Het christendom zindert van de seksualiteit
“De liefde is mijn drijfveer en zoektocht in het leven. Wij zijn allen eenzaam op aarde gekomen en zoeken naar iemand die ons respecteert, ons aanraakt, ons omarmt. We zoeken naar de persoon die ons optilt en die wij kunnen optillen. Dan gaat het leven stromen; dan komt het leven op gang. Liefde en seks kussen ons wakker. Geniet daar ten volle van.” Nieuwwij stapt in bed bij Geert Kimpen, auteur van onder andere Rachel of het mysterie van de liefde en De kabbalist, en ontrafelt het mysterie van de liefde.
auteur: Tanja van Hummel
datum: 8 augustus 2016
website: https://www.nieuwwij.nl/interview/christendom-zindert-seksualiteit/
De liefde is een terugkerend thema in je werk. Waardoor fascineert dit thema je zo?
“Mijn hele leven is de liefde al mijn drijfveer, maar tegelijkertijd is het ook mijn zoektocht. Het is het verlangen naar liefde dat mij voortdrijft. Als mens kom je eenzaam op aarde, maar wij zijn niet geschapen om alleen te zijn. We zoeken naar de ander die ons respecteert, die ons aanraakt, die ons optilt en waarvoor wij hetzelfde willen doen. Als je die persoon hebt gevonden, wordt het leven pas echt op gang gebracht.”
Binnen het christendom rust er een taboe op seksualiteit. Hoe rijm jij de zoektocht naar liefde en God met elkaar?
“Liefde is altijd belangrijk geweest in mijn leven. En hoewel ik katholiek ben opgegroeid, was het niet zo dat ik in een totaal seksloze wereld leefde. In dit milieu kon ik wat ik voelde voor de liefde echter niet goed duiden. Dat lukte me pas toen ik de Kabbala, joodse mystiek, in handen kreeg. De Kabbala staat vol met seksuele symboliek over man en vrouw. En in tegenstelling tot het christendom, is dit totaal niet beladen. Liefde en seks worden juist gepresenteerd als een geschenk van de schepping. Als je de liefde ten volle bedrijft met je partner, kus je elkaar als god en godin wakker. Er gaat dan zoveel levensenergie stromen, dat je ten volle in je kracht komt te staan en begint te stralen. En die kracht, die gevoed wordt door de wetenschap dat je geliefd bent en begeerd wordt, zorgt ervoor dat je je eigen primaire behoeften overstijgt en je open stelt voor de wereld.
Hierin speelt God een belangrijke rol. Allereerst is de goddelijke liefde aanwezig als de partners elkaar volledig lief hebben, als ze dus zowel van elkaars mooie als slechte kanten houden. Ten tweede ervaar je God als je door de seksuele energie boven jezelf uitstijgt en je één wordt met het universum.”
Het christendom is voortgekomen uit het jodendom. Hoe kan het dan dat seksualiteit zo’n taboe geworden is binnen het christendom?
“Seksuele rituelen zie je veel in de oude vormen van religie. De tempel in Jeruzalem, de tempel die zo belangrijk is voor de joden en waar Jezus ook kwam, was een seksuele plek. In de tempel waren hoge priesteressen die door seksuele riten mannen volledig mens lieten worden. Ook het oerchristendom, het christendom tot aan de vierde eeuw na Christus, kende seksuele rituelen voor mannen en vrouwen. Hierbij kwam een enorme kracht in de mens vrij die als een goddelijke kracht werd geïnterpreteerd.
Met de komst van de kerkvaders veranderde dit. De kerkvaders hebben de eerste theologie van het christendom geschreven en leggen sterk de nadruk op ascese. Zij beschouwen seksuele verlangens als funest voor de christelijke moraal. Waarom deze verandering is opgetreden? Ik vermoed doordat de kerkvaders die deelnamen aan de seksuele riten, enorm geschrokken zijn van de kracht die deze riten in hen losmaakten. Ze keerden zich, denk ik, toen af van de seksualiteit en veroordeelden het als iets slechts.”
Maar de mens is toch een seksueel wezen. Is zo’n taboe houdbaar?
“Alles wat verboden is, is bloedspannend. Het christendom zindert van de sensualiteit. Kijk bijvoorbeeld naar de christelijke kunst. Jezus hangt halfnaakt aan het kruis, Maria Magdalena toont één ontblote borst. Het zijn vrome taferelen, maar ze zitten vol met sensuele elementen. En ik kan me herinneren dat in het klooster waar een tante van mij non was, de seksualiteit van de muren afspatte.”
Hoe moeten we ons voorstellen dat de seksualiteit van de muren afspat?
“In dat klooster van mijn tante traden meisjes in die vervolgens een poos totaal geen contact mochten hebben met de buitenwereld. Pas later was contact weer toegestaan. Ik kwam als achtjarig jongetje in dat klooster en je voelde gewoon de seksuele spanning hangen. Dat was niet pervers, maar je merkte het gewoon door hoe mijn tante me omarmde bij een begroeting. Daar sprak zoveel liefde uit, zoveel genegenheid. Het was een hunkering naar een lichaam tegen het hare.
Maar ook op school merkte je het. Ik ben opgegroeid in katholiek België. In mijn tijd waren er nog meisjesscholen die onder leiding van nonnen stonden en jongensscholen onder leiding van priesters. Het was algemeen bekend dat priesters vaak seksueel gefrustreerd waren en dat een groot gedeelte pedoseksueel was. En ja, ook ik heb op schoot gezeten bij priesters die je probeerden aan te raken of te masseren. Maar de meeste jongens maakten hier geen big deal van. We waren creatief in dit beleefd afwijzen. Het hoorde erbij. Bovendien zag ik dit ook niet als misbruik. Als kind voel je toch wel goed aan wanneer iets amicaal of seksueel is.”
Was je daarom verbaasd over de commotie rondom de misbruikschandalen binnen de katholieke kerk?
“Ja. Nu is er veel gedoe rondom die misbruikschandalen. Opeens komt het naar buiten. Maar hé, we hebben het altijd al geweten. Ik heb grote moeite met “Ich habe es nicht gewüsst” (uitspraak van toenmalig kardinaal Simonis, red.).
Maar begrijp me niet verkeerd; ik wil het misbruik niet goedpraten. Ik vind het simpelweg hypocriet om nu te doen alsof we van niets wisten.”
Nu het christelijke taboe op seksualiteit in onze samenleving is weggevallen, is onze samenleving geseksualiseerd. Op billboardreclames zien we sexy lingerie, pornografie is met een paar klikken op het beeldscherm en bij de drogist kun je seksspeeltjes kopen. Maar dit lijkt een heel andere seksualiteit te zijn dan de seksualiteit waar jij het over hebt. Wat is het verschil?
“Tegenwoordig wordt seksualiteit als iets mannelijks gezien. De man wil seks, steekt zijn pik erin, ejaculeert en valt daarna als een blok in slaap. Dit is een nogal platte vorm van seks: snel en energie verslindend.
Binnen de mystiek en ook in de Kama Sutra wordt seksualiteit als een vrouwelijke kracht opgevat. In de Kama Sutra staat bijvoorbeeld dat de vrouw de kracht van tachtig vrouwen in zich heeft en dat de man deze kracht moet wakker kussen. Dat lukt alleen als de man de vrouw laat genieten en niet als een gewond dier na de ejaculatie in slaap valt. En kabbalisten geloven bijvoorbeeld dat ze op sabbat na twaalf uur ’s nachts de liefde met elkaar moeten bedrijven op zo’n manier dat ze in elkaar de goddelijke kracht opwekken waardoor ze boven zichzelf uitstijgen en één worden met het universum.”
Zo’n goddelijke beleving van seksualiteit klinkt prachtig, maar het vooronderstelt wel dat je je partner hebt gevonden. Hoe vind je de ware?
“De Kama Sutra zegt dat we in ons leven drie paden bewandelen: het pad van Artha, het pad van Kama en het pad van Dharma. Op het pad van Artha vind je je levensbestemming, je doel in het leven. Als je dat doel gevonden hebt, kun je zelf de liefde en levensenergie gaan ontwikkelen. Ikzelf wilde bijvoorbeeld heel graag schrijver worden. Ik durfde het alleen niet. Pas op mijn veertigste ben ik gaan schrijven, maar dat maakte toen een enorme vreugde en levensenergie in mij los.
Op het moment dat je je levensbestemming hebt gevonden, ben je in staat om de ander die hetzelfde pad als jij bewandelt, te herkennen. Je ziet in de ander de grote missie en herkent de potentie. En dat stelt jullie dan in staat om elkaar groot te maken. Je kunt namelijk de potentie aanboren en helpen verwezenlijken.
Een ander pad is het pad van Kama. Dit is de weg waarop je de seksualiteit ontdekt; waarop je de minnaar/minnares bent. Dit helpt je om op het pad van Artha je partner goed te plezieren.
En tot slot is er het pad Dharma, het pad van de wijsheid. Dit pad bewandel je vaak later in je leven als je de opgedane levenswijsheid doorgeeft.
Je moet dus een deel van deze paden bewandeld hebben voordat je de ware kunt herkennen.”
Dus rare sprongen, zoals een chemicus die kok wordt, of een regisseur die schrijver wordt, zijn uitingen van liefde?
“Zo zou je het kunnen zeggen, ja. Die rare sprongen worden uit lijfsbehoud gemaakt. Het is of levend dood zijn in je vorige baan of voor het leven kiezen. Want op het moment dat je je passie volgt, begint de levensenergie te stromen. Je voelt dat lichamelijk, maar ook geestelijk. Het is de weg naar Verlichting. En ja, seks waar je ten volle van geniet, heeft eenzelfde effect.”