Woorden een zegen of een vloek
Een geïrriteerde vrouw scheef in het Jiddisch naar haar man de volgende woorden.
“Mijn lieve echtgenoot – dat je wel 120 jaar wordt – jij verliet het huis zonder geld achter te laten om de huur te betalen en onze huisbaas, die gezond en sterk moet blijven, gaat al dagen heftig tegen mij te keer, moge Hasjem genade voor hem hebben…”.
datum: 21 juni 2016
website: https://www.jodendom-online.nl/articles.php?view=article&id=1217&subpage=0
Deze notitie is een geweeklaag gepeperd met brachot – zegeningen – waar Hasjem zelfs gesmeekt wordt degene die haar leven moeilijk maakt met gezondheid te zegenen. Dit zie je tegenwoordig nog maar weinig. De communicatie van tegenwoordig bevat merendeelslasjon hara [roddel], motsie sjem ra [laster], onaat dwariem [pijnlijke woorden], rechiloet [praatjes] en veel niet-tsnioet [bevuilde] woorden om rillingen van te krijgen. Woorden zijn tegenwoordig met name door de multimedia zo krachtig en gevaarlijk. Een verkeerd woord en het kost je baan, huwelijk of zelfs je leven!
Zodra er boosheid of ongeduldigheid in iemand opkomt, dan is het erg moeilijk om de woorden die in gedachten schiet- alvorens het over de tong gaat – te redigeren. Maar ondertussen, zoals we al veel eerder aangaven, hebben woorden een enorme, enorme impact. Vervloekingen zijn realiteit! Dat is ook de reden waarom de Tora iedere vorm van vervloeking verbiedt [Wajjiqra/Lev. 19:14], zelfs wanneer Hasjem’s Naam niet wordt gebruikt!
De woorden waarmee het slachtoffer vervloekt wordt [onaat dwariem, hoeft geen letterlijke ‘vervloekingen’ zijn, maar obscene woorden en woorden die pijn doen], zijn krachtig en pijnlijk. Zij kunnen zelfs heel shockerend zijn. Voor geliefden en bekenden kunnen zulke woorden een flinke deuk in vertrouwen veroorzaken. Voor vreemden zijn zulke woorden een onverwachtse klap in het gezicht. Woorden beschadigen niet alleen het slachtoffer, maar ook het gefrustreerd persoon die niet instaat is een rem te zetten tussen zijn gedachten en tong.
De effecten van geluidsgolven op materie
De Kabbalah leert dat iedere actie die iemand met de juiste intentie doet, invloed heeft op de materiële realiteit. Zo leert de RaMCHaL in hoofdstuk 1 van zijn legendarische Messilat Jesjariem dat een ieder die zijn eigen lusten, genoegens najaagt, zal worden weggetrokken van Hasjem. Hij zal besmet raken met deze [materiële] wereld en de wereld zal samen met hem besmet zijn. Maar wanneer hij zichzelf onder controle heeft en zich kleeft aan zijn Schepper door de materiële wereld uitsluitend te gebruiken als kli – gebruiksvoorwerp – om Hasjem te dienen, zal hij verheven worden en de wereld op zichzelf zal verheven worden met hem. “Want alle schepsels zullen enorm worden verheft wanneer zij een perfect mens – die geheiligd wordt met de heiligheid van de gezegende geprezen is Hij – dienen.”
Dit is wetenschappelijk te bewijzen mocht de Tora voor sommigen niet voldoende overtuigingskracht hebben.
De Japanse wetenschapper Dr. Masaru Emoto [1943-2014] heeft met behulp van een vriezer, petrischaaltjes en een hele sterke microscoop wetenschappelijk bewezen dat uitgesproken woorden een directe impact heeft op water. Hij maakte gebruik van bronwater, plaatste het in een kamer en maakte negatieve en positieve opmerkingen. Vervolgens nam hij een heel kleine hoeveelheid van dat water en druppelde het op pertrischaaltjes en bevroor de druppels voor drie uur in de vriezer met -25°C. Na drie uur werden de druppels onder de microscoop onderzocht en dit is het verbluffend resultaat: zie de afbeelding op de website van Jodendom Online
Dit is dus de kracht van een zegen of van een vloek uit jouw mond.
Een Israëlische – toen nog – student in scheikundige wetenschappen – Tomer Rabiav – heeft een vergelijkbaar onderzoek gedaan met boontjes. In ieder van de drie petrischaaltje plaatste hij op een wattenschijfje een klein aantal witte boontjes. Een pertrischaaltje werd voor twee weken bewaterd met gewone kraanwater. Hij zei niets en dacht ook nergens specifieks aan. Een tweede schaaltje werd bewaterd in samengaan van vervloekingen. Een derde schaaltje werd bewaterd terwijl er Tehilliem – met volle kavannah [overtuiging] en dankbaarheid naar Hasjem dat Hij de wereld met water voorziet – werd uitgesproken. Soms zei hij er zelfs een “sjehakol” – een zegenspreuk met de woorden “Geprezen ben Jij Hasjem onze G’d Koning van het Universum Die door het Woord alles in bestaan heeft gebracht” – over.
Na twee weken was dit evenzo verbluffend resultaat: zie de afbeelding op de website van Jodendom Online
Dit onderzoek met de boontjes staat niet op zichzelf, want zonder van elkaar te weten heeft een andere Israëlische wetenschapper dr. Arik Naveh dezelfde test – zij het op groter schaal – gedaan. Resultaat: hetzelfde als van Rabiav! Kabbalisten zeggen dat geen één mitswa niet alleen in voordeel van jezelf is, maar dat jouw mitswa de hele wereld helpt. Onze monden zenden namelijk straling en energie uit. Straling heeft een mate van energie en dat heeft altijd invloed op onze omgeving.
Grappen en slechte woorden lijken weliswaar geen kwaad te kunnen [de welbekende en onjuiste uitdrukking dat schelden geen pijn doet], maar de Chazel leren dat de negatieve energie van slechte woorden onze hele omgeving beïnvloedt. Denk bijvoorbeeld aan ajin hara, het boze oog. Ook al mag je niet door het fenomeen ajin hara laten leiden, het betekent ondertussen niet dat geen realiteit is en geen effect op je leven zou kunnen hebben. Er is dus altijd een spirituele impact op iemands woorden en daden.
[zie video van Rav Zamir Cohen sjlita voor uitleg]
Deze ontdekkingen zijn niet nieuw
“…Als een straf voor obsceniteit: problemen vermenigvuldigen, wrede besluiten worden uitgegeven en de jeugd van Israël sterft ” [Berachot 33a]. Wanneer iemand obscene woorden uit, zij het publiekelijk [zelfs komieken en cabaretiers] of privaat, verspreidt de stinkende adem zich door de wereld en kan schade en zelfs de dood voor jonge Joden betekenen. Daarom was het vroeger in de Joodse gemeenschappen, wanneer je je gefrustreerd voelde en het liefst je wilde laten gaan, de gewoonte om “Zeit gezunt… Blijf gezond!” te roepen. Er bestaan vele brachot die klaar staan om als frustration-buster gebruikt te worden wanneer je je overdonderd voelt en de behoefte hebt om onaat dwariem uit te schreeuwen.
De voornoemde wetenschappelijke ontdekkingen zijn dus – wat we nu aan moessar en uit de Talmoed hebben geleerd – helemaal niet nieuw. Kabbalisten zeggen al duizenden jaren dat Tora studie mensen verfijnen en veredelen. Hasjem’s woorden van de Tora is spiritueel. Deze spiritualiteit dringt door de harten van degenen die de Tora werkelijk bestuderen. Dit is ook te zien bij de boontjes waarover Tehilliem en Sjehakol zijn uitgesproken.
R’Chaim van Volozhin, de voornaamste talmied van de Gaon van Wilno, zegt over dit onderwerp het volgende: “Alle het leven en bestaan van alle werelden hangt enkel en alleen van onze spraak en Torastudie af. Er is geen twijfel over mogelijk dat – chas wesjalom – onze wereld slechts voor een enkel moment helemaal verstoken zal zijn van Torastudie … alle hogere en lagere werelden direct vernietigd zullen zijn en zullen terugvallen in niets en leegte, chas wesjalom…”. Dus andere mensen broches te geven – zelfs uit frustratie – is een heel krachtig middel [zoals het zelfs wetenschappelijk is aangetoond mocht de Tora je niet overtuigen] om zelf broches in je leven te ontvangen. Hasjem heeft immers beloofd dat een ieder die Zijn kinderen zegent zelf gezegend te worden [Bereesjiet/Gen. 12:3]. Hierdoor worden de onaat dwariem die andere mensen over je hebben uitgesproken en jou frustreerde, meer broches opgeleverd wat ons als klal Jisrael juist verheft!
En spreek ook mooie, complimenteuze woorden uit aan planten en dieren. Ook zij vallen onder Hasjem’s schepping en hebben recht op leven.
Bronnen:
Positive Word Power [gebaseerd op de Sjmirat Halasjon van de Chofets Chaim] van Rabbi Nosson Scherman en Rabbi Meir Zlotowitz
The Coming Revolution – Science Discovers de Truths of the Bible van Rabbi Zamir Cohen sjlita