Levensgeschiedenis
Uit steeds meer wetenschappelijk-brein onderzoek blijkt dat het kennen van je levensgeschiedenis van belang is om gelukkig te worden.
Dat komt omdat het kennen van je levensgeschiedenis je bewustzijn enorm vergroot. Waardoor ik niet meer instinctief (vanuit het onderbewuste) op gebeurtenissen in mijn leven reageer, maar vanuit een bewuste keuze.
Het maken van een levenslijn, waarop je je eigen geschiedenis zichtbaar maakt, is heel belangrijk.
Luister voor verdere uitleg naar deze podcast:
WERKLIJN
Je kunt een werklijn maken:
Dit is een belangrijke opdracht, die veel tijd vergt. Deze opdracht is een rode draad door de cursus heen en helpt je op zoek te gaan naar je eigen geschiedenis, je weerstand, verwondingen en aannames. Waardoor je je bewustzijn verhoogt.
We beginnen met je werk:
Neem een groot breed vel / behangrol / flapoverpapier.
Teken daarop een lange, horizontale lijn van [-5] tot [huidige leeftijd + 5] in het midden.
Daaromheen noteer je mbv diverse kleurpennen:
- Carriere vader/moeder; broers / zussen mbt werk, voor zover je dat weet
- Opleiding: welke school / scholen / studies / opleidingen van jezelf
- Werk: welke functies bij welke bedrijven / organisaties / instellingen (ook vakantiewerk)
- Alle persoonlijke, positieve en negatieve ervaringen van het werk (arbeidsongeschiktheid)
- Aannames, tegels en overtuigingen
- Plak er symbolen / gekopieerde foto’s bij
Het zijn allemaal punten die op jouw levenslijn passen.
LEVENSLIJN
Deze lijn helpt je op zoek te gaan naar je eigen geschiedenis, je weerstand, verwondingen en aannames. Waardoor je je bewustzijn verhoogt:
Neem een groot breed vel / behangrol / flapoverpapier.
Teken daarop een lange, horizontale lijn van [-5] tot [huidige leeftijd + 5] in het midden.
Daaromheen noteer je mbv diverse kleurpennen:
- Familie: vader/moeder; broers / zussen
- Woonadressen: waar gewoond
- Kerk: welke kerk/kerken/gemeenten
- Opleiding: welke school / scholen / studies / opleidingen
- Werk: welke functies bij welke bedrijven / organisaties / instellingen (ook vakantiewerk)
- Alle persoonlijke, positieve en negatieve gebeurtenissen zoals verhuizingen, blijven zitten op school, ziektes, leuke optredens
- Noteer familie / plaatselijke / landelijke / wereld gebeurtenissen, zoals een ramp, een ongeluk, ed
- Teleurstellingen / mislukkingen
- Welke verliessituaties (letterlijk en figuurlijk)
- Aannames, tegels en overtuigingen
- Ingrijpende momenten waar je stukje bij beetje jezelf en je (een deel van je leven) bent kwijt geraakt; waar zijn de plaatsen die je moet herdenken. wat je moet eren?
- Plak er symbolen / gekopieerde foto’s bij
RELATIELIJN
Breng je vriend(inne)tjes en relaties in kaart (ongeacht de duur), incl je huidige relatie:
a) Wat heb ik geleerd/ontdekt in deze relatie (lichaam – ziel (persoonlijkheid) – geest (spirituele)
b) Wat heb ik gegeven in deze relatie (lichaam – ziel (persoonlijkheid) – geest (spirituele)
c) Wat heeft deze relatie mij gekost (lichaam – ziel (persoonlijkheid) – geest (spirituele)
d) Wat wil ik meenemen uit deze relatie (lichaam – ziel (persoonlijkheid) – geest (spirituele)
e) Wat wil ik bij deze relatie laten (lichaam – ziel (persoonlijkheid) – geest (spirituele)
f) Welke patronen ontdek ik in deze relatie? – wat maskeerden ze; wat gaven ze me; wat kostten ze me
g) Wat ben ik uit de weg gegaan in deze relatie?
h) Wat ga ik missen in deze relatie? Waarom?
i) Welke rituelen kende deze relatie?