Voelen
Om te weten wat je echt voelt, heb je bewust-zijn nodig.
Wanneer er bewust-zijn is, word je gewaar waar wat je voelt overgaat.
Ik ontdekte 3 vormen van voelen. Waarbij de eerste twee gaan over instinctmatig voelen en reageren en de derde over intuitief voelen.
Het kind wordt voor zijn 13de door zijn ouders opgevoed met ‘zo hoort het en zo moet het’! Zo leer je als kind het leven ontdekken. Ik neem die aanwijzingen van mijn ouders over en maak daar mijn eigen oordelen en tegels van. De ouder in mij herhaalt in allerlei situaties die eerst aangeleerd regels! Het is aan het kind om in zijn puberteit tegen die regels en tegels op te botsen en te zien of het in de praktijk nog steeds stand houdt! Als een kind geen puber wordt of een brave puber, dan blijven deze wetten als een ketting aan hem hangen en gaat hij niet zelf leven, maar regeren deze wetten zijn leven en voeden zijn manier van kijken naar zichzelf en naar de ander. Alles wordt bekeken door het oordeel: dit is goed! dat is fout!
Het kind doet allerlei ervaringen op in zijn leven, want door en met vallen en opstaan leert hij het leven. Die ervaringen kunnen of plezierig of verdrietig zijn. Nu zit in het kint een mechanisme dat met behulp van overlevingsmechanismen, die niet plezierige ervaringen de rest van zijn leven probeert te voorkomen. Daar is het kind uitermate succesvol in, over het algemeen! Maar na je 23ste moet je eigenlijk je overlevingsmechanismen met pensioen sturen. Alleen dat willen we over het algemeen niet. Het overlevingsmechanisme heeft zich namelijk al bewezen en mijn prefrontale cortex (die nu zijn intrede doet) staat nog maar aan het begin. Lees daarover verder: Afsplitsing – overlevingsmechanisme en Samenvatting Trauma en Herstel ~ Judith Lewis Herman
Gewetensvoelen en ervaringsvoelen houden mij over het algemeen uit de stroom van het leven. Lees daarover meer op: de stroom van het Leven
En dan, ben ik 23. Dan ben ik volwassen. Veelal ben ik wel volwassen naar lichaam, maar nog niet naar ziel. Daarvoor is een persoonlijk ontwikkelingsproces nodig. Vaak word ik daartoe aangezet door situaties in het leven en blijkt mijn overlevingsmechanismen niet toereikend te zijn. Zulke situaties zijn met name verlies situaties, zoals bijvoorbeeld verlies van gezondheid, van werk, van relatie(s). Dan krijg ik de uitnodigingen om de stenen van mijn oordelen en tegels, van mijn ervaringen van mijn bron af te halen en ruimte te geven aan de stroom van het leven. Lees meer over: Persoonlijke ontwikkeling (Tillich & Dabrowski)