Benzineprijzen
Twan HoubenTwan Houben rekende 19 april 2024 op LinkedIn de benzineprijs voor:
Vanaf 1 januari dit jaar tot april is de benzineprijs al met bijna 25 cent per liter gestegen! Per 1 januari 2025 komt daar nog eens 24 cent per liter aan accijnsverhoging bij.
Ik word moe van alle manipulaties over alleen al de brandstofprijzen. In september vorig jaar meldde het CBS nog dat deze maar liefst 40% zou zijn gedaald t.o.v. een jaar eerder. Zie; CBS De prijs was toen 2 euro per liter.
De huidige adviesprijs aan de pomp is 2,279 euro en zou te wijten zijn aan de gestegen olieprijzen als gevolg van de spanningen in het midden-oosten. Onvoorstelbare lariekoek!
Volgens de CBS-website lag in het jaar 2015 de prijs van benzine op 1,64 euro, en dat bij een ruwe olieprijs van 140 dollar per vat.
Momenteel is de benzineprijs 2,28 euro per liter bij 86 dollar per vat, oftewel een hogere benzineprijs van 64 cent per liter bij een lágere olieprijs van 54 dollar per vat! Leg dat nog maar eens aan je grootje uit.
Volgens Shell is de opbouw van de prijs van een liter benzine als volgt:
– 21 procent van de literprijs aan de pomp is de prijs voor ruwe olie
– 2 procent van die literprijs gaat naar de benzineproducent voor raffinage
– 3 procent betreft opslag en transportkosten
– 7,4 procent is winst voor de pomphouder
– 45,6 procent is belasting in de vorm van accijns
– 21 procent is belasting in de vorm van BTW
Van de verkoopprijs van één liter benzine gaat 66,6 procent naar de overheid. Vanaf 1 januari 2025 stijgt dat naar boven de 70 procent!
Dus schei a.j.b. uit met desinformatie over de stijging van de olieprijs als grote oorzaak van hogere benzineprijzen. Nederland kent de hoogste belasting op brandstof van de hele EU. Dat is een eerlijke uitleg!
Die hoogste belasting gaat per 1 januari 2025 nog eens met 0,24 euro per liter omhoog om het nog extremer te maken voor de Nederlandse belastingbetaler.
Ben je benieuwd hoeveel belasting op benzine in andere EU lidstaten betaald wordt? Lees dan mijn hele verhaal hier: INDEPEN
Benzineprijs bijna 50 cent per liter omhoog in één jaar tijd!
Op 15 april publiceerde Autoweek een dramatische analyse over de ontwikkelingen van de brandstofprijzen aan de pomp in ons land. Vanaf 1 januari dit jaar tot april is de benzineprijs al met bijna 25 cent per liter gestegen! Per 1 januari 2025 komt daar nog eens 24 cent per liter aan accijnsverhoging bij. Dan zou de prijs per liter op minimaal 2,54 euro moeten liggen, aldus de berekening van Autoweek. De Nederlandse automobilist wordt compleet kaalgeplukt en gedwongen de auto af te schaffen. Waar is dat allemaal op gebaseerd?
auteur: Twan Houben
datum: 16 april 2024
website: https://indepen.eu/benzineprijs-bijna-50-cent-per-liter-omhoog-in-een-jaar-tijd/
Opbouw benzineprijs
Deze website van Shell legt uit hoe de literprijs is opgebouwd;
* 21 procent van de literprijs aan de pomp is de prijs voor ruwe olie
* 2 procent van die literprijs gaat naar de benzineproducent voor het raffineren tot benzine
* 3 procent betreft opslag en transportkosten
* 7,4 procent is winst voor de pomphouder
* 45,6 procent is belasting in de vorm van accijns
* 21 procent is belasting in de vorm van BTW
Van de verkoopprijs van één liter benzine gaat 66,6 procent naar de overheid. Vanaf 1 januari 2025 stijgt dat naar boven de 70 procent!
Oorzaken stijgende olieprijzen
Als er weer eens prijsverhoging plaatsvindt, wordt direct verwezen naar de ontwikkelingen in de geopolitiek en internationale handel. Volgens álle mainstream media-kanalen drijven de oorlog tussen Rusland en Oekraïne en de huidige spanningen in het Midden-Oosten de prijs van ruwe olie op.
Maar als je kijkt hoe de prijs van een vat olie de afgelopen jaren heeft gefluctueerd en daarbij bedenkt dat iédere fluctuatie van die ruwe olieprijs slechts 21 procent van de prijs aan de pomp beïnvloedt, dan zie je meteen de lariekoek die over ons wordt uitgestrooid.
Van deze website is onderstaande grafiek afkomstig die onmiddellijk toont hoe het verhaal van de gestegen ruwe olieprijzen tot de categorie fake nieuws en desinformatie gerekend mogen worden.
Volgens deze CBS-website lag in het jaar 2015 de prijs van benzine op 1,64 euro, en dat bij een ruwe olieprijs van 140 dollar per vat!
Momenteel is de benzineprijs 2,28 euro per liter bij 86 dollar per vat, oftewel een hogere benzineprijs van 64 cent per liter bij een lágere olieprijs van 54 dollar per vat!
Op de oliemarkten wordt nu druk gespeculeerd over de prijs per vat als het conflict tussen Iran en Israël verder uit de hand loopt. Dan zou de prijs per vat (in het ergste geval) tot 100 dollar per vat op kunnen lopen. Dat is nog steeds 40 dollar per vat mínder dan in 2015!
Er is maar één oorzaak voor de geëxplodeerde brandstofprijzen; astronomische belastingverhogingen! Nederland op kop.
Brandstofbelastingen in de EU-lidstaten
Om even goed te begrijpen hoe onze regering de zaak belazert op het gebied van brandstofprijzen, is het goed de belastingen op die brandstof in andere EU-lidstaten te vergelijken.
De EU schrijft een minimum belastingtarief (accijns en BTW opgeteld) voor van 36 cent per liter (gegevens 2023).
In Nederland ligt volgens de ANWB het totaal van accijns en btw op 98 cent per liter; 2 ½ keer hetgeen de EU verlangt!
Nederland past de allerhoogste belastingen in heel Europa toe op brandstof!
Dat blijkt uit de berekeningen van het toonaangevende Tax Foundation Europe en onderstaande, beschamende tabel (gegevens 2023).
Overheid en mainstream media moeten eens de werkelijke feiten gaan benoemen in plaats van de burgers met desinformatie en fake nieuws te bestoken. De realiteit benoemen en bespreekbaar maken zal mogelijk het vertrouwen in de media en politiek geleidelijk kunnen herstellen en analyses als deze overbodig maken.