Heelheid
Het handboek van Phoenix Opleidingen Utrecht PASSE-PARTOUT staat vol met begripsomschrijvingen. Begrippen die in mijn vak als coach gebruikt worden en in de persoonlijke ontwikkeling van mensen noodzakelijk zijn, ter bevordering van het bewust-zijn en gewaar-zijn. Het boek is zorgvuldig geschreven door mijn leermeesters Wibe Veenbaas, Morten Hjort, Mirjam Broekhuizen en Mirjam Dirkx. (871 pagina’s, ISBN 9789081989244, april 2019, te bestellen bij: Phoenix Opleidingen Utrecht).
Hier uit dat boek overgenomen wat er geschreven staat over HEELHEID. (pagina 313 t/m 315)
DEFINITIES
Heelheid is een staat van zijn waarin je jezelf als een eenheid ervaart.
OMSCHRIJVING
“Ik heb liefder een heel mens dan een goed mens” Carl Jung
De ervaring van heelheid is de ervaring in overeenstemming te zijn met jezelf; je ervaart jezelf als een samenhangerns geheel. Er is een innerlijke, vredige rust; niets hoeft anders te zijn dan het is. De ervaring van het leven is zoals het is en ik ben zoals ik ben, komen hier samen. De tengehanger van deze ervaring is onrust; je ervaart afsplitsing, verdeeldheid, innerlijke tegengestelde gevoelens, twijfel en disbalans en mist het gevoel van samenhang, van bestemming of bestemd zijn.
HEELHEID ALS UITGANGSPUNT IN HET BEGELEIDINGSWERK
Heelheid is een van de uitgangspunten bij Phoenix. Het is zowel een vooronderstelling als een leidraad die je op koers houdt. Het gaat over het proces van datgenen wat je aantrof steentje voor steentje aannemen. Over het inforporeren en integreren van dat wat is, telkens weer. Inclusief je voor- en achterkant, kwaliteiten en schduw, gave en opgave. Carl Jung noemde dit proces het individuatieproces: een in principe natuurlijk verlopend innerlijk transformatieproces waarin een mens tot een individue uitgroeit, een totaliteit. Totaliteit betekent hier: een synthese tussen het bewuste en het onbewuste. Indivudatie is het zo volledig mogelijk verwerkelijken van wat er in je zit.
“Dit individuatieproces beantwoordt eigenlijk aan de natuurlijke logo van het leven, waarin het individu datgene wordt, wat het altijd al was.” Carl Jung
Heelheid heeft dus te maken met het aannemen van delen van je persoonlijkheid, van je fusies en splitsingen. Het gaat ove rhet nemen van je geschiedenis, de resonantievelden waar je uit voorkomt en je instinctieve bewegingen. Heelheid is geens status quo, maar eerder een levensroep die we in verschillende fases tegenkomen. Iets in ons roept tot heelheid; dat kan een innerlijke crisis zijn, een relatiecrisis of een harde confrontatie met de werkelijkheid. In dit proces is de val in de nacht nodig om een glimp op te kunnen vangen voorbij de grenzen van je persoonlijkheid. Dit vraagt om herhalende ontmoeting, hechting, holding en containment van jou als begeleider. Je eigen ervaringen rondom de val en de nacht zijn je hierin tot gids.
HEELHEID EN ONTWIKKELING
Wanneer je geboren wordt, ben je nog verbonden met de eenheid. Tijdens het proces van volwassen wroden, wordt deze verbinding langzaam vager en kom je in de wereld van de dualiteit terecht. Je kinderpsyche probeert een goed functionerend ego te ontwikkelen in antwoord op de werkelijkheid zoals jij deze aantreft in je nest van herkomst. De persoonlijkheid wordt geboren en de basis voor het masker ontstaat; je eerste poging om tot uitdrukking te brengen wie je bent, op een manier die aanvaardbaar is voor de wereld waarin je opgroeit. In je persoonlijkheid kun je niet anders dan afsplitsen: dit ben ik wel en dat ben ik niet. Zo raak je meer of minder vertrouwd met de verschillende zijden van de polariteiten, zoals licht en schaduw, mannelijk en vrouwelijk, schuld en onsculd, groot en klein, binnen en buiten, boven en onder, goed en fout. Later, doorgaans ind e tweede helft van het leven, vraagt deze verdeeldheid om integratie. Het vertrouwd raken met de minder bekende zijde van de polariteit, werkt verruimend. Het is een leerproces dat keer op keer doorlopen moet worden.
HEELHEID EN GROEI
Groei ligt ind e natuur van de mens besloten, je kunt onmogelijk niet groeien; iedereen bezit het potentieel en de gedrevenheid tot ontwikkeling en groei. Je ontwikkelt je binnen de omgeving die je aantrof, demogelijkheden die die omgeving je bood en jouw reacties hierop. GRoei kan ook stagneren. Sterke bindingvormende imprints kunnen in latere levensfasen de kop opsteken. Deze stagnaties zijn te herkennen waar de gezonde groeicyclus van hechten, losmaken, toenaderen en openieuw hechten zich niet kan voltrekken. De groei-energie trekt zich terug naar de periode, de gebeurtenis en de relatie waarin zij gebonden is geraakt en stagneerde: gebonden energie stroomt niet. GRoeistagnatie rondom bindingen wordt door de generaties heen doorgegeven. DE indingen zijn dan niet gebasserd op je eigen ervaringswereld, maar opgepikt vanuit het groepsgeweten. Het leren kennen van deze nog onbewuste geschiedenis en die van je (voor)ouders biedt de mogelijkheid om delen die uitgesloten zijn geraakt opnieuw in te sluiten en op hun plek te laten komen. ZO kun je weer heelheid ervaren.
HET GEBROKENE ALS TOEGANGSPOORT TOT HEELHEID
De plek van de verwonding is de plek van de bevruchting
Heelheid gaat ove rjezelf erkenenn emt alles wat er is: vreugde en verdriet, extase en pijn, verlangen en verraad. Daarvoor meot je langs het gebrokene, langs de plek van de verwonding. Zolang je jezelf beschermt tegen de pijn van het gebroken zijn, blijf je afgescheiden, uit de eenheid. Als je het gebrokene in ejzelf aanneemt, kunnen de afsgsplitse delen in jezelf izch verbinden met je al ontwikkelde kwaliteiten. Bijvoorbeeld: iemand wiens vader op jonge leeftijd plotseling is vertrokken, heeft zich staande weten te houden doro veel op eigen rkacht te doen. Hij heeft zich op jonge leeftijd – noodgewongen – afgelsoten van zijn gevoelens van paniek en eenzaamheid om door te kunnen in het leven. Wanneer hij later deze gevoelens alsnof leert aannemen, zal hij winnen aan persoonlijke gewicht. Naast contact met zijn eigen voorwaartse kracht komt er ook contact met zjn eigen angst en eenzaamheid. Daarin wordt hij betrouwbaar voor anderen. De verwonding is niet langer en te mijden plek. Het aannemen van het gebrokene is de toegangspoort tot heelheid.
HEELHEID EN PLEK
De ervaring van heelheid heeft veel te maken met plekbesef en inordening. Afgesneden van (eendeel van ) je geschiedenis fo ertegen vechtend, is het niet eenvoudig om heelheid te ervaren. Ieder van ons kent echter ervaringen rondom van je pek af zijn. Wanneer er in je nest of in je geschiedenis zaken speelden waardoor afgrenzing lastig was, zoals trauma, ziekte of onverwerkte rouw, is het lastig om stevig verankerd op je plek te blijven. Je loyaliteit en je magische leifde trekken je naar de lege gaten in je nest, de plekken waar de ander machteloos staat. Of een trauma makt dat je je afwendt van een deel van ejzelf je jezelf opsl=plitst. Door te elren over plek en ordening leer je zowel aan te nemen wat jou toekomst als daar te laten wat niet voro jou bestemd is. Je leert je eigen lot en bestemming te onderscheiden van het lot van je ouders en voor ouders. Doro je wonden te verzorgen, je eigen magische liefdesbeweging onder ogen te zien, het lof van de ander te respecteren en de leifde die er voor je is werklijk tot te laten, ontstaat er rust rondom je eigen plek.
HEELHEID EN GENEZING.
Genezing heeft betrekking op ziekte en gezondheid. Genezing is beter worden of beter mken (doen) herstellen. Mensen kunnen helen en niet genezen; mensen kunnen genezen en niet helen. Heelheid garandeert geen genezing, maar biedt wel een goede conditie voor genezing. Als je vanuit het perspectief van heelheid en genezing kijkt naar het identiteitsniveau, kan je zeggen dat heelheid te maken heeft met herstel van verbinding. Heelheid vraagt om datgene wat uit verbindin gis geraak, terug in verbinding te brengen.
Dit hoofdstuk is te lezen in het boek PASSE-PARTOUT te bestellen bij: Phoenix Opleidingen Utrecht