Lang leve de ruzie
Zoals het woord al laat zien, zijn bij familiebedrijven twee structuren nauw met elkaar verweven: de familie en het bedrijf. Als er iets schuurt in de familierelaties, werkt dat onvermijdelijk door in je bedrijf. Maar geef je persoonlijke conflicten aandacht, dan creëer je ook een prachtige kans om je bedrijf te versterken. Ik moedig de gezinsleden binnen een familiebedrijf daarom graag aan om ruzie te maken.
Verborgen conflicten
De redenen waarom mensen aankloppen bij mijn praktijk lijken heel divers, maar het onderliggende probleem is vaak hetzelfde: een conflict in de familie. Daar is overigens niet iedereen zich van bewust. Bij ‘gewone’ bedrijven is het al lastig om conflicten bespreekbaar te maken, bij familiebedrijven is dat nog moeilijker. Logisch, want je wilt de familiebanden niet op het spel zetten. Maar staan die niet al lang onder druk juist omdat zaken niet worden uitgesproken? En kan het zijn dat daarom de nodige veranderingen in het bedrijf maar niet van de grond komen? Dan is het tijd om de bom te laten barsten. Maak ruzie!
Ingesleten familiepatronen
Conflicten helder krijgen en uitvechten, is een heftig proces waarbij vaak oud zeer weer naar boven komt. Meestal zie je namelijk dat de patronen van vroeger worden herhaald in het heden. De analyse van die familiepatronen is daarom nodig om het conflict tot een goed einde te brengen. Hoe gaan jullie met elkaar om? Wat zijn de ingesleten vanzelfsprekendheden? Wie speelt van oudsher welke rol? Past die rol van toen bij je functie van nu? Hoe beïnvloedt de plek die je thuis innam je positie nu in het bedrijf? Wat hebben de verschillende huwelijkspartners ingebracht en hoe heeft dat patronen van vroeger versterkt of doorbroken?
Investeer in coaching
Moet je dan maar plompverloren met een ruzie beginnen? Dat kan ook tegengesteld werken. Doe het daarom onder begeleiding omdat het zo’n moeizaam en pijnlijk proces is dat tijd, geduld en chirurgische precisie vergt. Jouw bedrijf investeert voortdurend in nieuwe technieken, verbeterde IT, effectievere bedrijfsmiddelen en toekomstgerichte opleidingen. Maar waarom niet ook in coaching? De winst is dat je dan uiteindelijk verwoordt wat er echt toe doet voor de afzonderlijke familieleden en voor het bedrijf. Dat biedt perspectief en daardoor kan een positieve verandering plaatsvinden.
Bespreek gerust met mij hoe zo’n coachingstraject eruit kan zien.