Dirk Kruijthoff – horende doven
Hierbij het artikel van onderzoeker D.J. Kruijthoff et al. gepubliceerd in Explore (2021) 8 pagina’s
titel: Three cases of hearing impairment with surprising subjective improvements after prayer. What can we say when analyzing them?
onderzoekers: Dirk J. Kruijthoff, Elena Bendien, Cornelis van der Kooi, Gerrit Glas, Tineke A. Abma, Peter C. Huijgens
samenvatting:
Doel: het begrip vergroten van gedocumenteerde mismatches tussen ‘subjectieve’ ervaringen en ‘objectieve’ gegevens in drie gevallen van zelfgerapporteerde onmiddellijke genezing van gehoorverlies na gebed.
Methode: beschrijving van drie cases uit een grotere retrospectieve case-based studie van gebedsgenezing in Nederland. In deze grotere studie werden meerdere gerapporteerde genezingen onderzocht met behulp van zowel medische dossiers als verhalen van patiënten door middel van diepte-interviews. Een subset van drie gevallen met een dramatische subjectieve vermindering van gehoorverlies na gebed werd bestudeerd. Deze patiënten ondergingen uitgebreid aanvullend onderzoek in het audiologisch centrum van het Amsterdam Universitair Medisch Centrum. Alle gegevens werden geëvalueerd door een interdisciplinair medisch beoordelingsteam, de daaropvolgende analyse was transdisciplinair.
Resultaten: de drie casuïstiek met zelfgerapporteerde genezing na gebed toonde een duidelijke mismatch tussen subjectieve ervaringen en objectieve bevindingen. Er werden geen meetbare verbeteringen gevonden in vier verschillende audiologische testmethoden. Echter, diepte-interviews, hetero-anamnese en gevalideerde vragenlijsten bevestigden allemaal de genezingen. Het medisch beoordelingsteam kon deze genezingen niet bestempelen als ‘medisch opmerkelijk’ vanwege het ontbreken van meetbare ‘objectieve’ veranderingen, maar ze beschouwden ze wel als ‘opmerkelijk in bredere zin’. Bij deskundig overleg konden geen equivalenten van mismatches in deze mate worden gevonden. De helende ervaringen van onze deelnemers hadden betrekking op hun hele wezen met diepgaande positieve effecten op verschillende domeinen van hun leven, en een perceptie van een welwillende God die op hen inwerkte. Er was een kenmerkend patroon, door de deelnemers bestempeld als een genezing van geest, ziel en lichaam.
Conclusies: De subjectief-objectieve incongruenties die werden gevonden werden niet goed begrepen. We merkten een paradox op: de ‘objectieve’ metingen weerspiegelden het gehoorvermogen in het dagelijks leven niet, zoals ‘subjectieve ervaringsgegevens’ deden. Deze laatste konden worden ‘geobjectiveerd’ en op verschillende manieren worden gevalideerd. In feite was een scherp onderscheid tussen ‘objectief’ en ‘subjectief’ niet relevant.