Corona en NCTV (Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid)
Tekst: huisarts Els van Veen op X
Bijna vijf jaar na het begin van Corona begrijp ik veel beter wat er is gebeurd. Afgelopen week legde de minister van VWS uit dat het Coronabeleid in opdracht was van de NCTV Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid, en de NAVO.
Een militaire operatie dus, die niets met gezondheidszorg te maken had. Het is dit filmpje van maar drie minuten wat zo ontzettend veel duidelijk maakt voor mij. Ik nodig u uit aandachtig te luisteren naar wat minister Agema hier zegt. Mevrouw Paulusma zegt ook even wat, maar zij zit nog op het spoor van ‘infectieziektenbestrijding’, een spoor waar ik ook lang op zat. Voor 2020 waren de GGD’s er namelijk voor om infectieziekten als mazelen, kinkhoest etc. te helpen bestrijden. Daardoor was mijn verwarring heel 2020 ook groot, toen de GGD’s eerst dure ‘teststraten’ en later ‘prikstraten’ op gingen richten. Geld leek opeens geen rol te spelen, terwijl er tot 2020 werd bezuinigd op de zorg en huisartsen zuinig omsprongen met aanvullende diagnostiek als PCR-testen.
Na dit filmpje en deze uitleg snap ik eigenlijk alles. Vandaar de censuur van critici en vooral kritische artsen. Vandaar het politiebezoek in 2021, zogenaamd vanwege een tweet over prikbussen. Vandaar brieven en een onderzoek van de Inspectie, op basis van anonieme en ongegronde meldingen dat ik desinformatie zou verspreiden.
Vandaar dat de regering en VWS de WOB documenten niet vrij willen geven, dat deze zwartgelakt zijn, dat notulen van het OMT bewaakt worden alsof ze staatsgeheim zijn. De NCTV regeert dit land, maar doet dat liever met gesloten vizier. Want democratie en transparantie moeten we niet willen, als de regering en NCTV nietsvermoedende burgers als staatsgevaarlijk aan gaat wijzen. Voor nietsvermoedende huisartsen als ik was het bizar om te ervaren en natuurlijk is mijn vertrouwen er niet groter op geworden. Maar ik weet dit liever wel dan niet en begrijp nu uit welke hoek ik de afgelopen jaren werd aangevallen.
Ik snapte er lange tijd niets van, omdat ik Corona niet ontkende (ik werd ‘corona-ontkenner’ genoemd in 2020 toen ik kritisch was op mondkapjes die niet werken tegen een luchtwegvirus) en dacht vanuit gezondheidszorg, zieke mensen beter maken, mensen genezen van COVID-19. Mensen uitleg geven, mensen geruststellen waar dat kon. Gewoon mijn vak dus, wat ik al jaren doe.
Maar het ging om Pandemic Preparedness. Is dat niet hetzelfde als infectieziektenbestrijding dan? Nee. Pandemic Preparedness is onderzoek wat voornamelijk virologen doen om de mensheid te beschermen tegen komende pandemieën. Dat klinkt heel mooi, maar de praktijk is heel wat minder fraai.
De trilogie van Jan Bonte die binnenkomt uitkomt gaat over SARS-CoV-2, de mogelijkheid van een labontsnapping uit het WIV in Wuhan, eerdere labontsnappingen, Pandemic Preparedness en One Health. Ik kan zo’n trilogie natuurlijk niet in één tweet samenvatten, maar deze uitleg van Fleur Agema verklaart bijna alles wat er de afgelopen jaren is gebeurd met kritische artsen. Ik snap alleen nog niet waarom andere huisartsen mij hebben gemeld, zonder eerst contact met mij op te nemen, maar ik denk eigenlijk dat zij zich hebben mee laten sleuren en bang hebben laten maken en zijn gaan geloven dat critici het gevaar waren in de ‘oorlog tegen het virus’.
We deden ons werk gewoon, ook de kritische huisartsen, we hielden ons aan de artseneed, probeerden mensen beter te maken als ze ernstig ziek waren en oud en niet meer naar de overvolle IC wilden. Legden de werking van de nieuwe mRNA prikken uit en verzetten ons tegen dwang en drang.
Want dwang is uit den boze in elke relatie en zeker in die tussen arts en patiënt.
Nu snap ik ook de ongelooflijk harde behandeling van huisarts Elens, die achter elkaar tien mensen genas met Hydroxychloroquine. Hij gaf dat middel off-label, maar wel in overleg, aan mensen die ernstig ziek waren van Covid-19 en waarschijnlijk zouden overlijden.
Was het ministerie van VWS blij? Nee, want COVID-19 was een militaire operatie. Alleen werd dat niet eerlijk gezegd door VWS. De Inspectie kwam in actie omdat Elens patiënten genas. Dát was niet de bedoeling. Eigenlijk waren de latere vaccins nog niet eens het doel, denk ik nu, maar het coronatoegangsbewijs en 2G en verregaande controle over burgers en hun doen en laten voor wat betreft vliegen, vleesconsumptie etc.
Gelukkig is dat niet gelukt. Gelukkig werkten de vaccins niet zo goed als gehoopt. Gevaccineerde mensen werden alsnog ziek van Corona. Er was teveel verzet van ‘wappies’ en ‘desinformatieverspreidende’ artsen. Het past ook helemaal bij een militaire operatie wat ik enkele malen op het Museumplein heb gezien. Dat demonstreren werd verboden, dat onschuldige burgers in elkaar werden geknuppeld door de ME, door politiehonden werden gebeten, dat waterkanonnen werden ingezet. Nota bene op het Museumplein, we demonstreerden niet door (levensgevaarlijk) op de snelweg te gaan zitten, we plakten ons niet vast aan het asfalt om onze zin door te drukken. We waren gewoon bezorgd, we begrepen het niet en werden mishandeld door politie, door justitie en dus begrijp ik nu met goedkeuring van de NCTV en meneer Aalbersberg.
Maar Corona is niet voorbij, het ging niet om gezondheid. Het was een militaire operatie, de minister van Volksgezondheid gehoorzaamt NAVO en NCTV. Vrolijk word ik er niet van, maar ik ben wel heel opgelucht dat ik nu veel beter begrijp waarom ik ben behandeld zoals ik ben behandeld.
ZIE HET FILMPJE op bovenstaande link
Jacob Oosterman schreef op 28 oktober 2024 op LinkedIN:
Al drie jaar stel ik de vraag hoe lang de media in Nederland het Corona narratief in stand zal weten te houden. Inmiddels heeft Fleur Agema in haar ontwapenende eerlijkheid als reactie op vragen naar haar kennelijke omslag in standpunten van voor en na haar ministerschap duidelijkheid verschaft: zij voert opdrachten van de NCTV en NAVO uit. Ze zei dat ze daar mee moet zien te dealen. M.a.w een minister is stro-pop van de “bewindvoerders” achter de schermen. Dat wisten we natuurlijk al sinds de week overzichten van Willem en Jeroen vanaf juni 2020. Dankzij Agemaatje is deze complottheorie (misinformatie) nu ook gewoon in de Tweede Kamer bevestigd. Benieuwd wat onze KGB MP hier van heeft gevonden!
Stichting Gezond Verstand schreef op 27-102-204 op LinkedIN:
Het doek moet vallen voor het officiële coronaverhaal.
Inmiddels schrijven meerdere reguliere Amerikaanse mediakanalen, waaronder Fox, de New York Post, Bloomberg en de Washington Times dat de Covid-prikken mogelijk verantwoordelijk zijn voor ernstige aandoeningen en plotselinge sterfgevallen.
Ondertussen zijn er mondiaal meer dan 13,5 miljard Covid-19-injecties toegediend. In november 2023 had 70,5% van de wereldbevolking minstens één injectie gekregen.
Het onderzoeksteam van hoogleraar Rancourt komt tot de conclusie dat met monitoring van bijwerkingen, rapporten van klinische onderzoeken en statistieken van overlijdensakten de oversterfte ten gevolge van de prikken sterk wordt onderschat.
Het opzettelijk vermijden van aanwijzingen van de prikken als mogelijke doodsoorzaak is hiervan de hoofdoorzaak.
Juridisch wordt deze vorm van overlijden gezien als moord, omdat het met voorbedachte rade wordt uitgevoerd.
Lees verder in Gezond Verstand #99 via www.gezondverstand.eu/99 of lees het artikel via https://gezondverstand.eu/2024/10/15/het-doek-moet-vallen-voor-het-officiele-coronaverhaal/
De post met filmpje is ook te vinden bij Bert Bosman op LinkedIn: https://www.linkedin.com/posts/bert-bosman-0407492_transparantie-navo-herstelnl-activity-7256588661675233281-KB_2
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2024-2025/18#c2ef79f3
Minister Agema:
Ik ga toch voor een wat langer antwoord. We hebben een hoofdlijnenakkoord en een plaat. Daarin staat dat ik 300 miljoen moet bezuinigen op het extra programma Pandemische paraatheid. Dat is een bedrag waar ik voor aan de lat sta. De intensiveringen die ik ga doen, zoals 4,3 miljard in het eigen risico en 600 miljoen in de ouderenzorg, hangen nauw samen met wat ik moet leveren. Ik moet ook die 300 miljoen leveren aan de andere kant van de medaille. Daar sta ik voor aan de lat en dat is de opdracht die ik meegekregen heb. Kort na mijn aantreden ben ik gebriefd over weerbaarheid. Weerbaarheid heeft een veel bredere context dan pandemische paraatheid. Dan gaat het bijvoorbeeld ook om de ontwikkelingen die aan de oostgrens plaatsvinden en om NAVO-verplichtingen. Sinds die briefing ben ik met mijn ministerie aan het inventariseren wat we nodig hebben om aan die NAVO-verplichtingen te voldoen. Dat doen we dus onder leiding van de NCTV. Daar zijn een aantal ministeries bij betrokken. Ik heb gevraagd of er een overlap zit tussen pandemische paraatheid en weerbaarheid van zorg en die is er. Daar wil je dezelfde instrumenten hebben als die we extra zouden optuigen ten opzichte van de coronacrisis. Er is dus een bredere context. Onder leiding van de NCTV werken meerdere ministeries aan de weerbaarheid. Ik heb het beleid voor 2025 van de begroting die wij nu bespreken on hold gezet, zodat wij tot 2026, dus tot het voorjaar, de tijd hebben om dekking te zoeken voor alle andere onderdelen.
Dat betekent ook dat het beleid dat reeds ingezet is, bijvoorbeeld de Landelijke Functionaliteit Infectieziektebestrijding, kan doorgaan. Dat betekent ook dat al het beleid dat nog tot die 250 miljoen behoort nog in de planning zit. Het beleid van de 50 miljoen van 2025 is dus lastig, maar daar zat onder andere bijna 14 miljoen reserve in. Dat is dus geen beleid. Een deel daarvan zou gebruikt worden voor de capaciteitsverhoging van de GGD, voor de trajectverbetering voor de modellering van het RIVM en voor die IC-opschaling. Maar in die IC-opschaling zit een dubbeling, omdat die afspraak ook al gemaakt is in het IZA-akkoord. Bij het aanvullende akkoord met betrekking tot zorg en welzijn kom ik natuurlijk terug op die afspraak die er al was. Die 50 miljoen is dus deels reservering en deels IC-capaciteit die ook op een ander punt al in de pijplijn zat. Dan heb ik het dus over een capaciteitsverhoging van de GGD, die on hold staat, en het verbeteren van het traject voor de modellering door het RIVM. Dat is het beleid van 2025. Het beleid dat al ingezet was — dat zei ik net ook al — de LFI, de Landelijke Functionaliteit Infectieziektebestrijding, dus het coördinerende orgaan dat we bij de vorige pandemie misten, loopt nog steeds. Dat wordt niet gestopt of afgeschaald. Voor 2026 en verder — dat is dus niet de begroting die we nu bespreken, maar de begroting die we volgend jaar bespreken — zal ik dus een dekking moeten hebben om onder andere de IV/ICT, waar de positieve kosten-batenanalyse al op zat, het LCPS, de Nationale Zorgreserve, de voorraden van persoonlijke beschermingsmiddelen, de rioolsurveillance en de infectieziektebestrijding in de verpleeghuizen van een alternatieve dekking te voorzien.
Mevrouw Paulusma (D66):
Ik ga even door waar mevrouw Bikker was gebleven. Ik hoor de minister een heleboel dingen zeggen. Ik ga even drie dingen citeren. Viroloog Marion Koopmans: “Op het gebied van pandemische paraatheid zijn wij nog helemaal nergens”. Om dat even beeldend te maken: als er een pandemie in Nederland is, gaan er dus mensen dood. André Rouvoet, baas van de GGD: “Bezuinigingen pandemische paraatheid bedreigen gezondheid en veiligheid van inwoners van Nederland”. Renske Jongstra, voorzitter van de V&VN IC zegt dat ziekenhuizen op dit moment nog minder goed zijn voorbereid op een pandemie en de vraag niet is of, maar wanneer een pandemie Nederland gaat raken. Ik moet heel vaak terugdenken aan het Kamerlid Agema, dat hier heel hard riep om ic-capaciteit en hier ministers verweet dat er niks gebeurde. Nu is er een minister die aan mij nog steeds niet duidelijk heeft kunnen maken wat ze precies gaat doen. Ik zie namelijk wisselende brieven, radio-interviews en televisie-interviews. Ondertussen zijn wij pandemisch niet voorbereid. Wat vindt de minister daarvan?
Minister Agema:
Ik heb een opdracht gekregen uit het hoofdlijnenakkoord. Toen ik de post aanvaarde, tekende ik ook voor het uitvoeren van de opdrachten daarin. Los van wat ik er persoonlijk van vind, zal ik dat moeten uitvoeren omdat dat een geheel is samen met de intensiveringen die ik mag doen. Ik noem de 4,3 miljard voor het eigen risico en de 600 miljoen voor de zorg- en verpleegplekken. Daar hoort dus ook de andere kant bij: de 2 miljard euro die ik zal moeten besparen. Daar begint het dus mee. Los van wat ik daar persoonlijk van vind, sta ik daarvoor aan de lat. Ik zal dat dus ook moeten uitvoeren. Het bedrag van 300 miljoen zal op enige manier gedekt moeten worden, linksom of rechtsom. Daarnaast — dat zei ik net ook in de richting van mevrouw Bikker — ben ik kort na mijn aantreden gebrieft over de weerbaarheid in de wereld, de risico’s die dat punt met zich meebrengt en eventuele escalaties, maar ook over NAVO-verplichtingen. Op het moment dat een NAVO-bondgenoot aangevallen wordt, heeft Nederland verdragsrechtelijke verplichtingen. Ik ben dus bezig in kaart te brengen wat wij nodig hebben, wat we al hebben, wat het programma Pandemische paraatheid daaraan toe zou voegen en wat wij nog meer nodig zouden hebben. Die inventarisatie wordt gedaan onder regie van de NCTV. Wij zullen voor de begroting van 2026 beslissingen nemen, ook over dekkingen. Dat doen wij dus niet voor de begroting die wij op dit moment bespreken.
Mevrouw Paulusma (D66):
Wat dit heel ingewikkeld maakt, is dat geen enkele patiënt hier wat aan heeft, zeker niet als de minister de termijn van 2026 noemt. De minister vindt er persoonlijk namelijk wel een heleboel van. Eerst kwam het hoofdlijnenakkoord, waarin werd bezuinigd. Toen kwam er een brief waarin er weer een bezuiniging werd aangekondigd. Toen kwam er het bericht van deze minister op social media dat er toch niet wordt bezuinigd. Toen kwam er weer een brief met een taakstelling. Toen was er een radio-interview waarin de minister zei: ik word verkeerd begrepen. Wat is het nu en wat heeft de patiënt, de gewone Nederlander van vandaag, die vatbaar is voor een pandemie, aan het beleid van deze minister?
Minister Agema:
Ik heb u dat al uitgelegd in reactie op uw vorige vraag. De afgelopen weken is al een heel aantal keren in mijn richting gezegd dat ik gedraaid ben. Al die momenten was dat niet het geval. Maar het is wel zo dat deze opdracht, die ik bij mijn aantreden heb gekregen, niet conform is wat ik altijd vanaf die kant heb gezegd. Dat is zo en dat is pijnlijk. Toch zal ik de opdrachten die ik bij het aanvaarden van mijn post gekregen heb, moeten uitvoeren. Dat neemt niet weg — dat zei ik zojuist dus ook al — dat ik kort na het aantreden geïnformeerd ben over weerbaarheid, de bredere context waarin wij ons bevinden en de overlap die dat heeft met deze posten op pandemische paraatheid. Daar zal ik mee moeten dealen en een oplossing voor moeten vinden, want aan NAVO-verplichtingen zijn we gehouden. Op dit moment wordt er dus onder leiding van de NCTV geïnventariseerd wat er allemaal moet gebeuren. We hebben een stukje basis. Dat hebben we actief gezien tijdens de coronacrisis. Dan hebben we het over deze extra investering, waar een hele grote overlap, zo niet een volledige overlap zit. En dan hebben we het over andere zaken die we nu in kaart aan het brengen zijn. Wat nou als de situatie escaleert? Wat nou als we aan onze NAVO-verplichtingen moeten voldoen? Wat nou als het nog verder escaleert? Dat ben ik allemaal in kaart aan het brengen. Onder leiding van de NCTV zullen wij voor de volgende begroting — dus niet op deze begroting, maar voor de volgende begroting — met dekkingen en oplossingen komen.
Mevrouw Paulusma (D66):
Dan concludeer ik dat deze minister de pandemische paraatheid niet op orde heeft. De minister draait trouwens zo snel dat ik dat niet meer bij kan houden, maar het veld ook niet. Ze negeert ook de signalen. Er zijn ic-verpleegkundigen die zeggen: we gaan dit niet redden. De GGD zegt: we gaan dit niet redden. Die hebben geen boodschap aan praten met de NAVO; die moeten morgen patiënten behandelen als dat nodig is. Als er zo veel seinen zijn, zou minister Agema wellicht kunnen concluderen dat zij de spookrijder op de weg is, alle signalen negeert en keihard op een muur af rijdt, ten koste van patiënten en de gewone Nederlander. Dat vind ik bijzonder zorgelijk.
Minister Agema:
Ik vind dat hier wel een beetje sprake is van een overdrive. De Landelijke Functie Infectieziektenbestrijding betreft beleid dat reeds is ingezet. Dat gaat door. Het is heel erg belangrijk dat we een coördinerend orgaan hebben dat de regie heeft en bijvoorbeeld over het gezamenlijk inkopen en opschalen gaat. We hebben dat ook nodig in het geval van een ramp en wat betreft NAVO-verplichtingen. Dat is dus beleid dat reeds is ingezet en dat doorgaat. Wat nu on hold staat, is de capaciteitsverhoging van de GGD en het traject voor verbetering van de modellering van het RIVM. Ik zeg in de richting van mevrouw Paulusma dat ik denk dat het feit dat deze twee onderdelen nu on hold staan, niet betekent dat de hele zorg op instorten zou staan op het moment dat een pandemie van kracht wordt. Er staan nu twee van alle onderdelen on hold. Wat betreft het besluit voor 2026 en verder hebben we het over de IV/ICT, het LCPS, de Nationale Zorgreserve, de voorraden wat betreft persoonlijke beschermingsmiddelen, de rioolsurveillance en de infectieziektebestrijding. Dat komt dus aan de orde. Dat staat nog op de planning; dat komt aan de orde. Er staan op dit moment dus twee onderdelen on hold.