Genesis (Beresjiet)
Op zijn website Insight for Living Ministries stelt pastor Charles R. (Chuck) Swindoll over Genesis:
auteur: Charles R. Swindoll
website: https://insight.org/resources/bible/the-pentateuch/genesis
Wie heeft het boek geschreven?
Oudtestamentische boeken bevatten zelden een naamregel. We zoeken dus naar externe bronnen om auteurschap te ontdekken. Joodse tradities en andere bijbelse auteurs noemen Mozes, de profeet en verlosser van Israël, als de auteur van de hele Pentateuch – de eerste vijf boeken van het Oude Testament. Zijn opleiding aan de hoven van Egypte (Handelingen 7:22) en zijn nauwe gemeenschap met Jahweh – de Hebreeuwse naam voor God – ondersteunen deze premisse. Jezus Zelf bevestigde Mozes ‘auteurschap (Johannes 5: 45–47), evenals de schriftgeleerden en Farizeeën van Zijn tijd (Matteüs 19: 7; 22:24).
Van het Hebreeuwse woord toledoth is het eerste boek van de Bijbel getiteld “Genesis” in de Septuaginta, de Griekse vertaling van de Joodse Geschriften. Het woord betekent ‘begin, oorsprong’ ¹ of generatie en is een fundamenteel thema dat door het hele boek loopt.
Mozes schreef Genesis voor het volk Israël, dat hij uit de slavernij in Egypte terugleidde naar het land van hun voorvaderen. Genesis geeft een geschiedenis van die voorvaderen – hun oorsprong, hun reizen en hun verbonden met God. Omdat de gebeurtenissen in de rest van de Pentateuch reacties zijn op de beloften van God in Genesis, zou zo’n geschiedenis van Gods omgang met hun voorouders aanmoediging en inspiratie hebben opgeleverd voor de voormalige slaven die vrijheid en welvaart zochten in het Beloofde Land.
Waar zijn we?
De eerste elf hoofdstukken van Genesis geven de vroege geschiedenis van het menselijk ras in grote lijnen weer. Na de grote overstroming vernauwt de aandacht zich tot Gods bemoeienissen met één gezin in Mesopotamië, een gezin onder leiding van Abram, later Abraham genoemd. Van de rivier de Eufraat (in het huidige Irak) tot wat nu Syrië is, gaan de gebeurtenissen zuidwaarts naar Kanaän (het huidige Israël) en Egypte.
Genesis omvat de meest uitgebreide tijdsperiode in de hele Schrift, langer dan de andere boeken in de Bijbel samen! Hoewel de oude geschiedenis die in de eerste elf hoofdstukken wordt verteld, geen indicatie geeft van de tijdspanne, begint Abrams verhaal rond 2091 v.Chr. (Genesis 12: 1), en het boek eindigt met de dood van Jozef in Egypte rond 1805 v.Chr. (50:26).
Waarom is Genesis zo belangrijk?
Voor de oorspronkelijke lezers van Genesis werd het boek gewaardeerd als een geschiedenis van hun volk. Het vertelde hen het verhaal van hoe God de wereld schiep en met de hele mensheid omging, totdat Hij een persoonlijke relatie begon met hun voorvader Abraham. Genesis openbaarde hun de eeuwige beloften die God aan Abraham, Isaak en Jacob deed – beloften die zich uitstrekten tot hun nakomelingen. Het bood troost en hoop voor de onderdrukte Hebreeën terwijl ze wachtten om naar hun “beloofde land” terug te keren.
Voor latere lezers biedt Genesis een grondige achtergrond voor de rest van de Bijbel. Hier leren we oude geschiedenis en aardrijkskunde en maken we kennis met belangrijke mensen en gebeurtenissen die later in de Bijbel te vinden zijn. God openbaart ook vele facetten van Zijn aard door Zijn omgang met mensen. We leren over de oorsprong van de zonde, over het vernietigende effect ervan op de mensheid en over Gods plan om voor die zonde te verzoenen door middel van een toekomstige Zoon van het volk Israël (Genesis 3:15; 22:18; 49:10).
Wat is het grote idee?
De Bijbel is verdeeld in twee grote delen, het Oude en het Nieuwe Testament. Testament is een ander woord voor verbond. Verbonden spelen een prominente rol in het verhaal van Genesis, want ze helpen de relatie van God met Zijn volk op verschillende momenten te definiëren. De zonde verbrak de volmaakte vrede tussen God en de mensheid (Genesis 3) en in plaats van te genieten van de zegen die God bedoelde, werd de mensheid belast met de vloek. Maar God stelde zijn plan voor verlossing en zegen vast door middel van verbonden, eerst met Abraham (Genesis 12: 1–5), herbevestigd met Isaak (26: 1–35) en daarna met Jacob (28: 1–22). Deze beloften waren van toepassing op de Israëlieten in Egypte en op latere generaties. Genesis vormt het toneel voor de rest van Gods plan om de wereld door Zijn Zoon, Jezus Christus, te verlossen.
Hoe pas ik dit toe?
Het is gemakkelijk om te verdwalen in de genealogieën en verslagen in Genesis zonder het grote geheel te zien. Houd God in gedachten, niet alleen de mensen, terwijl u het boek leest. Overweeg zijn karaktereigenschappen. Als u een Israëliet was die net uit de slavernij is bevrijd en dit voor het eerst leest, zou u zich dan verbazen over Gods macht over de schepping? Of zijn woede over de zonde, of de manier waarop hij zijn beloften aan iedereen vervulde? Bewustwording van elk van deze kenmerken zou aanbidding moeten oproepen. . . en hoop. Bedenk dat de Heer sterk, getrouw en rechtvaardig is. En Zijn verlangen om Zijn schepping te zegenen zal op een dag volledig worden gerealiseerd.
VOETNOOT:
1) Walter Bauer and others, eds., A Greek-English Lexicon of the New Testament and Other Early Christian Literature, 2d rev. ed. (Chicago: University of Chicago Press, 1979), 154.