat wil zeggen de derde weg, is niet onze weg. We moeten op de kleine schaal van onszelf spreken, maar het punt is dat we, zelfs op deze kleine schaal, proberen de Vierde Weg te volgen die altijd in het externe leven neerkomt als er een periode van bijzondere wanorde en chaos is. Nu zou ik jullie allemaal willen zeggen dat sommigen van jullie het idee van de Vierde Weg niet begrijpen – het lijkt me bijvoorbeeld dat je verwacht dat de omstandigheden die ooit hebben bestaan altijd moeten of zullen bestaan. Dit is helemaal verkeerd. De Vierde Weg moet altijd verband houden met de wisselende levensomstandigheden en kan nooit een vaststaand en gewoonte worden. Ineens kan het nodig zijn om het hele externe schema te veranderen. Ik wil vooral op dit moment mensen om me heen hebben die dit begrijpen en die zich kunnen verhouden tot verschillende omstandigheden en toch alle principes en ideeën van het werk in zich houden. We hebben geen idee hoe het in de toekomst zal gaan. Maar wij vinden dat mensen zich moeten kunnen aanpassen aan totaal andere externe omstandigheden en toch de zin en het gevoel van het werk moeten behouden.
Op de vierde manier is de eerste belangrijkste prestatie om nr. 4 man te worden – dat wil zeggen, evenwichtige man of alzijdige man. Als sommigen van jullie zich een idee hebben gevormd van wat de uiterlijke vorm van het werk is uit eerdere associaties en je merkt dat je geconfronteerd wordt met een geheel nieuwe uiterlijke stand van zaken en negatief wordt, dan ben je echt nutteloos voor mij wat betreft de Vierde Weg is bezorgd. Je moet leren dat elke verandering in het werk extern altijd nuttig voor je is, in welke vorm het ook aanneemt, en jullie moeten allemaal bereid zijn om het werk in zijn veranderende uiterlijke manifestaties te volgen en er op elk moment een duidelijke innerlijke houding tegenover te behouden.
Ik heb lang geleden tegen u gezegd en herhaaldelijk herhaald dat het werk niet noodzakelijkerwijs een bezoek aan de boerderij inhoudt en dat de boerderij in zekere zin verschilde van de leer van het werk. Het werk bestaat door ieders houding er tegenover en ongeacht de externe situatie zou het geen verschil moeten maken om in deze zin te werken. Het spijt me dat ik dit moet zeggen, maar het is noodzakelijk om dit te doen.
Voor zover ik weet, kunnen we ons weer in heel andere omstandigheden bevinden, die opnieuw een goed begrip vereisen, en dan nog een keer, en dan weer. Mensen moeten begrijpen dat ze op de Vierde Weg zitten en dat ze altijd in staat moeten zijn ‘alles voor alle mensen’ te zijn en elke kant van zichzelf, in relatie tot de samenleving en alle vormen van extern leven, tot een redelijk punt te ontwikkelen. ; anders begrijpen ze niet het idee van de Vierde Weg die zich midden in het leven handhaaft tussen alles wat er gaande is, zichzelf aanpast en toch altijd innerlijk handhaaft. De Vierde Weg is en moet altijd de meest ‘flexibele’ van allemaal zijn, maar het vereist een zeer flexibel innerlijk begrip en tenzij iemand flexibel kan zijn en toch het gevoel van het werk kan behouden, is hij een nogal moeilijk onderwerp in verband met deze lijn van werk. Elke verandering in de omstandigheden biedt een zeer nuttige kans voor iedereen om iets te leren. Als ik voldoende mensen om me heen heb die ik kan vertrouwen, in de zin dat ze normaal kunnen omgaan met elk soort persoon dat ze tegenkomen en met elke situatie in het leven, zal ik voelen dat ik het werk op de weg kan uitbreiden. dat ik het uiteindelijk wil verlengen. En hier zal ik je herinneren aan één betekenis van “mechanica” in het werk. Als u zich niet tot de ene of de andere kant in het leven kunt verhouden, moet u dit tot een van uw doelen maken. Er is geen enkel ding in het leven waarover een man in de Vierde Weg geen kennis zou moeten hebben, of in staat zou moeten zijn zich ermee in stand te houden. Deze Vierde Weg is niet romantisch en het heeft geen zin romantische gevoelens te hebben over de boerderij in Essex. Deze Vierde Weg is tamelijk meedogenloos en zodra iets af is – dat wil zeggen, geen echte waarde meer geeft, wordt het verlaten. Hiermee bedoel ik niet dat we niet terug kunnen naar de Farm, maar dat dit voor iedereen een grote kans is om zich aan te passen aan de uiterlijke vorm en fysieke situatie van het werk op dit moment. Dit geldt evenzeer