Laten we het gezellig houden
Natuurlijk streef je naar groei als familiebedrijf. Succes motiveert en inspireert en kan ook de familiebanden versterken. En – denk je bij jezelf – dat succes hebben wij doordat we samenwerken op basis van vertrouwen. Dus zelfs als er al 100 man in dienst is, blijven jullie op de oude manier de zaken regelen. Totdat blijkt dat er toch van alles gist en broeit.
Zo gaan wij niet met elkaar om
Als jullie bedrijf groeit, worden processen complexer, veranderen risico’s en kansen en zijn er meer medewerkers met elk hun eigen motivatie. Het is dan simpelweg belangrijk om de zaken strakker te organiseren, om afspraken en procedures vast te leggen, om expliciet te zijn over het beleid en de bedrijfsdoelen. Als ik als coach wel eens het belang daarvan aanstip hoor ik vaak: ‘Dat is controle. Zo gaan wij niet met elkaar om. Want controle is de doodsteek voor vertrouwen en daarmee voor het bedrijf.’
Controle is duidelijkheid
Maar de denkfout is dat controle hetzelfde zou zijn als wantrouwen. Terwijl eerder het omgekeerde waar is. Als controle de vorm heeft van meer structuur en heldere afspraken, geeft dat duidelijkheid en rust. En dat versterkt het vertrouwen juist. Omdat je weet wat je kunt verwachten in bepaalde situaties, waar het bedrijf op koerst en hoe je positie beschermd en versterkt wordt. Voor meewerkende familieleden, maar ook voor personeel, klanten en leveranciers is die duidelijkheid een zegen.
Onzekerheid en onrust
Een losse en informele leiderschapsstijl kan prima werken in een klein bedrijf. Daar zijn de lijnen kort, kan iedereen met iedereen sparren en gedachten vrij uitspreken en bestaat een groot gevoel van betrokkenheid. Als een bedrijf groeit kan en wil niet iedereen dat. Het vertrouwen is dan niet langer vanzelfsprekend georganiseerd door veelvuldig contact en overzichtelijke bedrijfsprocessen. Er ontstaan dan onduidelijkheden met als gevolg onzekerheid en onrust. En dan kan er zowel in het bedrijf als in de familie een onderlaag ontstaan van onzichtbare ontevredenheid en negativiteit.
Maak het onzichtbare zichtbaar
Duidelijkheid geven en de onzichtbare onderlaag van emoties zichtbaar maken, zijn geen gevaar voor vertrouwen en gezelligheid, maar een voorwaarde. Wees je bewust van de gedachten en gevoelens van je familieleden en mensen op de werkvloer, juist als die door de bedrijfsgroei minder snel aan de oppervlakte komen. Wil je weten hoe dat werkt en wil je gecoacht worden in je aanpak? Bespreek dan met mij wat ik voor jullie kan betekenen.