Spiritueel Pasen
Iedere dag:
Wat goede muziek horen,
uit een goed boek lezen,
een mooi schilderij zien
en een paar redelijke woorden spreken.
Johann Wolfgang von Goethe
Pasen is het feest van de opstanding van de innerlijke mens. Jezus overwon de dood. Ieder mens is geroepen om eens de dood te overwinnen, om een onvergankelijke geestelijk lichaam op te bouwen dat ook bekend staat als het opstandingslichaam, verheerlijkt lichaam of gouden bruiloftskleed. De week voorafgaand voor Pasen is een ideale tijd om je in dat vernieuwingsproces te verdiepen, want de verhalen over het leven, sterven en opstaan van Jezus geven in symbolen nauwkeurig weer welke grootse mogelijkheden er in ons besloten liggen.
Alle teksten van dit gratis online-programma zijn opgenomen in het tweede boek van de Spirituele teksten bibliotheek: Spirituele Pasen en Pinksteren . Aan deelnemers wordt aangeraden in de week voor Pasen ’s ochtends de beschouwing te beluisteren en ’s avonds de tekst uit Het evangelie van de heilige twaalven.
Het is een handreiking voor bezinning en bezieling in de lente die een diepe indruk op je kan maken omdat er minder bekende, maar wel authentieke betekenissen worden gegeven aan oeroude verhalen waar een transformerende werking van uit kan gaan.
Te vinden op de website: Spirituele teksten van Rozekruis Pers en Pentagram boekwinkel
1) zondag voor Pasen, De doortocht, boekfragment 1, beschouwing 1 , spirituele tekst 1 , wandkleed 1, muziek 1
zondag, De doortocht, mp3 beschouwing 1, mp3 spirituele tekst 1
Het mysterie van Pasen duidt op een spirituele gebeurtenis die in de mens zelf kan plaatsvinden: de opstanding van de innerlijke mens. De weg naar de opstanding, ook wel genoemd ‘het Pad’, is een weg van transformatie. De verhalen en beschouwingen van deze online-module kunnen bijdragen aan verdieping van het inzicht in het Pad.
2) maandag voor Pasen, Door de poort gaan, boekfragment 2, beschouwing 2 , spirituele tekst 2 , wandkleed 2, muziek 2
maandag, Door de poort gaan, mp3 beschouwing 2, mp3 spirituele tekst 2
De mensheid van 2000 jaar geleden had een heel ander bewustzijn dan de mensheid van nu. Rond het begin van de jaartelling was het verstandelijke, lineaire denken veel minder ontwikkeld dan tegenwoordig. Mede daarom sprak Jezus tot de menigte in gelijkenissen. De discipelen van Jezus behoorden toen tot de weinigen die de gelijkenissen niet alleen mythisch, maar ook verstandelijk konden begrijpen.
3) dinsdag voor Pasen, Het mysterie van geboorte en dood, boekfragment 3, beschouwing 3 , spirituele tekst 3, wandkleed 3, muziek 3
dinsdag, Het mysterie van geboorte en dood, mp3 beschouwing 3, mp3 spirituele tekst 3
‘Meester, wanneer een mens sterft, zal hij dan weer leven?’ Deze essentiële levensvraag is het begin van een gesprek tussen Jezus en zijn discipelen over de opstanding zoals dat wordt beschreven in hoofdstuk 69 van Het evangelie van de heilige twaalven.
Onder de mensheid circuleert een grote diversiteit aan visies op leven, geboorte en dood. Aanhangers van het materialistische uitgangspunt, dat stelt dat het bewustzijn van de mens een resultaat is van stoffelijke processen, zijn ervan overtuigd dat de dood het absolute einde is van de mens en dat er na de dood niets is.
4) woensdag voor Pasen, De innerlijke tempel reinigen, bloemlezing Weg van Liefde, beschouwing 4, spirituele tekst 4 , wandkleed 4, muziek 4
woensdag, De innerlijke tempel reinigen, mp3 beschouwing 4, mp3 spirituele tekst 4
Het gnostieke pad is de weg die voert tot de opstanding van de innerlijke mens en leidt tot bevrijding van het wiel van geboorte en dood. Als in een mens het verlangen ontvlamt om dat pad te gaan, dan is dat verlangen een teken van het opvlammen van de goddelijke vonk, van het ontwaken van het christusbeginsel in het hart.
Dat verlangen is in de aanvang nog kwetsbaar en onstabiel, en als het innerlijke vlammetje, in het hart van de microkosmos, geen aandacht krijgt dan zal het spoedig doven. Want vanuit het dagelijkse leven komen veel impulsen op de mens af die de aandacht trekken en ons afleiden van dat wat opvlamde. De gnostieke bevrijdende weg kan alleen worden gegaan op basis van een ontwaakte geestvonk. Daarom wordt de leerling van de ziel aangeraden om ‘binnen te gaan in het middelpunt en op te gaan in de geest’.
5) donderdag voor Pasen, Overgave aan je innerlijke meester: beschouwing 5 , spirituele tekst 5, wandkleed 5, muziek 5
donderdag, Overgave aan je innerlijke meester, mp3 beschouwing 5, mp3 spirituele tekst 5
Voor een mens is het vrijwel onmogelijk om de gnostieke spirituele weg op eigen kracht te gaan. Want de ontwikkeling van de innerlijke mens vraagt specifieke voeding die de leerling van de ziel in eerste instantie niet zelf kan aantrekken of prepareren. Voor zijn spirituele ontwikkeling is hij dan aangewezen op een bron die buiten hemzelf ligt en die sterker is dan hij. Dat is een natuurwet die op alle vlakken van leven geldt en die bij uitstek het kenmerk is van broederschap; want zou er alleen gelijkheid zijn, ontwikkeling en vooruitgang zouden zijn uitgesloten.
6) vrijdag Goede Vrijdag, Nieuwe innerlijke kracht betonen, beschouwing 6 , spirituele tekst 6 , wandkleed 6, muziek 6
vrijdag, Nieuwe innerlijke kracht betonen, mp3 beschouwing 6, mp3 spirituele tekst 6
De waarheid, het goddelijke mysterie, is één en ongedeeld en er staat niets tussen de christuskracht en de mens, tenzij de mens zichzelf ‘gesneden beelden’ maakt of zelf afstand neemt. De kosmische mysterieschool is alomtegenwoordig en tracht in ieder mensenhart het licht-zaad uit zijn doodsslaap te wekken. Zuivere, onaardse lichtkracht daalt daartoe af in de aardse persoonlijkheid.
Het eerste ontwaken van de innerlijke mens, Jezus, door de ‘licht-kus ten leven’, veroorzaakt een diep gevoeld heimwee en een onwankelbaar weten van het bestaan van een hogere vorm van menselijk leven. Maar daarnaast brengt het vooral iets volkomen nieuws: de bewuste ervaring van de eigen tweevoudigheid, het herkennen van de realiteit van de Andere-in-ons. En er spreken vanaf dat moment ‘twee stemmen in onze borst’.
7) zaterdag Stille Zaterdag, De cruciale overwinning op jezelf, beschouwing 7 , spirituele tekst 7 , wandkleed 7, muziek 7
zaterdag, De cruciale overwinning op jezelf, mp3 beschouwing 7, mp3 spirituele tekst 7
Het kruis is een van de oudste symbolen van de mensheid, een universeel symbool dat in vele culturen in allerlei vormen terug te vinden is. We kennen de swastika uit het oude India, de ankh uit het oude Egypte, het medicijnwiel van de Indianen en natuurlijk het Latijnse kruis, dat verbonden is met het christendom.
Elk symbool spreekt een eigen taal die zich richt tot diepere lagen van bewustzijn en met name tot de innerlijke mens. Als wij ons, in verlangen om de waarheid te vinden, richten op universele symbolen, dan verbinden we ons met die taal. Een universeel symbool zoals het kruis kan altijd op meerdere manieren worden begrepen. Niet alleen met het hoofd, maar vooral ook met het hart. Want het hart heeft zijn redenen die de rede niet kent.
8) zondag Eerste Paasdag, Bevrijding van de innerlijke mens, beschouwing 8 , spirituele tekst 8 , wandkleed 8, muziek 8
zondag, Bevrijding van de innerlijke mens, mp3 beschouwing 8, mp3 spirituele tekst 8
Dezelfde dag, ten tijde van de offerande in de tempel verscheen er tussen de handelaren in dieren en vogels iemand, gekleed in een wit gewaad, stralend als licht en in zijn handen had hij een zweep met zeven knopen. Toen zij hem zagen vluchtten kopers en verkopers want zij waren bang en sommigen vielen voor dood neer. Zij herinnerden zich immers hoe Jezus hen voor zijn dood op dezelfde manier de tempel had uitgedreven.
Er waren er die zeiden dat zij een geest gezien hadden. En anderen dat zij de gekruisigde hadden gezien en dat hij uit de doden opgestaan was. Op die dag werden de offeranden in de tempel gestaakt, want ze waren allemaal bevreesd en er was niemand die kopen of verkopen wilde maar wat meer is, zij lieten hun slachtoffers vrij.