De stem van jongeren – COVID-19
Leerachterstand? Nee, we hebben een leefachterstand
De lezersbrief in de Volkskrant van vrijdag 19 februari 2021
Ik ben slim. Slimmer dan een groot deel van mijn klasgenoten. Ik ben in de derde klas gestopt met huiswerk maken. Ik heb geen onvoldoende gehaald sinds de vierde klas. Ik heb geen leerachterstand. Ik zal slagen, dat snap ik ook wel. Maar als ik al paniekaanvallen heb, als ík met mijn cum laude rapport mezelf niet vooruit gebrand krijg, wat moeten we dan?
auteur: Elze van der Houtum, 17 jaar
datum: 19 februari 2021
website: https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/leerachterstand-nee-we-hebben-een-leefachterstand~bcbaa32f/
Ik hoef niet te stressen over mijn cijfers, maar ik stress wel. Ik kan niet meer. Je kan niet van ons verwachten dat onze spanningsboog, onze motivatie en onze leerlust hetzelfde is als een jaar geleden. Want het afgelopen jaar is het meest stressvolle jaar van mijn leven geweest. Het meest stressvolle jaar van al onze levens. Want naast de angst voor het verliezen van onze familieleden, de constante spanning van wel of niet naar school mogen, om de maand nieuwe maatregelen moeten toepassen op onze chaotische levens en dagelijks strugglen met jezelf achter die computer zetten, hebben we ook geen outlet gehad. We hebben niet gesport zoals we altijd deden. Niet gepraat en gefeest. We hebben die verdriedubbelde stress van ons ‘corona-examenjaar’opgekropt in onze door hormonen overstroomde hoofden.
We zijn moe. En laten we naast dit alles niet vergeten wat er allemaal al mis is. Ik moet mij voorbereiden en geld betalen om training te krijgen voor een eindexamen waarvan elke Nederlands docent geen vraag kan beantwoorden zonder het antwoordmodel te raadplegen. ‘Een slim antwoord Elze, dat had ik zelf ook maar volgens Cito is het helaas fout.’ Ik moet uren studeren zodat ik de trucjes en examen hacks uit m’n hoofd kan leren. Want dat zal vast aantonen of ik goed ben in Nederlands.
Ik moet een eindexamen maken waarvoor een tien zo onhaalbaar is dat een 8 als top gezien wordt. Ik moet Cito-toetsen maken waarin optie A en optie B zoveel op elkaar lijken dat de gehele Engels sectie dezelfde fout als ik maakt. ‘Maar ja, zo werkt Cito nou eenmaal’.
Ik moet na dit klotejaar dat me door depressieve periodes en paniekaanvallen gesleurd heeft twee maanden lang eindexamen doen. Ik maak me niet zorgen om de titel ‘coronadiploma’, ik maak me zorgen over mijn suïcidale vrienden. Heel fijn dat we een extra herkansing krijgen hoor. Precies wat overspannen tieners nodig hebben, nog een toets.
Je helpt ons niet. Nee Slob, We zullen niet rekenen op blijven zitten. Corona geeft ons niet een leerachterstand het geeft ons een leefachterstand. We zijn niet oké. Ook niet als onze cijfers dat wel zijn.
Wil je meer weten over dit onderwerp?
Kijk op: https://www.dinekevankooten.nl/tag/politiek/
Voor een overzicht kijk op: https://www.dinekevankooten.nl/archief/overzicht-great-reset-corona/