Drie stappen vooruit, twee stappen achteruit
Het leven zelf is altijd drie stappen vooruit en twee stappen achteruit. We begrijpen het punt en dan verliezen we of twijfelen we eraan. Daarin weerspiegelt de bijbelse tekst ons eigen menselijke bewustzijn en onze reis. Het is onze taak om te zien waar de teksten met drie stappen voorwaarts naartoe gaan (steevast richting genade, eenvoud, inclusie, geweldloosheid en vertrouwen) en de twee achterwaartse teksten te herkennen (die meestal gaan over wraak, uitsluiting, een nogal bekrompen en onzekere god. wet over genade, incidentele boven inhoud en techniek boven werkelijke relatie).
auteur: Richard Rohr
datum 22 februari 2016
website: https://cac.org/three-steps-forward-two-steps-backward-2016-02-22/
vertaling: Dineke van Kooten
De Bijbel is een bloemlezing van veel boeken. Het is een verslag van de ervaring van mensen met Gods zelfopenbaring. Het is een verslag van onze zeer menselijke ervaring van de goddelijke indringing in de geschiedenis. Het boek is niet uit de hemel gevallen in een mooi pakket. Het is geschreven door mensen die naar en naar God probeerden te luisteren. Ik geloof dat de Geest het luister- en schrijfproces leidde. We moeten ook weten dat mensen altijd ‘door een donker glas’ kijken. . . en alle kennis is onvolmaakt ”(1 Korintiërs 13:12). Gebed en geduld rond zulke menselijke woorden zullen ons nederig houden en ons zoeken naar het ware Levende Woord, en dat is precies hoe de Geest altijd onderwijst (1 Korintiërs 2: 10,13). Dit is wat het betekent om iets “contemplatief” te weten.
We moeten erop vertrouwen dat er in de Bijbel een ontwikkeling is van het menselijk vermogen tot goddelijke wijsheid en menselijke reactie. We moeten eerlijk zijn en erkennen dat zaken als polygamie, slavernij, genocide, marteling, racisme, seksisme, steniging en verminking van zondaars – dingen die vaak volledig worden geaccepteerd in de oude tekst – ondraaglijker worden naarmate de tekst ouder wordt. God verandert niet zoveel als wij. Als gelovigen hier niet eerlijk over kunnen beginnen, zullen we de meeste toekomstige generaties verliezen aan een oprechte of met geloof vervulde bijbellezing. Veel te veel mensen hebben de bijbel al weggegooid terwijl dat echt niet nodig was. Maar ze hadden geen goede leraren om hen te begeleiden.
Door deze zich ontwikkelende ideeën heen zijn wat ik noem “de grote thema’s van de Schrift” verweven. (Dit was de titel van mijn allereerste opnames in 1973.) Ik probeer deze tijdloze, essentiële thema’s uit de tekst te halen. Mijn benadering is bijna zo eenvoudig, het is moeilijk om les te geven. Het is wat ik de “Jezus hermeneutiek” noem. (Hermeneutiek is een interpretatiemethode.) Mijn benadering is, heel eenvoudig, de Bijbel te interpreteren en te gebruiken zoals Jezus deed.
Wanneer we bij de verrezen Jezus komen, is er niets om bang voor te zijn in God. De adem van Jezus wordt geïdentificeerd met vergeving en de goddelijke Shalom (zie Johannes 20: 20-23). Als de verrezen Jezus de volledige en betrouwbare onthulling is van de aard van God, dan leven we in een veilig en met liefde gevuld universum. Het is niet dat God is veranderd, of dat de Hebreeuwse God een andere God is dan de God van Jezus; het is dat we opgroeien terwijl we door de teksten gaan en onze ervaring verdiepen. Blijf bij de tekst en bij je innerlijke leven bij God, en je capaciteit voor God zal toenemen en verdiepen.
Net zoals de Bijbel ons door vele stadia van bewustzijn en geschiedenis leidt, kost het ons individueel veel tijd om verder te gaan dan onze behoefte om dualistisch, veroordelend, beschuldigend, angstig, verwijtend, egocentrisch en verdienend te zijn – en te zien zoals Jezus ziet. De Bijbel zelf is een ’tekst in barenswee’, volgens het goede inzicht van René Girard. Het weerspiegelt en brengt onze eigen menselijke beproeving in kaart. Het biedt zowel de volwassen als de onvolwassen reacties op bijna alles. Na verloop van tijd zul je bijna vanzelfsprekend het verschil herkennen tussen de tekst die vooruitgaat in de richting van de genade, nederigheid en inclusiviteit van Jezus en wanneer de tekst achteruitgaat in arrogantie, uitsluiting en wetticisme. Zelfs een kind kan het verschil zien, maar een boos persoon of iemand die honger heeft naar macht zal dat niet doen. Ze zullen elke keer de voorkeur geven aan de regressieve en gewelddadige passage.
Toegangspoort tot liefde: Verbaas me met je liefde.
VOETNOTEN::
Aangepast overgenomen uit Richard Rohr, Things Hidden: Scripture as Spirituality (Franciscan Media: 2008), 12-13;
en Richard Rohr en Joseph Martos, The Great Themes of Scripture: Old Testament, (Franciscan Media: 1988), 1.