Vreemd gaan binnen de relatie
Ik las op Chabad.org naar aanleiding van het zevende gebod het verhaal van ishah sotah:
De isha sotah is binnen het joodse gedachtegoed de ‘eigenzinnige vrouw’ die verdacht wordt van overspel.
Omdat de ishah sotah van het juiste pad was afgedwaald – ook al had ze niet echt overspel gepleegd – heb ik me altijd afgevraagd: waarom werd ze zo overvloedig gezegend?
Maar misschien is dit wel de kern van de les voor ieder van ons.
Want in werkelijkheid is de ishah sotah, net als ieder van ons die worstelt met de wisselvalligheden van ons leven, nooit helemaal afgedwaald. We zijn nog steeds ‘getrouwd’ met onze idealen en visie, omdat ze zozeer deel uitmaken van onze ziel. We moeten eenvoudigweg herenigd worden met ons ware, innerlijke zelf.
Net als de isha sotah op haar pad van vrijstelling en terugkeer, vergt dit inspanning. Het vergt karaktersterkte. Het kan vernedering of opoffering met zich meebrengen. Maar als ons besluit standvastig is, als we volharden in wat we weten dat waar en juist is, zullen we uiteindelijk slagen.
God staat aan onze zijde. Zodra wij onze toewijding hebben getoond, zal Hij ons verdedigen, en zelfs toestaan dat Zijn eigen naam en eer worden ‘uitgewist’, terwijl Hij ons bijstaat in ons streven.
Bovendien zullen we er niet alleen in slagen ons leven opnieuw af te stemmen op wat het oorspronkelijk was, maar zullen onze toewijding en de vruchten van onze toewijding productiever en gezegender zijn, wat zal leiden tot grotere opbrengsten en tot een meer volwassen relatie met onszelf en met onze wereld. .
Omdat we niet zomaar zijn teruggekeerd naar wat we waren. Wij zijn door het proces heen gegroeid.
Echte groei gaat niet alleen over volharden op één recht pad. Pas nadat we de bittere wateren van het leven hebben geproefd, pas nadat we hebben geworsteld en gestruikeld en tegen de duistere krachten zijn opgekomen, worden we een groter, moediger en verrijkt mens.
Pas nadat we zijn afgedwaald en vervolgens weer zijn teruggekeerd, worden we gedreven door een sterker verlangen naar innerlijke eenheid en goddelijk leven. Pas nadat we de duisternis van de levensnacht en de verlatenheid van de winters hebben ervaren, bereiken we een nog intensere en betekenisvollere band met God.
De les van de isha sotah voor ieder van ons, man of vrouw, is dat, hoewel ons pad misschien moeilijk en verwrongen is, we, wanneer we de vermoeiende worstelingen en verleidelijke keuzes zegevierend onder ogen zien, naar voren komen als grotere individuen en als een verlost individu. mensen, in een verloste wereld.
Meer lezen over scheiden op deze website? Kijk hier