Genieten
Onlangs lazen we Spreuken 9 met vrienden aan het begin van de prachtige maaltijd. We vroegen aan elkaar: welk vers raakt je, verrast je of iriiteert je?
Mijn raakte vers 9:
“Geniet van het leven met de vrouw die je bemint. Geniet op alle dagen van je leven, die God je heeft gegeven. Het bestaan is leeg en vluchtig en je zwoegt en zwoegt onder de zon, dus gniet elke dag. Het is het loon dat God je heeft gegeven ” (NBV21)
Een paar woorden uit deze tekst, droeg ik de dagen daarna bij me:
GENIETEN
In een diepere spirituele context kan “genieten” verwijzen naar het ervaren van vervulling en dankbaarheid voor de gaven van het leven. Het kan een manier zijn om de zegeningen in je leven te erkennen, te waarderen en te omarmen.
Voorbeeld: In de context van Prediker 9:9 kan het betekenen dat je het leven zelf omarmt als een gave van God, en dat je innerlijke vreugde en dankbaarheid ervaart voor het leven zoals het is.
Dus “Genieten” betekent meer dan alleen plezier hebben; het verwijst naar het volledig ervaren en waarderen van iets, het koesteren van het moment en het gevoel van dankbaarheid voor de positieve ervaringen die het leven biedt. Het is zowel een emotionele als een bewuste ervaring, waarin men zich opent voor de vreugde van het leven in het hier en nu.
Het lijkt wel een beweuste daad terwijl je bestaan leeg is en vluchtig, terwijl je zwoegt en zwoegt onder de zon.
Genieten is dus een bewuste keuze: genieten van ALLE dagen van je leven, die God je heeft gegeven.
Genieten is het loon dat God je heeft gegeven.
De uitspraak “Genieten is het loon dat God je heeft gegeven” in Prediker 9:9 kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd, afhankelijk van het perspectief dat je inneemt. Hier zijn enkele mogelijke betekenissen van deze uitspraak, vooral in een spirituele context:
1. Genieten als een gave van God:
In de Bijbelse en spirituele traditie wordt het leven en alles wat we daarin ervaren vaak als een gave van God gezien. Het idee dat “genieten het loon is dat God je heeft gegeven” kan betekenen dat de vreugde, het plezier en de voldoening die we ervaren in het leven, een zegen en beloning van God zijn. Het suggereert dat het vermogen om van het leven te genieten, om dankbaar te zijn voor de kleine en grote dingen die we ervaren, een geschenk is van de goddelijke kracht.
In deze interpretatie is het niet slechts iets wat we zelf bereiken door inspanning, maar iets wat ons wordt aangeboden. God geeft ons de gelegenheid om te genieten van het leven, als een vorm van genade en zegen.
2. Genieten als het resultaat van een goddelijke ordening:
Deze uitspraak kan ook gezien worden als een reflectie op het idee dat de ervaring van vreugde en voldoening een manier is waarop we de ordelijke schepping van God erkennen. Het “loon” kan dan symbool staan voor het resultaat van het leven volgens een goddelijk plan. Het idee is dat als we het leven in zijn volle betekenis omarmen, we de ‘beloning’ van innerlijke vreugde en tevredenheid ervaren. God schenkt ons deze vreugde als onderdeel van de grotere levenscyclus en ons streven naar zingeving.
3. Genieten als spirituele voldoening:
In een ander licht kan “genieten” ook verwijzen naar een diepere spirituele voldoening die voortkomt uit het leven in overeenstemming met hogere waarden en wijsheid. Het is het ‘loon’ dat we ontvangen voor het leven in harmonie met het goddelijke pad, voor het zoeken naar waarheid en het ontwikkelen van een hoger bewustzijn. Dit type genieten is niet oppervlakkig of hedonistisch, maar een diep innerlijk gevoel van vreugde en vrede dat voortkomt uit het leven in verbinding met het hogere of het goddelijke.
4. Het belonen van eenvoudige vreugde:
In de context van Prediker, waar het leven vaak wordt gezien als vergankelijk en gevuld met moeite, kan het idee van “genieten als loon” ook betekenen dat het ervaren van plezier en vreugde in het dagelijkse leven een zeldzame en waardevolle gave is. Ondanks de kortstondigheid van het leven en de vaak zinloze strijd, is genieten van de eenvoudige dingen—zoals relaties, werk, en momenten van rust—een vorm van ‘beloning’ van God. Het benadrukt de waarde van dankbaarheid voor de eenvoudige gaven van het bestaan.
5. Genieten als een manier van Goddelijk vertrouwen:
Een andere manier om deze uitspraak te interpreteren, is dat het genieten van het leven, ondanks de moeilijkheden, een uitdrukking is van vertrouwen in het goddelijke. Het is de overtuiging dat God ons niet alleen in moeilijke tijden ondersteunt, maar ook in momenten van vreugde. Het genieten van het leven wordt dan gezien als een manier om de goedheid van God te erkennen en te vertrouwen op Zijn plan voor ons.
Samenvattend:
“Genieten is het loon dat God je heeft gegeven” verwijst naar het idee dat vreugde en plezier in het leven niet alleen iets zijn waar we naar streven of iets dat we verdienen door hard werken, maar iets wat ons wordt geschonken door God als een zegen. Het is een spirituele beloning die ons in staat stelt om de schoonheid van het leven te ervaren, zelfs te midden van zijn vluchtigheid en de moeite die het met zich meebrengt. Het benadrukt de waarde van dankbaarheid, de gave van vreugde, en het ervaren van het leven als een geschenk.
HET LOON
De laatste zin van Prediker 9:9: “Het is het loon dat God je heeft gegeven”, verwijst naar het concept van “loon”, wat in deze context niet letterlijk salaris of betaling betekent, maar eerder een beloning of gave die aan de mens wordt gegeven door God. In de Bijbelse en spirituele zin gaat het hier niet om een vergoeding voor werk of inspanning, maar om iets dat we ontvangen als een zegen of als een gave van God voor het leven dat we leiden.
Betekenis van “loon” in deze context:
* Geschenk van God: Het woord “loon” in deze context kan worden begrepen als een symbolisch “geschenk” of “gave” die we van God ontvangen. Het idee is dat genieten van het leven, van de vreugde in liefde en relaties, een zegen is die God ons heeft gegeven. Het is geen “beloning” voor iets dat we verdienen, maar eerder een teken van Gods goedheid en genade die ons uitnodigt om te genieten van de zegeningen die het leven biedt, ondanks de moeilijkheden.
* Genieten als een geestelijke beloning: In plaats van “loon” te zien als een recht of iets wat je “moet verdienen”, kan het worden geïnterpreteerd als een geestelijke beloning die we krijgen wanneer we het leven in zijn volledigheid omarmen. In dit geval is de vreugde van het leven, het genieten van relaties en momenten van geluk, een manier om de goddelijke aanwezigheid te ervaren. Het ontvangen van deze vreugde wordt dan een manier om dichter bij God te komen en de zegeningen van het leven te erkennen.
* De beloning van het huidige moment: Het kan ook betekenen dat genieten van het leven een beloning is in het huidige moment. In de Joodse traditie wordt vaak benadrukt dat het moment zelf een zegen is van God. Zelfs in de vergankelijkheid van het leven kunnen we vreugde vinden in de eenvoudige momenten van het bestaan. In deze zin wordt genieten van het leven gezien als een beloning die ons wordt gegeven door God om in het hier en nu te leven.
* Een oproep tot dankbaarheid: Het idee van “loon” kan ook wijzen op het feit dat we dankbaar moeten zijn voor wat we ontvangen, zonder altijd te verlangen naar meer. Het benadrukt de waarde van het huidige moment en het belang van waardering voor de gaven die we hebben, zoals liefde, relaties, gezondheid en de schoonheid van het leven zelf.
Samenvattend:
In deze zin wordt “loon” niet in de gebruikelijke zin van een betaling voor arbeid begrepen, maar als een gave of zegen van God. Het genieten van het leven—de vreugde die we ervaren in onze relaties, momenten van geluk en voldoening—is een goddelijke beloning die ons wordt geschonken. Het is een herinnering om dankbaar te zijn voor de vreugde die we ervaren, omdat het een directe gave van God is, een manier waarop we Zijn zegeningen in ons leven kunnen herkennen en waarderen.
Als ik dan nog even doorzoek naar de diepere betekenis van deze tekst, dan
In de christelijke traditie wordt de Bijbel vaak niet alleen gezien als een letterlijke tekst, maar ook als een symbolisch en mystiek werk. Esoterische interpretaties focussen zich vaak op de innerlijke betekenis van de woorden, waarbij de tekst wordt beschouwd als een spiegel voor spirituele groei, alchemie, en het ontwaken van het bewustzijn.
Prediker 9:9 – “Geniet van het leven met de vrouw die je bemint…” – zou in de christelijke traditie op verschillende niveaus geïnterpreteerd kunnen worden:
1. Symboliek van de “vrouw”:
De vrouw wordt gezien als een symbool voor de ziel, het innerlijke zelf, of de intuïtie. In plaats van letterlijk te verwijzen naar een fysieke partner, kan de “vrouw” in dit vers verwijzen naar de verbinding met het innerlijke aspect van de mens, de ziel die in harmonie met het hogere Zelf moet leven. Genieten van het leven met de vrouw die je bemint, zou dan betekenen dat men in diepe eenheid en liefde met zichzelf en het hogere bewustzijn leeft.
2. Leven onder de zon:
De zon wordt vaak geassocieerd met verlichting, bewustzijn en de ziel. Het “worstelen onder de zon” kan gezien worden als het leven in de materiële wereld, waar men geconfronteerd wordt met de uitdagingen van het ego en de fysieke realiteit. De esoterische boodschap zou kunnen zijn dat het belangrijk is om in dit aardse leven, met alle moeite en uitdagingen, een hoger niveau van bewustzijn te bereiken door innerlijke vreugde te vinden in de spirituele verbinding (symbolisch weergegeven als de “vrouw”).
3. De vluchtigheid van het leven:
De vergankelijkheid van het fysieke leven erkennen, wat overeenkomt met de uitspraak over de leegte en vluchtigheid van het bestaan. De uitnodiging om te genieten van de gave van het leven is een herinnering dat materiële zaken niet de uiteindelijke vervulling bieden. Het is belangrijk om de kortstondigheid van het leven te begrijpen en tegelijkertijd innerlijke vrede en spirituele vreugde te zoeken, omdat die vreugde niet afhankelijk is van de externe omstandigheden, maar van het innerlijke bewustzijn.
4. Alchemie van het leven:
In de alchemistische traditie kan het vers worden geïnterpreteerd als een oproep tot transformatie. De “arbeid onder de zon” kan gezien worden als de alchemistische werken, waarbij de ziel door processen van reiniging en transformatie gaat (zoals de ‘zwarte aarde’ in de alchemie) om uiteindelijk tot een hogere staat van bewustzijn of “gouden” vervulling te komen. Het genieten van de gave van het leven wordt dan niet alleen gezien als een plezierige ervaring, maar als een noodzakelijk onderdeel van het spirituele pad.
5. Liefde als hogere kracht:
Mystieke leringen benadrukken vaak de kracht van liefde als de fundamentele kracht in het universum. Het vers benadrukt het belang van liefde en verbinding (in de relatie met de vrouw), wat kan worden geïnterpreteerd als de verbinding met de universele liefde of de goddelijke energie. Het leven kan worden gezien als een zoektocht naar het ervaren van deze liefde, zowel in de relatie met anderen als in de relatie met het hogere of het goddelijke zelf.
Kortom, in de traditie zou Prediker 9:9 niet alleen als een oproep tot genieten van het aardse leven gezien worden, maar ook als een spirituele instructie om te zoeken naar een dieper niveau van bewustzijn, liefde en verbondenheid met het goddelijke, ondanks de tijdelijke en vaak moeilijke aard van het materiële bestaan.
In het Joodse gedachtegoed, zowel in de rabbijnse literatuur als in mystieke en filosofische tradities, wordt de Bijbel (Tanach) vaak benaderd als een bron van diepgaande spirituele wijsheid die meerdere lagen van betekenis bevat. Prediker 9:9 (“Geniet van het leven met de vrouw die je bemint…”) zou dan ook vanuit verschillende Joodse perspectieven worden bekeken, waaronder die van ethiek, mystiek (Kabbalah), en filosofie.
1. De waarde van vreugde in het Jodendom:
In het Jodendom wordt vreugde (Simcha) gezien als een essentiële deugd en een belangrijk aspect van het leven. De Tora bevat verschillende geboden die mensen aansporen om vreugde te ervaren, zowel in hun dagelijkse leven als in hun relatie met God. Bijvoorbeeld, tijdens de Joodse feestdagen zoals Pesach en Soekot, wordt vreugde als een belangrijke spirituele plicht beschouwd (Deut. 16:15). Vreugde wordt niet alleen gezien als een tijdelijke emotie, maar als een manier om de heiligheid van het leven te ervaren en de verbinding met God te verdiepen.
Prediker 9:9 zou in dit licht gezien kunnen worden als een erkenning dat het belangrijk is om het leven en de relaties die we hebben met anderen te waarderen, als onderdeel van de grotere geestelijke taak om vreugde te vinden in het leven dat God ons gegeven heeft. Het Joodse idee is dat vreugde een vorm van spirituele vervulling is en een manier om Gods zegeningen in ons leven te erkennen.
2. De nadruk op het tijdelijke en vergankelijke van het leven:
Prediker, of Kohelet in het Hebreeuws, is een boek dat vaak wordt gelezen als een meditatie over de vergankelijkheid van het leven. Dit idee komt ook sterk naar voren in de Joodse interpretatie van het boek. Het vers waarin wordt gezegd “het bestaan is leeg en vluchtig” (9:9), weerspiegelt de erkenning van de eindigheid van het menselijke bestaan en de vele uitdagingen die ermee gepaard gaan.
Joodse denkers hebben vaak benadrukt dat de vergankelijkheid van het leven ons niet moet ontmoedigen, maar ons juist moet aanzetten om het beste uit elke dag te halen. Het besef van de vergankelijkheid van alles maakt het des te belangrijker om de momenten van vreugde en zegen te omarmen, omdat deze geschenken tijdelijk zijn. Dit sluit aan bij de oproep in Prediker om te genieten van het leven “met de vrouw die je bemint”—een pleidooi om het dagelijkse leven, de liefde en de relaties te koesteren ondanks de moeilijkheden en de vergankelijkheid ervan.
3. De “vrouw” als symbool van de zielsverbinding:
In het Joodse gedachtegoed kan de “vrouw” in Prediker 9:9 op een symbolische manier worden opgevat. In de Tora en rabbijnse literatuur wordt de vrouw vaak gezien als de bron van het leven en als een representatie van de ziel, het innerlijke bewustzijn, of de verbinding met God. Het idee van het genieten van het leven met de vrouw die je bemint kan dan ook breder worden geïnterpreteerd als een oproep om in harmonie te leven met de innerlijke ziel, de spirituele verbinding en de heilige aspecten van het leven.
In de mystieke Joodse traditie, zoals Kabbalah, wordt het idee van de “vrouw” soms gezien als de Shechinah, de vrouwelijke aspect van God die de aanwezigheid van het goddelijke op aarde vertegenwoordigt. In die zin kan “genieten van het leven met de vrouw” ook gezien worden als het ervaren van de goddelijke aanwezigheid in het dagelijks leven, in de relaties die we onderhouden, en in de vreugde die we vinden in het alledaagse.
4. De verbondenheid met God door het genieten van het leven:
De Joodse filosofie, vooral zoals die wordt gepresenteerd door denkers als Maimonides (Rambam), benadrukt het idee dat de juiste manier om God te dienen is door het leven met wijsheid, vreugde en in overeenstemming met de Tora te leven. Het genieten van het leven wordt niet gezien als iets los van de spirituele praktijk, maar juist als een manier om God te eren. Het idee dat het “loon dat God je heeft gegeven” genieten is, kan dus worden geïnterpreteerd als een herinnering dat alle vreugde en tevredenheid die we ervaren, uiteindelijk van God komen en een manier zijn om Hem te dienen door middel van het goede dat we in ons leven ervaren.
5. De balans tussen arbeid en vreugde:
In de Joodse traditie wordt het concept van arbeid en inspanning, avodah, ook gekoppeld aan vreugde. De rabbijnen onderwezen dat, hoewel hard werken noodzakelijk is, het even belangrijk is om momenten van rust en vreugde te vinden. In Kohelet wordt de dagelijkse strijd van het leven erkend, maar de oproep om te genieten van het leven is een manier om de balans te vinden tussen het harde werken en het ervaren van vreugde. Het is een herinnering dat het leven niet alleen uit moeite bestaat, maar ook uit momenten van ontspanning en zegen.
Samenvatting:
In het Joodse gedachtegoed zou de uitspraak “Genieten is het loon dat God je heeft gegeven” benadrukken dat vreugde en plezier in het leven niet alleen deugden zijn, maar ook een gave van God. Het idee dat het leven vluchtig is en vol moeite, maakt het des te belangrijker om de momenten van vreugde en voldoening te omarmen. Het genieten van het leven, vooral in de context van relaties en de liefde die we ervaren, wordt gezien als een manier om de zegeningen van God te erkennen en de schoonheid van het leven te waarderen, ondanks de tijdelijke aard ervan.
We waarom word ik zó blij van deze tekst?
Ja, er zijn zeker bemoedigende en blijmakende conclusies te trekken uit Prediker 9:9, zeker wanneer we het vanuit de Joodse, spirituele en esoterische perspectieven benaderen. Hier zijn enkele positieve en opbeurende inzichten die we uit deze tekst kunnen halen:
1. Het leven is een gave van God om te genieten:
De oproep om te genieten van het leven en de vreugde die het biedt, is een herinnering dat alles wat we ervaren—zelfs de dagelijkse dingen—is een zegen van God. Dit geeft ons het perspectief dat, zelfs in moeilijke tijden, er altijd iets te genieten valt. Het leven is niet alleen bedoeld om te overleven, maar ook om te ervaren, te koesteren en te vieren. Deze benadering moedigt ons aan om de mooie momenten te omarmen en bewust dankbaar te zijn voor de gaven die God ons heeft gegeven.
2. Genieten is een spirituele daad:
Het genieten van het leven wordt in veel spirituele tradities niet gezien als iets oppervlakkigs, maar als een manier om dichter bij het goddelijke te komen. Het idee dat genieten “het loon is dat God je heeft gegeven” kan ons bemoedigen om vreugde te vinden in het dagelijkse leven, als een manier om Gods zegeningen te ervaren. Dit brengt ons dichter bij het idee van dankbaarheid: als we genieten van wat we hebben, eren we het hogere, en dat geeft ons een diepere zin en vervulling in ons bestaan.
3. Het is oké om vreugde te ervaren ondanks de moeilijkheden:
Prediker erkent de vergankelijkheid van het leven en de moeite die het kan kosten, maar de tekst moedigt ons aan om juist te genieten van de momenten die we wel hebben. Het is bemoedigend om te weten dat het volledig menselijk is om vreugde te ervaren, zelfs als het leven niet altijd makkelijk is. Het herinneren van deze vreugde helpt ons om door moeilijke tijden heen te komen, wetende dat er altijd goede momenten zijn die het leven waard maken.
4. Liefde en verbinding zijn bronnen van vreugde:
De oproep om te genieten “met de vrouw die je bemint” kan een breder perspectief bieden: relaties zijn een van de grootste geschenken van het leven. Het bemoedigt ons om onze geliefden te koesteren en tijd door te brengen met degenen die ons dierbaar zijn. Het is een uitnodiging om te genieten van de liefde, verbinding en steun die we van anderen ontvangen, en herinneren ons eraan dat deze relaties niet vanzelfsprekend zijn, maar kostbare momenten van vreugde in ons leven.
5. Dankbaarheid voor het hier en nu:
De tekst moedigt ons aan om te genieten van de gave van het leven in het hier en nu, omdat het leven vluchtig en tijdelijk is. Dit is een krachtige boodschap voor het heden. In plaats van te blijven hangen in zorgen over de toekomst of spijt over het verleden, kunnen we het moment waarderen en genieten van de kleine dingen die ons vreugde brengen. Dit helpt ons om ons te richten op wat we wél hebben, in plaats van wat we missen, en leert ons dankbaar te zijn voor het nu.
6. Vreugde als bron van kracht:
In de Joodse traditie wordt vreugde vaak gezien als een kracht die ons in staat stelt om door moeilijke tijden heen te komen. Het idee dat “genieten het loon is dat God je heeft gegeven” suggereert dat vreugde ons niet alleen verrijkt, maar ons ook de kracht geeft om met de uitdagingen van het leven om te gaan. Vreugde biedt ons innerlijke kracht, herstelt ons en helpt ons onze zonden of fouten achter ons te laten om verder te groeien.
7. Het leven is waardevol:
Uiteindelijk leert deze tekst ons een belangrijke les over de waarde van het leven zelf. Het benadrukt dat, ondanks de vergankelijkheid van het bestaan, het leven de moeite waard is om van te genieten. Het is een uitnodiging om elke dag te waarderen, de liefde van anderen te omarmen, en de vreugde te vinden die voortkomt uit dankbaarheid en verbinding.
Conclusie:
De bemoedigende boodschap van Prediker 9:9 is dat het leven—hoe kort of moeilijk het ook mag zijn—een geschenk is van God, en dat we de vreugde moeten vinden in de momenten die we hebben. Het nodigt ons uit om bewust te leven, de relaties die we hebben te koesteren, en de eenvoudige genoegens van het bestaan te waarderen. Zelfs in de vergankelijkheid van het leven is er schoonheid, vreugde en dankbaarheid te vinden. Het is een oproep om het goede in het leven te omarmen en te genieten van alles wat God ons heeft gegeven, als een manier om Zijn zegeningen te eren en een dieper gevoel van vervulling te ervaren.