Oorlog voor de rechter
Het aantal mensen dat in Nederland in het verzet heeft gezeten tijdens de Tweede Wereldoorlog is moeilijk precies vast te stellen, aangezien veel verzetsgroepen clandestien werkten en de omvang van hun activiteiten soms moeilijk te documenteren is. Er zijn echter schattingen en cijfers die een idee geven van de grootte van het verzet.
Er wordt aangenomen dat tussen de 300.000 en 400.000 mensen in Nederland betrokken waren bij verzetsactiviteiten, maar dit aantal omvat zowel mensen die actief betrokken waren bij het verzet (zoals leden van verzetsgroepen) als degenen die op een andere manier behulpzaam waren (zoals het verbergen van joden, het geven van onderdak, of het verstrekken van informatie). Dat 3/100 van de mensen zat en in het verzet (ervanuit gaande dat er 9 miljoen mensen waren)
Er zijn verschillende soorten verzet geweest, waaronder:
- Wapengebruik: Groepen die zich bezighielden met sabotage, het aansteken van branden of het aanvallen van nazi-soldaten en andere bezetters.
- Ondergrondse pers: Mensen die illegale kranten en pamfletten verspreidden om tegen de bezetting te protesteren en informatie te delen.
- Verstrekken van onderdak: Veel Nederlanders hielpen joden, geallieerde piloten en andere vervolgde groepen door hen onder te duiken.
- Spionage en inlichtingen: Groepen die informatie verzamelden voor de geallieerden, vaak risicoloos werk verrichtend.
- Hulp bij ontsnappingen: Groepen die hielpen bij het ontsnappen van krijgsgevangenen of geallieerde piloten.
Niet iedereen die betrokken was in het verzet was zich altijd bewust van de bredere omvang van de activiteiten, en het is belangrijk te realiseren dat veel van deze mensen hun verzetswerk uit puur morele overtuigingen of op basis van persoonlijke noodzaak verrichtten.
Het verzet was bovendien in veel verschillende groepen verdeeld, met verschillende ideologieën en doelen, variërend van communistische en sociaal-democratische verzetsgroepen tot christelijke en nationalistische groepen.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog, in 1940, had Nederland een bevolking van ongeveer 9 miljoen mensen. Dit cijfer is een schatting, omdat de bezetting door Nazi-Duitsland veel administratieve veranderingen met zich meebracht, en cijfers die beschikbaar zijn uit die tijd mogelijk onnauwkeurig zijn.
Het is belangrijk op te merken dat deze bevolking op verschillende manieren werd beïnvloed door de oorlog:
- Joodse bevolking: Van de ongeveer 140.000 Joden die in Nederland woonden, werd meer dan de helft (ongeveer 102.000 mensen) gedeporteerd naar nazi-concentratiekampen, waarvan de meeste omkwamen.
- Oorlogsslachtoffers: Naast de joden, lieten ook andere groepen, zoals verzetsstrijders, burgers die het slachtoffer werden van bombardementen, krijgsgevangenen en de vele slachtoffers van de hongerwinter, een groot verlies van mensenlevens achter.
De oorlog had dus een diepe invloed op de bevolkingsdynamiek van Nederland. Het bevolkingsaantal fluctueerde tijdens de oorlog door zowel de bezetting als de militaire en civiele verliezen.
Hoe we vanuit systemisch kijken naar een oorlog en de rollen van “goeden” en “fouten” kunnen kijken, dat hangt af van de traditie, filosofie of spirituele overtuigingen die men aanhangt. In het algemeen is de neiging om gebeurtenissen in de wereld, zoals oorlogen, niet alleen te zien als louter materiële conflicten, maar ook vanuit het systemisch kijken als uitdrukkingen van diepere dynamieken. Hier zijn enkele algemene manieren waarop esoterische denkbeelden naar oorlog kunnen kijken:
1. De strijd tussen licht en donker
Veel tradities zien de wereld als een strijd tussen krachten van licht (goedheid, waarheid, liefde, en spirituele verlichting) en krachten van duisternis (onwetendheid, haat, corruptie, en vernietiging). Oorlogen kunnen dan worden gezien als manifestaties van deze strijd op een lager, fysieke niveau. In dit geval zouden de “goeden” worden beschouwd als diegenen die streven naar waarheid, rechtvaardigheid en een hoger bewustzijn, terwijl de “fouten” degenen zijn die de duisternis en de lagere, destructieve krachten vertegenwoordigen.
2. Collectief bewustzijn en de rol van individuen
Carl Jung heeft gesproken over het collectieve onbewuste, dat verwijst naar gedeelde menselijke ervaringen en archetypen die in de diepten van het menselijke bewustzijn bestaan. Oorlog zou dan kunnen worden gezien als een uitdrukking van collectieve psychologische conflicten die zich manifesteren op het wereldtoneel. De “goeden” in dit licht zouden degenen zijn die proberen het collectieve bewustzijn te verheffen, door bijvoorbeeld vrede te bevorderen en de menselijke geest te verheffen, terwijl de “fouten” degenen zijn die het collectieve onbewuste voeden met destructieve krachten, bijvoorbeeld door nationalisme, haat of wraak.
3. Dualiteit en de spirituele lering
Veel tradities gaan uit van een dualistisch wereldbeeld, waarin tegenstellingen zoals goed en kwaad, licht en donker, en positief en negatief elkaar aanvullen en in balans moeten worden gehouden. In deze context kunnen oorlogen worden gezien als noodzakelijke verschijnselen in de evolutie van de menselijke ziel of het collectieve bewustzijn. Ze kunnen dan niet strikt als “goed” of “slecht” worden beoordeeld, maar als een kans voor groei, leren en transformatie, zowel voor de betrokkenen als voor de mensheid als geheel. De rol van de “goeden” is om evenwicht te brengen en vreedzame oplossingen te zoeken, terwijl de “fouten” kunnen worden gezien als degenen die vervallen in destructief gedrag als reactie op conflicten.
4. De mystieke leringen van pacifisme en vreedzaam verzet
Er zijn ook tradities die sterk de nadruk leggen op non-violence zoals Mahatma Gandhi en de pacifistische benaderingen binnen de christelijke mystiek. Deze opvatting zou de “goeden” zien als diegenen die zich inzetten voor vreedzaam verzet en de kracht van liefde, vergeving en bewustzijnsverandering in plaats van fysieke strijd. Oorlog zou dan worden gezien als een misverstand, een tijdelijke uitdrukking van de onwetendheid van de mensheid, en de “fouten” zouden degenen zijn die meedoen aan geweld zonder de hogere weg van spirituele verlichting en vreedzaam handelen te begrijpen.
Wat er ook in een familie gebeurt, of dat nu goed of fout is, is eigenlijk niet belangrijk, mits er in liefde met elkaar over gesproken kan worden. Want in het familiesysteem hoort het goede en het kwade erbij en is het van belang dat alles ook de foute daden erkend worden en een ieder zijn eigen juist plek inneemt, zodat de balans van geven en nemen ook oke is:
