Cynthia Bourgeault – Eye of the Heart – Nawoord
Het Engelse boek ‘Eye of the heart, a spiritual journey into the Imaginal Realm‘ (‘Oog van het hart, een spirituele reis naar het fantasierijke rijk’) van Cynthia Bourgeault, Uitgever Shambhala, 2020, ISBN 978-1-61180-652-6, 219 pagina’s
N.B. Alles wat op deze pagina staat is voor mijn eigen studie en niet te gebruiken noch te citeren!!
– Inleiding, Voorwoord
– Hoofdstuk 1 – Het introduceren van het denkbeeldige
– Hoofdstuk 2 – Werelden binnen werelden
– Hoofdstuk 3 – De geweldige uitwisseling
– Tussenhoofdstuk: betekenisverandering de hel rijken
– Hoofdstuk 4 – Imaginaire causaliteit
– Hoofdstuk 5 – De kunst van vormverschuiving
– Tussenhoofdstuk: een school voor de dienst van de Heer
– Hoofdstuk 6 – Imaginaire reiniging
– Tussenhoofdstuk – Alles op een rijtje
– Hoofdstuk 7 – Waar zijn we hier voor?
– Hoofdstuk 8 – De bewuste cirkel van de mensheid
– Hoofdstuk 9 – Tweede lichaam, bekwamere ziel
– Tussenhoofdstuk – Thomas en Jozef
– Hoofdstuk 10 – De tweede Rascooarno
Nawoord A.H. Almaas
TIJDENS HET LEZEN VAN DIT boek hebt u een hele reis van leren en ontdekken achter de rug. Cynthia Bourgeault heeft je meegenomen op haar eigen zeer persoonlijke reis van onderzoek naar het spirituele rijken, een onderzoek dat werd gekatalyseerd door een ontmoeting die ze op aarde had met de man die ze de Griek noemt. Het schrijven van dit boek werd haar metabolisme van deze ervaring terwijl ze probeerde haar ontwaken en inzichten in een bredere context te begrijpen. Gebruikmakend van zowel haar hart als haar synthetische intelligentie, heeft ze elementen van vele metafysische kaarten gecombineerd (Gurdjieff’s Ray of Creation, de perennialists’ Great Chain of Being, de soefi-gebieden van zijn) om een uitgebreide nieuwe constructie te creëren. En ze heeft je uitgenodigd om deze kaart te gebruiken, als je daar zin in hebt.
Het resultaat is een briljante synthese die de imaginaire wereld zowel situeert als meer betekenis geeft dan voorheen. Volgens de soefi’s is de imaginaire wereld de tussenwereld van ervaring die de fysieke wereld verbindt met de spirituele niveaus erboven. Het is waar visionaire ervaringen en ontmoetingen plaatsvinden. Je vindt deze wereld in veel traditionele leringen, niet alleen de Soefi, maar het krijgt niet altijd expliciet een plaats in het spirituele rijk. De Tibetaanse boeddhist traditie maakt gebruik van deze wereld, ook al is dat niet duidelijk in de leringen. Als je de biografieën van de grote meesters leest, zoals die van Dudjom Lingpa, zijn het meestal visionaire ervaringen en ontmoetingen met goden, bodhisattva’s en dakini’s die de lama wijsheid schenken. De soefi-biografieën beschrijven meestal spirituele verlichting en ontmoetingen met eerdere heiligen of profeten die worden ervaren door de innerlijke zintuigen van zien, horen, enzovoort. Dit is ook het geval in de Kabbalah en de christelijke mystiek.
De auteur is zorgvuldig om de imaginaire wereld te onderscheiden van die van de menselijke verbeelding en fantasie. En ze wijst op het gevaar van het door elkaar halen van de twee, een gevaar dat ik op veel gebieden zie gebeuren. De soefi’s zien een verband tussen de menselijke verbeelding en het imaginaire vermogen. Het imaginaire vermogen, bij het waarnemen van alam almithal, maakt gebruik van de menselijke verbeelding, maar brengt het naar zijn spirituele mogelijkheden om in de spirituele wereld te kijken. Dit is vergelijkbaar met het gebruik van het menselijk intellect wanneer het doordrongen is van de diamanten van de geest om spirituele werkelijkheden te kennen en te begrijpen zoals ze zijn, vrij van persoonlijke vooroordelen. Bourgeault gaat verder dan de meesten in haar kijk op de imaginaire wereld; voor haar wordt het de sfeer van spirituele ervaring op elk niveau van subtiliteit, want het is de verbinding met de hogere niveaus van de geest.
Ik vind hier veel geschenken aan de lezer en aan het spirituele discours in onze tijd. Toevallig zijn de oosterse leringen van non-dualiteit de lens geworden waardoor velen naar spiritualiteit kijken. Dit beperkt mijns inziens de spirituele beleving en de mogelijkheden van de geest. Want in deze visie wordt onze wereld, onze karige wereld, meestal gezien als een illusie of een vervormde manier om de werkelijkheid te ervaren. En die realiteit is het oneindige bewustzijn of bewustzijn dat de wereld eenvoudig manifesteert als zijn verschijning. Sommigen noemen de wereld een handige fictie. Bourgeault geeft de aardse wereld een belangrijkheid die ontbreekt in deze non-duale leringen, en op deze manier is ze een echte vertegenwoordiger van de westerse spirituele traditie. De westerse traditie, zoals we die zien in de soefi-gebieden van zijn en de vier werelden van Kabbalah, geeft deze wereld een geheel eigen realiteit en betekenis die nodig is voor alle niveaus van zijn, inclusief die van puur oneindig bewustzijn. Het is noodzakelijk, want het is het rijk dat begrijpt waarom de geest liefde, mededogen, adel, schoonheid, nederigheid, standvastigheid, geweten, enzovoort in zich heeft. Zonder mensen op aarde, waar het leven vol ontberingen is, is het moeilijk in te zien waarom de goddelijke geest zulke eigenschappen nodig zal hebben.
Ze benadrukt ook de plaats en rol van de persoon, want het is de ware persoon die de spiritueel gerealiseerde mens is die op aarde leeft. Non-duale leringen hebben de neiging de persoon te zien als de afzonderlijke ego-individualiteit en kunnen zich geen individu voorstellen die geen illusie is. Op deze manier hebben ze geen manier om te begrijpen waarom non-duale realisatie zelf wordt geïllustreerd door menselijke wezens, unieke personen die een menselijk leven leiden, ook al is hun identiteit innerlijk de uitgestrektheid van de geest.
Ook al is haar kaart weliswaar een constructie, ze is gebaseerd op ervaring en is nuttig voor het ontstaan van nieuwe spirituele verlichting. Aan het einde van het boek doet ze wat de meeste geavanceerde leringen doen. Laat de kaart los, laat het pad vallen en wees gewoon de eenvoud.
De constructie helpt ons te zien hoe spirituele verlichting een uitwisseling is, een uitwisseling, van spirituele substanties tussen verschillende rijken. Die substantie is fysiek op aarde in de gewone ervaring, maar de goddelijke geest stroomt als substanties van verschillende soorten. Dat wat we liefde, mededogen, intelligentie, wil, vergeving enzovoort noemen, zijn substanties die van de hogere niveaus van zijn naar de lagere dalen. En onze eigen beoefening, die ze in de Gurdjieffiaanse taal van bewuste aandacht en opzettelijk lijden zet, genereert energieën die door het imaginaire rijk opstijgen naar de hogere niveaus van zijn. Uit dit alles blijkt duidelijk dat alle vlakken met elkaar verbonden zijn; ze vormen een eenheid. Maar een gedifferentieerde eenheid die betekenis geeft aan wat spirituele vooruitgang betekent.
Ze laat ook zien, door haar voortdurende band met haar eens levende vriend Rafe te bespreken, dat leven en ervaring geen fysieke dood inhouden. Ze neemt hier niet deel aan de naïeve kijk op hemel en hel, maar op de geestelijke wereld met zicht en leven, waar haar vriend Rafe sinds zijn dood een paar decennia geleden nog steeds leeft, leert en lacht. En door haar voortdurende intieme band met hem krijgt ze inzichten die haar onderwijs voeden. Op de een of andere manier zijn ze één geworden, een bekwamere ziel, en door zo’n eenheid van innerlijk lichaam leren en groeien ze samen, en brengen ze een spirituele lering voort die de kostbare geheimen van de christelijke openbaring verheldert. Zij staat aan de kant van het aardse leven, en hij aan de andere kant van de dood. Naast de interessante waarheid dat twee mensen tot één ziel kunnen worden versmolten, geeft ze duidelijk aan dat het leven na de dood doorgaat. Dat we, afhankelijk van onze spirituele ontwikkeling op aarde, verschillende gradaties van vermogen hebben om na de dood te leven. Het leven gaat aan de andere kant door, en spirituele vooruitgang is zelfs soepeler en veel vloeiender.
Bourgeault benadrukt ook het belang van het ontwikkelen van een innerlijk spiritueel lichaam. Gurdjieff noemde het het kesdjan-lichaam. Dit is niet alleen de uitgestrektheid van bewustzijn, zoals non-dualisten geneigd zijn te denken, maar een individueel lichaam met een echt gevoel van individualiteit. Niet losgekoppeld van de uitgestrektheid, maar er op drukkend, heeft het een waar ik, een unieke identiteit, en kan het zich ontwikkelen tot verdere stadia van het innerlijke lichaam. Dit is een belangrijk geschenk voor de spirituele zoeker: de zoeker zal niet eenvoudig oplossen bij verlichting of dood, maar met een diepe spirituele verbranding kan een echt spiritueel innerlijk lichaam worden ontwikkeld. Zo’n lichaam kan zich helemaal ontwikkelen tot het kristallijne onverwoestbare lichaam dat Gurdjieff duidelijk heeft ontwikkeld sinds zijn dood. Dit is eigenlijk de oorsprong van enkele van de boeddhistische Mahayana-leringen. Wanneer iemand een bepaald stadium van verlichting bereikt, wordt dit in het boeddhisme boeddhaschap genoemd, het innerlijke subtiele lichaam verandert in de vajrakaya, een individueel en onverwoestbaar spiritueel lichaam waardoor men ervaart, handelt en zich uitdrukt.
De auteur heeft Gurdjieff’s Ray of Creation leven ingeblazen en illustreert hoe spirituele verlichting vordert in de westerse spirituele traditie. Maar ze heeft al deze gaven gegeven door haar verhaal te vertellen, persoonlijk en kwetsbaar, menselijk maar niet alleen menselijk. We zijn allemaal zo, mensen, maar niet alleen mensen. We zijn zowel menselijk als goddelijk, materie en geest, waarbij elk waar is en de twee onafscheidelijk. In deze tijden moeten we dit dringend weten, want de mensheid staat voor veel uitdagingen. Er is veel angst, hopeloosheid, egocentrisme en woede. En er zijn gevaren in onze omgeving die de erkenning vereisen dat onze fysieke menselijkheid, hoewel echt en kwetsbaar, niet gescheiden is van een onverwoestbare spirituele essentie. Hoe beter we onze beide kanten goed kennen, hoe effectiever en beter we kunnen navigeren door het leven, de dood en na de dood. En we kunnen ook van veel van het lijden worden verlost door het te metaboliseren, zodat onze ervaring verandert in eenheid met ons innerlijke subtiele lichaam van onverwoestbare geest.
Verder lezen – OVER DE AUTEUR