Anastasia Kellermann laat vanuit 2Lead4Us het verschil zien tussen mannelijk en vrouwelijk leiderschap. Het Sustainable Leadership model, het 4USTM model is een leerproces dat leiders faciliteert om duurzaamheid te integreren in hun werk en in de kernactiviteiten van de organisatie, door middel van ‘duurzaam leiderschap’.
De verschillen in competenties zijn:
Mannelijke duurzame competenties
|
Vrouwelijke duurzame competenties
|
HOOFD
- analytical – analytisch
- strategic – strategisch
- self-management – zelfsturing
- delivery results (quick wins) – (korte termijn) resultaat gericht
- focus – focus
|
HOOFD
- long term focus – lange termijn focus
- global conscience (aware of needs of others) –
- creativity (life giving) – creativiteit
- resource planning and organization – plannen en organiseren
|
HART
- stressproof – stresbestendig
- courage – durf/lef
- (self) confidence – (zelf)vertrouwen
- persistence – doorzetten/volhouden
|
HART
- passion – passie
- humility – bescheidenheid
- servant heart – dienend hart
- human awareness, intuition – menselijk bewustzijn en intuitie
- openness and attentive to others – open en opmerkzaam naar anderen
|
HANDEN
- goal oriented networking – doelmatig netwerken
- directing – sturend
- initative – initiatief nemen
- convincing – overtuigend
- negotiating – onderhandelen
- (self) promoting – zelf promoten
|
HANDEN
- interpersonal relationships – interpersoonlijke relaties,
- building collaborative partnerships – bouwen van win win samenwerkingen,
- taking care or nurturing – zorgen voor
- empathy/active listening – emapthie/actief luisteren,
- adaptability – flexibel reageren
- reciprocity – wederkerigheid
|
HABITS
- structure a team or department – opzetten teams/afdelingen
- accountability – controleren (om bij te sturen)
- action driven- actiegericht
- visibility – zichtbaarheid
- resilience – weerbaarheid.
|
HABITS
- empowerment – empowerment
- Inclusiveness – inclusiviteit
- building teams – teams bouwen
- multi-tasking – veel taken tegelijk
- control in order to compliment- controleren (om bij te complementeren)
|