Informatie is fysisch – Arend van Campen
Abstract
Om de waarde van informatie en de gelijkwaardigheid ervan aan energie te begrijpen, zal ik beargumenteren dat informatie gelijk is aan energie. Ik stel voor dat informatie dezelfde universele wetten van de fysica gehoorzaamt en een essentieel onderdeel vormt van het weefsel van alle levende systemen. Energie is nodig voor levende systemen om te bouwen, te bewegen, te transporteren, te creëren, te fabriceren, te leven, te onderhouden, stabiel en levensvatbaar te zijn, maar dat kan niet zonder informatie in de vorm van communicatie, gesprek, samenwerking, leren, aanpassing en aanpassing door middel van cognitie, d.w.z. de mentale en biologische actie of het proces van het verwerven van kennis en begrip door middel van denken, ervaring en de zintuigen, ook wel het proces van het weten genoemd. Informatie geeft de energie haar functionaliteit. Charles Darwin schreef; ‘each slight variation if useful, is preserved. (Darwin, Charles, 1859).
auteur: Arnold van Campen
website: Sustenance4all.com
Informatie is een onderdeel van en essentieel voor alle levende systemen, een voorwaarde voor leven en evolutie. Menselijke organisaties, instellingen, overheden, industrieën, ideologieën, maar ook onze planeet en het universum zijn levende systemen. Cognitie is niet alleen een menselijk vermogen, maar een symbiotische noodzaak voor de levensvatbaarheid van alle levende systemen vanwege hun natuurlijke onderlinge afhankelijkheid en onderlinge verbondenheid. Door te bepalen dat informatie een voorwaarde is voor het voortbestaan van levende systemen, wil ik aantonen dat ethiek en maatschappelijke verantwoordelijkheid ook informatie is en onontkoombare, deontologische voorwaarden zijn voor orde, structuur en schoonheid en dus voor duurzaamheid, waardoor kwetsbaarheid en risico’s worden gemitigeerd.
MVO en Bedrijfsethiek zijn weliswaar ontwikkeld tot een academische discipline en bieden empirisch onderbouwde adviezen, maar ze hebben niet geleid tot het voorkomen van een toename van de wereldwijde risico’s zoals die elk jaar door het World Economic Forum worden gerapporteerd. Dit onderzoek naar MVO en Bedrijfsethiek wil een plausibel antwoord bieden door de vaak over het hoofd geziene wetenschap van cybernetica te combineren met systeemdenken dat kan worden gebruikt om negatieve, onderling afhankelijke organisaties te herontwerpen en te vervangen door positieve, onderling afhankelijke organisaties. Het biedt een instrument waarmee het levensonderhoud en de stabiliteit van het leven op lange termijn kan worden gemeten, in kaart gebracht en ontworpen. Hier volgt een schema van het World Economic Forum waarop men de onderlinge afhankelijke wereldrisico’s kan waarnemen. 79% van deze risico’s of crises zijn door menselijk gedrag veroorzaakt. 21% door de natuurkrachten
(Van Campen, 2009).
Deze video maakte ik om u 2 symbolische, op systeemwetenschappen gebaseerde formules voor te stellen.
1. een formule voor orde
2. een formule voor wanorde.
De natuurkunde leert ons dat informatie een deel is van de werkelijkheid en niet door de mens gescheiden kan worden zonder ‘entropie’ te veroorzaken (wanorde). De Corona aanpak d.m.v. lockdowns, avondklokken en sociale afstand zal het virus nooit kunnen beheersen omdat niet alle informatie gebruikt wordt en zelfs gecensureerd wordt. Nee, om het virus te kunnen beheersen en daardoor het leven, de omgeving en de maatschappelijke cohesie te kunnen beschermen, MOET ALLE informatie worden gebruikt. Meer weten? Onze denktank: www.sustenance4all.com en lees mijn blogs over deze wetenschappen; www.arendvancampen.blogspot.nl
INLEIDING
Onze geobserveerde en empirische werkelijkheid is echt, ze is er en gehoorzaamt alle wetten van de fysica. (Rand, Ayn, 1957). De mens heeft zijn geest vernietigd. Mensen zijn waarnemers van de werkelijkheid. Het universum is niet ethisch, noch onethisch, het is er gewoon, maar werkt evolutionair, door voortdurende expansie. (Lombriser, Lucas, 2020).
Het onderwijzen van ethiek, maatschappelijk verantwoord ondernemen of het afdwingen van wetten leidt niet tot de moraal zoals Immanuel Kant die in 1788 aanhaalde: Geen enkele manier om de wet te presenteren door middel van omwegen en indirecte aanbevelingen zou ooit leiden tot moraliteit van karakter. Kant zei dat de wet (regels van de regelgeving) zou worden gehaat of op zijn minst veracht. De wet zou alleen worden gevolgd in het belang van het eigen voordeel. De wetmatigheid zou in de letter van het handelen worden gevonden, maar niet in de geest van de geest zonder zich te bekommeren om de motieven om het te doen. (Van Campen, 2013)
Het Realimiteitsprincipe is een methode om duurzaamheid te meten door middel van verificatie of levende systemen voorbij de beperkingen van de werkelijkheid of de grenzen van de functionaliteit werken.
METHODOLGIE
Ik heb de synthesebenadering op basis van de systeemwetenschap gebruikt om niet alleen de afzonderlijke delen van levende systemen te begrijpen, maar om de onderling afhankelijke relaties tussen de delen te herkennen om het geheel te begrijpen. Ik probeerde de lineaire en niet-lineaire causaliteit te begrijpen vanuit een holistische context om de onderlinge verbondenheid te begrijpen en vast te stellen dat Bedrijfsethiek en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen onmisbare informatie is.
BESTAANDE LITERATUUR
Het boek ‘A systems view of life, a unifying vision’ van Fritjof Capra en Pier Luigi Luisi, dat onderzoekt hoe ‘Living Systems’ leven en zichzelf in stand houden. ‘Cybernetica’ van Norbert Wiener en diverse andere boeken en publicaties op het gebied van natuurkunde en informatietheorie zijn geraadpleegd, waaronder het Global Risk Report 2020 van het World Economic Forum. Ook mijn masterscriptie ‘Safety of Ethics’ werd geraadpleegd.
POSITIEVE EN NEGATIEVE ONDERLINGE AFHANKELIJKHEID
Vereenvoudiging van het begrip van de complexiteit wordt geholpen door het creëren van communicatie-feedback-loops kaarten. Om de kwalificatie voor duurzame organisaties en bedrijfsmodellen te bepalen gebruiken we drie meetindicatoren en testen we ‘Realimiteit’.
Op dit moment kunnen we de volgende voorgestelde criteria gebruiken om na te gaan of organisaties duurzaam en levensvatbaar zijn (Colchester, Josh, 2018)
a. Negatieve onderlinge afhankelijkheid:
een economisch of industrieel doel, een persoonlijke ambitie, een productieproces of een politieke ideologie kunnen alleen worden bereikt voor sommigen, maar ten koste van anderen: mensen, het milieu, de maatschappij, het ecologisch evenwicht, enz. De bescherming van het milieu, de sociale cohesie en het menselijk en niet-menselijk leven zijn secundaire doelstellingen.
b. Positieve onderlinge afhankelijkheid:
een economisch, industrieel doel, persoonlijke ambitie, productieproces of politieke ideologie kan voor iedereen (alle belanghebbenden) worden bereikt. Bescherming van het milieu, sociale cohesie en menselijk en niet-menselijk leven zijn belangrijke, centrale en gemeenschappelijke doelstellingen.
c. Pad Afhankelijkheid
De neiging van een vroegere of traditionele praktijk of voorkeur om door te gaan, zelfs als er betere alternatieven beschikbaar zijn. Inzicht in het feit dat een dynamisch aanpassingsvermogen de basis vormt voor duurzaamheid en continuïteit, en dat de afhankelijkheid daar direct mee in strijd is.
In ‘The Ethics of Pollution Control’ schrijft Manuel Velasquez dat bedrijven eeuwenlang hun impact op de natuurlijke omgeving hebben kunnen negeren, omdat ze lucht en water als gratis goederen behandelden, dat wil zeggen goederen die niemand in het publieke domein bezit en die elk bedrijf kan gebruiken zonder er iemand voor te hoeven betalen. Velasquez stelde ook dat bedrijven het milieu als een onbeperkt goed hebben gezien. Bedrijven dachten, geloofden en namen als vanzelfsprekend aan dat de draagkracht van lucht en water relatief groot is in vergelijking met de onbeduidende hoeveelheden vervuilende stoffen die worden geproduceerd (Velasquez, Manuel,1982).
Edward Freeman (2002) spreekt over het ‘free rider’-probleem en het concept van publieke goederen zoals water en lucht en ‘eerlijkheid’ van het contract, bestaande uit 6 principes waarvan Externaliteiten van toepassing is op deze synthese en moet worden begrepen als potentiële en externe kosten voor belanghebbenden, inclusief het milieu, die niet zijn opgenomen in het commerciële contract.
INFORMATIE IS FYSISCH
Rolf Landauer stelde dat informatie fysisch (natuurkundig) is (Landauer, Rolf, 1991) en verbond het met entropie die leidt tot wanorde in systemen, en beschreef de mate van entropie in een aantal bits die binaire eenheden van informatie zijn, en bevestigde dat entropie informatie is.
Hier een vergelijking voor Anthropogene Entropie – door mensen veroorzaakte wanorde:
Foute Perceptie (P) x (( Ankh (leven of levende systemen) min informatie) buiten R (limiet van realiteit of realimiteit) leidt naar en versneld entropie (wanorde ): ∆S.
Het proces om te begrijpen wat informatie inhoudt begint met de beschrijving van de twee wetten van de thermodynamica. Informatie begrepen als energie gehoorzaamt aan dezelfde wetten van de fysica. 1e en 2e wet van de thermodynamica (Clausius, Rudolph 1865). Er zijn twee soorten processen, warmte en werk, die kunnen leiden tot een verandering in de interne energie van een systeem. Dit is hetzelfde als zeggen dat elke verandering in de energie van een levend systeem moet leiden tot een overeenkomstige verandering in de energie van de omgeving buiten het systeem. Met andere woorden, energie kan niet worden gecreëerd of vernietigd. Informatie beïnvloedt de materie en de werkelijkheid. Met fysieke informatie in de vorm van feedback als beïnvloedende energie door middel van cognitie, zijn processen die informatie gebruiken adaptief, terwijl processen die deze informatie niet gebruiken niet-adaptief worden. Entropie is de mate van orde of wanorde in een proces of levend systeem door de beschikbaarheid of absentie van energie en informatie antwoorden op dezelfde wet van de fysica, namelijk dat natuurlijke entropie kan worden beïnvloed door informatie die door ons universum en onze planeet wordt gebruikt om orde en structuur te creëren. Een voorbeeld is het opruimen van een rommelige ruimte; de informatie terugkoppeling die beschikbaar is: ‘de ruimte is rommelig’ initieert interne en externe energie om er iets aan te doen en verandert de entropie (wanorde) in orde, maar alleen totdat de natuurlijke entropie het weer overneemt en de ruimte weer in entropische toestand terugkeert, zogenaamde dissipatie van energie, d.w.z. het verliezen van energie in de loop van de tijd, als ondertussen geen informatie in de vorm van energie (het oppakken van dingen, het plaatsen van dingen waar ze horen) wordt gebruikt. Dit bevestigt de tweede wet van de thermodynamica die zegt dat de entropie van elk geïsoleerd systeem altijd toeneemt. Geïsoleerde systemen evolueren spontaan naar thermisch evenwicht – de toestand van maximale entropie van het systeem. Simpeler gezegd: de entropie van het universum (het ultieme geïsoleerde systeem) neemt alleen maar toe en neemt nooit af, tenzij de informatie terugkoppeling wordt gebruikt om orde te scheppen in levende systemen. Informatie en energie zijn diepgaand met elkaar verbonden. De menselijke creatie heeft energie nodig in de vorm van informatie waarmee schoonheid, structuur en orde kunnen worden opgebouwd. Informatie kan nooit gescheiden worden van de fysieke wereld (Khalili, Jim, 2017). Informatie is niet zomaar een abstractie, het wordt gedragen door iets, een steen, een cd, of een boek, een geest, een kwantumdeeltje en kan de wetten van de natuurkunde niet breken. Informatie kan in elk systeem worden opgeslagen om het unieke eigenschappen te geven. DNA, genen, neuronsynapsen, elektronen, neuropeptiden werken als informatie boodschappers, (Pert, Candace, 2005). Kwantumdeeltjes, als fundamentele bouwstenen van alle materie, is energie die niet afzonderlijk werkt, maar een eenheid vormt, een verenigd veld met menselijk bewustzijn. De wereld is een weergave van informatie. (Hagelin, John, 2007). De kleinste begincondities zoals persoonlijke gedachten zijn dus elementaire bouwstenen van de werkelijkheid. Het menselijk handelen en de causaliteit ervan of de relatie tussen een gebeurtenis (de oorzaak) en een tweede gebeurtenis (het effect) beïnvloedt de werkelijkheid (Radin, Dean 1997) (McTaggert, Lynn 2007).
Het universum is een fysiek systeem dat stukjes informatie bevat. Elk elementair deeltje draagt stukjes informatie met zich mee. Elektronen die informatie met zich meedragen, werken op een systematische manier met elkaar samen om een kwantum-logische operatie uit te voeren. Een computer en onze mobiele telefoons werken zoals het universum, omdat ze deel uitmaken van het universum en om te kunnen werken moeten ze zich aan dezelfde natuurkundige wetten houden. Computers en het universum zijn informatieverwerkers. Quantum computing is momenteel mogelijk door informatie, het universum werkt al zo. (Lloyd, Seth, 2016). Quantum information processing analyseert het universum in termen van informatie: het universum bestaat niet alleen uit fotonen, elektronen, neutrino’s en quarks, maar ook uit kwantumbits of qubits. Professor Lloydzegt dat het universum een gigantische computer is, die informatie verwerkt in quantumbits (qubits).
Het universum, een computer, het menselijk lichaam, het milieu, bedrijven; alle levende systemen zijn informatiedragers, receptoren en/of zenders. De informatie die ze dragen kan worden begrepen als betekenis, geobserveerd en begrepen door het menselijk bewustzijn en verwerkt door zijn hersenen. Zonder het menselijk vermogen om informatie en betekenis te interpreteren, had het nut van stukjes informatie niet kunnen worden waargenomen. (Van Campen, 2020).
Dit werd voorgesteld door Maxwell’s Demon (Maxwell, James Clerk, 1871). Hij voorzag in eerste instantie een gas op uniforme temperatuur binnen een doos die in twee compartimenten was verdeeld, waar een klein wezen een rolluik tussen de twee compartimenten bestuurde. Door het meten van de energie die wordt verbruikt door de terugkoppeling en acties van de ‘demon’ zoals het kleine wezen later werd genoemd, leidde dit verbruik tot een netto toename van de entropie van het systeem (Szilard, Leo, 1929) . Hij formuleerde een equivalentie tussen energie en informatie. Dit zou een verklaring zijn voor de universele uitbreiding op basis van hetzelfde Maxwell type demon die informatie in energie omzet. (Faus, Antonio Alfonso, 2013). Dit werd later bevestigd door een experiment dat de wenteltrap werd genoemd (Toyabe et al, 2010), waarbij ze aantoonden dat ze het equivalent van één bit informatie konden omzetten in een waarde van energie (kT). Het suggereert een nieuw basisprincipe van een ‘informatie-naar-warmte’-motor die informatie omzet in energie door middel van terugkoppelingscontrole. Informatie als een equivalent van energie kan ook worden begrepen door de volgende retorische vraag: Zal een man in staat zijn om veilig een drukke weg over te steken door de waargenomen informatie niet te transformeren in energetische actie over verkeer dat van rechts komt, maar alleen de informatie te gebruiken als energetische actie over verkeer dat van links komt? Informatie kan worden begrepen als energie die de werkelijkheid vormt. Het menselijk vermogen om door middel van observatie waar te nemen bepaalt de observatie als informatie.
SYMBIOSE
De biologie bevestigt dat de uitwisseling van informatie een voorwaarde is voor levensonderhoud: Lynn Margulis: ‘als het leeft metaboliseert het, als het niet metaboliseert leeft het niet’. Metabolisme: De stroom van energie, materie door middel van informatie terugkoppeling, cognitie en leren, door middel van een netwerk van chemische reacties binnen organismen die het in staat stelt zichzelf in stand te houden en te bestendigen. (Symbiotische Aarde, 2019).
Symbiose: Het samenleven van verschillende organismen, zelfs buiten de fysieke relaties om, is door informatie onderling afhankelijk en onderling verbonden (Margulis, Lynn, 2019). Evolutie is niet het resultaat van concurrentie, maar van samenwerking. Duurzame leven of levende systemen zijn emergente eigenschappen oftewel de resulterende kwalitatieve verbetering van een gecombineerde onderlinge afhankelijkheid en samenwerking van alle informatiedragers. (Fritjof Capra, Pier Luigi Luisi, Arend van Campen, 2015).
Emergentie ; het ontstaan van nieuwe eigenschappen in een ensemble, nieuw in de zin dat ze niet aanwezig zijn in de samenstellende delen; 1 + 1 = 3. Een voorbeeld: N2+O2=H2O waarbij de vloeibare toestand van de combinatie van de twee gassen het emergente effect is; water. Emergentie is een resultaat van een project of proces dat meer is dan de som van de delen, alleen mogelijk gemaakt in samenwerking en verwevenheid met de omgeving. Een ander voorbeeld van het emergentie effect in de vorm van terugkoppeling naar maatschappelijke verantwoordelijkheid is het garanderen van een basisinkomen voor iedereen. Emergent is niet alleen monetaire winst, maar ook sociale cohesie, die niet alleen kwantitatief, maar ook kwalitatief is en verband houdt met sociale eenheid, minder armoede, minder criminaliteit, minder ziekten, minder gezondheidskosten, minder stress, meer zekerheid, meer veiligheid, enzovoort, een aantal positieve, onderling afhankelijke, opkomende effecten. Het bevestigt dat energie en materie afhankelijk zijn van informatie die het sleutelelement is voor het ontstaan in relatie tot de omgeving. Stabiliteithomeostase zijn dynamisch door aanpassing en leren in werkelijke tijd die de basis vormen voor duurzaamheid. De stabiliteit van een levend systeem is een continu proces van balanceren tussen orde en entropie met behulp van alle beschikbare informatie door interactie tussen alle onderdelen van een systeem in relatie met de omgeving. Natuurlijke systemen zoals mensen, dieren, bloemen of planten en organisaties kunnen in evenwicht worden gehouden met de omgeving om te kunnen blijven functioneren als aan deze voorwaarden wordt voldaan, tijdens een continu proces van communicatie.
AUTOPOëSIS, ZELFORGANISATIE
Autopoësis betekent ‘zelf maken’. De Santiago Theorie werd ontwikkeld door Humberto Maturana en Francisco Varela in de jaren 1970. Zij verklaarden dat het belangrijkste kenmerk van het leven zelfbehoud is door een intern netwerk van een chemisch systeem dat zich continu reproduceert binnen een eigen maakproces (Capra, Fritjof, Luisi, Pier Luigi, 2014). De volgende vraag die ze probeerden te beantwoorden; wat is cognitie? Ze vonden dat cognitie onlosmakelijk verbonden is met Autopoësis. Het zelfonderhoudsprincipe is van toepassing op een eenvoudige bacterie door de uitwisseling en het verbruik van voedingsstoffen en energie via een ingewikkeld netwerk van verbindingen binnen de cel, maar ook van buiten de cel via een semipermeabel membraan (een actieve grens) dat communicatie met zijn omgeving mogelijk maakt, maar geen voorwaarde is voor zijn zelfbehoud. Hetzelfde geldt voor een olifant of mens. De cel en alle levende wezens kunnen worden gezien als zelfvoorzienend, celproducerend en celvervangend. Met alle benodigde componenten en informatie in zich is het een zogenaamd operationeel gesloten systeem, dat geen informatie van buitenaf nodig heeft om te zijn wat het is, maar strikt afhankelijk is van materialen en informatie van buitenaf om te kunnen overleven en het langst levensvatbaar te blijven. Het organisme werkt op een cognitieve manier in interactie met de omgeving, waarbij het organisme zijn eigen omgeving creëert die de actualisering van het organisme mogelijk maakt. (Maturana, Varela, 1980, 1998). Wat voor het celleven geldt, geldt ook voor al het leven, want de cellen vormen de samenstelling ervan. De structurele koppeling met de omgeving maakt het mogelijk om het organisme compatibel te maken en aan te passen. Het gedrag van een organisme wordt gedicteerd door zijn structuur die is gevormd door interactie met zijn omgeving en die een geschiedenis heeft opgebouwd op basis van eerdere ontwikkeling. Deze invloeden veranderen het toekomstige gedrag, wat betekent dat het zowel bepaald als vrij is, geïnitieerd door de omgeving (Maturana, Poerkson, 2004). Dit ontogenetisch leervermogen is aanwezig in alle levende systemen (Wiener, Norbert, 1947). Innerlijk bewustzijn en kennis is direct beschikbaar, bijvoorbeeld bij vogels waar de natuur al de kennis verschaft over hoe ze hun jongen moeten voeden. Wiener spreekt over twee kenmerken van levende systemen, namelijk het vermogen om te leren en het vermogen om zich voort te planten. Als de erfelijke onveranderlijkheid betrekking heeft op gedragskwesties, dan zullen sommige van de gevarieerde gedragspatronen die worden gegenereerd, voordelig zijn om het ras te bevorderen en te vestigen, terwijl sommige schadelijk zullen worden gevonden en zullen worden geëlimineerd. Leren is de basis voor zelfaanpassing.
SOCIALE AUTOPOëSIS
Niklas Luhmann, socioloog, stelde dat het basisidee van Autopoësis ook van toepassing is op niet-biologische, sociale systemen, die hun eigen elementen produceren (Seidl, David, 2004). Hij begreep de door de mens gemaakte organisaties en de maatschappij als polycentrische verzamelingen van op elkaar inwerkende sociale systemen (Monkelbaan, Joachim, 2019) door middel van communicatie, d.w.z. cognitie en onderscheidde drie soorten sociale systemen: interactie (conversatie), organisaties en functiesystemen (communicatiesystemen). Stabiliteit en duurzaamheid kunnen worden bereikt door gebruik te maken van positieve (versterking) – en negatieve: demping of corrigerende feedback informatie in een evenwichtige volgorde. Communicatie of het voortdurend verzamelen en delen van (nieuwe) informatie vormt de basis voor aanpassing, maximale controle en voorspelbaarheid. Een continu leerproces is de basis voor de continuïteit op lange termijn van alle sociale communicatiesystemen.
Waardegedreven bedrijfsethiek en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn feedback (informatie) die samen met alle relevante informatie gebruikt moet worden om de stabiliteit te behouden en die een organisatie zich daarom niet kan veroorloven te negeren, omdat de uitwisseling van alle relevante informatie een Autopoietisch functioneren en een lange levensduur mogelijk maakt. Het delen van informatie bevestigt de Stakeholder Theorie van Edward Freeman, wiens systeemoverweging suggereert dat de waarde van bedrijven niet op zichzelf kan worden gecreëerd, maar in samenwerking en communicatie met alle delen en stakeholders. (Freeman, Edward, 2009)
CYBERNETICA, BEDRIJFETHIEK en MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD ONDERNEMEN
Kuber (Cyber) is het Griekse woord voor stuurman, de persoon die het schip bestuurt.
Het op koers houden van een schip kan alleen gebeuren, dat wil zeggen als het schip zijn bestemming wil bereiken, door informatie in de vorm van feedback. Het vertaalt zich ook in ‘bestuur’ op basis van zijn Griekse afkomst. Dit komt overeen met onze eerdere bevindingen dat informatie gehoorzaamt aan de universele wetten van de fysica en dus informatie over golven, getij of wind, reëel is en niet te ontlopen is door deze te negeren, want als dat zo is, zal het schip waarschijnlijk aan de grond lopen, zinken en de haven niet bereiken. Het is daarom van belang dat informatie wordt erkend als energie en dat universele energie er was en is. Informatie maakt deel uit van de constructie van de werkelijkheid die kan worden waargenomen, geïnterpreteerd door de menselijke zintuigen, maar waaraan niet ontsnapt kan worden. Cybernetica gaat over het stellen van een doel (bijvoorbeeld duurzaamheid of lange termijn continuïteit van de organisatie) en de methode en eisen van hoe dit te bereiken.
Model 1
Wiener begreep dat het menselijk lichaam en zoals hij het toen noemde; computing machines werkten op dezelfde manier; ze waren beide afhankelijk van informatie, input en output, om te werken en te functioneren, maar dat de waarde van informatie altijd afhankelijk was van de perceptie van de mens voordat het in de praktijk kon worden gebracht in computing machines. Hij wist dat het menselijk lichaam een automatisch leerproces is, maar zag ook dat de geleerde informatie het gedrag zou veranderen, en dat de zintuigen als informatieverwerkers de communicatie binnen en tussen de individuen beperkten. Hij schreef in zijn boek ‘The Human Use of Human Beings’; ‘Zoals elke vorm van informatie, zijn deze commando’s onderhevig aan desorganisatie tijdens het transport. Ze komen over het algemeen minder coherent door en zeker niet samenhangender dan ze werden verzonden. In controle en communicatie bestrijden we altijd de neiging van de natuur om het georganiseerde te degraderen en het betekenisvolle te vernietigen; de neiging tot entropie neemt toe’. Dit houdt verband met mijn eerdere opmerkingen over entropie door zijn onderzoek en erkenning van het bestaan van natuurlijke entropie te bevestigen. Het proces van het geven en ontvangen van informatie was in zijn ogen de natuurlijke aanpassing van levende systemen om effectief in hun omgeving te leven. Voorwaarde is dat er evenwicht en balans wordt gezocht in plaats van gedwongen groei door de macht, bijvoorbeeld door bijbedoelingen: economisch gewin, politieke macht, hebzucht, die afhankelijk worden van het negeren van informatie. Dit is in tegenspraak met stabiliteit door de verstoring van de autopoiesis wat leidt naar verhoogde entropie. Het bovenstaande suggereert dat MVO en ethiek informatie is, bevestigd door aangeboren, autopoietisch menselijke bescherming en overlevingsmechanismen in de vorm van geweten. Het zijn conversatie en informatie, maar ook communicatie en samenwerking, o.a. circulaire oorzakelijke en terugkoppelingsmechanismen die de mate van entropie meten. Het belang van conversatie is om toegang te hebben tot een maximaal aantal keuzes door ethische dwang. (Von Foerster, Heinz 1973). Dit zijn de fundamenten ervan. (Pangaro, Paul, 2019). Maximalisatie van keuzes als voorwaarde voor risicomanagement en stabiliteit.
Dit is onderzocht door Dr. Ross Ashby, die de Wet van Vereiste Variëteit , a.k.a. Ashby’s Wet, ‘The Law of Requisite Variety’ heeft ontwikkeld; ‘Only variety absorbs variety’.
RISICOMANAGEMENT DOOR CSR + DE WET VAN DE VEREISTE VERSCHEIDENHEID – ASHBY’s LAW
Een situatie kan alleen worden beheerst als de verscheidenheid van de regelaar overeenkomt met de verscheidenheid van de te beheersen situatie.
Vereiste Verscheidenheid is het vermogen van een levend systeem, met inbegrip van een organisatie en de maatschappij om te reageren op risico’s.
Een samenleving genereert een enorme variëteit en probeert deze op haar eigen manier te beheersen door middel van checklists, regelgeving en wetten.
Als variëteit niet wordt geëvenaard, zullen systemen uit de hand lopen (entropie).
Het is onmogelijk om voor elke variabele te controleren, dus de meeste variatie wordt geabsorbeerd door relaties met andere systemen.
Het betekent dat in Risk Management alleen voldoende variatie in een systeem kan worden opgevangen, of risico’s die van buitenaf komen, kan worden beheerst.
Door gebruik te maken van feedback wordt deze informatie in het systeem ingevoerd, zodat het systeem zich voortdurend kan aanpassen en leren.
Het is onmogelijk om alle risico’s te beheersen omdat systemen in een nietlineaire omgeving fluctueren door informatie uit een constant veranderende variëteit. Informatie vermindert de onzekerheid. (Livas, Javier, 2009)
Menselijke variëteit, milieuverscheidenheid, sociale variëteit, verandering van de regelgeving kunnen dus alleen worden geregeld door het gebruik van real time
feedback (informatie).
Elk levend systeem moet een intern vereiste variëteit onderhouden en ontwikkelen om van ‘buiten’ de variëteit te kunnen absorberen. Dit betekent dat
de mensen met de gecombineerde kennis, ervaring, expertise, invloed, apparatuur, gereedschappen, etc. dit moeten doen, met behulp van alle relevante
informatie als verzwakkers, om variëteit en variëteitsgeneratoren te genereren om variëteit te bouwen. Een voorbeeld is een politieauto. Als de auto gewoon een normale auto is, zullen mensen het belang ervan niet onderkennen, dus wordt er meer variatie in de vorm van verschillende verfsoorten, een zwaailicht, veiligheidshulpmiddelen voor de verkeersleiding, wapens, VHF-communicatie, etc. toegevoegd.
Gezondheids- en veiligheidsverbetering wordt ook gecreëerd door het toevoegen van variatie in de vorm van PBM’s, persoonlijke beschermingsmiddelen, gasdetectoren, enzovoort.
Ethiek en MVO zijn noodzakelijk, die werken als informatieterugkoppelingslussen en risicobeperkend, dus versterken de variëteit.
Het toevoegen van de nodige variatie, volgens de kleinzoon van Ross Ashby. (Ashby, Mick, 2018) is zijn onderzoek naar ethische stellingen waarin negen voorwaarden
worden genoemd voor duurzame organisaties als ethische regelgevers en superethische systemen. Let op; dit zijn allemaal vereisten; verzwakkers en generatoren om de variëteit te maximaliseren en levensvatbaarheid te bereiken:
1.Waarheid over het verleden en het heden.
2. Verscheidenheid aan mogelijke acties.
3.Voorspelbaarheid van de toekomstige effecten van acties.
4. Doel uitgedrukt als ondubbelzinnig geprioriteerde doelen.
5. Ethiek uitgedrukt als ondubbelzinnig geprioriteerde waarden.
6. Intelligentie om de beste acties te kiezen.
7. Invloed op het systeem dat wordt gereguleerd.
8. Integriteit van alle subsystemen.
9. Transparantie van ethisch gedrag.
Model 2
Model 3
Duurzaam systeemontwerp: hoe een systeem levensvatbaar wordt en de kwetsbaarheid voor zelfregulerend vermogen wordt geminimaliseerd.
Model 4
Stafford Beer’s VSM : De noodzaak van de nodige variatie en de constante uitwisseling van informatie is bevestigd, zoals wordt hier getoond.
MENSELIJKE PERSCEPTIE EN VOOROORDELEN
Hoe wordt de realiteit en de realiteitswaarde waargenomen? Om dit te begrijpen moeten we teruggaan naar de vraag van George Berkeley over het probleem van de menselijke waarneming, die als volgt gaat. Als een boom in het bos valt en er is niemand om hem te horen vallen, maakt hij dan een geluid? (Berkeley, George, 1710).
Waarnemingen kunnen alleen bestaan in de geesten die ze waarnemen. Niet waargenomen objecten zijn slechts abstracties. Men kan hier verschillende antwoorden op geven. Het gaat echter om de boodschap die erachter zit, de menselijke waarneming of mening. Wat we waarnemen is niet altijd echt. Een gebeurtenis, zoals een geluid in het bos, gebeurt wel, maar alleen door onze waarneming met onze oren, geïnterpreteerd door onze hersenen als geluid, kunnen we het horen. Wat dit betekent is interessant; het is alleen door onze waarneming dat er iets met ons gebeurt. Als we niet waarnemen, dan gebeurt er toch niets? De manier waarop we de wereld om ons heen ervaren is ons persoonlijk begrip of onze perceptie van de werkelijkheid en dus ook van de beperkingen of limieten van de werkelijkheid ‘realimiteit’.
De menselijke moraal en het menselijk geweten, voorkomen dat informatie wordt onderdrukt omdat de menselijke natuurlijke constructie wroeging voortbrengt die niet
kan worden uitgeschakeld. (Kireev, Maxim et al, 2009) . Er is een mechanisme in onze hersenen dat ons vertelt dat we iets verkeerd hebben gedaan. Dit mechanisme lanceert het fenomeen dat bekend staat als wroeging. En het is eigenlijk onze wroeging waardoor we ons geweten haten. Daarom proberen veel mensen er van af te komen. En de meest populaire en beschikbare manier om van het geweten af te komen is alcohol.
Andrey Kenig, een trainer bij het Moscow Center of Linguistic Programming:
“Het is nodig om een idee te verzinnen voor het geweten, dat stopt met het martelen van je. Als ik bijvoorbeeld iets goeds doe om de situatie in mijn land te verbeteren, voel ik geen wroeging over het feit dat iemand anders er mogelijk last van zou kunnen hebben”.
Dit onderzoek suggereert dat het geweten een feedback-loop systeem is dat informatie draagt, wat bevestigt dat onderdrukking of ontkenning van informatie een destabiliserend effect heeft op een van nature rustige geest en leidt tot ‘dissonantie’, een innerlijk gevoel van ongemak. Dit heeft te maken met een bepaald vooroordeel, dat een fysiek effect veroorzaakt dat ‘cognitieve dissonantie’ wordt genoemd (Festinger, Leon, 1957), wat een schrijnende mentale toestand is die mensen voelen als ze dingen doen die niet passen bij wat ze weten of meningen hebben die niet passen bij andere meningen die ze hebben. Een belangrijke veronderstelling is dat mensen willen dat hun verwachting voldoet aan de werkelijkheid, waardoor een gevoel van evenwicht ontstaat.
Iemand zal situaties of informatiebronnen vermijden die aanleiding geven tot gevoelens van onbehagen of dissonantie. Soms hebben mensen een kernovertuiging die heel sterk is. Wanneer ze bewijs krijgen dat tegen die overtuiging in werkt, kan het nieuwe bewijs niet worden geaccepteerd. Het zou een gevoel creëren dat extreem ongemakkelijk is en dat cognitieve dissonantie wordt genoemd. En omdat het zo belangrijk is om de kernovertuiging te beschermen, zullen ze alles wat niet past bij hun kernovertuiging rationaliseren, negeren en zelfs ontkennen. De verstandige persoon analyseert voortdurend de wereld van de werkelijkheid en verandert dan wat er in zijn of haar hoofd zit om te passen bij de feiten. Dat is voor de meeste mensen een heleboel moeite.
Bovendien, hoeveel mensen willen voortdurend hun mening veranderen om bij de feiten te passen? Het is een stuk makkelijker om de feiten te veranderen zodat ze bij de meningen passen. Andere mensen nemen een beslissing en ze vinden de feiten om hun mening te verifiëren. Of nog vaker, ze accepteren de mening van de dichtstbijzijnde expert en hoeven zich dan helemaal niet druk te maken over de feiten.
Chronische stress door dissonantie of wroeging produceert abnormaal lage niveaus van serotonine en hoge cortisol, wat op veel plaatsen in het lichaam schadelijke effecten veroorzaakt. Een laag serotoninegehalte is direct gecorreleerd met agressie, vijandigheid en impulsief, gewelddadig gedrag.
Het verstoort de gecoördineerde regulering van de belangrijkste hormonen: cortisol, schildklier, groei, testosteron – beïnvloeding van het gedrag. Beslissingen die onder
invloed van stress of emotie worden genomen, kunnen later worden betreurd. In feite werd aangetoond dat aanhoudende emotionele stress het rationele beslissingsvermogen aantast (Lo, Andrew e.a. 2005).
Ik stel vast dat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en Bedrijfsethiek vaak worden genegeerd vanwege het fenomeen van psychologische vooroordelen. Dergelijk gedrag is aangeleerd, maar niet genetisch. (Sapolsky, Robert, 1997), stelde hij dat het gedrag van een persoon wordt gevormd door zijn of haar sociale en omgevingsomstandigheden. Volgens Long Wang is een menselijke karakterfout zoals hebzucht een praktisch probleem van zowel individueel gedrag als een potentieel virus in een gemeenschap of samenleving. Zonder deze interactie kan zijn of haar hebzucht niet bestaan in een sociaal vacuüm. (Long Wang et al, 2011).
De antropoloog en cyberneticus Gregory Bateson schreef over de kwestie van de perceptie: “We creëren de wereld die we waarnemen, niet omdat er geen realiteit buiten ons hoofd is, maar omdat we de realiteit die we zien selecteren en bewerken om ons te conformeren aan onze overtuigingen over wat voor soort wereld we leven. De man die gelooft dat de hulpbronnen van de wereld oneindig zijn, bijvoorbeeld, of dat als iets goed voor je is, hoe meer het is hoe beter, zal niet in staat zijn om zijn fouten te zien, omdat hij niet zal zoeken naar bewijs daarvan” – (Gregory Bateson, 1972). Hij definieerde een aantal cybernetische systemen, waarvan dit artikel kan bevestigen dat het alle ‘levende systemen’ zijn die afhankelijk zijn van informatiefeedbackmechanismen en com putare, dat wil zeggen reflectie door cognitieve vaardigheden. (Von Foerster, Heinz, 1973)
Biologische systemen: processen binnen cellen, orgaangroei, embryonale ontwikkeling, organismen (inclusief de mens) en het evolutieproces
Voedselvoorziening en habitat
Sociale, politieke, financiële en managementsystemen in groepen, gemeenschappen, naties, internationale betrekkingen, economieën, bedrijven en ondernemingen
Mentale systemen: in en tussen geesten, communicatie, de verspreiding van ideeën, de groei van houdingen, ethiek en gedragsnormen.
Engineering systemen, besturing van automatische machines, computertheorie.
GAIA THEORIE
Onafhankelijke wetenschapper James Lovelock bedacht de ‘Gaia Theory’ door in samenwerking met Andrew Watson een computersimulatieprogramma te maken dat ‘Daisy World’ heet en toonde aan dat de planeet aarde een zelfregulerend, cybernetisch systeem is dat afhankelijk is van de interactie met levende systemen, aangezien de aarde zelf ook een levend systeem is. Het model laat zien hoe de temperatuurregeling kan ontstaan door de interactie van organismen met hun omgeving. Het doel van het model is om aan te tonen dat terugkoppelingsmechanismen kunnen ontstaan uit de acties of activiteiten van zelfgeïnteresseerde organismen, in plaats van via klassieke groepsselectiemechanismen. Gaia evolueert via een cybernetisch feedbacksysteem dat onbewust door de ecologie (biota) wordt bediend, wat leidt tot een brede stabilisatie van de bewoonbaarheidsomstandigheden in een volledige homeostase. Veel processen in het aardoppervlak die essentieel zijn voor de levensomstandigheden zijn afhankelijk van de interactie van levende vormen, met name micro-organismen, met anorganische elementen. Deze processen zorgen voor een wereldwijd controlesysteem dat de oppervlaktetemperatuur van de aarde, de samenstelling van de atmosfeer en het zoutgehalte van de oceanen reguleert, aangedreven door de wereldwijde thermodynamische onevenwichtigheidstoestand van het aardsysteem.
CONCLUSIES
Maatschappelijk verantwoord ondernemen en bedrijfsethiek kunnen worden gezien en gebruikt als informatie om een bedrijf te stabiliseren en risico’s te beperken. Het inzicht dat natuurwetten, of hoe de natuur en het universum communiceren en informatie gebruiken als energie om leven te creëren en in stand te houden, kan worden toegepast om organisaties als levende systemen in stand te houden. De natuur werkt volgens cybernetische principes. Universele kwantumdeeltjes, die het universum vormen, inclusief ons, zijn informatiedragers. Alle levende systemen zijn gemaakt van kwantumdeeltjes en dragen dus informatie: Ik stel deze formule voor:
Duurzaamheid en continuïteit (het symbool voor oneindigheid) = levende systemen (symbool ankh) + informatie (symbool i) kleiner dan of gelijk aan de realimiteit (R) x
perceptie (P)
(nb. Ankh is het Egyptische symbool van het leven)
Onethisch en onverantwoordelijk menselijk gedrag daagt de universele wetten van de fysica uit en kan worden begrepen als het eerste oorzaakprincipe voor de huidige entropische toestand van levende systemen. Natuurlijke grenzen kunnen worden omschreven als beperkingen van het milieu, grenzen of drempels. Continuïteit van het
leven is afhankelijk van ongestoorde functionaliteit, die gedurende het hele leven doorgaat omdat de natuur zich voortdurend ontwikkelt door middel van cognitie met en binnen de omgeving. Als een functionaliteit niet meer in stand kan worden gehouden, zal de natuur haar continuïteit stoppen door aanpassing, vervanging of uitsterven. De evolutionaire drang naar continuïteit laat natuurlijke systemen leren en groeien, maar altijd binnen de grenzen van de planetaire capaciteit en realiteit (Realimiteit), want als ze dergelijke grenzen van functionaliteit overschrijden, komen systemen in een entropie terecht die zou duiden op instabiliteit, gebrek aan evenwicht, gecompromitteerde functionaliteit en ineenstorting. Wanneer we systeemwetenschappen en cybernetica toepassen wordt het veel gemakkelijker om te begrijpen dat systemen systeemgebonden zijn en afhankelijk van ongehinderde communicatie en informatieuitwisseling. Systemen zijn niet te begrijpen vanuit hun directe functies, maar vanuit hun relaties die hun functioneren ondersteunen en mogelijk maken. Er wordt een mapping-methode voor het controleren van de informatie-uitwisseling geïntroduceerd.
Model 5
Een elegant, duurzaam, zelfregulerend feedback-loopsysteem, optimaal communicatief volgens de wet van de vereiste variëteit voor duurzame, levende systemen.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en Bedrijfsethiek zijn informatie en zijn noodzakelijk om te kunnen reageren op risico’s. Ze werken als verzwakkers en versterkers die bedoeld zijn voor duurzaam gedrag van levende systemen, inclusief overheden en organisaties. Ik stel voor dat de criteria voor duurzaamheid die in dit onderzoek zijn gevonden, worden gebruikt om te voorspellen welke levende systemen duurzaam zijn of zullen zijn en welke systemen dat niet zijn en ook niet zullen zijn.
Misschien kan dit onderzoek organisaties overtuigen om zorgvuldig te investeren in duurzame, levensvatbare, lange termijn projecten. Ik hoop dat regeringen begrijpen dat centrale planning van de economie of de maatschappij door middel van regelgeving en wetgeving niet levensvatbaar is en destabilisatie veroorzaakt, omdat real time aanpassing door informatie, waardoor positieve en negatieve feedback mogelijk is, de wetenschappelijke basis vormt voor de mogelijke verwezenlijking van positieve, onderling afhankelijke doelen.
Informatie is de energie om structuur en orde op te bouwen. De mens is uitgerust met een bewustzijn en een geweten om de voorwaarden voor stabiliteit en welvaart te genereren tijdens de fysieke, maar tijdelijke stabiliteit op aarde waarin het leven mogelijk is gemaakt door universele informatie die wordt gedragen door kwantumdeeltjes in lijn met de natuur. Het bewustzijn, de kennis en de vaardigheden zijn beschikbaar om universele fysieke entropie te vertragen. Op dit moment versnelt de mensheid de fysieke entropie door zich niet bewust te zijn van de werking van de natuur, omdat zij zichzelf als een buitenstaander ervaart en niet begrijpt dat de mensheid een intrinsiek onderdeel van de natuur is en er afhankelijk van is. De huidige unieke stabiele planetaire omstandigheden die het leven op aarde mogelijk maken, zullen niet eeuwig duren door de universele en fysieke neiging tot entropie. Deze kans voor de mensheid gaat snel voorbij. Miljarden jaren duurde het om leven te ontwikkelen, maar door dit perceptieprobleem duurde het ongeveer 300 jaar om het potentiële antropogene uitsterven onder ogen te zien. Deze conclusies kunnen worden gebruikt als een instrument om duurzaamheid met zekerheid te voorspellen. Wat we met zekerheid kunnen concluderen is dat door de mens gecreëerde systemen niet houdbaar zijn als deze bevindingen, die als volgt kunnen worden samengevat: MVO en Bedrijfsethiek is onontkoombare informatie’, worden genegeerd of onderdrukt. Het negeren van informatie, het handelen buiten de beperkingen van de werkelijkheid (Realimiteit) leidt tot wanorde, vandaar de huidige stand van zaken in de maatschappij.
TOEKOMSTIG ONDERZOEK
Ik stel voor een wetenschap van Realimiteit te ontwikkelen om de beperkingen van de werkelijkheid te onderzoeken en het cybernetisch ontwerp verder te verkennen. Ik stel voor om de Realimiteitstheorie als een Wet van de Fysica te ontwikkelen. Er is behoefte om deze bevindingen te promoten door de massa te onderwijzen via sociale media, scholen of televisie. MVO en bedrijfsethiek of stakeholderwaarde zijn te beperkt om de informatie die nodig is voor verandering op eigen kracht te kunnen dragen. De relatie tussen kennis, ervaring en geweten zou verder kunnen worden uitgediept en aan kinderen vanaf de jongste leeftijd kunnen worden aangeleerd, zodat zij zichzelf en hun nakomelingen het langst in stand kunnen houden in een beperkte ruimte die de mensheid ter beschikking staat. Systeemwetenschappen, versterkt door het realiteitsprincipe, bieden een niet-deterministische, holistische manier om een situatie van positieve onderlinge afhankelijkheid, vrijheid en rechtvaardigheid te kunnen verwezenlijken.
VERWIJZINGEN EN BIBLIOGRAFIE
Aristotle (2004) ‘Selection from Nicomachean Ethics’ ISBN 1-904919 111, CRW Publishing Limited, London
Ashby, Mick (2018) Ethical Regulator Theorem, personally handed to me.
Ashby, Ross (1958) ‘Requisite Variety and its implications for the control of complex systems’ (Online) http://pcp.vub.ac.be/Books/AshbyReqVar.pdf (Accessed June 2017)
Bateson, Gregory (1972) ‘Steps to an ecology of mind’ (online) available from https://monoskop.org/images/6/65/Bateson_Gregory_Steps_to_an_Ecology_of_Mind_1987.pdf (Accessed 2019)
Beer, Stafford (1972) ’Brain of the Firm’ (online) available from https://eclass.duth.gr/modules/document/file.php/ENG112/The%20Brain%20of%20the%20Firm.pdf
(Accessed June 2020)
Berkeley, George (1710) Principles of Human Knowledge, Classics of Western Philosophy – Audiobook (online) Librivox available: https://librivox.org/a-treatise-concerning-the-principles-of-humanknowledge-by-george-berkeley/ (Accessed 2009)
Capra, Fritjof, Luisi, Pier Luigi (2014) ‘The Systems View of Life’ ISBN 978-1-107-01136-6, Cambridge University Press, Chapter 1
Capra, Fritjof, Luisi. Pier Luigi, ‘Systems View of Life’ (2014) , ISBN 978-1-107-01136-6 Cambridge University Press. Chapter 7
Charlton, Noel (2008) Understanding Gregory Bateson, Mind Beauty and the Sacred Earth . ISBN 978-007914-7451-8, State University Press of New York, Albany
Clausius, Rudolf (1865) 1st and 2nd Law of Thermodynamics (online) available from http://scihi.org/rudolf-clausius-and-the-science-of-thermodynamics/ (Accessed Jan-May, 2020)
Colchester, Josh (2018) ‘Social Interdependence Theory’ (online) available from https://systemsinnovation.io/social-interdependence-theory-articles/ (Accessed 2018-2020)
Cox, Peter. Ruelle, David, Poincaré, Henri (2008) ‘High Anxieties, The mathematics of chaos’, documentary by David Malone (online) https://topdocumentaryfilms.com/high-anxieties-the-mathematics-of-chaos/ (Accessed May 2009)
Darwin, Charles, (1859) ‘On the origin of Species’ (online) available from http://www.vliz.be/docs/Zeecijfers/Origin_of_Species.pdf (Accessed May, 26, 2020)
Faus, Antonio Alphonso (2013) Fundamental Principle of Information to Energy Conversion (online) https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1401/1401.6052.pdf (Accessed May, 16, 2020)
Festinger, Leon,(1957) ‘Cognitive Dissonance’ (online) https://www.simplypsychology.org/cognitivedissonance.html (Assessed May 22, 2020) )
Freeman, Edward (2009) Stakeholder Theory (online) available from https://www.youtube.com/watch?v=bIRUaLcvPe8 (Accesses May 26, 2020)
Freeman, Edward (2002) Ethical Issues is Business-A philosophical approach’ Patricia H. Werhane and Margaret Colding, p38-48 ISBN 0-130092387Pearson Education, New Jersey 1996
Gleick, James, 1987 ‘Chaos, The making of a new science’, Penguin Books. Penguin Books; Anniversary, Reprint edition (August 26, 2008).
Hagelin, J. ‘What the Bleep’ https://whatthebleep.com. Documentary and Interview on Consciousness (online); https://www.youtube.com/watch?v=VACAqwxDUx4 Accessed
Kant, Immanuel, (1788) Critique of Practical Reason, Digitial Publication by Pennsylvania State University (2010) p18, 154. (online) available from: http://www2.hn.psu.edu/faculty/jmanis/kant/critiquepractical-reason.pdf (accessed Jan.02, 2012)
Karan, C (2016) Probo Koala, the toxic ship incident and consequences, (online) available from: https://www.marineinsight.com/case-studies/the-probo-koala-toxic-ship-incident-consequences/ (Accessed 2016-2020)
Khalilli, Jim, (31.01.2017) ‘Information Technology’ (online) available from: https://www.youtube.com/watch?v=833l2EaNGUs (Accessed November 20, 2019)
Kireev, Maxim, Medvedev Svjatoslav, Kenig Andrej (2009) ‘Russian Scientist explore human brain on computer screen’ Pravda, 15.06.2009 (online) http://www.pravdareport.com/science/tech/15-06-2009/107770-conscience-0/#sthash.W0Xvva8M.dpuf (Accessed, June 2010).
Klopfenstein, Jay, Russell,(2006) Bertrand ‘The value of philosophy- Philosophy of Life (2006) (online) https://philosophy.lander.edu/intro/russell.shtml (Accessed May 23, 2020)
Landauer, Rolf (1991) ‘Information is physical’ (online) available from: http://www.w2agz.com/Library/Limits%20of%20Computation/Landauer%20Article,%20Physics%20Today%2044,%205,%2023%20(1991).pdf (Accessed June 03, 2020)
Livas, Javier (2009) ‘Ashby’s Law of Requisite Variety and Autonomy/Stafford Beer’ (online) https://www.youtube.com/watch?v=bDRudRhNgy4 (Accessed 2017-2020)
Lombriser, Lucas, Consistency of the local Hubble constant with the cosmic microwave background, Physics Letters B (2020). online DOI: 10.1016/j.physletb.2020.135303 (Accesses May 18, 2020)
Long, Wang and Murnigan J. Keith (2007) “On the Duality of Greed”, Kellogg School of Management, p7-17, (online) Available from: www10.kellogg.northwestern.edu, (Accessed June 23, 2011)
Lovelock, James (1969-1977) ‘Gaia Hypothesis’ (online) available from https://courses.seas.harvard.edu/climate/eli/Courses/EPS281r/Sources/Gaia/Gaia-hypothesiswikipedia.pdf (Accessed 2009-2020)
Lloyd, Seth, Quantum Information Science (online) Available from http://web.mit.edu/2.111/www/notes09/spring.pdf (Accesses June 02, 2020)
Lloyd, Seth (2018) Is information the foundation of reality? (Online) available from https://www.youtube.com/watch?v=a35bKt1nuBo&t=2s (Accessed June 02, 2020)
Margulis, Lynn, 2019, ‘Symbiotic Earth’ Online available from https://hummingbirdfilms.com/symbioticearth/ (Accessed 2019-2020)
Maturana, H and F. Varela (1980/1972) ‘Autopoiesis; the organization of the living’, ‘Autopoiesis and Cognition; . D. Reidel, Dordrecht Holland.
Maturana, H and Poerkson, B (2004) ‘From Being to Doing’ (Systems View of Life) Chapter 7. ISBN 978-1-107-01136-6, Cambridge University Press, Cambridge UK.
McTaggert, Lynne (2007) “The Intention Experiment” p30. ISBN 978-0-00-719459-9 Published by Harper Element, London
Monkelbaan, Joachim (2018) ‘Governance for Sustainable Development Goals’, ISBN 978-981-13-0475-0 Springer Nature Singapore.(pp. 144)
Pangaro, Paul (2019) ‘Introduction to Cybernetics and the Design of Systems’ (online) https://www.pangaro.com/design-is/Cybernetics-minimized-v8b.pdf (Accessed May 2019)
Public Eye, 2018 ‘Dirty Diesel’ research report (online) available from https://www.publiceye.ch/fileadmin/doc/Rohstoffe/2016_PublicEye_DirtyDiesel_EN_Report.pdf (Accessed 2018)
Rand, Ayn, (1957) “Atlas Shrugged”, ISBN 0-451-19114-5, New York, Signet New American Library
Reuchlin, Johannes, Obsurantism. https://en.wikipedia.org/wiki/Obscurantism 16th Century polemic online (Accessed, May 23, 2020)
Russell, Bertrand (1969), “The problems of philosophy, the value of Philosophy”. PDF, (online) available from http://www.skepdic.com/russell.html, (Accessed January 12, 2012)
Sapolsky, Robert (1997) ‘A Gene for Nothing’ (online) Available from: http://www.tamdistrict.org/cms/lib/CA01000875/Centricity/Domain/670/AGeneForNothingDiscoverRSapolsky.pdf; (Accessed Jan. 29, 2013’
Seidl, David, (2004) ‘Luhmann’s theory of autopoietic social systems’. Munich School of Management, (online) available from https://www.researchgate.net/profile/David_Seidl2/publication/277293382_Luhmann’s_theory_of_auto poietic_social_systems/links/564db64b08aefe619b0e109f/Luhmanns-theory-of-autopoietic-socialsystems.pdf (Accessed 2018-2020)
Silzard, Leo, (1929 ‘Equivalence between Information and Energy’ (Online) https://physicsworld.com/a/information-converted-to-energy/ (Accessed, May 2020)
Toyabe et al, 2010 Experimental demonstration of information-to-energy conversion and validation of the generalized Jarzynski equality (online) available from https://www.nature.com/articles/nphys1821 (Accessed 18.05.2020)
Van Campen, Arend (2013) ‘Safety of Ethics’, ISBN 978949101314, Next Print, Den Bosch, Holland
Velasquez, Manuel G (1982) “Ethics and the Environment, Business Ethics: Concepts and Cases”, Ethical Theory in Business’ pages 227-232. ISBN 0-13-111632-0, Published by Upper Saddle River, New Jersey.1982
Von Foerster, Heinz (1973) ‘On Constructing a Reality, in Environmental Design and Research’, (Online) http://www.semiorganized.com/resources/other/Foerster-constructingreality.pdf (Accessed May 25, 2020)
Wiener, Norbert, (1948)‘Cybernetics or Control and Communication in the Animal and the Machine’ ISBN 0-
262-73009-X, MIT Press edition 1965
Wiener, Norbert’ (1954) ‘The Human use of Human Beings’ ISBN 0-306-80320-8, Houghton Miflin, Boston 1954 – Da Capo Press
World Economic Forum (2020) Global Risks Report (online) available from https://www.weforum.org/reports/the-global-risks-report-2020 (Accesses January 2020)
28 januari 2021 – Deze week presenteerde het Economisch Wereldforum haar 16e editie van het Global Risks Report. Ik bestudeer deze risico’s sinds 2009. In de afgelopen 12 jaar, sinds ik ze bestudeer, heb ik gemerkt dat deze existentiële risico’s niet zijn beperkt of opgelost, maar verergeren. De Corona-crisis kan in verband worden gebracht met alle andere crises en moet worden begrepen als een onbeheersbaar effect. Onze denktank www.sustenance4all.com stelde twee natuurkundige vergelijkingen op; de ene om duurzaamheid aan te tonen, de andere om ‘entropie’ of wanorde aan te tonen. Wij stelden vast dat (in lijn) met de synthese van de beroemde natuurkundige Fritjof Capra, 79% van de wereldwijde crises veroorzaakt worden door een crisis in de waarneming of zogenaamd antropogeen zijn (door de mens uit bijbedoeling of onbewustheid gekozen). Vanuit deze observatie hebben wij deze vergelijkingen uitgewerkt om een oplossing te bieden, die in feite eenvoudig is; gebruik steeds alle relevante informatie. Leer hoe de natuur werkt, kopieer de natuur en leer van het Corona Virus want het is een Godsgeschenk, een laatste waarschuwing. Informatie kan niet worden gescheiden van de werkelijkheid. Dit is een wetenschappelijk feit. . Meer lezen: blog: www.arendvancampen.blogspot.nl
27 jnuari 2021 – Het heeft geen zin of effect om geweld te gebruiken om je rechten te forceren. Nee, symbolisch protest is de vreedzame weg. Wij kunnen laten zien wie we zijn en dat we informatie over onze bezorgdheid en aangedane nevenschade erkend en gebruikt zien worden om de ontmenselijking (dehumanisering) te voorkomen. De Corona Crisis kan alleen opgelost worden als we samenwerken en alle relevante informatie bespreken kunnen. Op dit moment wordt er over ons besloten op het World Economic Forum door niet gekozen technocraten en elite. Mark Rutte sprak er deze morgen. Daarom is de democratie dood. Wij samen moeten laten zien dat we het er niet mee eens zijn. Dus doe mee? We zijn begonnen een volkslobby te bouwen om het volk te kunnen vertegenwoordigen bij de WEF en aan andere vergadertafels uitgenodigd te kunnen worden om het volk te vertegenwoordigen en te beschermen. Kijk op http://www.sustenance4all.com/humanwellbeingfund.html en steun het fonds? Of denk mee met onze chatgroup op Telegram. De link vindt u op dezelfde webpagina.
Wil je meer weten over dit onderwerp?
Kijk op: https://www.dinekevankooten.nl/tag/politiek/
Voor een overzicht kijk op: https://www.dinekevankooten.nl/archief/overzicht-great-reset-corona/