Schermtijd
Onderzoek toont aan dat het verminderen van de schermtijd van kinderen tot slechts drie uur per week de mentale gezondheid verbetert
Een team van psychologen en specialisten op het gebied van geestelijke gezondheid, verbonden aan verschillende instellingen in Denemarken, heeft samen met een collega uit het Verenigd Koninkrijk ontdekt dat het terugbrengen van de schermtijd van kinderen tot slechts drie uur per week kan leiden tot een aanzienlijke verbetering van hun geestelijke gezondheid.
datum: 18 juli 2024
auteur: Bob Yirka , Medical Xpress
website: https://medicalxpress.com/news/2024-07-children-screen-hours-week-mental.html
In het artikel, gepubliceerd in het tijdschrift JAMA Network Open, beschrijft de groep hoe ze een gerandomiseerde klinische proef uitvoerden met 89 gezinnen en de impact van het verminderen van schermtijd op elektronische apparaten.
Uit eerder onderzoek is gebleken dat kinderen die lange tijd achter elkaar elektronische apparaten gebruiken (om films of video’s te kijken, sociale media te gebruiken of videogames te spelen) vaak leiden tot psychische problemen zoals antisociaal gedrag en problemen met het omgaan met emoties.
Zulke bevindingen worden problematisch, zo hebben sommigen in het veld gesuggereerd, wanneer het endemisch wordt. Uit eerder onderzoek is gebleken dat kinderen in Denemarken gemiddeld 7 tot 8 uur per dag hun persoonlijke elektronische apparaten gebruiken; een statistiek die suggereert dat de meeste kinderen weinig anders doen dan naar school gaan en spelen op hun telefoon, laptop of computer.
In deze nieuwe studie vroeg het onderzoeksteam zich af of het wegnemen van dergelijke activiteiten de geestelijke gezondheid zou verbeteren, en zo ja, hoe snel dat zou kunnen gebeuren. Om daarachter te komen, voerden ze een klinische proef uit met 89 gezinnen, waaronder 181 kinderen uit 10 steden in Denemarken.
De proef omvatte het testen van alle kinderen in de studie met behulp van de “Utilizing the Strengths and Difficulties Questionnaire” om meer te weten te komen over hun sociale vaardigheden, algemeen gedrag, emotionele stabiliteit en algemene mentale gezondheid.
Vervolgens vroegen ze alle kinderen in 45 van de gezinnen om hun gebruik van elektronische apparaten te beperken tot slechts drie uur per week (exclusief schoolgebruik), gedurende twee weken. Er werden videomonitoren geïnstalleerd in de huizen van de deelnemers om naleving te garanderen.
Daarna werd alle kinderen gevraagd om dezelfde vragenlijst opnieuw in te vullen, om te zien of er verschillen waren.
Het onderzoeksteam vond wat zij beschreven als significante verbeteringen in de sociale vaardigheden van de kinderen, waaronder vermindering van gedragsproblemen en in het omgaan met emotionele kwesties.
More information: Jesper Schmidt-Persson et al, Screen Media Use and Mental Health of Children and Adolescents, JAMA Network Open (2024). DOI: 10.1001/jamanetworkopen.2024.19881
Journal information: JAMA Network Open