01 – primaire bestemming (b)
Geplaatst door Dineke van Kooten op 16 januari 2011
Wat zegt dit Bijbelgedeelte mij?
Opvallend is verder dat de slang verkleint wat God geeft (de vruchten van alle bomen in de hele hof van Eden) en vergroot wat God verboden heeft (de vruchten van die ene boom van kennis van goed en kwaad), zodat de mens denkt: je mag haast niets![i]
Dan geeft Eva aan Adam een vrucht (voedsel) [ii] en Adam eet er van. Dit eten door Eva en Adam veroorzaakt de zondeval. Na het eten verandert het bewust-zijn van Eva en Adam:
1) van Gods bewustzijn naar zelfbewustzijn:
Toen gingen hun beiden de ogen open en merkten ze dat ze naakt waren. Daarom regen ze vijgenbladeren aan elkaar en maakten er lendenschorten van. [iii]
2) van zelfbewustzijn naar angst
Toen de mens en zijn vrouw God, de HEER, in de koelte van de avondwind door de tuin hoorden wandelen, verborgen zij zich voor hem tussen de bomen. [iv]
3) van angst naar schaamte en beschuldiging
Maar God, de HEER, riep de mens: ‘Waar ben je?’ Hij antwoordde: ‘Ik hoorde u in de tuin en werd bang omdat ik naakt ben; daarom verborg ik me.’ ‘Wie heeft je verteld dat je naakt bent? Heb je soms gegeten van de boom waarvan ik je verboden had te eten?’
De mens antwoordde: ‘De vrouw die u hebt gemaakt om mij ter zijde te staan, heeft mij vruchten van de boom gegeven en toen heb ik ervan gegeten.’ ‘Waarom heb je dat gedaan?’ vroeg God, de HEER, aan de vrouw. En zij antwoordde: ‘De slang heeft me misleid en toen heb ik ervan gegeten.’ [v]
Deze verandering van denken is ingrijpend. We hebben onze focus op God verloren. Onze aandacht voor God wordt afgeleid.
Nu we meer weten dan we oorspronkelijk wisten, wordt ons bewustzijn gesplitst. We worden ons bewust van de dingen waar we een relatie mee hebben, dat is met:
– onszelf
– de ander
– de wereld en met
– God.
Maar we kunnen ons maar van één ding tegelijk bewust zijn. We focussen ons op dat wat onze aandacht trekt en vasthoudt. Bijvoorbeeld: als ik me focus op dit boek, dan ben ik me minder bewust van mijn omgeving; als ik me focus op het vliegtuig in de lucht, dan ben ik me minder bewust van de wolken; als ik me focus op de muziek, dan ben ik me minder bewust van de ruimte waarin ik ben.[vi]
“Scheiding van de Tegenwoordigheid van God is wat de zondeval letterlijk inhoudt. Als gevolg van de zondeval glijdt de mensheid van Gods-bewustzijn in de hel van het ik en ik-bewustzijn.” [vii]
Uit dit veranderde bewustzijn komen weer andere zonden voort. Zichtbaar in al de verhalen door de eeuwen heen worden de zonden van: zelfbelang, zelfbehoud, zelfverheerlijking, zelfdunk en zelfoverschatting. Kortom: egoïsme. “Een egoïst is iemand die nìet van zichzelf houdt. Doordat hij niet van zichzelf houdt, is hij een zwart gat dat alles naar zichzelf toetrekt, voortdurend op zoek naar zichzelf en naar zijn bestaansrecht.” [viii] De Griekse mythologie geeft daarvan een goed voorbeeld in het verhaal van Narcissus.[ix]
[i] Willem de Vink, Hoofdstuk 8 “Bedreigde generaties” in “Groeiboek 2: ‘Gods Vaderhart voor generaties’”, Proclama/Groei, Doorn, www.groei.org., 128 pag., ISBN 90-6534-041-6, p. 52
[ii] Genesis 3: 6b (NBV-2004)
Ze plukte een paar vruchten en at ervan. Ze gaf ook wat aan haar man, die bij haar was, en ook hij at ervan.
[iii] Genesis 3: 7 (NBV-2004)
[iv] Genesis 3: 8 (NBV-2004)
[v] Genesis 3: 9 t/m 13 (NBV-2004)
[vi] Met dank aan Pauline Skeates. Pauline is werkzaam als therapeut en heft al vijtien jaar ervaring met Refocusing. Zij is directeur van Insight Counselling Services, een christelijk counseling organisatie in Ponsonby (Nieuw Zeeland). Zij geeft op een integrale manier therapie, zowel aan groepen als individuen. Haar specialisatie is: het innerlijk kind als allerlei angststoornissen. Pauline reist sinds 7 jaar door tal van landen om trainingen te geven aan pastorale hulpverleners therapeuten in Refocussing Therapy. Ik ontmoette haar in april 2007 tijdens zo’n training in Antwerpen. Zie ook haar website: http://www.insightcounselling.co.nz/
Refocussen is een manier van vragen stellen waarbij men toegang krijgt tot diepere kwesties op een veilige en effectieve manier. Het stellen van deze vragen kan God’s karakter openbaren. Nieuwe perspectieven ontstaan in istuaties waarin men ogenschijnlijk gevangen zit. Diepgaande veranderingen kunnen daardoor plaatsvinden.
[vii] Leanne Payne, “Gods tegenwoordigheid geneest”, [vert. uit het Engels: Martin Tensen], 2002, 3de druk, ISBN 90 297 1439 5 Kampen : Kok, of ISBN 90 70092 77 8 Gent : Carmelitana, 256 p 22 cm, Met lit. opg, Vert. van “The healing presence.” – Wheaton : Crossway Books, cop. 1989, p. 48
[viii] Walter Trobisch, “Leen mij je ogen; twee boeketjes voor een gelukkiger leven met jezelf en met de ander”; [vert. uit het Duits door P. van Antwerpen … et al.]; 1976 ; ISBN 90 242 1726 1; Kampen : Kok; 78 p 21 cm; Vert. van “Liebe dich selbst en Kleine Therapie für geistliche Durststrecken.” – Wuppertal : Brockhaus p. 11
[ix] Leanne Payne, “Het gebroken beeld; de zoektocht naar de seksuele identiteit”; [vert. uit het Engels: Martin Tensen]; 2000; ISBN 90 70656 99 X; Driebergen : Navigator Boeken; 187 p 21 cm ill; Met lit. opg; Vert. van “The broken image.” – Grand Rapids, MI : Baker Book House, 1995, p. 52