WILLEN – denken en voelen
Deze pagina is één geheel met de pagina’s over DENKEN en VOELEN en INTUITIE!
Het WILLEN – De Onbewuste Kracht die Ons Stuurt
Het willen, de kracht die ons voortstuwt en ons richting geeft in het leven, is een fundamenteel onderdeel van wie we zijn. Het heeft zijn oorsprong in onze diepste innerlijkheid en manifesteert zich door onze ledematen en stofwisselingsorganen. Deze fysieke uitingen zijn niet slechts symbolisch, maar vertegenwoordigen de levende energie die ons in staat stelt te handelen, te bewegen, te groeien en te regenereren. Wat is het precies dat we willen? Waarom hebben we het gevoel dat bepaalde verlangens, doelen en keuzes ons op een onbewust niveau sturen, soms zelfs zonder dat we het ons volledig realiseren?
Het Willen en de Lichamelijke Manifestatie
Het willen is in de eerste plaats te ervaren in onze stofwisselingsorganen: de organen die verantwoordelijk zijn voor de vertering van zowel voedsel als indrukken. Onze maag, darmen, en het hele metabolisme zijn niet enkel betrokken bij de spijsvertering van voedsel, maar ook bij de ‘spijsvertering’ van alles wat we in ons leven meemaken, zowel fysiek als geestelijk. Wanneer we voedsel tot ons nemen, wordt het niet alleen omgezet in energie, maar ook in betekenis. Wat we zien, horen, en voelen, wordt door onze innerlijke wil omgezet en verwerkt. Dit gebeurt op een onderbewust niveau, vaak zonder dat we ons ervan bewust zijn.
Deze stofwisselingsorganen zijn de plek waar de energie van de wil tot leven komt. Ze zijn levendig, warm en vol beweging. In een gezonde situatie bevorderen ze de regeneratie van ons lichaam, maar ook de levendigheid van ons denken en handelen. Wanneer deze systemen goed functioneren, komen we in actie, bewegen we door de wereld en nemen we deel aan het leven. Deze actie is echter niet willekeurig; het is de onzichtbare hand van de wil die ons richting geeft.
De Onbewuste Wil: Wat Willen We Eigenlijk?
Het bewustzijn van de wil is moeilijk te duiden omdat het vaak in een diep onbewust, slapend bewustzijn ligt. We zijn ons vaak niet bewust van de krachten die ons drijven om bepaalde keuzes te maken, of om bepaalde stappen in ons leven te zetten. Waarom kies je voor het ene in plaats van het andere? Wat is de diepere drijfveer achter je beslissingen? Veel van deze krachten ontsnappen aan ons directe bewustzijn.
Het is kenmerkend voor de wil dat deze niet altijd duidelijk zichtbaar is voor onszelf. In veel gevallen zijn we ons niet bewust van de diepere redenen achter ons handelen. Dit geldt vooral voor de grote, levensbepalende wensen en drijfveren die ons in beweging zetten. Wanneer we in de wereld handelen, lijkt het vaak alsof onze keuzes willekeurig zijn, maar diep van binnen is er een dieper plan aan het werk. Deze wil komt voort uit een plaats van innerlijke kracht, waarvan we ons niet altijd bewust zijn, maar die wel degelijk de koers van ons leven beïnvloedt.
Het Onbewuste Plan: Een Hoger Doel
Wat vaak als toevallig wordt ervaren, kan in feite een uiting zijn van een groter, onbewust plan. De wil heeft, voordat we geboren worden, al bepaalde doelen voor ons leven in gedachten. Dit plan, dat vaak onbewust blijft, is de diepere bedoeling die we voor onszelf in het leven hebben vastgesteld voordat we incarneren. In dit onbewuste stadium formuleren we de essentie van wat we willen bereiken in ons leven, wat we willen leren en welke richting we willen inslaan.
Zodra we echter geboren zijn en ons aardse bestaan beginnen, wordt dit hogere plan vergeten. Ons bewustzijn is gefocust op het hier en nu, en we zijn ons niet bewust van de diepere impulsen die ons handelen sturen. Toch kunnen we ons, door aandachtig naar onszelf en onze keuzes te kijken, bewust worden van de wil die door ons handelen beweegt. Het lijkt misschien alsof we willekeurige keuzes maken, maar vaak is er een diepere drijfkracht die onze acties vormgeeft.
De Bewustwording van de Wil
Door te observeren en ons bewust te worden van de manier waarop we handelen, kunnen we de sporen volgen die de wil in ons leven achterlaat. Wanneer we bijvoorbeeld terugkijken op de keuzes die we in ons leven hebben gemaakt, kunnen we ontdekken dat er een bepaalde logica en samenhang in zit. Dit lijkt vaak op een onbewust pad dat ons naar de juiste richting leidt. Het bewust worden van deze diepere wil kan ons helpen om onze keuzes beter te begrijpen en ons leven in lijn te brengen met ons hogere doel.
Het is alsof er een onzichtbare kracht is die ons steeds weer terugbrengt naar de essentie van wat we willen bereiken. Door deze wil te observeren en te begrijpen, kunnen we in harmonie leven met deze innerlijke kracht. Dit leidt niet alleen tot meer bewustzijn over onszelf, maar ook tot een dieper begrip van de levensweg die we bewandelen.
Conclusie
Het willen is veel meer dan een oppervlakkige wens of verlangen. Het is een diepgaande kracht die ons verbindt met de essentie van wie we zijn en die de richting van ons leven bepaalt. Het manifesteert zich in onze stofwisselingsorganen en in onze ledematen, maar het komt uit een diep onbewust bewustzijn, een voorgeboren plan dat we vaak vergeten, maar dat ons leven op subtiele wijze stuurt. Door ons bewust te worden van deze diepere wil, kunnen we ons handelen beter begrijpen en in overeenstemming leven met het grotere plan dat in ons leeft. Het proces van het willen is zowel een kracht van regeneratie als een beweging van het leven zelf, die ons uitnodigt om de diepere betekenis van ons bestaan te ontdekken.
Het concept van willen is door de eeuwen heen onderzocht vanuit verschillende invalshoeken, zoals psychologie, antroposofie en filosofie. Elk van deze benaderingen biedt een eigen inzicht in wat willen betekent, hoe het ons gedrag beïnvloedt en hoe we het kunnen begrijpen. Hieronder bespreek ik de visie op willen vanuit deze drie disciplines.
1. Psychologie: De Wil als Drijfveer van Gedrag
In de psychologie wordt willen vaak gezien als een drijfveer die ons in beweging zet. Het is nauw verbonden met motivatie, behoeftebevrediging en doelgericht gedrag. Psychologen proberen te begrijpen hoe en waarom mensen bepaalde dingen willen en hoe die verlangens zich ontwikkelen.
- Freud en de wil: Sigmund Freud zag de wil als een uitdrukking van de diepere onbewuste verlangens en driften van het individu. In zijn theorie van het psychisch conflict stelt Freud dat de wil vaak in strijd is met het ‘ik’ (de bewuste persoonlijkheid) en het ‘super-ego’ (de internalisatie van morele normen). De wil kan zich dus op onbewust niveau manifesteren en in conflict zijn met onze bewuste verlangens of morele overtuigingen. Dit kan leiden tot innerlijke spanningen die de gedragingen en keuzes beïnvloeden.
- Maslow en zelfverwerkelijking: Abraham Maslow benaderde de wil vanuit het perspectief van zelfverwerkelijking. In zijn beroemde piramide van behoeften stelde hij dat het verlangen om zelf te ontwikkelen en een volledig potentieel te bereiken, een fundamentele kracht in het menselijk gedrag is. Wil wordt gezien als een verlangen naar groei, wat mensen in staat stelt om hun volledige potentieel te realiseren.
- Behaviorisme en de wil: Gedragstheorieën, zoals die van B.F. Skinner, benadrukken dat de wil niet zozeer iets intern is, maar een uiting van geconditioneerde responsen op externe stimuli. Volgens deze theorie is willen iets wat voortkomt uit beloning en straf, oftewel een aangeleerde reactie op prikkels uit de omgeving. De wil wordt dan niet als een autonome kracht gezien, maar als een gevolg van omgevingsfactoren die gedrag sturen.
2. Antroposofie: De Wil als Levenskracht en Innerlijke Ontwikkeling
In de antroposofie, ontwikkeld door Rudolf Steiner, wordt de wil gezien als een fundamentele kracht die nauw verbonden is met de spirituele ontwikkeling van de mens. De wil is geen oppervlakkig verlangen, maar een diepere kracht die helpt om de persoonlijkheid te vormen en ons dichter bij ons hogere zelf te brengen.
- De wil en de ziel: Steiner stelde dat de wil het midden is tussen het fysieke lichaam en de ziel. Terwijl de denkende en gevoelsmatige aspecten van de mens vanuit het hoofd en het hart komen, komt de wil voort uit de buik, de vitaliteit van het fysieke lichaam. De wil speelt een essentiële rol in de groei van de ziel, aangezien het ons in staat stelt om actief in de wereld te staan, keuzes te maken en ons te ontwikkelen. De wil wordt vaak gezien als een kracht die de mens helpt om zijn zonden en lagere neigingen te overwinnen en een hoger bewustzijn te bereiken.
- De wil en karma: In de antroposofie is de wil ook verbonden met het begrip karma. Onze acties in het huidige leven zijn het resultaat van onze eerdere keuzes en verlangens. De wil speelt een sleutelrol in het vormen van ons karma en de manier waarop we onze ziel ontwikkelen in toekomstige incarnaties. Het is daarom belangrijk dat de wil niet alleen wordt gestuurd door instinctieve impulsen, maar door bewuste, moreel verantwoorde keuzes die ons in staat stellen om onszelf spiritueel te ontwikkelen.
- Willen en de drieledigheid van de mens: Steiner stelt dat de mens bestaat uit drie kernaspecten: het denken, het voelen en het willen. Terwijl denken en voelen vaak met elkaar verweven zijn, heeft willen een meer dynamische rol in het creëren van de daad. Het wordt gezien als de kracht die ons tot actie drijft en die ons in staat stelt om onze hogere idealen te realiseren, zelfs als we geconfronteerd worden met tegenstellingen of moeilijkheden.
3. Filosofie: Het Willen als Existentiële Kracht
Filosofen hebben zich door de eeuwen heen uitgebreid beziggehouden met de aard van de wil en de rol die deze speelt in het menselijk leven. De wil wordt in de filosofie vaak gezien als de kracht die de vrijheid, keuze en verantwoordelijkheid van het individu bepaalt.
- Arthur Schopenhauer: De Wil als Essentie van het Bestaan
De Duitse filosoof Arthur Schopenhauer beschouwde de wil als de essentie van het bestaan. Voor Schopenhauer was de wil niet slechts een psychologisch fenomeen, maar de fundamentele kracht die de wereld aandrijft. In zijn werk Die Welt als Wille und Vorstellung (De Wereld als Wil en Voorstelling) stelt hij dat de wil een onbewuste, irrationele kracht is die zich in alles manifesteert: zowel in de natuur als in de menselijke ervaring. Schopenhauer geloofde dat de menselijke wil altijd streeft naar vervulling, maar dat deze vervulling nooit volledig mogelijk is, wat leidt tot een voortdurende staat van verlangen en lijden. Het doel van het leven, volgens Schopenhauer, is het bereiken van een staat van wil-kwijting, een bevrijding van de eindeloze verlangens die het bestaan kenmerkt. - Friedrich Nietzsche: De Wil tot Macht
Nietzsche had een meer dynamische visie op de wil. Hij introduceerde het concept van de wil tot macht, een kracht die niet alleen de drang naar overleving of vervulling van behoeften is, maar een diepere wens om invloed uit te oefenen, te creëren en zichzelf te overtreffen. De wil tot macht is volgens Nietzsche de fundamentele drijfveer van de mens en is nauw verbonden met het idee van zelfverwerkelijking en zelfoverwinning. Nietzsche zag de wil als een kracht die ons uitnodigt om onze eigen waarden en doelen te creëren in plaats van die van anderen te volgen. In deze zin is de wil de essentie van vrijheid en zelfbevestiging. - Immanuel Kant: De Wil als Morele Kracht
In de filosofie van Immanuel Kant wordt de wil gepresenteerd als de drager van morele wetgeving. Voor Kant is de wil niet slechts een kwestie van verlangen of behoefte, maar een rationele kracht die in staat is om zichzelf te sturen volgens de ethische wetten die de rede voorschrijft. De wil moet handelen in overeenstemming met de categorische imperatief, dat wil zeggen volgens principes die universeel toepasbaar zijn. Kant benadrukt dat de wil die gebaseerd is op moraliteit niet alleen een persoonlijke wens is, maar een morele verantwoordelijkheid die het individu verbindt met de bredere gemeenschap.
Conclusie
Het concept van willen wordt door psychologie, antroposofie en filosofie op verschillende manieren benaderd. In de psychologie wordt het vaak gezien als een motivatie die het gedrag stuurt, terwijl het in de antroposofie en filosofie wordt gezien als een diepere, existentiële kracht die onze spirituele en morele ontwikkeling aandrijft. Of het nu gaat om het onbewuste conflict tussen verlangens en morele keuzes, de zoektocht naar zelfverwerkelijking, of de wil om invloed uit te oefenen en de wereld te veranderen, willen is de kracht die ons aandrijft en richting geeft aan ons bestaan. Het is de onzichtbare motor van ons leven, die ons zowel bewust als onbewust stuurt naar de doelen die we nastreven.
Er zijn verschillende perspectieven over willen die in de moderne tijd vaak over het hoofd worden gezien of verloren zijn gegaan in de loop der eeuwen. In de oude tradities was de wil vaak een centrale kracht in de menselijke ervaring, die zowel werd gezien als een spirituele als fysieke energie. Veel van deze inzichten zijn in de hedendaagse samenleving vergeten of veranderd door de nadruk op rationaliteit, individualisme en materialisme. Hieronder bespreek ik enkele aspecten van willen die verrassend kunnen zijn, die we misschien vergeten zijn of die dieper gaan dan wat we doorgaans aannemen.
1. Willen en de Diepte van de Intentie: De Verbinding tussen Ziel en Actie
In vroegere tradities werd de wil niet alleen gezien als een krachtige motor van actie, maar als iets dat diep verbonden is met de ziel en het kosmische doel. In deze tradities werd het willen als een veel diepere en grotere kracht ervaren dan het simpele verlangen om iets te verkrijgen. Het werd vaak beschouwd als de kracht die ons verbindt met de kosmos, met de natuurlijke wetten van het universum, en met hogere spirituele werelden.
- Willen als een kosmische kracht: In veel oude spirituele systemen, zoals in de Indiase Vedanta- en Boeddhistische tradities, wordt de wil niet alleen als persoonlijke wens gezien, maar als een kracht die in het universum zelf aanwezig is. De wil is niet enkel een uiting van verlangen, maar een stap in de richting van universele eenheid. De wil was in deze tradities vaak een brug tussen de ziel en het goddelijke of de universele wetten. Het was dus een kracht die gericht was op het welzijn van het grotere geheel, niet slechts op het persoonlijke belang.
- Zielsontwikkeling: In de antroposofie, zoals eerder genoemd, wordt de wil gezien als een wezenlijke kracht in de spirituele ontwikkeling. Het is de kracht die ons helpt om onze ziel te vormen, maar het moet wel bewust worden gestuurd. Het gaat er niet alleen om te “willen” in de zin van persoonlijke verlangens, maar om te willen in overeenstemming met de diepere waarheid van ons bestaan. Een zuivere wil is die welke niet gedreven wordt door egoïsme of oppervlakkige verlangens, maar die zich richt op innerlijke groei en morele ontwikkeling. Het is een wil die in harmonie is met hogere, universele principes.
2. Willen en Emotie: De Verhouding tussen Hart en Wil
In veel spirituele en filosofische tradities werd de wil niet gescheiden van onze emoties, gevoelens en het hart. De wil werd gezien als iets dat in evenwicht moest zijn met het gevoel. Wanneer de wil wordt gestuurd door emoties zonder reflectie of zonder hogere morele principes, kan het destructief of schadelijk zijn. Maar wanneer de wil in harmonie is met het hart, wordt deze kracht juist een bron van creatieve energie, liefde en compassie.
- De balans tussen denken, voelen en willen: In de antroposofie is de wil één van de drie hoofdcomponenten van de mens, samen met denken en voelen. Het idee is dat, om effectief en harmonisch te handelen, de wil niet los mag staan van de emotionele en cognitieve componenten van de menselijke ervaring. De wil die slechts gedreven wordt door koele, rationele overwegingen of door ongecontroleerde emoties, leidt vaak tot disharmonie en innerlijke conflicten. Maar een wil die in harmonie is met de gevoelens van het hart en de gedachten van het hoofd, leidt tot authentieke en betekenisvolle actie.
- De wil in relatie tot liefde en compassie: In veel oude filosofieën, zoals die van de Griekse Stoïcijnen en in het Christendom, wordt de wil beschouwd als een kracht die het vermogen heeft om lief te hebben en te geven. In deze tradities wordt de wil niet alleen gezien als een kracht die actie voortbrengt, maar ook als een kracht die in staat is om ethisch te handelen vanuit een plek van liefde, zorg en compassie voor anderen. Dit aspect van willen, dat niet vaak wordt benadrukt in de moderne wereld, zou verrassend kunnen zijn voor mensen die de wil alleen associëren met persoonlijke ambitie of macht.
3. Willen als Beheersing van de Krachten van het Zelf
In veel oosterse en westerse tradities werd de wil niet alleen gezien als een drijfveer om te handelen, maar als een middel om de innerlijke chaos van het zelf te beheersen. De wil werd gezien als de kracht die ons in staat stelt om de verschillende verlangens, impulsen en passies te beheersen, zodat we kunnen handelen in overeenstemming met hogere waarden en doelen.
- Willen en Zelfbeheersing: In bijvoorbeeld de oude Griekse en Romeinse filosofie werd de wil vaak in verband gebracht met de deugd van zelfbeheersing. De Stoïcijnen benadrukten de wil als een kracht die ons helpt om onze passies te beheersen en rationele keuzes te maken in plaats van toe te geven aan impulsieve verlangens. Het idee was dat de wil, wanneer deze goed is ontwikkeld, ons in staat stelt om onszelf te reguleren en niet toe te geven aan de ongecontroleerde impulsen van het lichaam of de geest. Dit idee van zelfbeheersing wordt ook teruggevonden in Boeddhistische en Hindoeïstische tradities, waarin het beheersen van de verlangens van het ego een essentieel onderdeel is van spirituele vooruitgang.
4. Willen en de Tijd: De Diepte van Langetermijndoelen
In de moderne tijd wordt willen vaak gezien als het streven naar onmiddellijke bevrediging, terwijl in vroegere tradities de wil juist werd geassocieerd met geduld, uithoudingsvermogen en lange-termijn visie.
- Willen en Geduld: In veel oude tradities werd wilskracht niet alleen gezien als de kracht die je in actie zet, maar ook als een innerlijke kracht die geduld en doorzettingsvermogen vereist. De wil was iets dat, wanneer goed ontwikkeld, in staat was om lange-termijn doelen te bereiken door geduldig en vastberaden te blijven, zelfs als onmiddellijke resultaten uitbleven. Dit vermogen om in de tijd te denken en geduldig te werken aan grotere doelen wordt in de moderne samenleving vaak over het hoofd gezien, waar onmiddellijke bevrediging en kortetermijndenken vaak domineren.
- Willen en Langetermijndoelen: In de antieke Chinese filosofie, bijvoorbeeld in het Taoïsme, wordt de wil gezien als iets dat in harmonie moet zijn met de natuurlijke stroom van de tijd. De Taoïstische leer benadrukt het belang van het handelen in overeenstemming met de natuurlijke wetten van het universum en het geduld hebben om de juiste momenten voor actie te kiezen. De wil in deze traditie is dus niet een onophoudelijke drang om te verkrijgen of te bereiken, maar een geduldige afstemming op de tijd en de natuur.
5. Willen en de Kracht van Herhaling: Willen als een Praktijk
In veel oude tradities werd willen niet alleen als een theoretisch concept beschouwd, maar als iets dat geoefend moest worden. De wil werd ontwikkeld door herhaling en praktische toepassing.
- Herhaling als een manier om de wil te versterken: In bijvoorbeeld de oude Griekse en Romeinse stoïcijnse filosofieën werd het oefenen van de wil een fundamentele praktijk voor persoonlijke ontwikkeling. Het idee was dat door de wil steeds opnieuw te gebruiken en uit te oefenen – bijvoorbeeld door zelfbeheersing, meditatie of andere rituelen – je uiteindelijk meer controle over je verlangens kreeg en een krachtiger innerlijk vermogen ontwikkelde. Deze nadruk op herhaling en oefening is in de moderne tijd vaak verloren gegaan, waar we eerder denken aan willen als een plotselinge en tijdelijke beslissing dan als een langdurig proces van groei.
Conclusie: Wat We Nog Te Leren Hebben over Willen
Wat we over willen leren, kan diepgaande implicaties hebben voor hoe we ons leven leiden. Veel van wat we over willen denken, vooral in de moderne wereld, draait om directe actie, onmiddellijke bevrediging of individuele ambitie. Echter, oude tradities en filosofieën benadrukken dat de wil een veel diepere, meer veelzijdige kracht is die verbonden is met onze ziel, onze emotionele balans, onze langetermijndoelen en zelfs de grotere stroom van tijd en natuur.
Willen is niet alleen een impulsieve kracht van verlangen, maar een diepere spirituele en fysieke energie die ons in staat stelt om onszelf te beheersen, liefdevol te handelen en geduldig te werken aan grotere doelen. Door ons bewust te worden van deze diepere dimensies van willen, kunnen we niet alleen meer controle krijgen over ons handelen, maar ons ook verbinden met de grotere bedoeling van ons bestaan.
Wat verrassend en onbekend kan zijn over willen is dat deze kracht in verschillende tradities en psychologische theorieën niet alleen wordt gezien als een motor voor actie, maar ook als een mysterieuze, bijna magische kracht die invloed heeft op ons hele bestaan. Er zijn verschillende interessante en verrassende benaderingen van willen die we mogelijk niet vaak in het dagelijks leven tegenkomen. Hier zijn een paar perspectieven die verder gaan dan de gangbare opvattingen over willen:
1. Willen als een Bindende Kracht tussen Lichaam en Ziel
In veel oude filosofieën en spirituele tradities werd willen niet slechts als iets lichamelijks of mentaals gezien, maar als een kracht die zowel het fysieke lichaam als de ziel met elkaar verbindt. Dit aspect van willen is misschien wel het meest verrassende, omdat we vaak denken dat de wil een zuiver mentaal of emotioneel fenomeen is.
- De wil als bindende kracht: In sommige spirituele tradities wordt de wil gezien als de brug tussen de fysieke wereld en de hogere, spirituele dimensies. Bijvoorbeeld in de Gnostiek (een vroeg-christelijke mystieke traditie), wordt de wil als een kracht gezien die de ziel helpt om zichzelf te bevrijden van de materiële wereld. In dit denken is de wil de kracht die de menselijke ziel in staat stelt om zichzelf te verheffen boven de zonden of afleidingen van het fysieke bestaan en zich te verbinden met hogere spirituele rijken. De wil fungeert als een brug tussen de lagere en hogere aspecten van het zelf, wat het een kracht maakt die veel dieper is dan enkel een verlangen of intentie.
- Willen en het onbewuste lichaam: In de antroposofie van Rudolf Steiner wordt de wil ook gezien als een diep lichamelijke energie die in verbinding staat met de stofwisseling en de levenskrachten van het lichaam. Wanneer je bijvoorbeeld in een ontspannen staat je hand uitstrekt om iets te pakken, wordt die actie aangestuurd door de wil die, hoewel je je daar vaak niet bewust van bent, een fysieke afdruk heeft in je lichaam. Wil wordt dus niet alleen als een mentale daad gezien, maar als een geheel van lichamelijke en spirituele energieën die ons in staat stellen om te handelen en keuzes te maken op diepere niveaus.
2. Willen en de Tijd: Willen als een Tijdloze Energie
Er is een verrassend concept in sommige oude filosofieën dat de wil een dimensie van tijdloosheid bevat, wat tegen onze gewone ervaring van willen ingaat. Meestal denken we dat willen een impuls is die voortkomt uit de huidige situatie of een directe behoefte. Maar sommige filosofieën suggereren dat willen ook te maken heeft met een dieper verlangen dat zijn oorsprong heeft in een tijd die voorafgaat aan onze huidige incarnatie.
- Willen als kosmische voortgang: In bepaalde spirituele tradities, zoals in de antroposofie en sommige vormen van het Hindoeïsme, wordt gesteld dat de wil van de persoon verbonden is met een kosmisch of universeel plan. Dit idee suggereert dat de wil die we in ons huidige leven ervaren, voortkomt uit een plan dat we al hadden voor onze geboorte. Dit plan, wat in sommige gevallen het “karma” of “voortbestaan” wordt genoemd, beïnvloedt de keuzes die we maken en de richting waarin we ons leven ontwikkelen. Het idee dat onze wil niet alleen een reactie is op de huidige situatie, maar deel uitmaakt van een langer kosmisch proces, kan verrassend zijn omdat het een gevoel van verbondenheid met een groter geheel biedt.
- Willen en het concept van tijd: In de filosofie van het existentialisme wordt de wil vaak gezien als een kracht die losstaat van de traditionele ervaring van lineaire tijd. In dit denken, vooral bij denkers zoals Jean-Paul Sartre, is de wil verbonden met het idee van ‘nietsheid’ en ‘bevrijding’. De wil is niet vastgelegd door het verleden, maar juist het middel waarmee we onszelf kunnen creëren en opnieuw uitvinden, onafhankelijk van het verleden. De wil zou dan niet gebonden zijn aan de tijd zoals we die normaal ervaren, maar eerder een kracht die ons in staat stelt om buiten tijd en determinisme te treden.
3. Willen en de Verhouding tot Gebed en Intentie
Een ander verrassend aspect van willen, dat we in onze moderne, rationele benadering vaak over het hoofd zien, is de kracht van intentie en gebed als vormen van willen. Het idee dat de wil invloed kan hebben op het universum op een fundamenteel niveau is misschien niet nieuw, maar het wordt vaak vergeten in het hedendaagse leven, waar rationaliteit en wetenschappelijk bewijs de boventoon voeren.
- Gebed en de kracht van wil: In veel religieuze tradities, zoals het Christendom en het Boeddhisme, wordt gebed gezien als een manier om je wil af te stemmen op een hoger doel of kracht. Het is een manier om je intentie uit te drukken en tegelijkertijd ruimte te maken voor hogere energieën of spirituele leiding. De kracht van wil in gebed wordt vaak gezien als het vermogen om de fysieke wereld en het spirituele rijk te verbinden, en zo veranderingen te manifesteren, niet alleen in de buitenwereld maar ook in onszelf. Dit aspect van de wil heeft vaak meer te maken met overgave en verbinding dan met het krachtig afgedwongen verkrijgen van iets.
- Intentie en manifestatie: Er zijn filosofieën die beweren dat onze intenties, oftewel de kracht van willen, in staat zijn om de werkelijkheid te vormen. Dit idee is te vinden in zowel de oude mystieke tradities als in moderne zelfhulpbewegingen. De gedachte is dat, door een sterke wil of intentie te hebben, we in staat zijn om onze omgeving te beïnvloeden en onze doelen te manifesteren. In dit opzicht is willen geen passief verlangen, maar een actieve, bijna magische kracht die niet alleen ons leven verandert, maar ook de realiteit zelf.
4. Willen en de Psychologie van Aandacht
In sommige psychologische theorieën wordt willen ook gekoppeld aan de manier waarop we onze aandacht richten en de wereld waarnemen. De wil wordt dan gezien als de kracht die bepaalt waar we onze energie en aandacht op richten. Dit kan verrassend zijn, omdat het vaak lijkt alsof onze wil slechts een reactie is op wat er in ons leven gebeurt, terwijl deze theorie suggereert dat de wil invloed heeft op hoe we de wereld zien.
- Willen en de focus van aandacht: De psycholoog William James, die wordt beschouwd als een van de grondleggers van de moderne psychologie, stelde dat onze wil sterk verbonden is met de manier waarop we onze aandacht richten. Hij beweerde dat wat we willen, vaak bepaalt wat we opmerken in de wereld, wat onze keuzes beïnvloedt. Als we bijvoorbeeld willen dat ons leven anders is, kunnen we de wil gebruiken om onze focus te verschuiven naar de dingen die ons helpen bij het bereiken van die doelen. Dit concept kan verrassend zijn omdat het suggereert dat de wil niet alleen actie betekent, maar ook de manier waarop we de wereld waarin we leven interpreteren.
5. Willen en de Energie van het Universum
Tot slot is er een verrassend idee dat de wil niet alleen een persoonlijke kracht is, maar ook een kosmische energie die verbonden is met de stroom van het universum zelf. Dit concept komt voort uit oude spirituele tradities, zoals in de Taoïstische filosofie, waar de wil wordt gezien als een afstemming op de natuurlijke flow van de wereld.
- Willen als harmonie met het universum: In de Taoïstische leer wordt de wil niet gezien als iets dat buiten het grotere geheel van de natuur staat. In plaats daarvan wordt de wil als een kracht gezien die moet worden afgestemd op de natuurlijke stroom van het leven, wat wordt aangeduid als de Tao. Het is pas wanneer de wil in harmonie is met de Tao, dat het zijn ware kracht kan ontplooien. Dit idee kan verrassend zijn, omdat het suggereert dat onze persoonlijke wil niet altijd iets is dat we volledig zelf controleren, maar eerder iets dat we moeten leren afstemmen op de grotere kosmische wetten.
Conclusie: Willen als een Mysterie
Wat verrassend is aan het concept van willen, is dat het niet slechts een simpele drijfveer is, maar een veel diepere en meer mysterieuze kracht die op verschillende manieren verbonden is met onszelf, ons hogere doel, de wereld om ons heen, en zelfs het universum. Of het nu gaat om de bindende kracht tussen lichaam en ziel, de tijdloze energie van willen, de kracht van intentie, of de manier waarop willen onze aandacht en perceptie stuurt — de wil is een kracht die we pas echt begrijpen als we het in een breder, dieper kader plaatsen. Het is niet alleen de motor van actie, maar een fundamenteel element van ons bestaan.