Klassieke Kabbalah
0. De klassieke KABBALAH
Geplaatst op 5 juli 2011 door resoundeffects
Kosmogonie, Theosofie, Joodse Mystiek, Metafysica, esoterie, de Levensboom, schema’s, numerologie, een helende, holistische levensfilosofie, systeem…..de Kabbala omvat het allemaal. De sacrale mysteries van de Kabbala waren eens voorbehouden aan de wijzen van iedere generatie die ‘zij die zichzelf kenden’ genoemd werden. In onze tijd wordt het meer en meer als ieders geboorterecht beschouwd om hiermee kennis te maken.
auteur: Gabriele van Doorn
datum: 5 juli 2011
website: https://soledadmorena.wordpress.com/2011/07/05/de-klassieke-kabbalah/
Volgens de Kabbala werd het Universum tot stand gebracht door God, omdat God Zichzelf wilde aanschouwen. Het is de Taak van de Kabbalist zegt de Kabbala, om God hierbij ook verder te helpen: door bewust te leven, dus in de wereld te staan, niet erboven, niet erbuiten. Kabbala gaat over de Kenmerken van het Goddelijke (weergegeven in de levensboom), over de samenhang van de vier niveaus van het bestaan (weergegeven in de Jakobsladder) en over de bestemming van de mens als Mens.
Mijn eerste Tutor onderwees en wijdde mij in volgens de Toledo/Cordovero Traditie, doch op een gegeven moment koos ik ervoor om verder te gaan met de Christelijk-Judaïsche Kabbalah en kwam in aanraking met de zienswijze en ervaringen van Dion Fortune, Mystica en ingewijde van de Hermetische Orde van de ‘Golden Dawn’.
Toch blijven de boeken en de leringen van Z’ev ben Shomin Halevi voor mij nog altijd belangrijk en van toegevoegde waarde. Mede doordat hij veel en systematisch met de Jacobsladder en de Levensboom werkt.
Klassieke Kabbala is nog altijd hoofdzakelijk een mondelinge Traditie, maar de boeken van Z’ev ben Shomin Halevi zijn een ideale kennismaking met het zeer uitgebreide onderwerp, goed voor een levenslange studie….
Het echte, praktische werk gebeurt binnen een Kabbala werkgroep o.l.v. een Tutor, die in rechtstreekse verbinding staat met Z’ev ben Shomin Halevi en zo met de Kabbala Society Of via privé-onderricht leraar-leerling, zoals in de Middeleeuwen de gewoonte was.
De Kabbala Society heeft zich binnen de traditie van de Kabbala als doel gesteld manieren te vinden om deze oude Wijsheid op een praktische en toch sacrale en respectvolle manier toe te passen in het hier en nu. Daardoor kom je binnen de Kabbala Society kabbalisten tegen die werken met combinaties als : Kabbala en homeopathie, Kabbala en de opvang
van (drugs)verslaafden, Kabbala en Vrijmetselarij, Kabbala en nieuw management,
Kabbala en soefisme, enz..
Zelf wil ik hier verder ingaan op:
* De Kabbalah en de Levensboom
* De betekenis van iedere Sefirah
* Het belang van de Kabbalah
* Begrip Levensboom vergt Complementair denken
* De Jacobsladder
* Toepassingen van de Levensboom
* Kabbalah en geld
* Kabbala en feminisme
1. De KABBALAH en de LEVENSBOOM
Het Sacrale schema is een rangschikking van de onderlinge wisselwerking en verhoudingen tussen de tien Goddelijke kwaliteiten zoals ze gemanifesteerd zijn binnen ieder systeem van het Universum. De kwaliteiten vind je terug in de 10 sefiroth, (meervoud van 1 sefirah). De zijzuilen geven functies weer, de middenzuil geeft de ‘wils’- en bewustzijnsniveaus aan, die de functies nodig hebben om in de wereld werkzaam te zijn. In de rechterzuil vindt men de actieve, dynamische kwaliteiten van het Goddelijke, in de linkerzuil vindt men de passieve, vormgevende eigenschappen.
De middenzuil wordt gevormd door die bepaalde sefiroth, die zorgen voor harmonie en bewustzijn; ze zijn gericht op de betekenis en het begrijpen van de zin der dingen.
Elke schepping is vanuit Kether, via de scheppingsflits, als manifestatie voltooid in de Malkuth. Waarna de manifestatie weer terugkeert in zichzelf en hij compleet en afgerond is als hij vanuit de Malkuth in tegengestelde richting eindigt door terugkeer in de Kether.
De Levensboom is het schema van fasen waarin de Schepping is ontstaan en nog steeds bezig is te ontstaan. Het patroon van de Levensboom is het basisschema van ontstaan en bestaan van elk volledig ding of levend wezen en van elk proces in het universum.
Bestudering van de Levensboom en de afzonderlijke eigenschappen van de 10 Sefiroth opent de mogelijkheden om het schema van de Levensboom te benutten voor de analyse van situaties, processen, personen, enz.
Vanuit de Bron, de Goddelijke oorsprong emaneert God 10 van Zijn Goddelijke eigenschappen, volgens een bepaald patroon, in de leegte van het negatieve bestaan, in het NIETS. Iedere Sefirah is een Goddelijke eigenschap die in een zeer bepaalde volgorde wordt geëmaneerd.
2. De tien SEFIROTH van de Levensboom
DE BETEKENIS VAN DE SEFIROTH
Stelt U zich voor, dat zich in het centrum van het Universum een absoluut volmaakt Wezen bevindt dat door Zijn Totaliteit, Zijn compleetheid en Volmaaktheid in absolute rust is en daardoor ook statisch. Na een eeuwigheid zoekt dit Wezen naar beweging, het wil ervaring opdoen en vanuit Zijn absolute Weten doet Hij dat door Zijn Totaliteit te verstoren. Het Wezen begint met deeltjes van zichzelf te emaneren en over het Universum te verspreiden. Die deeltjes zijn een deel van Hem en in feite ligt het Universum nu bevolkt met kleine stukjes naar zijn beeld en gelijkenis. Die kleine deeltjes zijn dus op zichzelf allemaal kleine volmaaktheden, behept met het Al-weten, maar ook bekend met Zijn wens om ervaring op te doen.
Deze kleine deeltjes, die geëmaneerd zijn beginnen eveneens deeltjes af te stoten, doch nu gaan ze een stapje verder. Ze rukken een eenheid uit elkaar in twee delen, die elkaars tegengestelden zijn: negatief en positief, die elkaars supplementen zijn, welke door aantrekken en afstoten in beweging komen. Dit proces wordt enige (duizenden) malen herhaald. En zo krijg je variaties in tegengesteldheid, in potentieel, in trillingssnelheid en er ontstaat een diversiteit aan onderlinge, tijdelijke verbanden.
Zonder kennis van de Kabbalah is het niet mogelijk de oude mythen en sagen van de Oude Volkeren te begrijpen of toegang te krijgen tot de enorme kennis, die zij reeds bezaten.
3. Het belang van de Kabbalah
De Franse geleerde Pierre Piobb, president van de Sociëteit der klassieke wetenschappen en vice-president van het congres van de internationale experimentele psychologie schrijft in zijn boek ‘L’Evolution de l’occultisme et la Science d’aujourdhui ’ o.m.:
“De oude wetenschappen zijn sterk beïnvloed geworden door een filosofisch systeem van geweldige en algehele uitgestrektheid: de Kabbalah. Men vindt haar overal terug. En nu is vandaag de dag niets minder bekend dan de Kabbalah.
De mensen verwarren die met magie en menen dat het neerkomt op enkele meer of minder bijgelovige praktijken, wat men dan put uit werken over tovenarij. Anderen, beter onderlegd, zien er een Hebreeuws systeem van mysticisme in, dat gedurende de Middeleeuwen in het Westen zijn intrede deed. Slechts zeer weinigen beweren dat zij stamt van een oeroude traditie welke het Joodse volk door alle tijden heen zou hebben
bewaard.
Inderdaad bezitten wij weinig anders dan de geschreven Joodse Kabbalah om wijsheid uit te putten, maar er bestaat toch ook een Christelijke Kabbalah, evenals er voor bijna alle Godsdiensten, dus in alle landen, een Kabbalah is.
Een ieder is vrij er over te denken zoals hij dat wil, maar het feit bestaat en is niet te loochenen dat de Kabbalistische tradities universeel zijn. Zonder hulp van de Kabbalistische gegevens zou men de mythen, de metafysica en zelfs de godsdienstige rituelen van oude volkeren niet begrijpen. En dan vervalt men in hinderlijke dwaling en
loopt de kans die volkeren, die stevige en logische instituten vestigden, als een menigte dwazen te gaan beschouwen, op één of andere manier gemanipuleerd.
Onnodig te zeggen, dat iedere commentator er slechts voor zichzelf uit heeft kunnen halen wat hij ervan begrijpen kan. Vandaar dan ook de vele verschillende meningen over de Kabbalah. Ik ben van mening dat alleen de Kabbalah logische redenen levert voor de fundamentele proposities der Oude Wetenschappen.
Dank zij de Kabbalah verliest de magie haar arbitraire karakter, men herkent hem in zijn mystieke vertakkingen. Door de Kabbalah wordt astrologie, vooral het psychologische aspect ervan, helder. Zeker de Kabbalah is een systeem maar wel één van uiterst belangwekkende omvang. Zijn plaats is trouwens zo verheven dat men er de geheimen der natuur met volledige kennis van zaken mee kan doorgronden. Niemand heeft trouwens ooit de grote waarde ervan ontkend.
Een studie van de Kabbalah doet ons inzien dat het een geweldig systeem van kennis is, waarvan al de delen ten nauwste samenhangen. Vóór alles rationalistisch, doet dit systeem ons begrijpen hoe men in de Oudheid, zonder directe proefondervindelijke gegevens te hebben, wetenschappelijke ‘zekerheden’ kon vermoeden. Zekerheden welke wij ons ten
slotte, dank zij voorzichtig zoekend rondtasten hebben eigen gemaakt. Maar meer nog: hoe men in de Oudheid de allerhoogste metafysische waarheden kon ontdekken.”
Zowel voor het ontwerpen als analyseren is de Kabbalah van belang.
4. Begrip LEVENSBOOM vergt Complementair denken!
Omdat wij vandaag de dag gewend zijn te denken volgens de moderne reductionistische, dualistische natuurwetenschappelijke wijze zal het wat meer moeite kosten om te begrijpen hoe we met de levensboom kunnen werken. Bij de levensboom gaat het niet om: of ….. of, maar om: en ….. en, omdat het dualistische, het tegengestelde via de middenzuil verwordt tot bewustwording van de kwaliteiten van de beide zijzuilen.
Wil je de ene eigenschap totaal begrijpen, dan zul je de tegenhanger ook moeten leren kennen en wat meer is, leren accepteren. Wanneer je wilt weten wat licht is, zul je de duisternis eveneens moeten onderzoeken. Accepteren dat beide legitiem zijn en evenredig bestaansrecht hebben. Dat feitelijk de één niet zonder zijn tegenhanger kan existeren omdat dit de basis is van het dualisme.
Wellicht kan de symboliek van de Tarot iets toevoegen: bij de RW Tarot gaat het om de ‘Geliefden’. De kaart geeft hier het dualisme weer, eigenschappen die elkaar nodig hebben om een manifestatie tot stand te brengen. En zo wordt ze in een legging ook geduid.
Het Universum werd immers geschapen dank zij de wisselwerking tussen de twee complementaire polen. Tegengestelden die elkaar binnen de schepping nodig hebben om een geheel te worden, in evenwicht, tot harmonie te komen en uiteindelijk tot bewustzijn.
Inzicht verkrijg je pas door de twee van elkaar gescheiden kanten positief en negatief- te vergelijken. Zolang deze twee kanten als een eenheid versmolten in elkaar rusten, kun je niets waarnemen, niets herkennen. Bezie de zichtbare wereld die zich heeft afgescheiden van de oneindige EENHEID, die wij God noemen. Alleen doordat het positieve van het
negatieve gescheiden tevoorschijn komt en wij die twee met elkaar kunnen vergelijken, is de schepping herkenbaar. Dit is de dualiteit van de schepping. Wat je ook waarneemt, besef dat zijn complementaire deel in het Onwaarneembare blijft.
Als je spreekt blijft in het ongeopenbaarde de negatieve kant van het spreken, nl. het zwijgen en andersom. Nooit kan zich iets manifesteren, zich herkenbaar maken, tenzij het tegengestelde –het complementaire (tegen)deel tegelijkertijd in ongeopenbaarde aanwezig is. Als de Chaos zich manifesteert blijft de ordening onzichtbaar achter in de Kosmos. Maar waar de één verschijnt moet zijn complement er ook zijn, zij het in nog niet gemanifesteerde toestand. Hun saamhorigheid bindt hen eeuwig aan elkaar. De scheiding is dus slechts een schijnbare scheiding, omdat de twee complementaire helften, uit de Al-Eenheid weg gevallen- zich niet van elkaar kunnen verwijderen en elkaar nooit kunnen loslaten.
De ondeelbare Goddelijke Eenheid openbaart zich dus altijd en overal, want ook in deze schijnbare scheiding werkt ze verder als de overal aanwezige aantrekkingskracht tussen positief en negatief. Ze streven ernaar om in hun oorspronkelijke toestand terug te keren in de Goddelijke Eenheid. Wat er ook in de zichtbare wereld verschijnt, uiteindelijk kan het zich niet van de Goddelijke Eenheid afsplitsen. Eens zal het zich weer moeten verenigen met zijn complement en opgaan in het AL. De kracht echter die alles tot de eenheid terugdwingt is van Goddelijke aard en oorsprong.
De Scheppingsflits vanuit de Kether, die na de manifestatie in de Malkuth, terugkeert via de middenzuil, met zijn verschillende bewustwordingsniveaus, in de Kether.
De Schepping –de herkenbare wereld met zijn zichtbare vormen- is gelijk een boom: rechts draagt hij positief, goede vruchten en links negatief, slechte vruchten. MAAR BEIDE ZIJDEN KOMEN VOORT UIT DEZELFDE STAM, UIT DEZELFDE EENHEID.
Alleen door deze splitsing ontstaan uit de Eenheid, die noch goed noch slecht maar Goddelijk is, het goede en het kwade. Alleen door de splitsing werd kennis, inzicht mogelijk. Daardoor moet de
kenbare wereld bestaan uit goed en kwaad, anders was ze niet kenbaar en hoegenaamd niet mogelijk. Alleen God is de eenheid Zelf. Hij is de Alfa en de Omega en men kan van hem geen beeld of gelijkenis maken.
Marcel Messing schrijft:
«Het meest Sacrale Archetype in het menselijk bewustzijn is de Levensboom. In talloze mythen en legenden en in alle grote religies komt het symbool van de levensboom voor. Talloos zijn ook de mythen over de val van de mens in relatie tot de levensboom. Het meest bekend in de christelijke wereld is het verhaal uit Genesis 2 en 3, waarin sprake is van de ‘de boom des levens’, symbool van de Goddelijke Eenheid, en ‘de boom van kennis van goed en kwaad’, symbool van dualiteit. Op verrassende wijze worden de zondeval en het probleem van goed en kwaad toegelicht vanuit Gnostische teksten, esoterie, theologie, psychologie en antropologie.
Het drama van de menselijke val is nog steeds actueel. Onwetendheid en begeerte houden
nog altijd het rad van geboorte, ziekte, lijden, ouderdom en dood in stand. De weg naar bevrijding uit deze kringloop is gelegen in ‘de kruisiging’ van de zintuigen. »
Aanbevolen literatuur:
Marcel messing: ‘Van levensboom tot Kruis’ (ankertje 200)
Z’ev ben Shimon Halevi: ‘Kabbala en Exodus’
5. De Jacobsladder
De oorspronkelijk Hebreeuwse tekst van Genesis luidt:
“Bereshit bara Elohim et ha shamayim ve et ha arets”. (In het begin hebben de Goden de hemelen en het land geschapen).
DeRozenkruisers Ontologie stelt: Er is nooit een begin geweest, want NIETS kan geen ontstaan geven aan IETS.
Volgens de Kabbalah is het duidelijk dat de Schepping niet met niets begint, maar met de “Elohim” die scheppen.
Zo kan ik nog verschillende voorbeelden uit andere religies noemen waaruit duidelijk blijkt dat men zich er altijd bewust van was dat er voor de Schepping, zoals wij die kennen, iets geweest moet zijn.
Zoals bij voorbeeld het geloof dat de Batakkers (Sumatra) aanhangenin de Paradijselijke vogel Manouk als intermediair tussen het Allerhoogste en ons stervelingen, dewelke 3 eieren legt, waaruit de drie Goden komen die verantwoordelijk zijn voor de schepping van de wereld met heel zijn levende have.
Volgens de Kabbalistische traditie bestond het allereerste begin, nog voor de feitelijke Schepping uit pure Goddelijke Wilskracht, de wereld van de Emanatie. Tegenover het bestaan van God, de schepping staat het niet bestaan, het absolute niets. De kabbalisten noemen dit het ‘negatieve bestaan’, waarbij negatief is bedoeld in de betekenis van het totale ontbreken. God besloot zijn Eenheid te verstoren door een samentrekking binnen het Eindeloze Al van het AYIN SOF (wat zonder einde, oneindig of het absolute Al betekent), om ruimte te maken voor de spiegel van het bestaan.
De Oneindige Wil van God noemt men de AYIN SOF AUR (Licht) en is het Oneindige Licht dat hetnegatieve bestaan omhult. Door de Wil van God komt hier op de grens van eindig en oneindig de eerste manifestatie tot stand: de Kether, met het eerste woord of eerste naam van God: “Eheyeh Asher Eheyeh”. “IK BEN DAT IK BEN”. In de Bijbel is dat omschreven als: “In het beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God….en alle dingen zijn door het Woord geworden”.
Met de AYIN SOF AUR en de eerste geëmaneerde Kether is er het eerste onderscheid gemaakt tussen Oneindig en Eindig. Maar God gaat verder en emaneert met zijn Goddelijke Vrije Wil, waarvan de onze een afspiegeling is, nog 9 andere kwaliteiten en daarmee ontstaat de Eerste (net niet meer zo perfecte) Wereld: ATZILOET, de Wereld van Emanatie.
Willen – toelaten – beperken zijn de drie pijlers waarop de Goddelijke ordening berust en die het hele proces van Kether tot Malkuth, de Levensboom, mogelijk maken binnen de wereld van Atziloet. Een proces kan niet eindeloos blijven doorgaan, het moet na de totaliteit van zijn potentieel bereikt te hebben, weer terugkeren in zichzelf, zijn oorsprong.
Dit is niet de plaats om er al te diep op in te gaan, maar ik hoop voldoende duidelijk gemaakt te hebben dat er achter de Schepping een Goddelijk Concept en vooral de Goddelijke Wil steekt.
Sinds de telescoop Hubble het Universum afspeurt heeft men de geboorte van diverse zonnestelsels vast kunnen leggen en kan men de Big-Bang theorie als leuke hypothese weg zetten. Dat een geordend Universum door een oerknal zou zijn ontstaan is net zo onwaarschijnlijk als het ontstaan van een encyclopedie door een explosie in een drukkerij.
6. Werken met de JACOBSLADDER
Slechts weinigen, veelal ingewijden, weten van het bestaan van een Westerse Traditie. De studie wordt bemoeilijkt door dwaalsporen en drempels, waarmee zowel ingewijden in de oudheid als meer moderne zich omringd hebben. Waardoor de wetenschap tot de conclusie is gekomen dat de weinige fragmenten van de literatuur, die meer toegankelijk zijn, middeleeuwse vervalsingen zijn. Echter de wetenschap zou zeer verbaasd zijn te vernemen, dat de kennis achter deze fragmenten, aangevuld met manuscripten die altijd in veilige handen van ingewijden blijven, doorgegeven wordt middels mondelinge traditie of overleveringen. Dat dit alles tot op heden in inwijdingsscholen allemaal veilig bewaard is gebleven en daar gebruikt wordt als basis voor het praktische werk.
Maar los daarvan kan het exoterische deel al heel bruikbaar zijn voor niet ingewijden, vooral het werken met schema’s van en binnen de Levensboom.
Te beginnen met de menselijke levensboom:
Bij de vrouw komt de plaatsing van de sefiroth overeen met de kosmische levensboom, terwijl die van de man gespiegeld is t.o.v. de Kosmische levensboom.
Bij de man ziet de levensboom er als volgt uit:
1. KETHER bevindt zich op de kruin
2. CHOCKMAH bij de rechter hersenhelft
3. BINAH bij de linker hersenhelft
Da’at bij de keel (achterliggende wijsheid )
4. CHESED bij de rechterschouder
5. GEBURRAH bij de linkerschouder
6. TIFERETH bij de hartstreek
7. NETZACH bij de rechterheup
8. HOD bij de linkerheup
9. YESOD bij de geslachtsorganen
10. MALKUTH tussen de voeten, iets beneden de enkels
Bij de vrouw zijn de sefiroth gespiegeld t,o,v, de man. Behalve dan die van de Middenzuil, ook wel ‘het Pad van de Slang’ genoemd. Want op zijn weg terug naar God -van de Malkuth naar de Kether- moet de mens diverse keren ‘vervellen’, het oude achterlaten en kwijt worden, zodat hij ruimte in zichzelf creëert om te helen en met gelouterde inzichten kan terugkeren in zijn Goddelijke oorsprong. De gelouterde inzichten kan hij/zij ervaren in diverse stadia via de Yesod, de Tifereth om thuis te komen in de Da’at en tot slot in de Kether.
Bij de Jacobsladder, hiernavolgend, is de informatie over de 4 scheppingsniveaus nader
uitgewerkt en krijgt de lezer te zien hoe in vier stadia de verdichting tot de grofstoffelijke materie in de ASSIJAH –ons leefgebied- tot stand komt.
7. Toepassingen van de levensboom
Levensboom schema’s
Ofschoon de kern van ons systeem in Traditie ligt, is dit geen reden om vanwege traditie bekrompen te zijn. Een techniek die werkelijk gebruikt wordt is een groeiend iets, dat verrijkt wordt door de ervaring van een ieder die ermee werkt. Waardoor die techniek een deel van de algemene erfenis wordt.
Wij leven in een westerse wereld met een ras-dharma dat inhoudt: de overwinning op de ‘dichte materie’. Daarvoor zijn we uitgerust met een daartoe bestemd fysiek lichaam en zenuwstelsel. De normale westerling heeft geen verlangen ‘het leven te ontvluchten’. Zijn drijfveer is het te overwinnen en tot orde en harmonie te herleiden. Wie in deze groepsziel incarneert heeft ervoor gekozen om de evolutie via materialisme te ondergaan. Om hierin een evenwicht te vinden tussen lichaam en ziel. Hier helpen geen oosterse technieken of levensstijl. Dat is weer een ander hoofdstuk in het totale boek der evolutie.
Dat velen het wel geprobeerd hebben is uit onvrede met het aanbod wat betreft de geestelijke kant. Hier heeft de Christelijke Religie het mes in het varken laten steken. Er bestond geen ander aanbod dan die van de devotie. Maar strikt genomen had het aanbod moeten worden uitgebreid met die van kennis of militaire mystiek, zoals men in de Yoga kent.
Dion Fortune was één van de belangrijkste vrouwelijke esoterici en mystica uit de eerste helft van de 20ste eeuw. Zij was de oprichtster van de ‘Society of the Inner Light’ en werd in 1919 ingewijd in de Hermetische Orde van ‘the Golden Dawn’, één van de belangrijkste magische genootschappen aller tijden.
Zij zegt o.m. het volgende over de Christelijke-Judaïsche Kabbala:
“Men zal zich afvragen hoe het komt dat de westerse volkeren voor hun mystieke traditie uit de oude culturen, waarvan de Hebreeuwse er één is, moesten gaan. Het antwoord op deze vraag zullen zij die bekend zijn met de esoterische theorie betreffende rassen en sub-rassen moeiteloos begrijpen. Alles moet een bron hebben. Ook een cultuur ontspringt niet uit het niets. De zaaddragers van iedere nieuwe cultuurfase moeten noodzakelijk in de
voorgaande cultuur opgroeien. Als men bedenkt dat Jezus en Paulus beide Joden waren, zal niemand kunnen ontkennen dat het Judaïsme de baarmoeder was van de Europese geestelijke cultuur. Geen ander ras dan het Joodse kon mogelijkerwijs gediend hebben als de stam waarop de nieuwe loot geënt werd, omdat geen ander ras monotheïstisch was. Pantheïsme en Polytheïsme hadden hun tijd gehad en een meer geestelijke cultuur moest wel komen. De Christelijke rassen zijn hun godsdienst aan de Joodse cultuur verschuldigd, evenzeer als de negen Boeddhistische rassen van het Oosten de hunne aan de Hindische cultuur danken.
Het mysticisme van Israël verschaft de grondslag voor het moderne westerse occultisme. Het vormt de theoretische basis waarop alle ceremonieel is ontwikkeld. Het fameuze hoofdsymbool, de Boom des Levens, is het beste meditatiesymbool dat wij bezitten omdat het zo allesomvattend is.”
8. Kabbalah en geld (inleiding)
Kabbalah is afgeleid van de werkwoordstam “ontvangen” (kibel) en iedere generatie ontving de aloude traditie en kennis van de voorgaande generatie. Die omvatte eveneens de ethische normen en waarden ten aanzien van parnassa (levensonderhoud) en Tzedaka (toepassen van gerechtigheid).
De belangrijke vraag waar het in dit artikel omdraait gaat vooral over: wat is onze relatie en houding ten opzichte van geld.
Geld is oorspronkelijk niet ontstaan als middel van onderdrukking of als instrument voor hebzucht. Verrassend genoeg komt geld voort uit het verlangen naar rechtvaardigheid en uit hoop voor een betere wereld. Een verfijning en vooruitgang van de markt en de ruilhandel. Een eerlijke verdeling voor ieder levend wezen. In de loop van de tijd heeft het geld helaas de fundamentele trekken van de menselijke aard aangenomen en kunnen we dat terugzien in de waarden die we heden aan geld verbinden en de hele symboliek erom heen.
Overleven en iets in eigendom hebben zijn begrippen die op alle
levensgebieden legitiem zijn, doch in de praktische betekenis. Er is in principe helemaal niets mis met geld zolang je er meester over bent. Geld staat garant voor levensonderhoud (Parnassa), het aanschaffen van de eigendommen die je nodig hebt voor je werk, je studie of om je te vermaken. Geld kan je in staat stellen om in je vrije tijd rond te reizen. Dan is geld okay, want het moet in beweging blijven en een doel dienen.
De waarde van geld neemt toe wanneer we die belasten met verantwoordelijkheden die behoren tot het niveau van eenheid en beschaving waar de gemeenschap naar streeft.
Echt, schoon geld verdienen we door eerlijke ruil, waardoor de winsten van iedereen, die er direct of indirect bij betrokken is, zo groot mogelijk is. Kosmisch gesproken is geld het symbool van een overeenkomst.
Maar geld is ook bevroren arbeid. “Geld moet staan voor x-y-z, waarvan de waarde niet nul mag zijn, anders is de waarde van geld ook 0”.
De waarde van hoeveelheidwerk = x
De waarde van denkwerk of vaardigheden = y
De waarde van lichamelijke inspanning = z
Zo verkrijgen we eenheden van werk en eenheden van schaarste.
Er kunnen geen waarden van werk gesteld worden die de pan uitrijzen. Er zijn nu eenmaal grenzen aan de waarde van werk. Wanneer de waarde van werk die grenzen overschrijdt en er onevenredig veel geld aan wordt toegekend, wordt er ‘vals’ geld geproduceerd.
En wanneer deze toestand te lang aanhoudt en de markt evenredig hierdoor uit balans raakt volgt er een correctie uit de hogere gebieden, in ons geval vanuit de Yetzirah richting
Assijah. Dat is exact wat er nu gaande is, waarom om ons heen de markt instort en het systeem –zoals wij het kennen- onderuit gehaald wordt. Er is teveel vals geld in omloop en er zijn teveel waarden van schaarste gecreëerd. De overeenkomst is gecorrumpeerd.
9. KABBALAH EN GELD – Principes
Bezie de vogels om ons heen. Zij zaaien niet, zij oogsten niet, maar komen niets te kort.
De natuur voorziet in alle noodzakelijkheden voor alle levende wezens op onze planeet.
Maar de mens heeft het natuurlijk evenwicht verstoord en zichzelf vooropgesteld, zelfs ten koste van zijn eigen soortgenoten.
Wij geven onszelf bloot op drie belangrijke manieren:
* Door onze beker (dat is onze eetlust),
* Door onze broekzak ( die staat voor onze verhouding tot geld en eigendom),
* Door ons temperament.
In een ieders broekzak vinden we kwesties van overleven en bezittingen, maar ook
kwesties die te maken hebben met overdaad, verslavingen en onzekerheid. ‘De langste weg is die van het hart naar de zak’. Van het hart kunnen we niet tot de broekzak komen zonder ons hele leven te beschouwen. Onze verhouding tot onze broekzak toont onze positie op die immense markt van waarden die we realiteit noemen.
Markt koppelen aan de natuur.
De natuur levert feitelijk alles wat een mens nodig heeft om te overleven binnen een zeer simpele, eenvoudige levensstijl. Weliswaar vergt die levensstijl de nodige vaardigheden op het gebied van jagen en vissen, maar ook voldoende kennis met betrekking tot eetbare planten, noten en paddestoelen. Echter, de markt heeft parnassa (levensonderhoud) mogelijk gemaakt door onderwijs, door vrije tijd, door dienstverlening en door zoveel andere vormen, die in de natuur onbekend zijn. Zelfs symbiotische relaties uit de natuur of de ecologische uitwisseling tussen verschillende levensvormen komen niet eens in de buurt van de menselijke definitie van markt. In de natuur is er alleen sprake van samenwerking als het om de meest directe vorm van overleven gaat.
Maar op de markt treffen wij die niet-natuurlijke vormen aan, zowel op emotioneel als op spiritueel niveau. Wanneer we vandaag de dag voor onszelf kunnen zorgen, dan danken wij die mogelijkheid aan een fijnmazige, niet incasseerbare opeenvolging van verdienstelijkheden.
De Kosmische wetten en parnassa
De Kosmos is de universele bewaker van de eerlijkheid en zo is echt geld door de Kosmos gegarandeerd. Het heeft waarde in de Kosmos omdat geld het symbool is van een overeenkomst. Deze overeenkomst werd versterkt door de eerste ervaringen van de mensen met ruilhandel, waarbij artikelen werden uitgewisseld die op gelijkwaardige wijze tegemoet kwamen aan de behoefte of noden van twee partijen die een ‘gesjeft maakten’.
Het is een geheiligd moment wanneer twee personen in goed vertrouwen iets uitwisselen en voor beide partijen het beste eruit halen.
Maar wanneer slechts één artikel nodig is en de andere
partij zo snel niets te wensen heeft van gelijke waarde, dan kan dit met geld ondervangen worden. Geld werd een afgeleid onderdeel van de overeenkomst. Papiergeld of munten hebben niet alleen geen voedingswaarde, ze hebben zelfs geen nominale waarde. Geld vertegenwoordigt een waarde van tien, twintig of zelfs honderd keer de waarde van eenheden vlees, groente of iets anders. Dit is zelfs in de benamingen van veel valuta terug te vinden zoals bv. pound, peso of sjekel. Het Engelse, Spaanse en Hebreeuwse woord voor gewicht.
De Kosmos staat garant voor alle ‘zoezim’, meervoud van zoez dat ‘rondgaan’ betekent. De zoez heeft geen waarde van zichzelf, maar is een symbool van de onderlinge afhankelijkheid van de mensen, van de kosmische overeenkomst en van het feit dat we allemaal het verschil kennen tussen goed en kwaad.
10. Kabbala en Geld (bij misbruik)
In Genesis 2:15 wordt de mens aangespoord het ‘land te bewerken en te bewaren’’. Dit wil zeggen dat we de kwaliteiten van het leven in ruime zin moeten verbeteren, maar tegelijkertijd een eerlijke verstandhouding moeten hebben met de wereldom ons heen.
In onze maatschappij is het zeer moeilijk om welvaart te scheppen zonder dat er elders gebrek ontstaat. In de zeventiger jaren van de vorige eeuw dreef onze economie op de armoede in de derde wereld. Nu deze derde-wereld-landen emanciperen en zich goed ontwikkelen neemt onze welvaart navenant af.
Maar het economisch principe staat nog onverminderd overeind en wel dat een ‘gezonde’ economie een arme onderlaag nodig heeft. Dat krijgt zijn beslag in de vorm van goedkope arbeidskrachten, een lage levensstandaard, minimale behuizing en minimum aan voeding voor een deel van de mensheid, die debovenste laag in staat moet stellen een leven in luxe te leiden.
Maar de economie heeft nog een ander ijzer in het vuur: consumeren! Naast de kweekbak voor werkezels staat de kweekbak voor consumenten. De prijs die daarvoor betaald wordt is: uitputting van onze grondstoffen, ontbossing en vernietiging van natuurschoon, vervuiling van lucht en water plus de enorme toename van onze gezamenlijke afvalberg!
Het schijnt de beleidsmakers niet te storen en de actiegroepen, die hiertegen protesteren, creëren slechts chaos, dat tegen ze gebruikt kan worden.
Ingevolge de Kosmische overeenkomt sturen we aan op correctie van een omvang waar de mensheid zelf niet meer toe in staat is.
De Joodse leer kent een ‘Oorzaak en Gevolg’ benadering om te verklaren dat er altijd een terugkeer is; dat iedereen volgens de Wet der Vergelding (HOK-HA-GAMOEL) niet aan de gevolgen van zijn daden kan ontkomen. Verkeerd handelen wordt onvermijdelijk getroffen door gerechtigheid vanuit een andere dimensie van tijd en kosmische werkelijkheid. Hok-Ha-Gamoel is onpersoonlijk en werkt daarom zeer effectief uit op alle gebieden.
Om bovenstaande in kaart te brengen laat een schema volgens de Jacobsladder het volgende zien:
Nadere toelichting:
ZECHOET: verdienstelijkheid, die MEDE bepaalt hoe belangrijk we zijn voor onze omgeving en dus de Segoela.
SEGOELA: ook de Schat of de Vrije wil genoemd. Segoela is niet geluk, het is een combinatie van wie we zijn en ons belang voor onze eigen omgeving.
Vanuit de Yatzirah begint of vindt de aanzet plaats tot correcties in de wereld van Assijah. Hier kan de mens geen invloed op uitoefenen omdat de Kosmos zelf het evenwicht herstelt waar dat uit balans gebracht is.
Dat evenwicht is feitelijk terug te brengen tot:
* Geen overvloed creëren wanneer er elders schaarste door ontstaat;
* Verhinderen dat iemand iets verwerft dat hij nodig heeft staat gelijk aan iemand bestelen;
* Het is beter niets te doen dan iets te reduceren tot niets; (b.v. iemand kapot concurreren)
* We moeten ons onthouden van uitvluchten en onverschilligheid jegens onze medemens en andere levende wezens;
* We kunnen alleen aanspraak maken op ‘eigendomsrecht’ voor de duur dat we iets nodig hebben;
* Onze verantwoordelijkheid reikt net zover als de invloed die we direct of indirect kunnen uitoefenen;
* We zullen geen tijd verspillen die gebruikt kan worden voor studie en/of leerprocessen.
11. KABBALAH EN GELD (Conclusie)
Wie ben ik eigenlijk?
Het antwoord hierop komt uit de broekzak (mijn verhouding tot geld) en mijn inzichten uit de TZEDAKA!
Tzedaka betekent : toepassen van gerechtigheid; het zich bewust worden van de waarde, die iets of iemand voor mij heeft. Tzedaka is zelfs ecologisch meetbaar.
Onze rationalisaties, het beeld dat we van onszelf hebben,
de indruk die we graag naar anderen toe projecteren, dat allemaal wordt bepaald en op de proef gesteld door onze verhouding tot geld. Zo blijkt ook vanzelf waar we zijn en hoeveel we kunnen waarnemen.
Willen we rijk zijn of accepteren we dat we op de armoedegrens worden gedrongen?
Rijk zijn is een kunst die de eenvoud vereist, dat nooit vergeten wordt waarom we oorspronkelijk rijk wilden zijn. Rijk zijn is bedoeld om ‘niet-rijk zijn’ in bedwang te houden. Accepteren we een minimum of minder dat nodig is voor ons levensonderhoud, dan gedragen we ons als een nul en werken we eveneens mee aan het vernietigen van de markt. Als we geen positie innemen zorgen we voor emoties en toestanden die nog veel schadelijker zijn. In feite zijn er twee echt kwalijke standpunten:
* De ene, die ons motiveert om ons gedrag te verontschuldigen (zoals de dwaas)
* De ander die ons aanzet om weg te lopen uit situaties (zoals de nul).
De rechtvaardige mens zal zich gerust voelen en anders dan een dwaas of een nul. De gewetensrust berust op een stevige realiteit en is gebaseerd op inzicht en niet op berekening.
Toch vormen ook de kwaadwillenden en bedriegers een belangrijk element omdat zij zorgen voor de mogelijkheid dat de markt stabiel blijft en gecorrigeerd kan worden. Zij verschaffen ons inzicht en het basismateriaal waarmee we onze kennis kunnen vergroten.
We kunnen rechtvaardigheid niet in kaart brengen of toepassen,wanneer we niets weten van het tegenovergestelde.
De kunst van het in eigendom hebben of iets bezitten.
De beste manier om de markt te dienen is een diep inzicht in het begrip ‘in eigendom hebben’. De kosmische markt kent een voortdurende stroom van rechten en tijdelijke eigendommen waardoor het leven zo aangenaam mogelijk wordt gemaakt.
Bezittingen zijn niets anders dan het materieel resultaat van onze onzekerheid en zij staan voor de meest aanwijsbare vorm van controle die we als mens kunnen uitoefenen. Zelfs ons lichaam staat niet los van de zucht naar controle.
Het inzicht om op het juiste moment afstand te doen van eigendom –geen moment te vroeg of te laat- is een absoluut Heilige Kunst.
Begrip en inzicht in de gehele samenhang van onze broekzak (onze relatie tot geld) zijn onmisbare kwaliteiten voor mensen die direct te maken hebben met de stroom van levensonderhoud, de voorbijgaande aard van eigendomsrecht en de eigenaardigheden van het lot en van succes.
OP DE DEUR NAAR SUCCES STAAT ZOWEL
INGANG ALS UITGANG
De wereld van het levensonderhoud, net als het leven zelf, wordt voortdurend heen en weer getrokken tussen twee tegengestelden of twee uitersten van wat dan ook.
Rijkdom is niet het resultaat van voortdurende groei, maar eerder van weloverwogen afzien van winsten, die minder waard zijn dan het totaal dat te winnen valt. Alles komt voort uit deze onevenwichtigheid.
Levensonderhoud is mogelijk dank zij deze onevenwichtigheid daarom is zij het gevolg van de markt en niet van werk*.
* Toelichting: wanneer je boek schrijft, hiervoor onderzoek doet en wegstreept wat overbodig is, kun je maanden niet eten of andere noodzakelijke inkopen doen van je werk . Pas wanneer je boek gepubliceerd is, dus op de markt komt, kun je van de opbrengst pas voorzien in je levensonderhoud.
Daarom dienen wij de markt te bewaken en er niet voor terugdeinzen om de markt te corrigeren en onrecht aan de kaak te stellen. Wij dienen ons ver te houden van de zwijgende massa, die zich naar de slachtbank laat leiden als gevolg van het feit, dat ze hun stem niet durven te verheffen. Ze worden een nul en degraderen de markt tot nul.
KABBALAH EN FEMINISME
Mijn grootmoeder zei het al: “Stel me aan een zwangere man voor en ik zal de gelijkheid van mannen en vrouwen nog eens overwegen”.
“Mijn vrouw begrijpt me niet” of “Mijn man heeft totaal geen begrip voor mijn gevoelens” wordt wel vaker als verwijt geroepen. En toch klopt het absoluut, is het zelfs heel natuurlijk, is het volkomen normaal en niks om je zorgen over te maken, hoogstens over de manier hoe we er heden ten dage mee omgaan. Het grote inlevings-vermogen viert immers hoogtij, waarschijnlijk als reactie op een paar duizend jaar vrouwenonderdrukking in onze cultuur.
Terecht hebben vrouwen daar stelling tegen genomen. Vrouwen hebben ook hun kwaliteiten net zoals mannen en ze zijn in generlei opzicht inferieur aan mannen. ‘God schiep de vrouw uit Adam’s zijde zodat ze naast hem zou staan’. Niet aan zijn voeten en niet boven zijn hoofd.
* In de Bijbel zelfs kun je lezen: “Eert de vrouwen, want ze zijn het zout der aarde en het bloedkoraal in de zee”. Notabene uitgesproken door de apostel, die door de kerk als vrouwenhater is neergezet.
Mensen zijn ‘georganiseerd’ als veelvoudig kanaal van Yang- en Yin- energieën. Man en vrouw blijken elkaars tegengestelde en tegenpolen te zijn in energetisch opzicht. Dit heeft verstrekkende gevolgen voor het functioneren van elk van hen. Dit blijkt ook in de grote, wezenlijke verschillen in het gedrag van mannen en vrouwen. Daarom
zijn man en vrouw elkaars complementen en dat sluit gelijkheid uit!
Het kan niet anders of dit moet tot uiting komen in het deelnemen aan diverse
organisaties binnen onze samenleving. Alle progressieve emancipatieprocessen ten spijt: men zal hiermee rekening moeten houden in het belang van een harmonische samenleving. Emancipatie heeft dus zijn grenzen en kan zich slechts uitstrekken tot vrijmaking van de vrouw m.b.t. keuzevrijheid, arbeid en plaats in de samenleving, in overeenstemming met haar aard.
Er zijn dus specifieke taken en plaatsen voor mannen en vrouwen op het Kosmische spelbord. Maar eeuwenlange onderdrukking van vrouwen laat zich niet zomaar corrigeren. Mannen gingen binnen een patriarchale cultuur in de fout en uit pure expansiedrift van herwonnen vrijheid sloeg het feminisme op sommige terreinen de plank mis. Men was immers de oorspronkelijke kennis en ‘spelregels’ kwijt.
Vrouwen braken in op de mannelijke gevestigde orde omdat de absolute gelijkstelling ineens prominent op de voorgrond kwam. Maar zo functioneert het niet. Behalve dat het ook gezondheidsproblemen kan veroorzaken, zowel op geestelijk als fysiek niveau.
Vrouwen zullen vanuit intuïtie en kennis weer hun plaats moeten zoeken en liever nieuwe
zaken opstarten dan zich binnen te wrikken in de vestingen van de traditionele mannen-bolwerken. Terwijl mannen eveneens zich zullen moeten beraden welk terrein ze vrijgeven en wat er nog functioneel is aan hun tradities. Van daaruit en van uit een complementair denken zullen mannen en vrouwen aan een gezonde en evenwichtige samenleving moeten werken.