Stephen Wolinsky
‘Doorbreek de illusie’ van Stephen Wolinsky gaat over het doorbreken van de illusie van het ego en het ontdekken van de ware aard van het Zelf. Wolinsky legt uit hoe onze gedachten, overtuigingen en identificaties ons gevangen houden in illusies en hoe we deze patronen kunnen doorbreken om innerlijke vrijheid te ervaren. Hij combineert de inzichten van oosterse spiritualiteit en westerse psychologie om de lezer te begeleiden naar een dieper begrip van zichzelf en de wereld om hen heen. Het boek biedt praktische oefeningen en inzichten om de illusies van het ego te doorzien en een staat van innerlijke vrede en heelheid te bereiken.
De hoofdstukindeling van het boek “Doorbreek de illusie” van Stephen Wolinsky is als volgt:
- Het begin van illusie
- Illusie van afgescheidenheid
- Illusie van tijd
- Illusie van controle
- Illusie van het zelf
- Illusie van verlichting
- Illusie van dualiteit
- Het einde van illusie
Elk hoofdstuk behandelt een specifiek aspect van de illusie en hoe deze doorbroken kan worden om tot een dieper begrip van de werkelijkheid te komen.
Doorbreek de illusie is een boek geschreven door Stephen Wolinsky waarin hij diep ingaat op het concept van ego en identiteit en de illusies die hiermee gepaard gaan. Elk them richt zich op een specifiek aspect van deze illusies en hoe we ze kunnen doorbreken.
1: Het ego en identiteit In dit hoofdstuk legt Wolinsky uit wat het ego is en hoe het onze identiteit vormt. Hij laat zien hoe het ego ons gevangen houdt in de illusie van afgescheidenheid en hoe dit onze perceptie van de werkelijkheid beïnvloedt.
2: Illusies van controle en macht Dit hoofdstuk gaat dieper in op de illusie van controle en macht die het ego ons geeft. Wolinsky laat zien hoe we proberen grip te krijgen op ons leven en anderen door deze illusies, en hoe dit ons uiteindelijk gevangen houdt.
3: Verleden en toekomst Hier bespreekt Wolinsky hoe het ego ons gehecht houdt aan het verleden en de toekomst, en hoe dit ons belet om in het moment te leven. Hij laat zien hoe we ons kunnen bevrijden van deze illusies door simpelweg te zijn in het hier en nu.
4: De dood van het ego Dit laatste thema benadrukt Wolinsky het belang van het doorbreken van de illusie van het ego en het loslaten van onze identificatie ermee. Hij moedigt lezers aan om de confrontatie met de dood van het ego aan te gaan en zo de ware essentie van hun Zelf te ontdekken.
Door de kern van elk hoofdstuk te begrijpen en de adviezen van Wolinsky in de praktijk te brengen, kunnen lezers leren hoe ze hun illusies kunnen doorbreken en hun ware Zelf kunnen vinden.
Het zelfgenezend potentieel van het onbewuste
auteur: Houston Hypnosis Center
datum: 6 oktober 2024 10:29 uur
webstie: https://www.houstonhypnosis.com/hypnosis-blog/self-healing-potential-unconscious-mind/
De wortels van hypnose zijn waarschijnlijk in de geschiedenis verloren gegaan. Er zijn aanwijzingen dat oude mensen in India, China en Egypte trance-achtige toestanden gebruikten om genezing teweeg te brengen. In zijn boek Trances People Live uit 1999 demonstreerde Dr. Stephen Wolinsky dat hypnotische fenomenen kunnen worden gedetecteerd in alledaagse mentale toestanden, wat impliceert dat het menselijk bewustzijn bestaat uit vloeiende, hypnotische lagen waar we dagelijks cognitief doorheen navigeren. Op deze manier zijn hypnotische toestanden inherent aan alle mensen en kunnen ze worden gebruikt als effectieve media waardoor de onbewuste geest kan worden beïnvloed. Dr. Milton Hyland Erickson (1901-1980) was een gerenommeerd Amerikaans psychiater die gespecialiseerd was in hypnotherapie. Zijn werkelijk unieke klinische toepassingen van hypnose veranderden de manier waarop hypnose in de moderne tijd werd waargenomen en gebruikt.
Erickson ontdekte hypnotherapie op zeer persoonlijke wijze. Op 17-jarige leeftijd kreeg hij polio en raakte ernstig verlamd – artsen verwachtten het ergste. Na verloop van tijd herwon hij echter niet alleen het vermogen om te spreken en zijn armen te bewegen, maar ook het vermogen om met een stok te lopen (The Milton H. Erickson Foundation). Hij overwon deze extreme fysieke tegenslag terwijl hij in bed lag, door zich te concentreren op wat hij ‘lichaamsherinneringen’ noemde. Het lijkt erop dat Milton Erickson, door zijn bewuste aandacht te richten op deze pseudo-onderbewuste herinneringen aan motorische bewegingen, in staat was om de bewuste controle over delen van zijn lichaam die hij ooit kwijt was bijna volledig te herstellen (The Milton H. Erickson Foundation). Of Erickson al dan niet wist waarom de cognitieve handeling van het focussen op deze zogenaamde ‘lichaamsherinneringen’ hem hielp herstellen, het is van groot belang voor zijn persoonlijke herstel. Epistemologisch gezien zou het uiteraard waardevol zijn om de onderliggende mechanismen die in een dergelijk proces aan het werk zijn te begrijpen, als de juiste technologie beschikbaar zou zijn. Maar met betrekking tot zijn persoonlijke lichamelijke genezing ben ik er zeker van dat Erickson dankbaar was dat hij simpelweg had ontdekt hoe hij kon genezen en dat hij genoot van het gebruik van een niet-verlamd lichaam.
In de loop van zijn leven leed Dr. Milton H. Erickson enorm onder zijn fysieke toestand, maar studeerde in 1928 toch af aan de Universiteit van Wisconsin met een masterdiploma in psychologie en een arts. In de loop van zijn vijftigjarige carrière breidde hij de wetenschappelijke literatuur over hypnose en hypnotische suggestie aanzienlijk uit en werd hij een vooraanstaand psychiatrisch therapeut. In 1957 was Dr. Erickson medeoprichter en inaugurele president van de American Society of Clinical Hypnosis. Ook richtte hij in deze tijd het American Journal of Clinical Hypnosis op en was hij tien jaar lang redacteur. Terwijl hij in Michigan werkte als directeur psychiatrisch onderzoek en training in het Wayne County Hospital, deed Erickson interessant onderzoek naar hypnotisch geïnduceerde kleurenblindheid en doofheid, hoewel zijn voornaamste passie lag in de therapeutische waarde en klinische toepassing van hypnose (The Milton H. Erickson Foundation ).
Dr. Erickson stelde de patiënt altijd op de eerste plaats en geloofde in het bieden van de grootst mogelijke zorg en respect. Voor hem betekende dit het opbouwen van een vertrouwensrelatie met patiënten en het afstemmen van een cliëntspecifieke aanpak. Op deze manier heeft hij zich verzet tegen het strikte gebruik van de therapeutische technieken van andere artsen in zijn eigen praktijk, en tegen het soortgelijke gebruik van zijn eigen technieken door anderen. Erickson waardeerde een interactieve en acuut unieke relatie met zijn patiënten, waardoor hij direct en doelbewust in contact kon komen met de bewuste en onderbewuste facetten van de geest (History of Hypnosis). Dat gezegd hebbende, zijn er drie sleutelelementen die zijn afgeleid van Ericksons hypnotherapeutische technieken. Het eerste element is flexibiliteit ten opzichte van patiënten. Dr. Erickson stond bekend om zijn vermogen om deel te nemen aan diverse vormen van therapie, en dit is gedeeltelijk wat hem tegen het einde van zijn leven zo’n veelgevraagd arts maakte. Hij ging met patiënten om de tafel zitten en leerde ze kennen, en pas als ze zich op hun gemak voelden, gaf hij het soort therapie dat hij dacht dat ze nodig hadden. Soms adopteerde hij een kalmerende, geruststellende en accepterende persoon; andere keren was hij directer, autoritairder en veeleisender. Hij bleef altijd trouw aan zijn eigen persoonlijke aard. Vaak gebruikte Erickson niet-hypnotische therapieroutes, en er wordt gezegd dat hij in de praktijk slechts in slechts een vijfde van zijn gevallen formele hypnose gebruikte (Geschiedenis van de hypnose). Het tweede sleutelelement is het rechtstreeks omgaan met symptomen om gedragsverandering teweeg te brengen. Dr. Erickson omarmde een alomvattend perspectief op de problemen van patiënten. Ik heb de symptomen gezien als niet als geïsoleerde negatieve resultaten, maar als resultaat van repetitieve interacties tussen gedrag, beslissingen, dwanghandelingen, beoordelingen en responsieve biologische processen. Een voorbeeld van rechtstreeks werken met de symptomen van een patiënt zou het instrueren van een slapeloosheidspatiënt kunnen zijn om zo lang mogelijk wakker te blijven. Op het eerste gezicht lijkt dit misschien onintuïtief, maar door het bewust veranderen (en soms vergt dit ergernis) van de symptomen, verandert het gehele problematische patroon van de patiënt en wordt het kneedbaar. Deze aanpak stelde Dr. Erickson in staat patiënten te helpen bij het verstoren van hun eigen problematische processen, en vervolgens de noodzakelijke veranderingen aan te pakken die zouden leiden tot een verbeterde kwaliteit van leven (Geschiedenis van de hypnose). Het derde en laatste element dat betrokken is bij de implementatie van Ericksoniaanse hypnotherapie is het op elke mogelijke manier betrekken van het onbewuste. Dr. Erickson geloofde gretig in het vermogen van de onbewuste geest om genezing binnen een individu te initiëren en te bevorderen – of dit nu fysiek of psychologisch is. Hij gebruikte metaforen, verhalen, humor, raadsels en verbeeldingskracht om verborgen betekenissen aan het onbewuste over te brengen op manieren die de patiënt misschien niet eens bewust begrijpt. Door trance-achtige toestanden op te wekken en suggesties te doen via zijn soort ‘indirecte’ of ‘conversationele’ hypnose, liet Erickson de patiënt vrijelijk de betekenis van zijn subjectieve ervaringen interpreteren en werkte hij met die interpretaties om inzicht en herstel te vergemakkelijken (History of Hypnosis).
Het gebruik van hypnose door Dr. Erickson was revolutionair. Zijn klinische praktijk bracht een uiterst geavanceerd en genuanceerd begrip van de menselijke geest over, dat de moderne wetenschap tot op de dag van vandaag blijft valideren. Dat wil zeggen, er zijn diepgewortelde en grotendeels automatische cognitieve, perceptuele en affectieve processen die actief plaatsvinden in de onbewuste geest van individuen. Maar veel belangrijker was dat hij de waarde begreep van het intelligent en creatief handelen op basis van deze kennis, en als gevolg daarvan pionierde hij met effectieve nieuwe benaderingen om het genezende potentieel van het voortdurend intelligente en creatieve onbewuste van zijn patiënten te activeren.
Eén fenomeen dat momenteel wordt onderzocht in de hedendaagse psychologie en dat ik bijzonder interessant en relevant vind voor de discussie over de praktijken van Milton Erickson, is blindzien. Blindzien is een aandoening waarbij patiënten die verwondingen hebben opgelopen aan hun primaire visuele cortex en toch nog een resterende visuele functie behouden, terwijl ze tegelijkertijd geen bewuste visuele ervaring hebben. Blindziende patiënten zijn in staat veranderingen waar te nemen, zich te oriënteren ten opzichte van en te reageren op objecten die zich binnen de corticaal blinde gebieden van hun gezichtsveld bevinden. Dit komt omdat ze alleen schade opliepen aan hersengebieden die betrokken zijn bij het bewuste visuele functioneren. Op deze manier blijven aanvullende visuele hersengebieden die betrokken zijn bij het onbewuste visuele functioneren onbeschadigd, en vindt er nog steeds impliciete verwerking plaats op onbewuste niveaus. Sommige patiënten met blindziendheid hebben zichzelf zelfs getraind om in alledaagse situaties gebruik te maken van deze onbewuste informatie, of deze misschien op te merken, en ernaar te handelen. Dit is relevant voor het begrijpen van de praktijken van Erickson, omdat het een krachtig voorbeeld biedt van het soort zeer significante verwerking dat in de hersenen kan plaatsvinden zonder enige vorm van bewuste herkenning of bijdrage.
Dr. Milton Erickson heeft tijdens zijn leven de geloofwaardigheid van klinische hypnose enorm bevorderd in de ogen van de reguliere psychologie; Hij werd echter algemeen beschouwd als bohemien, onorthodox en soms zelfs onbetrouwbaar. Toegegeven, het is gemakkelijk in te zien waarom Ericksons professionele bijdragen en klinische toepassingen sommigen in het verleden misschien onrustig hebben gemaakt; Hypnose is een abstract concept dat gemakkelijk verkeerd wordt begrepen, vaak wordt gedemoniseerd of gevreesd, en uitzonderlijk moeilijk te meten in termen van causale fysieke veranderingen – zelfs vandaag de dag. Het is verleidelijk om de betekenis van een puur functionele therapie, zoals hypnose, weg te redeneren met een gebrek aan begrip van de onderliggende geïntegreerde en complexe processen die dit allemaal veroorzaken. Ik ben echter van mening dat dit gebrek aan begrip niet te wijten is aan het ontbreken van een mogelijke objectieve verklaring in de echte wereld, maar eerder aan het ontbreken van technologie met het vermogen om zulke ingewikkelde relaties op dit moment in de geschiedenis vast te leggen.
Sinds Erickson heeft de psychologie verschillende andere methoden ontdekt om de raadselachtige bronnen van het onbewuste te gebruiken om genezing teweeg te brengen; Enkele voorbeelden hiervan zijn lucide dromen, psychedelische psychotherapie, yoga en mindfulness-meditatie. Lucide dromen werden in ieder geval al in de tijd van Aristoteles begrepen, hoewel Stephen LaBerge in 1980 voor het eerst bewees dat het bestond als een legitiem wetenschappelijk fenomeen (LaBerge, S.P.). Sindsdien zijn er talloze onderzoeken gepubliceerd waarin zowel de neurowetenschappen achter lucide dromen als mogelijke klinische toepassingen worden onderzocht. De wereldberoemde Alzheimer-onderzoeker Rudolph Tanzi, PhD., gebruikt zelfs genezingstechnieken door middel van lucide dromen om de ziekte van Alzheimer bij zijn patiënten te bestrijden. Psychedelische therapie heeft daarentegen een lange en gecompliceerde geschiedenis. Nadat het onderzoek ruim veertig jaar door de federale overheid was verboden, kwam het onderzoek in de jaren negentig langzaam weer op gang. Tegenwoordig is psychedelische psychotherapie veelbelovend bij de behandeling van enkele van de moeilijkste en kwantitatief meest uitgesproken psychologische problemen in onze samenleving, waaronder verslaving, depressie en angst (Doblin R., 2002; Matthew W. Johnson et al., 2014; Riedlinger T.J., Riedlinger J.E. , 1994). Yoga en mindfulness-meditatie worden in Azië al duizenden jaren beoefend om het fysieke en psychologische welzijn te bevorderen en stress te verminderen (Carmody J., Baer R.A., 2008). Hedendaags onderzoek naar dit onderwerp is vruchtbaar gebleken en de reguliere geneeskunde bevordert nu de beoefening van yoga en meditatie voor veel mensen.
De belangrijkste psychologische problemen in onze samenleving, waaronder verslaving, depressie en angst (Doblin R., 2002; Matthew W. Johnson et al., 2014; Riedlinger T.J., Riedlinger J.E., 1994). Yoga en mindfulness-meditatie worden in Azië al duizenden jaren beoefend om het fysieke en psychologische welzijn te bevorderen en stress te verminderen (Carmody J., Baer R.A., 2008). Hedendaags onderzoek naar dit onderwerp is vruchtbaar gebleken en de reguliere geneeskunde bevordert nu de beoefening van yoga en meditatie voor veel mensen.
Net als bij hypnose hebben behandelingen met lucide dromen, psychedelische therapie, yoga en meditatie allemaal op een bepaald moment reactieve reacties uitgelokt bij degenen die tegen het gebruik ervan zijn en hun medische potentieel in twijfel trekken – ondanks substantieel klinisch en anekdotisch bewijs van het tegendeel. In de geest van Dr. Milton Ericksons uiterst unieke, patiëntgerichte en bovenal functionele therapiebenadering moet de academische wereld proberen gebruik te maken van de onmiskenbare en momenteel onaangeboorde genezende kracht van de eigen geest van de patiënt. Ik geloof echt dat het ontwikkelen van dit soort innovatieve benaderingen van genezing enorm waardevol zal blijken bij het teweegbrengen van positieve veranderingen in de levens van echte mensen die het nodig hebben, zelfs als de genezingsmechanismen nog niet volledig worden begrepen. Door dit te doen, kunnen we iets waardevols over onszelf ontdekken en onderweg het lijden verlichten.
The Dark Side of the Inner Child
Het boek “The Dark Side of the Inner Child” van Stephen Wolinsky gaat over het concept van de ‘innerlijke kind’ en hoe dit aspect van onszelf invloed heeft op ons gedrag en emotionele welzijn. In het boek wordt beschreven hoe negatieve ervaringen en trauma’s uit het verleden ons innerlijke kind kunnen beïnvloeden en hoe we hiermee kunnen omgaan om heling en groei te bereiken.
‘The Dark Side of the Inner Child‘ van Stephen Wolinsky is een boek dat de complexe relatie tussen ons innerlijke kind en onze volwassenheid verkent. Hier is een korte samenvatting van elk hoofdstuk:
- Inleiding: Wolinsky introduceert het concept van het innerlijke kind en hoe deze innerlijke figuur ons gedrag en onze emoties beïnvloedt. Hij legt de basis voor het begrijpen van de donkere aspecten van dit innerlijke kind.
- De oorsprong van het innerlijke kind: Dit hoofdstuk onderzoekt hoe het innerlijke kind wordt gevormd door ervaringen in de kindertijd, inclusief trauma’s en onvervulde behoeften. Wolinsky benadrukt het belang van deze ervaringen voor ons volwassen leven.
- De schaduwzijde: Wolinsky bespreekt de schaduwkant van het innerlijke kind, zoals angst, woede en verdriet. Hij legt uit hoe deze emoties vaak onderdrukt worden en hoe ze ons gedrag kunnen beïnvloeden.
- Herkenning en acceptatie: In dit hoofdstuk gaat de auteur in op het belang van het erkennen en accepteren van ons innerlijke kind, inclusief de pijnlijke en donkere aspecten. Dit is een cruciale stap in het proces van heling.
- Transformatie: Wolinsky biedt technieken en oefeningen aan om de negatieve patronen die voortkomen uit ons innerlijke kind te transformeren. Hij moedigt lezers aan om actief te werken aan hun emotionele en psychologische groei.
- Integratie: Dit hoofdstuk richt zich op het integreren van ons innerlijke kind in ons volwassen leven. Wolinsky benadrukt dat het innerlijke kind niet volledig overwonnen moet worden, maar dat het een deel van ons moet worden dat we kunnen omarmen.
- De weg naar genezing: Wolinsky sluit het boek af met een bespreking van de weg naar genezing en zelfontdekking. Hij moedigt lezers aan om een diepere verbinding met zichzelf te maken en te werken aan een gezonder en gelukkiger leven.
Dit boek biedt een diepgaande kijk op de innerlijke wereld van emoties en is een waardevolle gids voor iedereen die geïnteresseerd is in persoonlijke groei en zelfontdekking.
Kwantum Bewustzijn
“Kwantum Bewustzijn” van Stephen Wolinsky is een boek dat de verbinding tussen kwantumfysica en bewustzijn verkent. Wolinsky onderzoekt hoe de principes van de kwantummechanica ons begrip van de geest en de realiteit kunnen beïnvloeden. Hij biedt inzichten in de aard van bewustzijn, de rol van waarneming en de implicaties voor persoonlijke ontwikkeling en spiritualiteit.
De thema’s die in dit werk aan bod komen zijn:
- Inleiding tot kwantumfysica: Een overzicht van de basisprincipes van kwantummechanica en hoe deze zich verhouden tot ons begrip van de werkelijkheid.
- Bewustzijn en waarneming: Dit hoofdstuk zou de rol van de waarnemer in de kwantummechanica kunnen onderzoeken en hoe dit ons begrip van bewustzijn beïnvloedt.
- De relatie tussen geest en materie: Wolinsky bespreekt mogelijk hoe geest en materie met elkaar verbonden zijn in de context van kwantumtheorie.
- Praktische toepassingen: Dit deel kan technieken en oefeningen bevatten om de inzichten uit de kwantumfysica toe te passen op persoonlijke groei en bewustzijnsontwikkeling.
- Integratie van kennis: Een bespreking van hoe de concepten uit de kwantumfysica kunnen worden geïntegreerd in ons dagelijks leven en spirituele praktijk.
- Conclusies en toekomstvisie: Wolinsky sluit het boek waarschijnlijk af met reflecties over de implicaties van kwantumbewustzijn voor de toekomst van de mensheid en ons begrip van de werkelijkheid.