Toon de wereld je DNA
Opa heeft indertijd een bedrijf neergezet dat door passie en hard werken is uitgegroeid tot een bloeiende onderneming. Ideaal, zou je zeggen. Toch kan de tweede of derde generatie zich onzeker voelen. Want hoe gaan we verder nu de doelen van vader en grootvader zijn behaald? De fase van uitbouw en consolidatie is goed verlopen, maar wat zijn nu de nieuwe doelen?
Ziel van het familiebedrijf
Het mooie van een familiebedrijf is dat het meer is dan de som der delen. De onderneming doet het niet alleen goed omdat de directie de goede plannen heeft en de medewerkers hard werken. Er is nog een andere heel belangrijke factor: het dna. De oorsprong van het bedrijf en de manier waarop het zich van daaruit ontwikkeld heeft. Dat is in wezen de ziel van je onderneming! Verkeer je met je familiebedrijf in een impasse, schenk dan samen eens expliciet aandacht aan de bedrijfsbiografie. Daarmee kun je een kader creëren voor jullie marktwaarde, herkenbaarheid en toekomstplannen. Door oog te hebben voor je verleden, krijg je oog voor de toekomst. Jullie kunnen dan nieuwe keuzes neerzetten en verdedigen. “We gaan dit doen omdat dat past bij onze geschiedenis en onze ontwikkeling.”
Dna vertalen naar beleid
Met een bedrijfsbiografie verbind je je weer met de oprichters en maak je familiewaarden de hoeksteen van de identiteit van het bedrijf. Dat is niet alleen van belang voor de directie en familieleden. Laat het verhaal ook terugkomen in het contact met medewerkers, aandeelhouders, klanten, leveranciers en andere stakeholders. Ook zij maken deel uit van jullie historie en ervaren vertrouwen, wederzijdse betrokkenheid en warmte. Je kunt je bedrijfshistorie zichtbaar maken, bijvoorbeeld door het op de website te verwoorden, een mooi boek uit te brengen en foto’s op te hangen van spraakmakende gebeurtenissen en personen.
Maar belangrijker nog is dat je de missie en visie van het bedrijf opnieuw afstemt op jullie normen en waarden. En dat jullie deze tot uitdrukking laten komen in de bedrijfsvoering, het personeelsbeleid en de maatschappelijke doelen die jullie steunen.
Kies voor coaching
Een lijn trekken van verleden naar toekomst geeft een kracht die sterker is dan welke ‘branding’ dan ook. Wil je ondersteuning bij de manier waarop je dat doet? Ik bespreek graag met jullie hoe ik jullie kan coachen om de ziel van het bedrijf te ontdekken en vorm te geven.