Man en vrouw door God geschapen
In the image of God they were created,
male and female God created them. ~ Genesis 1:27
Some might wonder about the appropriateness of the term sacred being applied to the issues of maleness and femaleness. Are we just being trendy? Are we trying to give a falsely elevated status to our notions of gender? What makes anything “sacred” at all? When we call something sacred, we normally mean that it connects us directly to the divine, to the transcendent, to our soul, or quite simply to God. The term is probably used more and more loosely today to apply to almost anything that evokes any deep sentiment or loyalty. That is not what I want to say here. We need the true Sacred now, and not mere counterfeits.First of all, as you see in the above quote from Genesis, maleness and femaleness are already presented in the Bible as the two unique revelations of the very image of God. It is as if God is “cut” (Latin sexus, related to secare, “to cut, divide”) into two halves, and God can only be fully revealed as these two halves respect, draw from, unite, and give to one another. The two being one are “it”!
From “What Do We Mean by the ‘Sacred’ Character of Gender?”
Radical Grace, Winter 2011, Vol. 24, No. 1,
The Sacred Feminine, The Sacred Masculine
Sommigen vragen zich misschien af of de term heilig wordt toegepast op de kwestie van mannelijkheid en vrouwelijkheid. Zijn we gewoon trendy? Proberen we een valselijk verheven status te geven aan onze noties van gender? Wat maakt iets überhaupt “heilig”? Als we iets heilig noemen, bedoelen we normaal gesproken dat het ons rechtstreeks verbindt met het goddelijke, met het transcendente, met onze ziel, of eenvoudigweg met God. De term wordt tegenwoordig waarschijnlijk steeds losser gebruikt om van toepassing te zijn op bijna alles dat een diep gevoel of loyaliteit oproept. Dat is niet wat ik hier wil zeggen. We hebben nu het ware Heilige nodig, en niet louter vervalsingen. Allereerst, zoals je in het bovenstaande citaat uit Genesis ziet, worden mannelijkheid en vrouwelijkheid al in de Bijbel gepresenteerd als de twee unieke openbaringen van het beeld van God zelf. Het is alsof God in twee helften wordt “gesneden” (Latijns sexus, verwant aan secare, “knippen, verdelen”), en God kan alleen volledig worden geopenbaard als deze twee helften respect hebben voor, putten uit, verenigen en geven aan één een ander.
De twee die één zijn, zijn “het”!
UIT”Wat bedoelen we met het ‘heilige’ karakter van geslacht?”
Radical Grace, Winter 2011, Vol. 24, nr. 1,
Het heilige vrouwelijke, het heilige mannelijke