Machine van Vooruitgang
De Machine van de Vooruitgang maakt kapot wat van God is
Stel je voor dat evangelist Dieleman en professor Ouweneel zich iets zouden aantrekken van wat ik vond, dan zouden ze nu allebei in hun sas zijn bij mijn oproep om als christen kritischer te zijn in deze crisistijd. Zegt nummer 1: ‘Er zijn maar weinig christenen zo kritisch op coronamaatregelen als ik!’ Zegt nummer 2: ‘Er zijn maar weinig christenen zo kritisch op complotdenkers als ik!’ Maar laten we allemaal in onze kritiek wat verder kijken, én naar onszelf.
‘Er is iets raars aan de hand’
Of ik nu sta voor een groep catechisanten in het noorden van het land of voor een groep middelbare-scholieren in het rivierengebied, de gevoelens zijn hetzelfde. Ze vinden alles wat er gebeurt maar vreemd, raar, drama. Eigenlijk wel apart. Eerst waren ouderen bang dat de jeugd de wereld te mooi zouden vinden, nu zijn jongeren soms juist kritischer op de wereld dan volwassenen! Is dat puberale opstandigheid, vrijheidsdrang? Of hebben ze een intuïtie die veel volwassenen – wereldwijs geworden – kwijt zijn geraakt?
Dat laatste denk ik. Mijn zesde zintuig snuift al jaren iets kolossaals op. Maar wat is dat eigenlijk? Niet corona alleen natuurlijk, maar dat maakt wel iets zichtbaar. Corona is een venster. Mondkapje en coronapas zijn op zich klein, maar ze illustreren de ontwikkeling van de wereld.
auteur: Ds. M. van Reenen
datum: 9 december 2021
https://cip.nl/cip+/88635-de-machine-van-de-vooruitgang-maakt-kapot-wat-van-god-is
De Machine
De toestand van de héle wereld. Regeringen wereldwijd reageren hetzelfde. Omdat de corona-aanpak de enige logische is? Omdat ze nu eenmaal in hun onzekerheid de kunst van elkaar afkijken? Nee, het gaat dieper. De corona-aanpak is helemaal zo logisch niet – behalve voor de mens-van-de-21e-eeuw. De tijdgeest zorgt automatisch voor déze corona-aanpak.Mijn zesde zintuig snuift al jaren iets kolossaals op. Maar wat is dat eigenlijk?
Dieren worden tot machine. Regenwouden worden tot machine. Samenlevingen worden tot machine. Ziekenhuizen worden tot machine. Personen worden tot machine. De hele wereld wordt tot machine. Onderdeel van de Machine van de Vooruitgang, die alles platwalst. Soms hapert ze, maar dan is er gelukkig een monteur. Soms heet die Ingenieur, soms Farmaceut, soms Econoom. En altijd iets met Wetenschapper. Desnoods maken we nieuwe machines om de Machine te repareren. Desnoods gaan we onszelf als machine gedragen om met de Machine mee te kunnen.
De Machine hapert – even
Corona, een hapering! Een virus laat de motor sputteren. Iedereen komt om die motor heen staan. Een Bestuurder stapt naar voren: ‘Dit probleem moet gefikst worden, samen krijgen we het onder controle!’ Zeggen de Farmaceuten: ‘De motor heeft een Injectie nodig, wij regelen een Vaccin!’ Gejuich stijgt op. Dan de Techneuten: ‘Iedereen bukken! Lockdown! Wij zorgen voor Internet, dat houdt je van de straat.’ Komen de Economen er naast staan: ‘Een Steunpakket voor iedereen die anders van de Machine af zou vallen!’ Gelukkig, we houden de boel draaiende. Ook veel christenen halen opgelucht adem en danken de Wetenschap. Wie protesteert dreigt van de Machine afgeknikkerd te worden (‘uitgeplugd’ – dr. P.J. Visser). Zo ver is het nog niet, maar codewoord ‘2G’ voorspelt weinig goeds.De Machine is een kwaad. Ze maakt kapot wat van God is.
Er zijn protesten. Het Vaccin gaat nooit werken, of het levert enge ziekten op. Sommigen wijzen op andere onderdelen van de motor: ‘Verhoog de IC-capaciteit!’ Of ze komen met een jerrycan Ivermectine aandragen: ‘Giet dit er in!’ Hoe kritisch ook op de mainstream-Ingenieurs, ook de demonstranten willen graag met de Machine mee!
Lezen
Juist daarom moeten we kritischer worden op onszelf. We leven in een vreemde tijd maar zijn kinderen van onze tijd. Om dat in te zien helpt het internet ons vaak maar matig. Filmpjes bevestigen ons in ons eigen gelijk. Zijn doordrenkt zijn van de tijdgeest. Vluchtig. Vaak tenminste.
Kijk daarom dieper, denk dieper, ga lezen. Juist boeken die geschreven zijn vóór de waan van onze dag. Neem een boek uit 1932: Aldous Huxley, Brave New World. Ineens snap je wat er eigenlijk aan de knikker is met onze liefde tot digitale speeltjes, en wat er gaat gebeuren als het universele 3D-paradijs (MetaVerse) wordt uitgerold. Of een boek uit 1943: C.S. Lewis, The Abolition of Man. Dan valt het kwartje waarom de genderideologie zo populair en zo’n probleem is. Zulke klassieke boeken hebben het niet over de buitenkant van onze tijd (2G, of 5G) maar over de binnenkant.
Ook nieuwere boeken helpen. Zoals de bestseller Homo Deus van Noah Y. Harari . Deze atheïst laat je snappen waarom ‘gezondheid’ zo’n religie is geworden. Indrukwekkend vind ik Bekentenis van een afvallige mileuactivist van Paul Kingsnorth. Bijna twee jaar geleden is hij christen geworden, maar al jaren eerder kwam hij tot een diep besef van de vernielzucht van de moderne mens, zelfs als die zegt de wereld te willen redden. (Ook de klimaattop in Glasgow laat de Machine voortdenderen.) De christelijke nieuwsbrief die je ook echt leest!
God
De Machine is een kwaad. Ze maakt kapot wat van God is. De natuur wordt gesloopt, de ziel verdwijnt, de eeuwigheid raakt achter de horizon, relaties worden doorgesneden. We vernielen tot we aanbelanden in het rijk van de antichrist. Waarom maakt de Vooruitgang ons dan toch zo blij? Waarom willen we, al is het dan niet bovenop, toch met de Machine meeliften?
Omdat ze ons zo veel belooft. De Machine vervult weliswaar niet onze behoefte maar beantwoordt wel aan onze begeerte. Problemen die we nu ervaren zullen straks zijn opgelost. En anders kun je ze in elk geval vergeten. Misschien is stráks de ellende voorbij…!Een paradijs zonder God. Daardoor lijkt ze, eerlijk bezien, meer op de hel dan op de hemel. Net als ons hart van nature.
De Machine is ook populair omdat ze ons zo goed past. De Machine is zo groot dat ze God overbodig maakt. We hadden altijd al problemen met Hem, maar hadden Hem wel steeds nodig. Dat is nu bijna voorbij. Wij mensen gaan de wereld redden, naar onze hand zetten, leuker maken. Zo niet in het echt dan wel virtueel. Dus de Machine moet in elk geval zorgen voor genoeg elektriciteit, gadgets en vrije tijd. Dan komt het paradijs binnen handbereik.
Kleinigheidje: een paradijs zonder God. Daardoor lijkt ze – eerlijk bezien – meer op de hel dan op de hemel. Niet zo vreemd dat dit bij ons aansluit, want ons hart lijkt van nature ook meer op de hel dan op de hemel. Juist dat moet ons kritisch maken. Corona biedt een venster op de toestand van de wereld én van ons hart. Hoogmoedig, afgodisch, verloren. We moeten nodig leren dat we mensen zijn (Ps. 9:21) en dat de Heere God is.
En nu?
Dit moeten we eerst maar eens onder ogen willen zien. Kritischer worden op de wereld die graag misleidt en op ons eigen hart dat graag misleid wordt. En dan ook: niet meedoen. Niet langer de Vooruitgang aanbidden, niet langer benzine gieten in de motor, niet langer leven in een illusie. Soms misschien wat zand in de motor strooien. Misschien zelfs kijken of je de Machine los durft te laten (uitpluggen)… Een stap terug doen, een eenvoudig leven zoeken, leren dat er eigenlijk maar een paar dingen echt belangrijk zijn. Een mens uit één stuk zijn. Leven met God. In Zijn schepping je plaats innemen. Zijn kinderen liefhebben. Voor je naaste zorgen. De rest is vaak ballast en in elk geval bijzaak.
Juist zonder ballast kun je hier op aarde al iets van de hemel ervaren. En… anderen daarvan iets laten zien. Jongeren zijn uit balans, veel mensen in de wereld ook. Ook onder ongelovigen voelen velen dat er iets mis is, maar zij hebben geen antwoord. Paul Kingsnorth zag het probleem maar had geen antwoord. Hij voelde een grote Afgrond. Totdat hij, twee jaar geleden, door Christus gegrepen werd. Komen zulke zoekende, kritische zielen in Nederland christenen tegen die niet geloven in de Vooruitgang van de Machine maar in de Toekomst van het Rijk van God?
Ds. M van Reenen is predikant van de Hersteld Hervormde Kerk in Oldebroek en schrijft maandelijks een column voor CIP.nl.
Je hoeft niet elk standpunt van iemand te delen, om toch diep respect voor iemand te hebben.
Ik doe er verder het zwijgen toe. Ik is Jan B. Hommel en dit staat op zijn website: https://janbhommel.nl/solidariteit/
Ds. Van Reenen, met zijn toestemming:
Bij de tijd: échte solidariteit
Premier Rutte riep de kerken op, solidair te zijn met de rest van Nederland. En daarom dus de tweede kerkdienst te laten vervallen of in elk geval naar voren te schuiven. Nu, uiteraard is er in veel gevallen niet zo veel op tegen om een middagdienst te houden – dat doen we in Oldebroek al sinds mensenheugenis. Maar de oproep geeft vragen.
Als kerken écht solidair zijn met de rest van Nederland, dan sluiten ze de deuren… Immers, veel Nederlanders vinden (orthodoxe) religie verderfelijk, ze vinden dat we kinderen indoctrineren. ’s Morgens, ’s middags of ’s avonds, dat maakt dan natuurlijk niet uit. Zo denkt ook premier Rutte er over, afgaande op hoe hij afgelopen voorjaar zei dat het afwijzen van homoseksuele relaties niet past bij het land zoals hij dat wil hebben.
Opmerkelijk is het ook, dat er in de Tweede Kamer door heel wat partijen (o.a. het CDA) gepleit werd voor het gaande houden van jeugdsport in de avond, terwijl er in diezelfde kamer geen lans gebroken werd voor kerken. Ook het CDA is kennelijk inmiddels zo ver dat sport als meer essentieel wordt gezien dan kerkgang.
Het meest wrang echter vind ik de oproep voor solidariteit vanwege het feit dat hetzelfde kabinet juist solidariteit doorbreekt, namelijk door het beleid rondom 3G en 2G. Een deel van de Nederlandse samenleving wordt tot zondebok gemaakt. ‘Ongevaccineerde’ – dat is voor onze overheid een vies woord geworden. Ook al hebben orthodoxe christenen al die jaren trouw (ja bovengemiddeld) belasting betaald, ook al werken er naar verhouding velen in de zorg, ook al gebeurt er veel vrijwilligerswerk – dit alles is vergeten om het enkele feit dat een fors percentage niet meedoet met de vaccinatieverheerlijking. (En zogenaamd zij zijn nu er de oorzaak van dat corona nog niet het land uit is.) In plaats van solidariteit kunnen zij wachten op uitsluiting.
Nu hoeven we daarover niet zielig te doen (al mogen we de dingen wel eerlijk benoemen). Het gaat er maar om, of voor u die niet gevaccineerd bent het echt een zaak van het geweten is en van de eer van God. In dat geval (en dan alleen) is het een klein stukje smaadheid omwille van Christus. Daarmee mag u een klein beetje solidair zijn met christenen elders in de wereld die veel meer uitsluiting ervaren.
Solidair zijn, laten we dat ook zijn met elkaar. Misschien hebt u zich wel laten vaccineren. Of u hebt een herstelbewijs. In principe kunt u dan ‘gewoon’ een zwembad of een horecazaak in. Maar zou het niet een goede zaak zijn wanneer christenen massaal zouden zeggen: ‘Ik doe daar niet aan mee? Omwille van gewetensvolle broeders en zusters die uitgesloten worden, haal ik gewoon geen vinkje. Ik zou het wel kunnen, maar uit solidariteit met mijn naaste doe ik het niet!’ Ik heb gehoord van jongeren die voor hun niet-gevaccineerde vriend de hamburger ophaalden en deze daarna samen buiten opaten. Mooi van ze! Je laat elkaar niet vallen. We zien (als het goed is) om naar kwetsbaren en eenzamen. Laten we dan ook omzien naar hen die zich buitengesloten gaan voelen. Laten we elkaar vasthouden.
Solidair zijn – eigenlijk is dat woord Bijbels gezien te mager. Maar als we het dan toch gebruiken, laten we het dan doen met het oog op Hem Die volkomen solidair was. Hij is ‘Zijn broederen in alles gelijk geworden, uitgenomen de zonde’. Hij heeft Zichzelf beperkingen opgelegd, Hij heeft Zichzelf vernederd, Hij heeft alles er voor over gehad, om daar te kunnen komen waar wij zijn. Alleen niet om ons daar te laten! Maar juist om ons daar vandaan te kunnen halen. Daarom was Zijn nederige geboorte meer dan solidariteit. Het was liefde. Opzoekende en verlossende liefde. Die solidariteit, die diepe liefde toont Hij opnieuw aan het Heilig Avondmaal. Waar Hij de Gastheer wil zijn, aan één tafel wil zitten met voormalige vijanden die nog steeds zo veel schuld bij zichzelf ontdekken.
Wie iets leert kennen van dit geheim kan niet anders dan liefhebben. Aan zijn naaste denken, met die ander optrekken, proberen hem het beste te geven. Onderling in de gemeente (vandaar de tafel, waar we gezamenlijk aan zitten) én naar buiten toe.
Daarom zou het een armzalige vorm van solidariteit zijn om een kerkdienst te stoppen. Veel meer solidair is het, wanneer we als kerken onze deuren wijd open zetten. Veel beter is het ook om wat we in de kerk mochten ontvangen in het verdere van de week uit te delen. Zoals Christus in deze wereld kwam, zo moeten we dan ook de wereld in, de naaste opzoeken in zijn hopeloosheid, angst, armoede. Juist in deze tijd van verwijdering en verwarring hebben we een heerlijke Boodschap mee te delen. Hopelijk zijn daarom kerken die na 17:00 nog open zijn geen gesloten bastions maar open hulpposten. En als mensen met hun ziel onder de arm lopen omdat ze ’s avonds nergens terecht kunnen, wie weet treffen ze dan nog ergens een kerk aan waar verlorenen welkom zijn…
Wil je meer weten over dit onderwerp?
Kijk op: https://www.dinekevankooten.nl/tag/politiek/
Voor een overzicht kijk op: https://www.dinekevankooten.nl/archief/overzicht-great-reset-corona/