Mysteriën van de ziel
Alle teksten van dit gratis online-programma zijn opgenomen in het derde boek van de Spirituele teksten bibliotheek: Mysteriën en symbolen van de ziel
1) Leven vanuit eenheid, spirituele tekst 1, beschouwing 1
Leven vanuit eenheid, mp3 spirituele tekst 1, mp3 beschouwing 1
Janaka sprak: ‘Heer, zeg me: hoe vind ik inzicht in de waarheid en hoe bevrijding, kracht om te onthechten’?
Ashtavakra sprak: ‘Vriend, is jouw levensdoel bevrijding, mijd dan al wat de zinnen roert, en koester onbaatzuchtigheid, eenvoud, mededogen, gemoedsrust en oprechtheid. Jij bent niet aarde, niet water, lucht, vuur, of ether. Weet dat jij het Zelf bent, getuige van dit alles en in niets eraan verwant. Dat is de weg naar vrijheid.
2) Ontstijgen aan dualiteiten, spirituele tekst 2, beschouwing 2
Ontstijgen aan dualiteiten, mp3 spirituele tekst 2, mp3 beschouwing 2
De eigenschappen van de stoffelijke wereld zijn nooit constant. Zij zijn steeds onderling met elkaar in strijd en onverenigbaar met elkaar. Wees er daarom voor op uw hoede, o ziel. Wend u af van deze schijn; het zijn de dingen waarmee ge u niet moet verbinden.
Gij, o ziel, zijt enkelvoudig – zij zijn veelvoudig. Gij zijt vrij van bedrog – zij zijn bedrieglijk. Gij zijt waarlijk levend – zij bezitten geen waarlijk leven. Gij zijt zoals ge zijt – zij omkapselen, verhullen, zij zijn illusies, veranderlijk en vergankelijk.
3) De drie graden van de ziel verbinden, spirituele tekst 3, beschouwing 3
De drie graden van de ziel verbinden, mp3 spirituele tekst 3, mp3 beschouwing 3
De persoonlijkheidsziel (nefesh) staat in nauwe relatie met het lichaam: ze voedt het, en houdt het in stand. Ze bevindt zich onderaan, en is de eerste manifestatie. Nadat ze de haar toekomende waardigheid heeft verkregen, wordt ze de troon waarop de ziel (ruach) zetelt, zoals staat geschreven: ‘totdat over ons uitgegoten worde de Geest uit de hoogte’ (Jesaja 32:15).
En wanneer deze twee, de persoonlijkheidsziel en de ziel, zich op de juiste wijze hebben geprepareerd, zijn ze waardig de geestziel (neshama) te ontvangen, die op haar beurt op de troon van de ziel (ruach) zetelt. De geestziel is boven alles verheven en niet waarneembaar. Er is troon op troon, en voor de hoogste een troon.
4) Ontwikkelen in de vier werelden, spirituele tekst 4, beschouwing 4
Ontwikkelen in de vier werelden, mp3 spirituele tekst 4, mp3 beschouwing 4
Toen ik nog een kind was en nog woonde in het koninkrijk, het huis van mijn vader, en mij over de rijkdom en overvloed verblijdde van hen die mij van voedsel voorzagen, toen rustten mijn ouders uit, en zonden mij weg uit het oosten, mijn vaderland.
Uit de rijkdom van hun schatkamers kozen zij rijke gaven, zoveel als ik alleen kon dragen. Goud uit het land van Ellaënen, zilver uit het grote Gezak, chalcedonen uit Indië en paarlen uit het land der Kushaënen. Ook overhandigden zij mij diamant, waarmee men ijzer klieven kan.
En zij namen van mij weg het lichtende gewaad, bezet met edelstenen, die zij in hun liefde voor mij gereed gemaakt hadden en de gouden mantel die naar mijn lengte was afgemeten.
5) De vijf denktoestanden besturen, spirituele tekst 5, beschouwing 5
De vijf denktoestanden besturen, mp3 spirituele tekst 5, mp3 beschouwing 5
De eenwording (of yoga) wordt bereikt door de onderwerping van de psychische aard en de beheersing van de chitta (denkstof).
Wanneer dit tot stand gebracht is, kent de yogi zichzelf zoals hij in werkelijkheid is.
Tot dan toe heeft de innerlijke mens zich met zijn vormen en met hun actieve veranderingen vereenzelvigd.
Het denkvermogen kent vijf denk-toestanden en deze zijn aan vreugde of pijn onderhevig, ze zijn pijnlijk of niet pijnlijk.
6) Vernieuwen door de zes emanaties, spirituele tekst 6, beschouwing 6
Vernieuwen door de zes emanaties, mp3 spirituele tekst 6, mp3 beschouwing 6
In het begin schiep God de hemel en de aarde. De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde over het water.
God zei: ‘Er moet licht komen,’ en er was licht. God zag dat het licht goed was, en hij scheidde het licht van de duisternis; het licht noemde hij dag, de duisternis noemde hij nacht. Het werd avond en het werd morgen. De eerste dag.
God zei: ‘Er moet midden in het water een gewelf komen dat de watermassa’s van elkaar scheidt.’ En zo gebeurde het. God maakte het gewelf en scheidde het water onder het gewelf van het water erboven. Hij noemde het gewelf hemel. Het werd avond en het werd morgen. De tweede dag.
7) De zeven gouden sleutels hanteren spirituele tekst 7, beschouwing 7
De zeven gouden sleutels hanteren, mp3 spirituele tekst 7, mp3 beschouwing 7
‘Upadhyaya, de keuze is gemaakt, ik dorst naar wijsheid. Nu heeft u de sluier voor het verborgen pad weggerukt en het grote yana onderwezen. Uw dienaar hier is gereed om door u te worden geleid.’
Het is goed, sravaka. Bereid u voor, want u zult alleen verder moeten gaan. De leraar kan slechts de weg wijzen. Het pad is één voor allen, de middelen om het doel te bereiken moeten per pelgrim verschillen.
Welke van de twee wilt u kiezen, u met een onverschrokken hart? De samtan van de ‘leer van het oog’, het viervoudige dhyana, of wilt u uw weg laten gaan door de paramita’s, zes in getal, edele poorten van deugd die leiden naar bodhi en naar prajña, de zevende stap van wijsheid?
8) Het achtvoudige pad uitdragen, spirituele tekst 8, beschouwing 8
Het achtvoudige pad uitdragen, mp3 spirituele tekst 8, mp3 beschouwing 8
Wie komt mijn ziel in haar verlatenheid te hulp?
Is er wel iemand in het universum aan wie zij zich kan toevertrouwen?
Er is niemand dan alleen Gij, o Heer,
Gij die de enige bron zijt van alle waarheid,
waaraan een stroom van zuiver denken ontspringt.
Heer, leer ons, ons niet blind te staren op tijdelijk bezit en op aardse welvaart.
Leer ons in te zien, dat er voor ons, die zich geheel op u verlaten,
een weidser perspectief is weggelegd,
dat wij eens het onvergankelijke licht zullen aanschouwen
en wonen in uw eeuwig vaderland.
9) Werken met de negen geestelijke gaven, spirituele tekst 9, beschouwing 9
Werken met de negen geestelijke gaven, mp3 spirituele tekst 9, mp3 beschouwing 9
Er is verscheidenheid in genadegaven, maar het is dezelfde Geest; en er is verscheidenheid in bedieningen, maar het is dezelfde Here; en er is verscheidenheid in werkingen, maar het is
dezelfde God, die alles in allen werkt.
Maar aan een ieder wordt de openbaring van de Geest gegeven tot welzijn van allen. Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest; aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest; aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen. Doch dit alles werkt één en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil.